زاهدان/

50 درصد اراضی بحرانی کشور در سیستان قرار دارد

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: 50 درصد از اراضی بحرانی موجود در کشور در منطقه سیستان قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبر نگاران ،  احمدعلی کیخا اظهار داشت: در حالی که بحرانی‌ترین اراضی کشور در منطقه سیستان است، بالاترین رقم فرسایش خاکی در جهان هم مربوط به همین منطقه بوده که این جای برنامه‌ریزی جدی دارد.
وی افزود: در حال‌ حاضر منطقه سیستان با شرایط بسیار خطرناک دست و پنجه نرم می‌کند که رفع معضلات کنونی موجود در منطقه نیازمند همت و عزم ملی است تا سیستان را از این شرایط نجات دهد.
نماینده مردم زابل در مجلس اضافه کرد: با وجود تمام رنج‌ها و مرارت‌هایی که مردم منطقه سیستان متحمل شده و می‌شوند باز هم دعاگوی مسئولان نظام هستند چراکه همواره وفاداری این مردمان مرزدار به اثبات رسیده است.
کیخا با بیان اینکه سیستان با بروز خشکسالی‌های پی‌درپی امروز به بحرانی‌ترین شرایط خود رسیده است عنوان کرد: حال نوبت دولتمردان و مسئولان است که دین خود را نسبت به مردم این منطقه ادا کنند.
وی خاطر نشان کرد: ما همواره با کشور همسایه و دوست افغانستان در طول تاریخ و گذشت سه دهه از عمر انقلاب، زندگی محبت آمیز و مسالمت آمیزی داشته‌ایم و در این رهگذر پذیرای خیل عظیمی از پناهندگان و بهره‌مندی آنان از حداقل‌هایی که در سفره‌مان وجود داشته است، بوده‌ایم به طوری که آنان از تمامی خدمات شهروندی که یک سیستانی داشته برخوردار بوده‌اند.
نماینده مردم زابل در مجلس گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر، کشور همسایه و دوست افغانستان حق همسایه‌داری را به شایستگی ادا نکرده و احتمالاً به تحریک بیگانگان در مقابل بهره‌ای که از کشور ما می‌برد نسبت به حداقل‌ها دریغ می‌کند.
کیخا ادامه داد: در مقابل اقدامات زیربنایی از جمله؛ راه، تجارت، برق، مسکن و بسیاری از مزیت‌هایی که افغانستان از کشور ما به ارمغان برده در تأمین حداقل آبی که باید به منطقه داده شود، کوتاهی می‌کند.
وی تأکید کرد: با توجه به آغاز فصل زراعی و نیاز حیاتی مردم سیستان به آب ورودی از طرف افغانستان، شاهد انحراف آب از محل نهر لشکری در 10 کیلومتری بالاتر از مرز از سوی این کشور هستیم که این از شأن همسایگی به دور است.
نماینده مردم زابل افزود: با وجود ثبت تالاب بین‌المللی هامون و تعیین حق‌آبه در کنوانسیون رامسر متأسفانه شرایط ورودی آب به منطقه سیستان بسیار نگران کننده است و مردم تا کی می‌توانند صبوری کنند به طوری که آثار بی آبی امروز در کل منطقه کاملاً مشهود است.
کیخا تصریح کرد: در هیچ کجای کشور این همه محرومیت و مظلومیت را نمی‌توان یافت، مردمی که حیاتشان بسته به هامون بوده و امروز با خشک شدن دریاچه همه چیز خود را از دست داده‌اند و دیگر هیچ در بساط ندارند.
وی اظهار داشت: امروز مردم اکثر نقاط سیستان به جز یارانه‌ای که از دولت دریافت می‌کنند هیچ درآمد دیگری ندارند.
نماینده مردم زابل در مجلس بیان کرد: پس از بروز خشکسالی تنها دلخوشی مردم منطقه، تجارت از طریق مرز بود که این هم به دلیل بسته شدن گذرهای مرزی موجب یأس و نومیدی مردم شده است.
کیخا خاطر نشان کرد: نبود شغل و وفور بیکاری، آمار جرایم و شرارت‌ها را در منطقه به طور چشمگیری افزایش داده به نحوی که یکی از خواسته‌های اولیه مردم در شرایط کنونی برقراری امنیت حاکم ناشی از شرایط ایجاد شده است.
وی گفت: اگر به منطقه گذری شود و در احوال کنونی و شرایط فعلی مردم سیری کنید، می‌بینید که توفان‌های شن با بستن راه‌ها و کند کردن شرایط زندگی، منطقه را به جهنم تبدیل کرده است.
نماینده مردم زابل در مجلس افزود: در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان، مقرر شد سالی 8 میلیارد تومان به امر تثبیت شن‌های روان در منطقه سیستان اختصاص یابد در حالی که تنها سال گذشته و امسال فقط 2 میلیارد پرداخت شده و دیگر هیچ، لذا دولت به تعهدات خود نسبت به مردم این منطقه عمل نکرده است.
کیخا یادآور شد: در بودجه سال 90 هم، یک‌هزار میلیارد تومان برای مقابله با ریز گردهای کشور تعیین شد که تاکنون اختصاص نیافته است.
وی تصریح کرد: زمانی مالچ به صورت رایگان در اختیار منطقه برای تثبیت شن‌ها قرار می‌گرفت که اکنون با افزایش قیمت آن، امکان خرید وجود ندارد لذا دولت باید چاره‌ای در این زمینه بیاندیشد و اگر منطقه به حال خود رها شود تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
نماینده مردم زابل در مجلس ادامه داد: در بازدیدی که روزهای اخیر از منطقه حوزه نمایندگی خود داشتم، مردم جز آب هیچ خواسته دیگری ندارند و می‌گویند "فقط آب را جاری کنید تا بتوانیم زندگی کنیم".
کیخا گفت: امروز مردم سیستان، زنده زنده زیر شن‌های روان مدفون می‌شوند و این در حالی است که در فصول گرم سال از ترس مدفون شدن در زیر ماسه بادی‌ها مجبورند در حیاط منازل خود بخوابند اما با سرد شدن هوا و فصل زمستان در منطقه، دیگر نمی‌توانند به حیاط منازلشان بیایند و شب را به صبح برسانند زیرا هوای سرد آنها را با خطر مرگ مواجهه می‌کند./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.