در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش تجارت بنادر شمالی به دلیل نقل و انتقالات پولی /وزارت صمت باید در حوزه تجارت دریایی همکاری کند

حق شناس گفت : متأسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات نقل و انتقالات پول بین ایران و کشورهای حاشیه خزر ،میزان تجارت کاهش یافته و در نتیجه توجه به بنادر شمالی نیز کاهش یافته است.

کاهش تجارت بنادر شمالی به دلیل نقل و انتقالات پولی /وزارت صمت باید در حوزه تجارت دریایی همکاری کندهادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت بنادر شمالی ایران به ویژه بندر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد 30 میلیون تن است ،گفت: این بنادر می‌توانند سالانه 30 میلیون تن تخلیه، بارگیری، واردات، صادرات و ترانزیت داشته باشند.

وی ادامه داد:ظرفیت تخلیه و بارگیری ایران و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان تا صد میلیون تن است این در حالی است که متأسفانه تنها یک پنجم از ظرفیت‌های موجود در این بنادر را استفاده می‌کنیم.

حق‌شناس تأکید کرد: ایران و تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیت سازی لازم را برای تجارت دریایی فراهم کرده‌اند اما متأسفانه به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: شرط لازم برای تجارت خارجی در دریاها علاوه بر داشتن کشتی مناسب و فراهم بودن ظرفیت‌های بندری، تأمین منابع مالی است  که باید  از سوی دستگاه های مسئول محقق شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات نقل و انتقالات پول بین  ایران و کشورهای حاشیه خزر ،میزان تجارت کاهش یافته و در نتیجه توجه به بنادر شمالی نیز کاهش یافته است.

حق‌شناس تأکید کرد: وزارت صمت، اتاق بازرگانی و سفارتخانه‌های حاشیه‌ دریای خزر باید برای استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله آذربایجان 130 میلیون تن بار است ولی متأسفانه به دلیل مشکلات مالی تنها 30 میلیون تن از این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: بنادر ایران هیچ مشکل از لحاظ ساختاری و پهلوگیری کشتی‌ها ندارند.

حق‌شناس در پایان گفت: بندر انزلی یکی از قدیمی‌ترین بنادر شمالی دریای خزر است که با کشورهای مختلف ارتباط دارد. هم اکنون بندر امیرآباد به دلیل متصل بودن به بخش ریلی و بهره مندی از  اراضی پشتیبان بعنوان نسل سوم بنادر کشور مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام /

زیر ساخت‌های بنادر ایران هیچ مشکلی ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار