آیین‌های خوزستان در فهرست آثار ملی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان گفت: ۳ اثر از میراث فرهنگی خوزستان در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد حسین ارسطوزاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان گفت: از سوی سازمان میراث فرهنگی مراسم آئینی استقبال از ورود کاروان امام رضا(ع)  به ایران در خرمشهر، برپایی بازار عیدیا(بی‌بی خِریجِه) بهبهان و مهارت گلیم‌بافی هفتکل(گلیم قشقایی) هستند که به عنوان  میراث خوزستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: مستندات و مدارک لازم توسط معاونت میراث فرهنگی استان به دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی ارائه و در نهایت پس از تشریح موضوع توسط این معاونت، پرونده های واجد اهمیت تشخیص داده شد و در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان گفت: هر ساله در مردادماه و همزمان با دهه کرامت برای گرامیداشت این امر مهم مردم خرمشهر مراسم باشکوهی را برگزار می‌کنند که در طی آن کاروانی نمادین از کاروان حضرت رضا(ع)، متشکل از تعدادی شتر و ساربان، اسب و سوارکار تشکیل می شود.

وی افزود: بازار عیدیا که در نزدیکی امامزاده بی‌بی خدیجه (بی بی خِریجِه) برپا می شده است، بازاری نوروزی و مخصوص کودکان است که در روز اول فروردین ماه هر سال به مدت یک نیمروز در شهرستان بهبهان برپا می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: گلیم بافی یکی از کهن ترین دست بافته های سنتی است که پیشینه ای دیرینه دارد. مواد اولیه گلیم هفتکل که از تولیدات دستی زنان قشقایی به حساب می‌آید، از پشم و پنبه است و به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتهای پیام/م

ثبت ۳ اثر میراث  از خوزستان در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.