اسپوتنیک: سران اروپایی ناتو تاوان حمایت از کلینتون در سال ۲۰۱۶ را پس می‌دهند

موج انتقادات گسترده رئیس‌جمهور آمریکا از سران اروپایی عضو ناتو به حمایت آن‌ها از هیلاری کلینتون در زمان انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد.

سران اروپایی ناتو تاوان حمایت از کلینتون را پس می‌دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی به نقل از یکی از تحلیلگران امور امنیتی و بین‌المللی می‌نویسد: انتقادات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از متحدان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روز نخست نشست این سازمان در بروکسل عمدتا به این حقیقت برمی‌گردد که بسیاری از این سران هیلاری کلینتون ، رقیب دموکرات ترامپ را در زمان انتخابات سال 2016 آمریکا مورد حمایت قرار داده بودند.

اسپوتنیک به نقل از این تحلیلگر می‌نویسد: روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در حالی با ملانیا ترامپ، همسرش وارد مقر سازمان ناتو در بروکسل شد که نشست روز اول را با کاری که به بهترین شکل انجام می‌دهد، آغاز کرد و آن سرزنش و انتقاد از متحدان اروپایی واشنگتن بود.

ترامپ، پیش از مطرح کردن دوباره بحث هزینه‌های دفاعی ناتو، در ابتدا صبحانه کاری با دبیرکل این سازمان، کارش را مستقیما با انتقاد از معامله سال 2015 آلمان و روسیه در زمینه انرژی آغاز و آلمان را اسیر روسیه معرفی کرد. ترامپ به دبیرکل ناتو گفت بسیاری از این کشورها از سالها پیش مبالغ بسیاری به  آمریکا بدهکار هستند و به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

اسپوتنیک یادآور می‌شود که ترامپ در این نشست مطالبی را عنوان کرد که توسط دولت‌های پیشین آمریکا نیز عنوان می‌شد چه در بحث هزینه‌های نظامی چه در موضوع خطوط لوله نورد استریم. اما تفاوت در این بود که در دولت‌های پیشین این مسائل با چنین شدتی و توسط شخص رئیس جمهور مطرح نمی‌شد بویژه در نشست رو در رو با دبیرکل ناتو.

دولت‌های پیشین آمریکا این مسائل را با شدت کمتری و در قالب بیانیه‌های دولتی عنوان کردند نه به آن تندی که ترامپ با بی‌پروایی کامل با دبیرکل ناتو برخورد کرد و مانند یک کودک او را مورد سرزنش قرار داد.

به باور تحلیلگران، این نحوه برخورد ترامپ یک نمایش در مقابل رسانه‌ها نبوده است بلکه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیگر سران اروپایی و دبیرکل ناتو تا حد زیادی مورد نفرت ترامپ هستند. اسپوتنیک یادآور می‌شوند که بسیاری از سران کشورهای اروپایی آشکارا از رئیس جمهور شدن هیلاری کلینتون حمایت کردند و حتی در کشورهایی از جمله آلمان که چنین حمایتی را ابراز نداشتند، رسانه‌های دولتی آنها در طول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رویکرد ضد ترامپ را در پیش گرفتند. ترامپ آن روزها را به خاطر دارد و به اعتقاد این تحلیلگر انگیزه شخصی زیادی برای تلافی حمایت اروپایی‌ها از کلینتون به این شکل دارد.

این تحلیلگر با یادآوری این مطلب که اختصاص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی برای هزینه دفاعی یکی از خط مشی‌های همیشگی ناتو بوده است، می‌گوید: ترامپ می‌خواهد کشورهای اروپایی سلاح‌های بیشتری از آمریکا خریداری کنند ولی مهمتر از آن در مسئله خطوط لوله گاز او نمی‌خواهد آلمان گاز ارزان و قابل اطمینان از روسیه خریداری کند. او می‌خواهد آلمان گاز گران قیمت و کمتر قابل اعتماد آمریکا را از طریق تانکر خریداری کند.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، ترامپ علی‌رغم محکومیت اعضای ناتو در نهایت روز گذشته بیانیه مشترک این نشست را به امضاء رساند که در آن بر قدرت پایدار ناتو و تائید تعهدات پیشین این سازمان تاکید شد.

انتهای پیام/

انتقاد ترامپ از کشورهای اروپایی عضو ناتو بخاطر حمایتشان از کلینتون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار