نسبت بين عدالت و معنويت در عصر غلبه مدرنیته

انقلاب اسلامي که با شعار "نه شرقي و نه غربي " به پيروزي رسيد به دنبال تحقق يک جامعه معنويت محور بر مبنای دین مبین اسلام٬ در محدوده تصرف خود مي باشد.

به گزارش وب گردی باشگاه خبرنگاران، وبلاگ دهه چهارم انقلاب در آخرین پست خود نوشت:

انقلاب اسلامي که با شعار "نه شرقي و نه غربي " به پيروزي رسيد به دنبال تحقق يک جامعه معنويت محور بر مبنای دین مبین اسلام٬ در محدوده تصرف خود مي باشد. تجربه زندگي هاي غربي دول استکباري و آثار زيان بار جهاني آن در تاريخ تقريباً پانصد ساله اين تمدن اين ايده را در ميان فقهاي عظيم الشان شيعه تقويت نمود که حفظ دينداري مردم جزء در فضاي پرورشي اسلامي حاصل نمي شود و بدون ترديد از لوازم اساسي ايجاد فضاي پرورشي اسلامي تشکيل حکومت اسلامي است.
دو جنگ جهاني در سالهاي حکومت تمدن مدرن و تلاشهاي قاعده مند نظام سلطه پس از تشکيل سازمان ملل در ابعاد سياسي ، اقتصادي و فرهنگي دو چهره به ظاهر متفاوت دنياي مدرن در دوشيدن ملتها مي باشد.

در این مسير تدريجي و به واسطة غلبة مدرنيزاسيون غربي حاصل از بسط تمدّن غربي و سيستم‌هاي ارتباطي، چنان حيات و ممات اقوام و ملل به حيات غرب گره خورده كه هيچ قومي مصون از بحران‌هاي غربي نيست. لذا ضررهاي دنياي اسلام از اين رويکرد هاي پيشرفته!!! نیز بر کسي پوشيده نمانده است. به هرحال آنچه امروز ما با آن روبرو هستيم ايجاد نا اميدي در سطح جهان نسبت به دستاوردهاي بشر براي اداره زندگي مي باشد که تحولات امروز آمريکاي جنوبي در گرايش به "سوسياليسم معنويت گرا" و تحولات سراسر دنياي اسلام در گرايش به نسخه انقلابي امام خميني (ره) و همچنين رونق بازار عرفانهاي نو در شرق و غرب و حتي رونق کليسا همگي مويد ايجاد نياز نسبت به راهي نو بر مبناي معنويت در جهان مي باشند. والبتّه نباید فراموش کرد كه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با رائه نسخه معنویت اصیل٬که بر گرفته از اسلام ناب محمدی است٬ راهی نو را به روی مردم دنیا گشود و نسخه های بدل معنویت آن هم از نوع غربی را به انزوا کشاند.

تحقق عدالت ، پايگاه تحقق معنويت

عدالت از جمله مفاهیم بنیادینی بوده که همه ادیان الهی با هدف تحقق این اصل از سوی خدای متعال به واسطه انبیاء٬ نازل گشته اند. مهم ترین دغدغه پیام آوران الهی بعد از شناخت خدا و نزدیک کردن انسان به او، ایجاد و برقراری عدالت بوده است. دین اسلام نیز به عنوان خاتم ادیان تحقق عدالت را سرلوحة اهداف خود قرار داده است. وجود 29 ایه در قرآن در باب عدالت شاهدی بر ا هتمام اسلام بر این اصل می باشد. که در این مختصر مجالی برای پرداختن به آن نیست.

بحث اساسي ما در شرايط فعلي جهاني اين است که آرمانهاي الهي انقلاب اسلامي در سايه تحقق عدالت بستر رشد مي يابند.
اساساً در فضاي بي عدالتي در جامعه، ظرفيت متعالي متناسب براي توجه به معنويت ايجاد نمي گردد اگرچه در نظر اهل خبره نابساماني هاي جامعه دور از عدالت به خلاء معنويت تحليل مي گردد.
لذا آنچه اساسي مي باشد ظرفيت سازي براي تحقق معنويت اسلامی مي باشد. يگانه راه توسعه معنويت در جامعه بسط عدالت مي باشد که تحقق اين مهم نيز نياز به عقلانيت متناسب و تئوريزه کردن عدالت دارد.

در ادبیات انقلاب برای تحقق عدالت سه سطح کار با ضریب اهمیت زیر پیشنهاد شده است.

سطح اول( سطح اصلی): اندیشه ورزی برای عدالت

سطح دوم:(سطح میانی) مطالبه عدالت

سطح سوم:(سطح آخر) تقنین، اجرا و نظارت بر محور عدالت

ادامه دارد...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.