معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خبر داد

۵۰۱ کودک در سال گذشته از بهزیستی به فرزندخواندگی رفتند

موقر از به فرزندخواندگی رفتن ۵۰۱ کودک مراکز بهزیستی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهشید موقر معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: ۵۰۱ کودک در سال گذشته از مراکز نگهداری از کودکان بهزیستی به فرزند خواندگی رفتند.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ خانواده متقاضی فرزندخوانده در استان تهران، پشت نوبت سامانه فرزندخواندگی هستند.

موقر از انجام رایزنی بهزیستی با ثبت احوال برای صدور اوراق هویتی برای کودکان بی‌هویت خبر داد و گفت: در صورت احراز نتیجه مثبت از رایزنی‌های فوق و صدور اوراق هویتی برای این کودکان، کودکان بی‌هویت از خدمات آموزشی و درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه به تشریح روند فرزندخواندگی پرداخت و گفت: مدت زمان پروسه فرزندخواندگی به طور دقیق مشخص نیست و در تلاشیم تا سامانه اعطای فرزندخواندگی به طور مستمر فعالیت داشته باشد و نوبت دهی خانواده های متقاضی از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران تاکید کرد: مشکلات سامانه فرزندخواندگی به دلیل نبود پشتیبانی لازم اتفاق افتاده بود و طی روزهای اخیر به طور کامل برطرف خواهد شد.

موقر خاطرنشان کرد: تنها دو مورد از ۵۰۱ فرزند واگذار شده سازمان بهزیستی در سال ۹۶ برگشت داده شده اند و مهمترین دلیل برگشت این کودکان بیماری‌هایی است که در زمان پذیرش اولیه و تشکیل پرونده کودکان در بهزیستی مشخص نمی‌شود و هم زمان با بلوغ و یا بعد از سن ۷ تا ۸ سالگی بروز می‌کند.

وی اضافه کرد: درصدی از کودکانی هم که به فرزندخواندگی فرستاده می‌شوند، به مشکلات روانشناختی مبتلا شده و سازمان بهزیستی در این خصوص مشاوره‌هایی را لحاظ می‌کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: از مجموع ۵۰۱ کودک به فرزندخواندگی رفته سال گذشته بهزیستی، ۱۹۸ کودک نیازمند خدمات درمانی بودند.

موقر تصریح کرد: علت عمده تعداد زیاد پشت نوبتی‌های فرزندخواندگی این است که اغلب کودکان بی‌سرپرست نبوده و بدسرپرست هستند و بخش عمده‌ای از این کودکان از مادرانی معتاد متولد می‌شوند و به بیماری قلبی و ریوی مبتلا هستند.

موقر یادآور شد: در صورتی که کودکان فرزندخواندگی رفته دچار مشکلات جسمی شده و نیازمند درمان باشند، سازمان بهزیستی بخش عمده‌ای از هزینه‌های کودک بیمار واگذار شده را پرداخت می‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران تاکید کرد: در شناسنامه کودکان واگذار شده عنوان فرزندخواندگی درج نمی شود و یک کد به ثبت می‌رسد و قرار بر این است که با همکاری ثبت احوال این مشکل مرتفع شود.

موقر از وجود یک هزار و 500 زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت خدمات خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم به تدریج این پشت نوبتی ها را به لیست مددجویان اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه در موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان 8 دستگاه همکاری دارند و سازمان بهزیستی زمانی که مراکز غربالگری شهرداری شروع به کار کنند، با تیم تخصصی خود وارد کار شده و به جامعه هدف خود که شامل کودکان، سالمندان و زنان سرپرست خانوار هستند خدمات ارائه می‌کند.

وی تاکید کرد:‌ از مجموع ۵ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شده توسط نیروی انتظامی، تعداد ۶ کودک در میان آن‌ها بودند و با کمک مددکاران اجتماعی، این کودکان به شیوه بستری در مراکز درمانی تحت درمان قرار می‌گیرند و دوره سم‌زدایی آن‌ها به طور معمول یک تا دو هفته طول می‌کشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار