رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی

چشم بادامی ها که به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از معجزات رشد چند دهه گذشته مطرح هستند، این بار برای سیطره بر بازار چمن مصنوعی خیز بر داشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، چمن مهمترین جزء یک زمین فوتبال محسوب می شود و امروزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت فوتبال هر کشور، وجود زمین ‌های چمن مناسب هستند، در واقع یکی از فاکتورهای شناسایی سطح فوتبال یک کشور، وضعیت چمن استادیوم‌ های آن کشور است.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

چمن در چرخه ی صنعتی شدن

در گذشته، زمین های چمن بیشتر طبیعی بودند، خراب شدن زود هنگام چمن ‌های طبیعی، صاحبان باشگاه ‌ها و دست اندرکاران ورزش را بر آن داشت تا جایگزین واقعی برای چمن طبیعی به لحاظ تحمل بیشتر زمین بازی در مقابل تعدد و ترافیک تیم ها، جلوگیری از اتلاف وقت برای بازسازی زمین، قابلیت زمین برای بازی در برف و باران و پیشگیری از گل آلود شدن سطح چمن، انتخاب کنند، به همین منظور چمن های مصنوعی را جایگزین چمن‌ های طبیعی کردند.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

نگهداری چمن طبیعی از آنجایی که به آبیاری و چمن‌ زنی مرتب نیاز داشت، چالش ‌برانگیز بود، پس کم کم چمن طبیعی، جای خود را به چمن مصنوعی داد و بدین ترتیب چمن مصنوعی گزینه ی اصلی انتخاب خیلی ها شد.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

تاریخچه زمین چمن مصنوعی در جهان

وقتی از تاریخچه چمن مصنوعی صحبت می‌کنیم، احتمالاً در نظر همه می‌آید که این، یک محصول جدید و حاصل پیشرفت تکنولوژی در دهه ‌های اخیر است. جالب است بدانید که چمن مصنوعی در ابتدا در دهه ۶۰ میلادی در آمریکا بود که توجه ‌ها را به خود جلب کرد، زمانی که این محصول برای نخستین بار در استادیوم تازه ساز «استرودوم» بکار گرفته شد. شرکت «مونسانتو» که از شرکت های بزرگ و چندملیتی آمریکا است برای نخستین بار این محصول را تولید و با برند «استرو تورف» روانه بازار کرد.

این برند، پیشتاز این محصول در دهه ‌های پایانی قرن بیستم بود، اولین نسل این چمن ها که در دهه ۶۰ میلادی تولید شد، با نخ های کوتاه درهم تنیده شده و بدون نیاز به پرشونده (سیلیس و خرده لاستیک) بود، اما در طی سالیان، نسل های دوم و سوم این محصول نیز به بازار ارائه شد.

در نسل دوم، چمن های مصنوعی نیاز به اضافه کردن ماسه‌های سیلیس داشتند، اما در نسل سوم که امروز بکار برده می‌شود، سیلیس و خرده لاستیک تنها در چمن های با کاربرد ورزشی اضافه می‌شوند.

ایده اصلی ساخت چمن مصنوعی  از یک تیم تحقیقاتی در دانشکده ایالتی کارولینا شمالی شکل گرفت و اولین دستاورد آن ‌ها پوشاندن زمین بیسبال هوستون بود. از آنجایی که بیسبال از ورزش‌های با اهمیت آمریکا است، این زمین چمن مدتی با مشکلات چمن طبیعی دست و پنجه نرم می‌کرد و بنابراین پوشاندن آن با چمن مصنوعی یک دستاورد مهم محسوب می ‌شد.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

مزایای چمن مصنوعی نسبت به طبیعی

مهدی خانی آباد، کارشناس ارشد ورزش در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اشاره به اینکه چمن مصنوعی صرفه جویی در هزینه ها را به دنبال دارد، گفت: از آنجایی که این نوع چمن، در مقابل اشعه خورشید مقاوم است، پس نسبت به چمن طبیعی ماندگاری بیشتر و نیاز کمتری به مراقبت دارد.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

وی افزود: این نوع چمن، هرس کردن، آب دادن، کود دادن، لبه زنی و آفت کش را به صفر رسانده و حتی در مکان هایی که رشد گیاهان میسر نیست، قابل استفاده است، علاوه بر این، همواره سرسبز باقی می‌ماند و قدم زدن و بازی کردن روی آن آسان است.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

زمین چمن های کرمان بر روی ریل صنعتی شدن

خانی آباد تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در کرمان و بحث آبدهی و زهکشی زمین‌ چمن های طبیعی از یک سو و نیاز به تأسیسات و صرف منابع زیادی که برای نگهداری احتیاج دارند از سوی دیگر سبب شده، چمن مصنوعی در این استان جایگزین مناسبی برای چمن طبیعی باشد.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

100 زمین چمن مصنوعی در استان کرمان احداث می شود

از آنجایی که زمین چمن های مصنوعی در همه شرایط انعطاف پذیرند، پس تحولی شگرف را در ورزش کرمان ایجاد کرد، از جمله مراکزی که در استان کرمان، در نصب زمین های چمن پیشگام شدند، می توان به مجموعه های ورزشی، ورزشگاه ها، زمین های فوتبال و ... اشاره کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اشاره به اینکه در ارتباط با چمن های مصنوعی از سال گذشته اتفاق خوبی در استان کرمان رخ داده است، گفت: طی سال گذشته، با حضور وزیر ورزش و جوانان و تفاهم با رزم حسینی، استاندار وقت کرمان، مقرر شد 100 زمین چمن مصنوعی در سراسر استان کرمان احداث شود.

وی افزود: بر اساس این توافق، سه چهارم این کار را استانداری و یک چهارم آن را وزارت ورزش متقبل می شود.

امیری خراسانی از راه اندازی ۱۸ زمین چمن مصنوعی تاکنون در استان خبر داد و تصریح کرد: تعدادی هم در دست احداث است.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

زمین چمن مصنوعی پا به خانه های مردم می گذارد

بکار گیری از زمین چمن های مصنوعی به مراکز و سالن های ورزشی بسنده نکرد، بلکه کم کم پای خود را فراتر نهاد و وارد زندگی مردم شد.

شاید تا پیش از این، اگر نام چمن مصنوعی می آمد، خیلی ها زمین ورزش یا استادیوم را تصور می کردند، اما این ماده این روزها کاربردهای بیشتری پیدا کرده و  به نقاط مختلف خانه‌ ها نیز قدم گذاشته و خود را در فضاهای داخلی و نواحی بیرونی خانه، جای داده است.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

رد پای چینی ها  بر روی چمن مصنوعی!

بالا رفتن دانش و پیشرفت های امروزه در صنعت  های  مختلف  از  جمله تولید چمن مصنوعی سبب شده که استفاده از چمن مصنوعی در همه ی مکان ها افزایش یابد.

چینی ها نیز در این بین گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و با صادر کردن چمن‌های مصنوعی به اقصی نقاط جهان کاری کرده‌اند تا با این تجارت، پولدار شوند.

هر چند که در سال ۱۹۷۰ شرکت‌های آلمانی و بعد از آن هم شرکت‌های کانادایی به عرصه رقابت وارد شدند و نسل‌های بعدی چمن مصنوعی را تولید کردند اما در حال حاضر شرکت های مختلفی در چند کشور جهان کارخانه‌های تولید چمن مصنوعی دارند که بزرگترین آن در چین قرار دارد.

اما آیا زمین چمن مصنوعی چینی رضایت استفاده کنندگان را حاصل کرده است؟

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

زمین چمن مصنوعی چینی کیفیت ندارد

رضا محمدی، کارشناس کشاورزی و طراح فضای سبز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: خرید و نصب هر متر مربع از چمن‌های مصنوعی چینی برای هر مشتری کلی هزینه در بر دارد این در حالیست که بهترین و با کیفیت ترین چمن مصنوعی ایرانی به همراه روش های نصب استاندارد و اصولی توسط نیروهای متخصص نصف قیمت چمن چینی هم نمی شود.

وی افزود: متأسفانه چمن چینی و به طور کلی چمن های ساخت خارج نسبت به ساخت داخل، کیفیت و ماندگاری لازم را ندارد.

هم اکنون ایران در چمن مصنوعی با کیفیت به خودکفایی رسیده و یکی از واحدهای تولیدی داخل کشور که در استان کرمان فعال است و به مشتریان خدمات ارائه می دهد، شرکت آسیا چمن است، محصول تولیدی این واحد با چمن های وارداتی اروپایی با کیفیت بالا رقابت می کند و حرف اول را در ایران می زند.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

به دلیل محصولات مشابه از کشورهای خارجی با ۳۰ درصد توان تولید در حال کاریم

علی اصغر عنایتی، مدیر کارخانه آسیا چمن استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: این واحد تولیدی به عنوان اولین تولید کننده چمن های مصنوعی در زمینه های ورزشی، تزئینی و فضای سبز در سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را با انگیزه خدمت به جامعه ورزشی کشور شروع کرد که تاکنون بالغ بر 3 هزار پروژه ورزشی، تزیینی و فضای سبز در کشور انجام داده است.

وی با اعلام اینکه این مجموعه در حال حاضر برای ۱۵۰ نفر در زمینه های مختلف اشتغال زایی کرده است، افزود: سالانه حدود ۱۰۰ هزار متر مربع چمن مصنوعی به کشور های عراق، پاکستان، افغانستان، کویت و ترکمنستان صادر می شود.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

عنایتی تأکید کرد: چمن مصنوعی که در حال حاضر در حال تولید است، نسبت به چمن های وارداتی اروپایی با کیفیت بالا رقابت می کند و حرف اول را در ایران می زند.

وی تصریح کرد: هم اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی، عدم نقدینگی مناسب و حضور محصولات مشابه از کشورهای چین، ترکیه  با ۳۰ درصد توان تولید در حال کار هستیم.

رد پای چینی ها بر روی چمن مصنوعی!

حرف آخر...

با خودکفایی ایران در چمن مصنوعی با کیفیت، می توان از این محصول داخلی برای پوشش زمین های ورزشی فوتبال و رشته های دیگر نیازمند چمن، پارک ها، فضای داخلی و نواحی بیرونی خانه ها و ... استفاده و در سالی که بنا به فرموده ی مقام معظم رهبری با عنوان سال حمایت از تولید داخلی نام گذاری شده، علاوه بر حمایت از اشتغالزایی، به اقتصاد کشور نیز کمک شود و این فقط مربوط به مسئولان نیست، آحاد ملّت همه می توانند در این زمینه کمک کنند و به معنای واقعی کلمه، وارد میدان شوند.

انتهای پیام/ب

گزارش از مریم سادات  بهادر

برچسب ها: اخبار ورزشی ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار