۹۰ درصد کالا‌های عرضه شده در فارس از خارج از استان تامین می‌شود

رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و عمده فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز گفت:۹۰ درصد کالا‌های عرضه شده در خارج از استان فارس تامین می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مجتبی نمازیان، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و عمده فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز گفت: بیش از ۴۰۰ نفر در این اتحادیه در حال فعالیت هستند که بیش از ۲۵۰ نفر از آن‌ها عمده‌فروش محصولات غذایی و بهداشتی هستند.

نمازیان در خصوص وضعیت بنکداران شیراز گفت: در اواخر دهه ۸۰ اتحادیه بنکداران شیراز به نوعی بارانداز جنوب کشور بود به گونه‌ای که تمام استان‌های جنوبی زیر پوشش این اتحادیه بودند، اما با آغاز تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی که در سطح کلان کشور روی داد این اتحادیه و فعالان این حوزه نیز مجبور به کاهش فعالیت‌های خود در تمامی زمینه‌ها شدند.

این فعال حوزه عرضه محصولات غذایی و بهداشتی در خصوص وضعیت استان فارس نیز بیان کرد: استان فارس استانی صنعتی نیست و بیشتر فعالان حوزه عرضه نسبت به عرضه کالا‌ها در استان فارس اقدام می‌کنند. البته عرضه‌کنندگان استان فارس نیز محصولات مورد نیاز مردم استان‌های یزد، بوشهر، بندرعباس و کرمان را عرضه می‌کنند.

به عقیده رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز بیش از ۹۰ درصد کالاهایی که در فارس عرضه می‌شود از خارج از استان تهیه شده است.

نمازیان در خصوص مشکلات حوزه عرضه نیز عنوان کرد: به دلیل فضای اقتصادی به وجود آمده دیگر توزیع کالا در فاصله‌های دور صرفه اقتصادی ندارد و افراد رغبتی برای فعالیت در بازار‌های خارج از استان ندارند، هدفمندی یارانه‌ها نیز در کاهش فعالیت عرضه‌کنندگان کالا تاثیر داشته و اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیز مالیات‌های سنگینی بر این واحد‌ها تحمیل کرده است.

وی افزود: در کنار مشکلاتی که بیان شد سیستم‌های مالی و نیروی انسانی، آموزش‌های مدیریتی و تکنولوژی عرضه نیز دچار مشکل است که برای توسعه باید تمام این مشکلات برطرف شود.

نمازیان اظهار داشت: بروکراسی اداری، مشکلات زیرساختی و بالابودن قیمت تمام شده محصول از دیگر مشکلات این حوزه است البته برخی دستگاه‌ها و مجوزاتی که باید از آن دستگاه‌ها گرفته شود نیز عاملی برای گران شدن قیمت‌تمام شده محصولات بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به نگاه سنتی حاکم بر بازار سیستم‌های انبارداری، بازاریابی و مشتری‌مداری را به فعالان این حوزه آموزش داده‌ایم البته در کنار این موضوع باید به بحث تحقیق و پژوهش نیز پرداخت تا بازار‌های جدیدی را برای عرضه محصولات داشته باشیم. البته لازم به ذکر است که عدم آموزش در موارد فوق سبب ورشکستگی واحد‌ها می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار