همه چیز درباره خواص عسل رازیانه / عسل مخصوص بانوان

در مناطقی که پوشش گیاهی غالبی دارد زنبور‌ها برای تهیه گرده و عسل مجبور به استفاده از تنها یک نوع گل می‌شوند بنابراین عسل تولید شده در نهایت عسلی با خواص دارویی و کاربرد درمانی بیشتری است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در مناطقی که درختان و پوشش گیاهی غالبی دارد زنبور‌ها برای تهیه گرده و عسل مجبور به استفاده از تنها یک نوع گل گیاه می‌شوند که عسل تولید شده در نهایت عسلی است با خواص دارویی و کاربرد درمانی آن بیشتر است.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با خواص درمانی عسل رازیانه یا عسل مخصوص بانوان آشنا نماید، پس با ما همراه باشید.

همه چیز درباره خواص عسل رازیانه / عسل مخصوص بانوان را بشناسید! + طریقه مصرف

مشخصات گیاه رازیانه

رازیانه گیاهی علفی یکساله یا دوساله است که ارتفاع آن تا ۵/ ۱ متر می‌رسد. ساقه آن دارای شیار‌های طولی موازی است. برگ‌های آن با بریدگی عمیق به طوری است که برگ تبدیل به نخ‌ها می‌شود. دمبرگ‌ها در نزدیک ساقه حالت غلاف پیدا می‌کند. گل‌های آن زرد و بدون طبق به صورت چتر گروهی در انتهای شاخه گل‌دهنده ظاهر می‌شود. میوه آن کوچک به طول ۱۲- ۶ میلی‌متر و عرض ۳- ۲ میلی‌متر که طرفین آن ضخیم است.


بیشتر بخوانید: عسل تيره بخريد! 


برگ رازیانه را پس از رشد کامل گیاه و بی‌درنگ قبل از آغاز ظهور گل‌ها و یا در شروع باز شدن اولین گل برداشت می‌کنند، یعنی در حدود ماه خرداد. تخم رازیانه را که مهمترین قسمت مکملی آن است، وقتی که میوه‌ها زرد رنگ شد می‌چینند و برای این کار سرشاخه‌های میوه دار را ظرف ۴ - ۳ هفته به تدریج که می‌رسند می‌چینند و تخم آن را می‌گیرند.

ریشه رازیانه را که ضخیم و مخروطی شکل به رنگ سفید و معطر است، پس از خارج کردن از زمین خوب شسته تمیز کرده قطعه قطعه کرده و خشک می‌کنند.

همه چیز درباره خواص عسل رازیانه / عسل مخصوص بانوان را بشناسید! + طریقه مصرف

ترکیبات غذایی رازیانه

روغن لیماراز، متیل چاویکول، لیمونن، انیستون، تانن، کینون، قند، مس و ویتامین‌های گروه A. آب برگ تازه رازیانه را جوش دهند تا دو سه جوش بخورد و کف آن را با عسل رازیانه در چشم بکشند برای قطع آب آمدن از چشم و تقویت روشنایی و بینایی چشم نافع است.


بیشتر بخوانید: خواص معجزه آسای رازیانه برای بانوان 


منطقه رویش گیاه

در شمال ایران، گرگان رحیم آباد بین فارسیان و شاه پسند، تپه مراوه، دره هراز، اصفهان، گل سفید، اطراف شهرکرد، خوزستان، آذربایجان، تبریز، کردستان، کرمان، ده بکری و خراسان بصورت خودرو می‌روید.

همه چیز درباره خواص عسل رازیانه / عسل مخصوص بانوان را بشناسید! + طریقه مصرف

خواص عسل رازیانه

رازیانه یک گیاه دارویی بسیار معطر و طعم‌دار است که علاوه بر جنبه درمانی در آشپزی نیز کاربرد دارد. عسلی که از گل‌های رازیانه به دست می‌آید، دربردارنده همه خواص رازیانه است. طبع عسل رازیانه همانند طبع خود گیاه، گرم است.

برخی از مهم‌ترین خواص عسل رازیانه به شرح زیر است:

عسل رازیانه همانند خواص دیگر عسل‌ها، سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز سرطان می‌شود.


بیشتر بخوانید: عطر و طعم گل تنها شاخص طبیعی بودن "عسل"


یکی از مهم‌ترین خواص عسل رازیانه، اثرات مفید آن برای خانم‌ها است. مصرف این عسل قاعده‌آور بوده و درمان مفیدی برای تنبلی تخمدان و تسکین قاعدگی دردناک است. مصرف عسل رازیانه باعث افزایش میل جنسی زنان می‌شود. عسل رازیانه با دربرداشتن مقادیر زیاد اسید فولیک، از ناهنجاری‌های جنینی پیشگیری و به بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

از دیگر خواص عسل رازیانه برای زنان، کمک به زایمان آسان است. همچنین مصرف مداوم این عسل در دوران شیردهی، به افزایش شیر مادران شیرده کمک خواهد کرد.

همه چیز درباره خواص عسل رازیانه / عسل مخصوص بانوان را بشناسید! + طریقه مصرف

مصرف عسل رازیانه برای دستگاه گوارش مفید است و به بهبود سوء هاضمه و نفخ کمک می‌کند. خوردن این عسل، سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند و باعث کم شدن اشتها می‌شود، در نتیجه برای لاغری و کاهش وزن یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آید. عسل رازیانه همزمان باعث افزایش قوای جسمی و تامین نیاز‌های غذایی بدن می‌شود.

عسل رازیانه خاصیت ضدعفونی کننده و ضد میکروب دارد. از این ماده دارویی می‌توان به صورت موضعی برای درمان زخم‌های سطحی و ضد عفونی کردن پوست استفاده کرد.


دانلود کنید: بیماری‌های خود را با عسل درمان کنید


گیاه رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. از همین رو عسل تهیه شده از آن برای دفع بلغم و صفرا مفید است.

کاهش سرفه، بهبود گلو درد و درمان سرماخوردگی از دیگر خواص عسل رازیانه است. این عصل خاصیت خلط‌آور دارد همچنین مصرف این عسل، به بهبود درد ناشی از فتق کمک می‌کند.

استفاده از عسل رازیانه به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. از این رو برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی مفید است.

همه چیز درباره خواص عسل رازیانه / عسل مخصوص بانوان را بشناسید! + طریقه مصرف

بهترین طریقه مصرف عسل رازیانه

اصولا استفاده از عسل‌های تگ گل رازیانه، غالبا جنبه دارویی دارد.

با این وجود مصرف عسل رازیانه در شرایط عادی، می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی و روزانه یک قاشق چایخوری مصرف شود؛ بهترین روش مصرف عسل رازیانه یا عسل مخصوص خانم‌ها مخلوط آب و عسل است.


بیشتر بخوانید: چگونه موهای خود را با عسل تقویت کنیم؟ 


توجه داشته باشید زیاده‌روی در مصرف عسل رازیانه برای خانم‌های شیرده، درمواردی باعث قطع یا کاهش شیر مادران شده است.

لازم به ذکر است مصرف عسل رازیانه به طور روزانه، برای کودکان زیر یک سال به دلیل داشتن باکتری بوتولیسم و برای مردان به دلیل دارا بودن مقادیر بالای هورمون استروژن مضر است؛ بنابراین برای آگاهی از جنبه‌های درمانی، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
من عسل و رازیانه باهم میخورم باعث مرتب بودن عادت ماهیانه می شود
Iran (Islamic Republic of)
اسرا
۱۹:۲۱ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
عسل و رازیانه برای تخمک ضعيف خوب است یا خیر ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۲۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
عسل واقعا عصاره طبیعت هستش بخصوص عسل تک گل باشه عسل تک گل رازیانه عصاره هستش اونم واسه مصرف خانم ها بیشتر توصیه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
چطوری بخوریم عسل بارازیانه قاطی کنیم لطف بگید چطوری استفاده کنیم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۲۲:۳۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
بالخره در زمان قاعدگی رازیانه بخوریم یا نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۱:۴۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
من عسل و با رازیانه قاطی می کنم و می خورم ولی مدتیه اسهال دارم ممکنه از این باشه ؟
آخرین اخبار