در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

روسیه قصد همکاری در مسائل سیاسی منطقه با ایران را دارد/نباید فکر کنیم اروپا می تواند برای ما معجزه کند

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع ورود به مرحله جدیدی از نگاه به شرق با حضور کارشناسان مسایل سیاسی برگزار شد.

روسیه قصد همکاری در مسائل سیاسی منطقه با ایران را داردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (پنج شنبه) با موضوع  ورود به مرحله جدیدی از نگاه به شرق با حضور ابراهیم متقی کارشناس مسائل سیاسی وحسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل برگزار شد.

 در ابتدای برنامه ابراهیم متقی کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: فضای منطقه و بین الملل در حال تغییر بوده و در شرایط کنونی ثبات در فضای کشور ها وجود ندارد.

وی افزود: آمریکا و شوروی در دوران جنگ تحمیلی در چارچوب ساختار از عراق حمایت کردند و اکنون نیز تمامی نظریه پردازان بر این باورند که الگوی رفتار در جهان حول محور معادله قدرت است.

متقی تصریح کرد: روزی معادله قدرت ایجاب می‌کرد که شوروی و آمریکا علیه ایران باشند اما اکنون این معادله تغییر یافته و ما نیز با تهدیدات نوظهور مواجهیم در این شرایط باید شکل بندی راهبردی تغییر یابد چرا که کشورها دوست و دشمن دائمی ندارند بلکه دارای منافع دائمی هستند.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: نگاه ما باید به منافع ملی موسق باشد ، هر زمان که آمریکا می‌خواهد جنگی انجام دهد آن را در پوشش دموکراسی پنهان می‌کند و ما نیز در شرایط تهدید فعلی مجبوریم که الگوهای رفتاری سیاست خارجی خود را تغییر دهیم ممکن است که سیاست‌های ائتلاف ما نیز تغییر کنند.

وی ادامه داد: ما باید یا به سمت همکاری با اروپا پیش برویم و یا شرق البته بنده معتقدم که شرق از قابلیت‌های بیشتری در شرایط تحریم های نوظهور برخوردار است چرا که در کنفرانس وین که اخیرا برگزار شد ابهامات زیادی وجود داشت و اروپا نتوانست تضمین‌های عملی به ایران ارائه دهد در نتیجه نگاه به شرق بازتولیدی در جهت تامین اهداف جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

در ادامه برنامه حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: بدیهی است که با یک سفر نه چیزی خراب می شود و نه درست بلکه همکاری میان ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز از سال ها پیش ادامه داشته و امری نیست که اکنون محقق شده باشد.

وی افزود: پوتین چندین ساعت با ایران به مذاکره پرداخته که این امر به معنای پیشبرد توافق و نشانه مثبتی برای ایران تلقی می‌شود، همچنین ایجاد توافق میان ایران و روسیه اثرات مثبتی برای دو کشور خواهد داشت و با وجود خروج آمریکا از برجام وقتی روسیه قصد همکاری با ایران را دارد.

بهشتی پور گفت: اکنون روسیه به سمت جمهوری اسلامی آمده و آمریکا تنها قوانین خود را به صحنه بین المللی کشانده است و روسیه را نیز مشمول تحریمهایش کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید بتوانیم در شرایط کنونی میان روسیه چین و ایران اتحاد و همکاری به وجود بیاوریم چرا که باید گروهی شرقی در برابر یکجانبه گرایی آمریکا بایستد.

در ادامه برنامه شعیب بهمن کارشناس و پژوهشگر مسائل اورآسیا در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: رسانه‌های اسرائیلی سعی دارند که میان آمریکا و روسیه توافقی را سامان دهند تا ایران به حضور خود در سوریه پایان بدهد البته مشکل آمریکا و اسرائیل شخص بشار اسد نیست و آنان تنها ایران را هدف گرفته اند.
بهمن تصریح کرد: به نظر می رسد که شناخت روسها از آمریکا مانع از ورود آنها به چنین توافقی خواهد شد چرا که روسیه و آمریکا اختلافات ژئوپلیتیکی بسیاری دارند که یک روزه حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها دیدگاه ضد روس دارند و اجازه نخواهند داد که تحریم ها علیه این کشور لغو شود به نظر می‌رسد که دیدار نتانیاهو و پوتین تنها جنبه نمایشی داشته است.

این کارشناس مسائل اوراسیا بیان کرد: از جوانب امر مشخص است که روسیه قصد دارد تا در مسائل منطقه و دیگر حوزه ها با ایران به همکاری بپردازد و این پیامی است که کشورهای عربی و دیگر ملل جهان باید آن را به خوبی دریابند.

متقی افزود: روسیه کشوری موازنه دهنده است و در چنین شرایطی سعی می‌کند که منافع خود را با محیط سازگار کند ، ایران نیز سعی می کند تا زمانی که تهدید ها در سوریه وجود دارد از چارچوب راهبردی در این کشور دفاع کند.

بهشتی پور کارشناس مسائل سیاسی در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه بیشترین رقم تجارت خارجی ما با چین است گفت: چينی ها در دوران تحریم اموال ایران را بلوکه کردندلذا، ما باید واقع گر باشیم و بر اساس منافع مليمان با چین ،روسیه، هند، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا تعامل کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه چین چندین سال است که بزرگترین شریک تجاری ایران است گفت: الان فرصت طلایی به وجود آمده است زیرا آمریکا با کانادا، مکزیک، روسیه و چین دچار مشکل شده است و باید از فرصت به وجود آمده استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه کل تخم‌مرغ‌ها را در سبد غرب یا شرق گذاشتن غلط است افزود: با تلاش مستمر باید اتحاد سه جانبه ای را بین ایران، روسیه و چین در برابر آمریکا به وجود آورد لذا نیازمند دیپلماسی فعالی در این خصوص هستیم البته با حرف و گفتگو این مسئله به دست نمی آید.

بهشتی پور با اشاره به اینکه در مرحله مشارکت و همکاری براساس منافع باید همکاری را با چین و روسیه ادامه داد افزود: باید براساس منافع مشترک مرحله به مرحله به جلو پیش برویم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه روسیه و چین قدرت بین المللی و ما قدرت منطقه‌ای هستیم و باید سطح خود را با سطح آنها برابر کنیم تا متضرر نشویم خاطرنشان کرد: از این فرصت تاریخی باید واقع‌بینانه استفاده و شرایط را به درستی تحلیل کنیم تا بر اساس تحلیل های به دست آمده برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

متقی کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه نگاه به شرق یک استراتژی نیست بلکه جهت‌گیری رفتاری است ادامه داد: ما در وضعیتی نیستیم که بتوانیم اتحادیه تشکیل بدهیم لذا، ما امروز مشارکت می‌کنیم .

وی با اشاره به اینکه اتحاد پذیری ایران، روسیه و چین رویا است و نیاز به زمان زیادی دارد اظهار داشت: نباید در وضعیت انفعال قرار بگیریم و فکر نکنیم اروپا برای ما می تواند معجزه کند.

متقی با بیان اینکه باید بازی چند بعدی فراگیر با ابعاد مختلف داشته باشیم تا امنیت، بقا و منافع بیشتری را برای اجتناب از وضعیت بد اقتصادی یا تهدیدات بد امنیتی ایجاد کنیم افزود: باید سطح روابط خود را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء دهیم لذا در سطح کیفی می توان هدف های راهبردی را تا حدی با هم هماهنگ کرد.

شعیب بهمن کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به اینکه ما با نظام بین الملل سیال مواجه هستیم که در آن آمریکا تلاش می‌کند یکجانبه گرایی خود را در قالب هژمونیک پیش ببرد تصریح کرد: نگاه به شرق نگاه گسترده ای می تواند باشد، باید دیپلماسی فعال و طرح‌های ابتکاری به صورت جدی پیگیری شود.

علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه امریکا دشمن قسم خورده ماست و اتحادیه اروپا توان ایستادگی در مقابل فشار آمریکا را ندارد گفت: ما باید در سیاست گذاری جدی باشیم و از سیاست فراز و نشیب فاصله بگیریم .

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ما باید کار با روسیه و چین را به عنوان سیاست دائمی ، راهبردی و رو به افزایش ادامه دهیم افزود: روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند و از این حق می‌توانند به نفع ما استفاده کنند ، اگر ورود روسیه در بحران سوریه نبود فکر نمی‌کنم با این سرعت داعش شکست می خورد.

وی تصریح کرد: روسیه و چین گله مند هستند مبنی بر اینکه وقتی تحریم آغاز شد نگاه به شرق از سوی ایران پر رنگ می شود ، ما به طور اصولی روابط خود را با چین و روسیه تقویت می کنیم.

بروجردی با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه برخی از کشورها گفت: در بدنه کارشناسی جمهوری اسلامی ایران نگاه پر رنگ تر به غرب وجود داشت ، همکاران غرب گرای ما در مجلس ششم می گفتند که امکان ندارد روسیه در ایران نیروگاه تکمیل کند ، دولت باید از فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را ببرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار