جهان‌نما کجاست؟

دهکده ییلاقی جهان‌نما در ۶۰ کیلومتری جنوب شرق شهر کردکوی، یک منطقه بکر و دست نخورده است که با زیبایی‌های خود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر کسی که وارد شهرستان کردکوی شد نمی‌تواند به دهکده حفاظت شده جهان نما نرود و از آنجا دیدن نکند. منطقه حفاظت شده جهان‌نما در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی قرار دارد و راه دسترسی آن نیز از شهر کردکوی بوده و تقریباً در فاصله‌ای ۸۰ کیلومتری در جنوب غربی گرگان واقع شده است.

این منطقه در سال ۱۳۵۲ با وسعت ۳۰ هزار و ۶۵۰ هکتار در شورای عالی حفاظت محیط‌زیست تحت حفاظت قرار گرفت.

پوشش جانوری این منطقه شامل مرال، شوکا، کل، بز، پلنگ، خرس، خوک وحشی و گربه وحشی و سایر پرندگان همانند کبک، عقاب طلایی، جغد و کبوتر بوده و پوشش گیاهی آن نیز شامل راش، ممرز، آزاد، سرخدار، نمدار و زرشک است.

ایجاد فرصت در دهکده ییلاقی جهان‌نما  با هدف جذب گردشگر

برای آن‌که هر منطقه بکری، بکر باقی بماند باید از ریختن زباله در آنجا جلوگیری شود. افرادی که می‌خواهند زباله در طبیعت رها کنند باید بدانند که طبیعت همانند اتاق خودشان است، هیچ کس حاضر نیست اتاقش زباله‌دان باشد.

نباید در مناطق بکر و دست نخورده امکاناتی، چون برق و گاز را انتقال داد، زیرا این مناطق از حالت طبیعی خارج می‌شوند. حتی ممکن است این کار زمینه ساخت و ساز را فراهم کند که تخریب این مناطق را به دنبال دارد.

«حمید منوچهری» رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کردکوی با بیان این‌که منطقه جهان نما دهکده‌ای ییلاقی و نیز حفاظت شده است، گفت: دهکده ییلاقی جهان‌نما به عنوان پنج روستای هدف گردشگری استان معرفی شده است.

وی افزود: با توجه به این‌که این روستا در منطقه حفاظت شده قرار دارد، باید بکر باقی بماند، از این‌رو برق در این روستا وجود ندارد، چون اگر برق به اینجا برسد از حالت بکر و طبیعی خارج شده و موجب ساخت و ساز بی‌رویه می‌شود.

چگونه دهکده جهان‌نما حفاظت شده باقی بماند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردکوی یادآور شد: برای آن‌که دهکده جهان‌نما حفاظت شده باقی بماند و نیز گردشگری آن رونق پیدا کند، این بخش به‌عنوان روستای هدف گردشگری از طریق ایجاد طرح‌های بوم‌گردی با استفاده از ابزار‌های طبیعی قرار گرفت تا خانه‌هایی روستایی مطابق با محیط و در کنار حفاظت از طبیعت رونق پیدا کند تا گردشگر به جای ساخت ویلا در این مناطق بکر اقدام به اقامت کوتاه در خانه‌های روستایی داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح‌های بوم‌گردی فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که بومی آنجا باشند تا منافعش به خود روستائیان برسد. البته این کار باید طوری باشد که به طبیعت منطقه آسیب وارد نشود یعنی کلبه‌های بوم‌گردی باید با ابزار‌های محلی ساخته شوند و سبک مدرن امروزی در آن دیده نشود.

منوچهری گفت: برای این‌که از ساخت و ساز بی‌رویه منازل مسکونی در اطراف این منطقه جلوگیری شود، محیط‌زیست و بنیاد مسکن و دهیاری نیز نباید اجازه ساخت خانه‌های چند طبقه را بدهند و باید این محیط به سمت بوم‌گردی برود تا به آن آسیب کمتری وارد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای جمع‌آوری زباله‌های گردشگران در نظر گرفته شده، تصریح کرد: اغلب روستا‌های ییلاقی اطراف منطقه زباله‌دان دارد و ماشین‌های حمل زباله نیز در آنجا فعال هستند که این مورد جزو برنامه‌های دهیاران قرار دارد.

فرصتی بکر برای حضور گردشگران

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردکوی یادآور شد: از همه گردشگران دعوت می‌کنیم که از این منطقه بسیار زیبا بازدید کنند.


بیشتر بخوانید:سفری به جنگل چهل چای ایران در ایام نوروز


«زهرا عقیلی» عضو تشکل دوستداران جهان نمای کردکوی نیز، با بیان این‌که منطقه حفاظت شده جهان‌نما منطقه‌ای دشتی است، گفت: قسمت عمده‌ای از این منطقه در حوزه استحفاظی محیط زیست کردکوی قرار دارد و بخش کوچکی از آن مربوط به اداره حفاظت محیط زیست گرگان است.

مهم‌ترین شاخصه منطقه حفاظت شده جهان نما

وی افزود: مهم‌ترین شاخصه منطقه حفاظت شده جهان نما وجود گونه‌های خاصی است که آن را در محدوده زندگیمان، منحصر به فرد کرده است. علت نام‌گذاری این نام برای منطقه جهان نما به دلیل وجود یک روستای ییلاقی در این منطقه است.

عقیلی به مهم‌ترین مشکلات در بخش حفاظت شده جهان‌نما اشاره کرد و یادآور شد: مهم‌ترین مشکلات این منطقه ساخت و ساز‌های بی‌رویه‌ای که انجام شده است. باید ساخت و ساز‌ها در این منطقه را کنترل کرد، خانه‌هایی که ساخته می‌شود باید دارای بافت روستایی باشد و توسعه شهری را کمتر در آن شاهد باشیم.


بیشتر بخوانید:سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟


عضو تشکل دوستداران جهان نمای کردکوی اظهار کرد: منطقه جهان‌نما به‌علت گونه‌های گیاهی و جانوری، چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، تشی، گرگ‌ها و مرال‌ها و شوکا دارای حساسیت خاصی است. این منطقه به‌علت وجود مناظر زیبا موجب جذب گردشگر خواهد شد که این موضوع نقطه قوتی برای استان است. می‌توان گردشگری این منطقه را گسترش داد البته به شرطی که به تنوع زیستی آسیب وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین زمان حساسیت در منطقه جهان‌نما در شهریور و مهرماه است، چون در این ماه‌ها گاو‌ها به بازی می‌پردازند که این موضوع سبب جذب گردشگر در این منطقه می‌شود.

منبع ایسنا

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.