باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می دهد؛

توسعه گردشگری مذهبی در قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت/ظرفیتی عظیم برای سرمایه گذاری گردشگری

قره کلیسا به عنوان یکی از ۹ اثر ثبت شده جهانی در کشور و یکی از کهن‌ترین کلیسا‌های مسیحیان، ظرفیت بی بدیلی برای توسعه گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ اماکن و آیین‌های باستانی ادیان مختلف از جاذبه‌های مهم گردشگری به شمار می‌روند و در این میان قره کلیسا به عنوان یکی از ۹ اثر ثبت شده جهانی در کشور و از کهن‌ترین کلیسا‌های مسیحیان، ظرفیت بی بدیلی برای گردشگری مذهبی است.
قره کلیسا یا کلیسای تاتائوس دومین اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی پس از تخت سلیمان تکاب به شمار می‌رود که با وجود پیشینه تاریخی و شهرت جهانی خیلی برای ایرانیان شناخته شده نیست.

توسعه گردشگری مذهبی در قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت/ظرفیتی عظیم برای سرمایه گذاری گردشگری


گردشگری مذهبی در سال‌های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته، اما کمبود امکانات اقامتی و رفاهی، قرار گرفتن در منطقه دورافتاده و تبلیغات محدود از مشکلات پیش رو جذب گردشگران در قدیمی‌ترین کلیسای جهان است.

قره کلیسا می‌تواند در صورت توجه و تامین امکانات رفاهی و اقامتی به یکی از مقاصد گردشگری تور‌های خارجی تبدیل شود.

کلیسای ننه مریم ارومیه نیز سومین مکان مقدس مسیحیان جهان پس از بیت لحم زادگاه حضرت عیسی مسیح (ع) است که با قرار گرفتن در فاصله ۲۴۲ کیلومتری قره کلیسا می‌تواند کمربند گردشگری کم نظیری برای گردشگران محسوب شود و موجی از گردشگران مذهبی را روانه آذربایجان غربی کند.


بیشتر بخوانید:آئین مذهبی باداراک در قره کلیسای چالدران برگزار می‌شود / قره کلیسا میزبان هزاران زائر ارمنی


قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف بوده در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت وی توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می‌گردد.

بعد از شهادت تاتائوس، این حواری حضرت مسیح (ع) را در محل کنونی قره کلیسا به خاک سپرده اند و بعد‌ها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته شده و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل شده است.

قره کلیسا در بین ارامنه بسیار مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می‌آورند؛ در این مکان جشن می‌گیرند، گوسفند قربانی می‌کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته‌های خود را طلب می‌کنند.

توسعه گردشگری مذهبی در قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت/ظرفیتی عظیم برای سرمایه گذاری گردشگری
در تیر ماه هر سال هزاران نفر از هموطنان ارمنی از سراسر ایران و ارامنه بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا به این کلیسا می‌آیند و ضمن زیارت مقبره ˈتاتائوس مقدسˈ آیین ˈباداراکˈ یا عشای ربانی و نیایش و قربانی را به جای می‌آورند.

برخی گردشگران داخلی معتقدند: ایجاد مراکز اقامتی و رفاهی در اطراف اثر جهانی قره کلیسا می‌تواند موجب توسعه صنعت گردشگری داخلی و حتی خارجی در استان آذربایجان غربی شود.

نزدیکی قره کلیسا به مناطق گردشگرپذیر مرزی ماکو و خوی از یک سو و شهرت جهانی این اثر از سوی دیگر رغبت گردشگران برای بازدید از آن را افزایش می‌دهد، اما سفر به چالدران و بازدید از این کلیسا همواره با مشکلات سفر همراه است.

توسعه گردشگری مذهبی در قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت/ظرفیتی عظیم برای سرمایه گذاری گردشگری

مرمت سه کلیسا در آذربایجان غربی

حسن سپهرفر معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: با هدف جذب حداکثری گردشگران مذهبی، سه مقبره تاریخی ارامنه این استان از جمله مقبره ساندوخت و کلیسای زاکاره در اطراف قره کلیسای چالدران در حال مرمت است.

توسعه گردشگری مذهبی یکی از راه‌های نشان دادن احترام نظام اسلامی به پیروان ادیان الهی

نماینده مسیحیان آشوری کشور در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری و اهل ارومیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه ؛ با تاکید بر نقش گردشگری و توریسم در توسعه اقتصادی هر کشور اظهار کرد: حفاظت و نگهداری از کلیسا‌های تاریخی و قدیمی ایران نشانه احترام نظام اسلامی به پیروان ادیان الهی است و باید فرهنگ و ویژگی‌های مکان‌های مقدس ادیان الهی به جهانیان اعلام و معرفی شوند.

یوناتن بت کلیا با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری مذهبی یکی از راه‌های نشان دادن احترام نظام اسلامی به پیروان ادیان الهی است، افزود: حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی مسیحیان در این استان طی سال‌های اخیر بسیار مشهود و قابل تقدیر بوده است.

وی ادامه داد: واتیکان به عنوان یک مکان مذهبی سالانه شاهد ۳۰ تا ۴۰ میلیون بازدید کننده بوده و ایران نیز هزاران اثر تاریخی و مذهبی ارزشمند همچون قره کلیسا و کلیسای ننه مریم دارد که نیازمند معرفی به گردشگران در عرصه بین المللی است.

قره کلیسا از زیباترین و پر نقش و نگارترین کلیسا‌های ارامنه در ایران به شمار می‌رود و با سنگ‌های تراشیده سیاه و سفید ساخته شده است و ۲ گنبد ۲۴ و ۱۸ متری آن را نیز باید به زیبایی هایش اضافه کرد.

از جمله مهمترین شاخصه‌های قره کلیسا می‌توان به تزئین این اثر باستانی به داستان‌های شاهنامه اشاره کرد که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است.


بیشتر بخوانید:قره کلیسا؛ اولین کلیسایی که توسط مسیحیان احداث شد



کلیسای اصلی دارای سقفی صاف است که گنبد هرمی دوازده وجهی بالای آن قرار دارد که پایه‌های آن با نوار‌های سنگی سیاه و سفید پوشیده شده که جلوه‌ای خاص به این بنا بخشیده است.

همچنین وجود دو گنبد مشابه در کنار هم ، دو قله کوه آرارات را در ذهن ارامنه به تصویر می‌کشد ، سنگ نوشته‌ها و حجاری‌های فوق‌العاده زیبا ، این مکان را از بسیاری از کلیسا‌های هم عصر خود متمایز می‌سازد.

تکنیک و حجم‌پردازی در بنای قره کلیسا در نوبه خود از کم‌نظیرترین پرداخت‌های هنر‌های تجسمی است ، با توجه به ویژگی‌های معماری در این بنای تاریخی ، وجود دیوار‌های دفاعی پیرامون کلیسا و ورودی اصلی آن، این بنا حکم قلعه نیز دارد ، در چهار جهت قلعه پنج برج دیده‌بانی به شکل یک قوس قرار گرفته است.

توسعه گردشگری مذهبی در قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت/ظرفیتی عظیم برای سرمایه گذاری گردشگری


کلیسای جامع طاطاووس مقدس شامل مجموعه‌ای از فضا‌های جانبی دارای دو حیاط شرقی و غربی و ۴۷ اتاق است که به راهبان، طلبه‌ها، محققان و نویسندگان ، نگهبانان کلیسا و کتابخانه آن تعلق داشته که علاوه بر آن زیرزمین کوچکی نیز در زیر اتاق‌ها قرار دارد و فضا‌های کوچکی نظیر ناهارخوری ، آشپزخانه، آسیاب، عصارخانه، دخمه‌ای برای نگهداری غذا و فضا‌های دیگری در حیات جانبی غربی است.

برخلاف معابد اولیه ارمنیان که به شکل مربع است، این کلیسا مستطیل شکل است ، قسمت شرقی آن با سنگ سیاه ساخته شده است که وجه تسمیه آن نیز به شمار می‌رود و تنها قسمتی است که از زلزله ۱۳۹۱ میلادی محفوظ ماند و شامل محراب و اتاق‌های جانبی و محوطه جلوی محراب و گنبدی کوچک است.

همچنین مقبره سن دختر شاهزاده ارمنی، دختر پادشاه «ساندوخت»، که به سبب عقیده‌اش به مسیحیت به شهادت رسید، بالای تپه‌ای در مجاورت کلیسا قرار دارد.

در محوطه داخلی کلیسا چندین سنگ قبر و نیز یک حوض سنگی وجود دارد و نقش برجسته‌های فراوانی روی دیوار‌های بیرونی کلیسا نقش بسته‌اند، سقف محراب کلیسا نیز با سنگ‌های مرمر سیاه و سفید به شکل زیبا تزیین شده و در محوطه داخلی کلیسا روی دیوار محلی برای روشن کردن شمع وجود دارد.

توسعه گردشگری مذهبی در قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت/ظرفیتی عظیم برای سرمایه گذاری گردشگری


مهمترین شاخصه این کلیسا قرار گرفتن آن در دل شهر‌ها و روستا‌های ترک نشین و مسلمان نشین است که تجمع سالانه مسیحیان با استقبال قابل توجه شیعیان منطقه همراه بوده و برخی از مردم منطقه نیز میزبان مسافران این آیین مسیحی هستند.

قره کلیسا به عنوان نهمین میراث تاریخی - فرهنگی ایران در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ به عنوان اثر ملی ایران و برای حفظ قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین نماد‌های معماری ارامنه جهان، در سی و دومین کمیته میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا ثبت جهانی شد.

گزارش از الیاس گندمی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.