دبیر شورای عالی فضای مجازی:

داده‌ها باید در چارچوب سرزمینی حفظ شوند/ ۵۷ میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است


فیروزآبادی گفت در پلتفرم‌های خارجی تمام اطلاعات جمع‌آوری و در چارچوب سرزمینی باقی نمی‌ماند، در حالی که بیگ‌دیتاها باید در چارچوب سرزمینی حفظ شوند.


به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در همایش فرصت ها و چالش های هوشمندسازی با بیان اینکه هوشمند سازی از دهه 50 آغاز شده است، گفت: به دلیل تغییر ساختارها و فضا در جوامع ما نیازمند هوشمندسازی در جوامع هستیم.

فیروزآبادی اظهار کرد: الزامات سایبری نیازمند تکنیک‌هایی است که با توجه به اجتماعی شدن؛ سیاست، اقتصاد و نظام سرمایه‌گذاری بازارهای بزرگ اقتصادی را شکل می‌دهد و به همین دلیل محصولات از طریق این بازارهای بزرگ اقتصادی در فضای مجازی عرضه می شوند.

وی با اشاره به تکنولوژی و گسترش آن در جوامع گوناگون یادآور شد: باید بر اساس تکنولوژی های همگرا با پیش‌بینی‌ها و آینده‌نگری به سمتی حرکت کنیم که اجتماعی شدن در تمام حوزه های یاد شده از امنیت لازم برخوردار باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به شکل گیری دهکده جهانی هوشمند تصریح کرد: ما نیازمند تصمیم گیری مبتنی بر بانک های اطلاعات ایجاد شده در کشور هستیم که البته در حوزه سخت افزار و نرم افزار آمریکایی ها برتری مطلق دارند و عمده سخت افزارها با تکنولوژی بالا در اختیار آنهاست و حتی سیستم عامل های کامپیوتری و موبایلی نیز در اختیار آمریکایی ها قرار دارد و حتی در پلتفرم های ارایه شده نیز نوعی انحصار دیده می شود.

فیروزآبادی ادامه داد: این پلتفرم ها در عین اجتماعی بودن در پلتفرم های مختلف حمل و نقل، سلامت در انحصار شرکت های بزرگ آمریکایی است و به همین دلیل اطلاعات دنیا در لایه دوم به نوعی بعد از لایه سخت افزار در اختیار آمریکایی ها قرار می گیرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه بزرگترین بحث هوشمندسازی بحث حکمرانی است، گفت: با توجه به نقش سازمان پدافند غیرعامل در مقابله با حوزه های دفاعی و امنیتی باید مقابله را در بحث حکمرانی در ارایه پلتفرم های مختلف مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: برخی از این پلتفرم ها و نرم افزارها مانند آمازون و ویز؛ پلتفرم های جهانی هستند که مرزهای سیاسی و فرهنگی را درهم می کوبند و به هیچ وجه از نیروهای محلی و هوش های محلی استفاده نمی کنند. در این پلتفرم ها تمام اطلاعات جمع آوری و در چارچوب سرزمینی باقی نمی ماند در حالی که بیگ دیتاها (اطلاعات سازمان یافته) باید در چارچوب سرزمینی حفظ شوند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ما در حوزه هوشمندسازی و IOT‌ سندی تهیه کرده‌ایم که هنوز الزامات آن مشخص نشده است، گفت: دوره ای که در آن به سر می بریم دوره اجتماعی شدن اقتصاد است و در نظام های هوشمندسازی در کشور کمک به دولت بلامانع است، همین امر باید طوری طراحی شود که مردم نقش اساسی در آن داشته باشند و به سمت مردمی شدن در حوزه هوشمندسازی شهری، بهداشتی و صنعتی حرکت کنیم.

فیروزآبادی با بیان اینکه هوشمندسازی امری ضروری و از ضروریات جامعه مدرن است که نمی توان با آن مقابله کرد، افزود: ضرورت هوشمندسازی استفاده از تکنولوژی است اما بدون توجه به پلتفرم های در حال شکل گیری و بدون در نظر گرفتن نقش مردم نمی توانیم در زمینه هوشمندسازی بر مبنای اجتماعی شدن اقتصاد و سیاست حرکت کنیم. ارکان این حوزه باید به دست مردم سپرده شوند و صرفا دستوری عمل کردن در این زمینه پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: با هوشمندسازی به صرفه جویی یک سوم آب در جهان رسیده اند و به سمت حمل و نقل بدون راننده یا سلامت و درمان مبتنی بر هوشمندسازی حرکت کرده اند. چاره ای جز برآورده کردن نیازهای مردم نداریم در غیر این صورت خود به خود استفاده از پلتفرم های خارجی مطرح می شود در حالی که ما باید در ارایه این خدمات اولین نفر باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه 57 میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است، گفت: این آمار در مقایسه با آمار جمعیتی مشابه کشور ما در ترکیه آمار بسیار بالایی است و این موضوع نشان می دهد که مردم ما به استفاده و بهره برداری از تکنولوژی اهمیت بالایی می دهند و در آینده نزدیک شاهد بروز و ظهور 15 میلیون گوشی هوشمند در کمپانی های خودروها خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار