وقف نسخه دست نویس کلیات سعدی به کتابخانه آستان قدس رضوی

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی گفت:: خانواده‌ای ساکن کاندا، نسخه دست نویس کلیات سعدی را که متعلق به قرن ۱۳ قمری واز شاهکار‌های هنری محسوب می‌شود را وقف کتابخانه استان قدس رضوی کردند.

در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی افزود:این نسخه در سال 1222 قمری با خط نستعلیق خوش به دست میرزا مهدی ملقب به میرزا آقا میر الحمزوی الموسوی کتابت شده است.

وی گفت : این کتاب در شیراز کتابت شده است و سبک تذهیب آن بین مکتب شیراز و اصفهان است که در نوع خود کم‌نظیر به شمار می‌رود.

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی گفت : کتاب دارای پنج سرلوح ممتاز استادانۀ مرصع و مذهب در آغاز گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید و طیبات است و جدول‌بندی همۀ اوراق به زر و تحریر و سیلو و سرخی است.

حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا افزود : صفحۀ دیباچه دارای سرلوح نیم‌ترنجی مُداخَل و تشعیرسازی زرین است و بین سطور زراندازی به شکل حَل‌کاری است و مطالب در متن و حاشیۀ اوراق به دفتری و چلیپایی کتابت شده است.

انتهای پیام // ف. ک
برچسب ها: موزه ها ، آستان قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.