معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها :

قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان در ایران است

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: منطقه هیرکانی با دو میلیون و چهار هزار هکتار و تاج پوشش ۱۰ درصد به عنوان قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان در ایران واقع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عباسعلی نوبخت صبح دوشنبه در جلسه روز جنگلبان یا روز «رنجر» با تقدیر از تلاش‌های جنگلبانان و جنگلداران اظهار داشت: در جنگل‌های شمال بیش از سه میلیارد مترمکعب آب در ذخیره می‌کنند و این میزان بیش از ظرفیت سد کارون و دز خواهد بود و این آب تامین کننده آب مورد نیاز ساکنان قسمت شمالی و جنوبی البرز است.

وی ادامه داد: با استقرار یگان حفاظت جنگل‌ها به اقتدار لازم در حوزه جنگل برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته اولین جشنواره روز جنگلبان برگزار شد، گفت: امسال نیز جشنواره روز جنگلبان در کشور برگزار می‌شود و باید از حضور افراد برجسته و تاثیرگذار به عنوان جنگلبانان افتخاری بهره برد.

نوبخت با بیان اینکه ۱۳ اقلیم در جهان وجود دارد و ۱۱ اقلیم در ایران موجود است گفت: اختلاف حرارتی بین گرمترین و سردترین نقطه در ایران حدود ۴۰ درجه است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها اظهار داشت: در حال حاضر نیز در ارتفاعات سنگده همچنان یخچال‌های برف وجود دارد و بزرگترین و کوچکترین پستاندار جهان کشور را در ایران داریم.

وی ادامه داد: پنج منطقه رویشی در سه ناحیه وجود دارد و منطقه هیرکانی با دو میلیون و چهار هزار هکتار و تاج پوشش ۱۰ درصد به عنوان قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان در ایران واقع شده است.

نوبخت با بیان اینکه مادر جنگل‌های پهن برگ جهان در ایران وجود دارد ،گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در آذربایجان روسیه واقع شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه بحران شدیدی کشور را تهدید می‌کند ،گفت: تغییر اقلیم زمانی به وجود می‌آید که نوسانات اقلیمی داشته باشیم و این نوسانات باعث از بین رفتن برخی گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه مدیون شرایط توپوگرافی شمال ایران هستیم که در منطقه تالش داریم، گفت: اگر این وضعیت در ایران وجود نداشت با مشکل کم آبی مواجه بودیم.

وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در ایران و کشور‌های مرتبط، بین جنگل‌ها سالانه دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب را ذخیره و آزادسازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد آب کشور در حوزه زاگرس تامین می‌شود افزود: هر هکتار جنگل اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر را تامین کند و جنگل‌های شمال اکسیژن مورد نیاز بیش از ۲۰ میلیون نفر را تامین می‌کنند.

نوبخت ادامه داد: تخریب منابع طبیعی در دل طبیعت که شکننده است، خراش ایجاد می‌کند و شاهد طغیان آفات و بیماری‌ها مانند شب پره شمشاد هستیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۷
خیلی جالب بود