در نشست خبری بنیاد طب ایرانی مطرح شد؛

ممنوعیت فروش محصولات دست ساز در عطاری‌ها/ طب ایرانی همان طب سنتی است

نایب رئیس بنیاد طب ایرانی گفت: طب ایرانی از قدیم مورد استفاده بوده است، تفاوتی بین طب سنتی و ایرانی وجود ندارد.

ممنوعیت فروش محصولات دست ساز در عطاری‌ها/ طب ایرانی همان طب سنتی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدرضا شمس اردکانی مدیرعامل بنیاد طب ایرانی در اولین نشست خبری بنیاد طب ایرانی که صبح امروز در دانشکده طب ایرانی برگزار شد، ضمن قدردانی از دکتر طباطبایی معاون مجمع خیرین سلامت و دکتر پورهاشمی قائم مقام این مجموعه و دکتر رضایی‌زاده اظهار کرد: بنیاد طب ایرانی بر اساس استفاده از ظرفیت بی‌نظیر و غنی طب ایرانی، نه تنها از محدوده فرهنگی ایران خارج شده بلکه در محدوده جهانی به عنوان مکتبی بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

شمس اردکانی بیان کرد: امروز بنیاد ملی طب ایرانی به عنوان پایگاه خوب و چتر وسیع برای تمام دست اندرکاران است که می‌تواند بین طب ایرانی و غربی پلی ایجاد کند، همچنین به عنوان پلی مستحکم در مقابل تندبادی است که می‌تواند در عرصه سلامت کارهای مهمی از جمله حفظ و ارتقای سلامت انجام دهد.

مدیرعامل بنیاد طب ایرانی تشریح کرد: امروزه دنیا، دنیای آزادی در انتخاب شیوه درمان است اما باید به روشی از درمان که مورد توجه مردم است دقت کنیم و آن را توسعه دهیم؛ زمانی که رهبر انقلاب بیان کردند«تشکیل دانشکده طب سنتی برای من یک مژده است و مسلما استفاده از طب اسلامی یکی از درخواست‌های مردم خواهد بود» پس ما باید به خواسته مقام معظم رهبری توجه کنیم.

وی ادامه داد: قانون وظیفه هر کسی را مشخص کرده است تا به کسی آسیبی وارد نشود لذا این بنیاد به عنوان چتر فراگیر نهادینه شده است و پلی بین‌المللی برای ایجاد ظرفیت‌سازی خواهد بود.

شمس افزود: در نقشه راهبردی طب ایرانی به خوبی دیده شده است که با تبادل اطلاعات و تجربیات می‌توان یک همگرایی برای دستیابی به نتیجه بهتر ایجاد کرد.

مدیرعامل بنیاد طب ایرانی بیان کرد: طب ایرانی به این دلیل نام‌گذاری شده است از دوران قدیم مورد استفاده عموم قرار می‌گرفته و در نتیجه هیچ تفاوتی بین واژه طب سنتی و طب ایرانی وجود ندارد؛ در مکتب  طب ایرانی بحث پزشکی و درمانی مطرح شده است.

برنامه طب ایرانی،  حکمت و نیازهای آموزش است

در ادامه مراسم رضایی‌زاده نایب رئیس بنیاد طب ایرانی اظهار کرد: امروز به عنوان روز گیاهان دارویی و روز طب ایرانی نام گذاری شده است؛ اهداف بنیاد طب ایرانی مبتنی بر بند 12 از سیاست کلی سلامت در حوزه احیا، معرفی، نهادینه کردن طب سنتی و طولانی‌ترین بند سیاست، سلامت است.

رضایی‌زاده بیان کرد: تلاش می‌کنیم در قدم اول موضوع توجه به اصلاح سبک زندگی، آموزش خودمراقبتی همچنین پژوهش‌ها را ترویج دهیم؛ طب ایرانی تنها رفتن نزد پزشک نیست بلکه برنامه آن حکمت و نیازهای آموزش است.

وی افزود: در این راستا تلاش می‌کنیم فعالیت‌ها را گسترش دهیم و به جامعه‌ای سالم‌تر که نیاز کمتر به مصرف دارو با احتمال بروز کمتر بیماری ها دارد، نزدیک شویم و سعی می‌کنیم جامعه‌ای بهتر برای خود و فرزندان‌مان داشته باشیم.

نایب رئیس بنیاد طب ایرانی تشریح کرد: بین طب ایرانی و سنتی تفاوتی وجود ندارد، این طب در عرصه بین‌المللی فرهنگی و تمدنی اهمیت دارد؛ در حال حاضر با توجه به اینکه غربی‌ها گفتند (طب سنتی) و از ما الگوبرداری کردند تصمیم‌ گرفتیم اسم نهایی آن را طب ایرانی نام‌گذاری کنیم.

رضایی‌زاده با اشاره به فعالیت عطاری ها و فروش غیرقانونی داروهای گیاهی اظهار کرد: عطاری محل عرضه گیاهان دارویی شناسنامه‌دار است اما برخی از عطاران محصولات دست ساخته‌ای را زیر چتر کار خود عرضه می‌کنند که کاری غیرقانونی است، فروشنده‌ها برای این کار باید سطح سواد علمی داشته باشند که در حال حاضر آموزش‌هایی را برای عطاری‌ها مد نظر قرار داده‌ایم.

هدف بنیاد طب ایرانی ترویج و آموزش سطح زندگی است 

در ادامه مراسم پورهاشمی قائم مقام مجمع خیرین سلامت اظهار کرد: ورود مجمع خیرین سلامت در جامعه بر اساس نیاز است و طب سنتی اثر بسزایی در سلامت افراد دارد، باید برنامه‌ریزی کرد و از آن درست استفاده کنیم.

پورهاشمی بیان کرد: مجمع خیرین 270 شعبه در کشور و بیش از 10 هزار خیر دارد و 700 هزار نفر به عنوان عضو هیئت امنا در این مجمع مشغول به فعالیت هستند؛ در تلاش هستیم با دانشگاه فعالیت بیشتری داشته باشیم چرا که این پیوند باعث می‌شود با مردم در ارتباط باشیم.

وی افزود: طب سنتی از دوران گذشته وجود داشته است و تاریخ طولانی دارد و باید بتوانیم از آن بیشتر استفاده کنیم؛ هدف و فعالیت اصلی ما در این بنیاد ترویج و آموزش سطح زندگی است و همچنین اینکه بتوانیم با هزینه و سرمایه‌گذاری بهتر جامعه‌ای مناسب برای نسل حال و آینده داشته باشیم.

قائم مقام مجمع خیرین سلامت ادامه داد: فضای مجازی فضای مغتنمی است که با ادبیات نوجوانان و جوانان ارتباط دارد و ما می‌توانیم در آموزش و پرورش استفاده مفیدی از این فضا ببریم، همچنین دانشکده‌ها وظیفه آموزش دانش‌آموختگان طب ایرانی را برعهده دارند و بنابراین باید این حوزه‌ها را پرورش دهیم.

پورهاشمی تصریح کرد: توسعه پژوهش‌های بین رشته‌ای یکی دیگر از اهداف بنیاد طب ایرانی است؛ در حوزه علوم انسانی، علوم پزشکی و سایر رشته‌ها باید پیوندی ایجاد کنیم که متاسفانه در حال حاضر این علوم با یکدیگر ارتباط ندارند، در دانشکده‌ها موضوع فلسفه طب ایرانی، اخلاق طب ایرانی و آموزش و پرورش مطرح نیست بنابراین ما تلاش می‌کنیم این موارد را با هم مرتبط و بین آنها پیوند ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های پیش رو در بنیاد طب ایرانی قطعا باید با سیاست وزارت بهداشت همخوانی داشته باشد و ما در این راستا حداکثر همکاری را خواهیم داشت.

پورهاشمی اظهار کرد: مجمع خیرین با توجه به اعتمادی که مردم دارند می‌توانند در بخش‌های مختلفی چون بخش مالی، آموزش در سطح جامعه و بخش پژوهش حمایت و همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.