شکار پروانه شب پره با استفاده از ۲ هزار و ۲۵۰ تله‌های فرمونی

حجم زیادی از پروانه‌های شب پره با نصب ۲ هزار و ۲۵۰ تله‌های فرمونی شکار شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، وطن دوست کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری، گفت: آفت شب پره در جنگل‌های خیبوس سوادکوه به عنوان یکی از مهمترین ذخیره گاه های شمشاد خاورمیانه با بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت  مشاهده شده است.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی با توجه به سطح آلودگی شمشاد با کمبود امکانات و اعتبارات به تنهایی قادر به کنترل این آفت نیست و نیاز به همکاری اداره جهاد کشاورزی، محیط زیست، استانداری و دستگاه‌های مربوطه دارد.

وطن دوست با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۵۰ تله‌های فرمونی  در مکان‌هایی با آلودگی کم نصب و حجم زیادی از پروانه‌ها را شکار شد، افزود: به دلیل کمبود امکانات واعتبارات نتوانستیم همه عرصه‌های آلوده کنترل شود.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری، گفت: این آفت فقط به گونه‌های شمشاد آسیب می‌رساند و با سمومی که حتما سازگار با طبیعت باشد این افت را باید کنترل کرد.

وطن دوست افزود: شکار پروانه‌ها با نصب تله‌های مختلف مثل تله‌های قیفی، بالی،دلتا و نوری می‌تواند حجم بالای جمعیت پروانه‌ها را شکار کرده تا  نسل این جمعیت کنترل شود.

وی گفت: این آفت بسیار خطرناک ومخرب تا ۵ نسل بر روی شمشاد زندگی و این کرم از برگ‌ها پوست وشاخه نهایتا تنه درخت تغذیه می‌کند و سبب خشکیدگی کل درخت می‌شود.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری مازندران منطقه ساری گفت: این آفت در طول سال فعال است و از  برگ، پوست سرشاخه وتنه درخت تغذیه می‌کند.

آفت شب پره نخستین بار خرداد  سال ۱۳۹۵ در منطقه آستارا و غرب مازندران دیده شد.

۴۲ هزار هکتار  شمشاد   در جنگل های شمال وجود دارد.

انتهای پیام/آ

خوب نبودن حال شمشاد مازندران بخاطر شب پره

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار