محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر/میوه طول عمر را بشناسید

استان خراسان جنوبی، یکی از شرقی ترین استان های ایران است که در حوزه کشاورزی و تولید محصولات در کشور نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبر نگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  محصولات خوشمزه بیرجند کم نیست، شرایط اقلیمی منحصر به فرد خراسان جنوبی باعث شده تا امکان تامین درآمد مناسب و معقول باغداران استان در کاشت و تولید محصولاتی از قبیل عناب، زرشک، زعفران و سنجد شود. به طوری که این استان رتبه اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران را در سطح کشور داراست.

همچنین انار، پسته، بادام، سیب، گلابی، به، گیلاس، آلبالو، زرد آلو، هلو، خرما، توت، شاتوت، گردو، انجیر و سنجد از دیگر محصولات باغی این استان است.

در بخش محصولات زراعی، مردم این منطقه به کشت گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی وگیاهان  علوفه ای مشغول هستند و در تولید چغندر قند، رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده که این ها در زمره محصولات استراتژیک استان محسوب می شود.

از این رو با معرفی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی اکنون به شناخت  و بررسی خواص دو محصول استراتژیک عناب و زرشک در این گزارش می پردازیم.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر

عناب، میوه فراموش شده

پویان کارشناس گیاهان دارویی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: میوه عناب بیش از 4000 سال است که به دلیل خواص دارویی در مناطق مختلف بویژه استان خراسان جنوبی کشت شده و این گیاه در دامنه تغییرات درجه حرارتی وسیع و سطح بارش متفاوت می تواند رشد کند.

وی افزود: میوه عناب گرچه درماه های تابستان تحت شرایط مناسب و آبیاری کافی بهترین رشد را دارد اما بطور شگفت آوری در درجه حرارت های بالای 10 تا15  درجه و متفاوت از انواع مختلف گیاهان می تواند زنده بماند.

پویان با اشاره به اینکه  عناب از میوه های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه ای، استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی دارد اظهار کرد: اما عدم شناخت از خاصیت‌های این میوه و نبود فرآیندهای مربوط به تولید تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی شناخته نشود.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر

کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: عناب به‌ عنوان یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌ جنوبی از گذشته‌های دور به‌ علت سازگاری با شرایط اقلیمی این استان در روستا‌ها کشت می‌شده است.

وی افزود: خراسان‌ جنوبی با داشتن  بالاترین درصد سطح زیر کشت عناب به‌ عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان مطرح است؛ چنانکه می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه‌ اقتصادی استان گام برداشت.

پویان با بیان اینکه عناب میوه منحصر به ‌فرد خراسان‌ جنوبی است و آغاز فصل برداشت آن از اوایل مردادماه به‌صورت تازه‌ خوری در شهرهای گرمسیر استان آغاز می‌شود گفت: برداشت عناب در روستاهای کوهستانی استان به‌علت آب و هوای سرد به‌طور معمول اوایل مهر  آغاز می شود.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر

خواص دارویی و درمانی عناب

کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این‌که ریشه، ساقه، برگ و میوه عناب در گیاه درمانی مورد استفاده دارد، افزود: جوشانده ریشه عناب برای کاهش تب و گرد ریشه آن برای ترمیم زخم‌ها مفید است.

وی ادامه داد: در شیمی میوه عناب ویتامین c، مواد لعابی، مواد قندی و پروتئین گزارش شده و علاوه‌ بر این در میوه آن یک تانن زیزیفوتانیک وجود دارد که در چوب درخت نیز مشاهده می‌شود.

پویان تصریح کرد: میوه‌  عناب برای تصفیه‌  خون، کمک به هاضمه و نرم‌کننده سینه مورد استفاده بوده و هسته عناب خواب‌آور و مخدر است.

وی آرام‌کنندگی اعصاب، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضد سرفه و کمک به راحت خوابیدن را از دیگر خواص عناب عنوان کرد و افزود: عناب از گیاهان خون‌ساز است و برای گرفتگی صدا و خشونت حلق از آن استفاده می‌شود.

پویان ادامه داد: عناب برای تهیه‌ شربت سینه از جوشانده ۵۰ گرم در یک لیتر آب استفاده می‌شود و برای موارد دیگر ۱۴ دانه عناب نیمکوب شده را با ۲۵ گرم جو پوست گرفته در یک لیتر آب جوشانده و پس از صاف کردن روزی چند فنجان خورده می‌شود.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر

زرشک، عقیق درخشان صحراهای خراسان  جنوبی

پویان کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به اینکه  زرشک میوه‌ای کوهستانی با رنگ قرمز و طعم ترش است که نوع پرورش‌یافته آن به رنگ‌های زرد، بنفش و آبی نیز دیده می‌شود گفت: این میوه را میوه طول عمر می‌نامند.

وی افزود:  مهم‌ترین خاصیت زرشک ویتامینC  فراوان آن است که می‌تواند در ازدیاد مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها بویژه بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی نقش موثر و مفیدی را ایفا کند.

پویان از دیگر مزایای شاخص زرشک خواص آنتی‌بیوتیکی عنوان کرد که باعث پایین آمدن تب، کاهش تورم و فشار خون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک می‌کند.

وی ادامه داد : عموما نوع بی‌دانه زرشک را که بیشتر در نواحی خراسان می‌روید به عنوان یک میوه تقویت‌کننده کبد، قلب و معده و تقویت‌کننده عمومی و تصفیه‌کننده خون به صورت پخته همراه با برنج به صورت زرشک پلو مصرف می‌کنند.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر

پویان گفت: البته نوعی از زرشک نیز وجود دارد که آن را خیس کرده و آب آن را برای رفع عطش و به عنوان یک نوشیدنی خنک‌کننده می‌نوشند. این نوشیدنی دارای خواص صفرابری بوده و کار کبد و کلیه را تسهیل نموده، خون را تصفیه و ترشح ادرار را تحریک می‌کند .

وی با اشاره به اینکه از این میوه برای برطرف کردن سوزش ادرار، درمان واریس و بی‌اشتهایی نیز استفاده می‌کنند افزود: جوشانده زرشک خشک نیز برای درمان نارسایی قلبی و ضعف عمومی بدن مفید است.

کارشناس گیاهان دارویی تصریح کرد: میوه زرشک، ترش و اثر قابض دارد و برای بیماران تب‏دار و نیز برای رفع اسهال‏ های ساده، خونریزی ها، ورم لثه، دردگلو، بی‏ نظمی‏ های دستگاه گوارش، قولنج‏ های کبدی و کلیوی و نیز در درمان یرقان و دیابت استفاده می‏ شود.

وی گفت:  از دانه زرشک صرف نظر از مصارف غذایی در صنایع تبدیلی از قبیل مربا، ژله، آب میوه، نوشابه گازدار، کنسرو، مارمالاد، نکتارین و گرد زرشک استفاده می‏ شود.

پویان در پایان  افزود: زرشک یک گیاه کم توقع از لحاظ آبیاری که در نواحی خشک و نیمه خشک رشد بسیار خوبی دارد.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر

عناب و زرشک خراسان جنوبی در دستان مسافران تابستانی

ولی پور مطلق  مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ با اشاره به اینکه  خراسان جنوبی محور اصلی توسعه، کشاورزی است گفت: زرشک و عناب همچون زعفران از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است که با کم آبی سازگار است و درآمد خوبی برای مردم دارد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی میزان 98 درصد از تولید این دو محصول را در کشور دارا می باشد افزود: خراسان جنوبی رتبه اول سطح و تولید این محصولات استراتژیک در کشور را  به خود اختصاص داده است.

ولی پور مطلق  اظهار کرد: برداشت زرشک از اویل مهر ماه شروع و تا اواخر آبان ادامه دارد و از سوی دیگر برداشت عناب از اواخر تیر ماه به عنوان تازه خوری شروع وتا اواخر شهریور ادامه دارد.

 

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نگینی در دل کویر

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  بیان کرد: در سال گذشته به میزان 5 هزار و 138 تن عناب برداشت  شده که پیش بینی می شود در سال جاری 5 هزار و 500 عناب از باغات استان برداشت شود.

وی  ادامه داد: برداشت زرشک در سال گذشته به میزان 18 هزار و 167تن  بوده است که پیش بینی می شود سال جاری 19 هزار تن زرشک از باغات استان برداشت شود.

ولی پور مطلق  گفت:  ارزش تولیدی محصول عناب 660 میلیارد ریال بوده است و 2 هزار و 850 میلیارد ریال زرشک برای استان درآمد زایی داشته است.

گزارش از اکبر آبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ebrahimi
۱۱:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
هم میوه وهم داروی بدون عوارض دیگه چی میخواهیم ازخالق هستی ..خدایاهزاران بارشکروسپاس که درایران زندگی میکنیم.!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
بسیار عالی تشکرررر