افزایش ۸۰ درصدی ارائه خود اظهاری‌های مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: خود اظهارنامه های مالیاتی با ارتباط موثر با کسبه و اصناف، نسبت به دوره گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بهروز مهدلو عصر امروز در دومین همایش "فرهنگسازی مالیاتی گامی در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی" اظهار کرد: آرزوی ما این بوده که هزینه‌های جاری دولت از طریق مالیات محقق شود و از وابستگی به درآمدهای نفتی خارج شویم. رییس کل سازمان مالیاتی گفتند که باید شرایطی ایجاد شود که مردم به سازمان مالیاتی اعتماد کنند و سازمانی محبوب باشد.

وی اضافه کرد: به طور کلی تمایل مردم به مالیات کم است و این موضوع در کل دنیا مشهود است. درآمد مالیاتی نسبت به تولید ناخاصل داخلی ۸ درصد است که بر اساس اسناد توسعه باید به ۱۵ برسد، این درحالی است که در کشورهای خارجی این رقم به ۴۲ رسیده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: البته درآمدهای مالیاتی و غیرنفتی بر درآمدهای نفتی پیشی گرفت و ۳۸ درصد از بودجه دولت را تشکیل داد.

مهدلو با اشاره به لزوم توسعه فرهنگ مالیاتی اضافه کرد: در مدت زمانی که در اصفهان حضور داشتم توانستیم با ارتباط با اصناف و کسبه خود اظهارنامه های مالیاتی را ۸۰ درصد افزایش دهیم که این نشان دهنده همراهی خوب کسبه استان اصفهان است.

وی با اشاره به مالیات تولید کنندگان افزود: برای این بخش هم بخشودگی های خوبی در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال قرار است بخشی از این درآمدها به صورت اقساطی پرداخت شود.

همچنین نریمانی، کارشناس مسائل مالیاتی با اشاره به سخت بودن مفهود مالیات ستانی گفت: درآمد هر مودی مالیاتی هزینه مودی دیگر است، یا هزینه هر مودی درآمد مودی دیگر است و یا افزایش هزینه یک مودی مالیاتی افزایش درآمد مودی دیگر است.

وی با اشاره به اصلاح قوانین مالیاتی افزود: تا سال ۹۴ هدف سازمان وصول مالیات بود اما از سال ۹۵ هدف اخذ و مدیریت اطلاعات است، این هدف منجر شد به وصول مالیات هم دست یابیم. با اصلاح قوانین شاهد کاهش مالیات و جرایم بودیم.

این مسئول اضافه کرد: با این روش شاهد کاهش ۷۵ درصدی مالیات تمبر سهام، ۳۸ درصدی درآمد اشخاص حقیقی، ۷۸ درصدی مالیات ارث املاک، ۹۴ درصدی مالیات ارث وسایل نقلیه و ... بودیم.

نریمانی با اشاره به اینکه رفتار همه فعالان اقتصادی یکسان است، افزود: در اکثر کشورهای دنیا ۸۰ الی ۷۰ درصد شرکت‌ها، ۵ درصد مالیات و  ۱۰ الی ۵ درصد شرکت ها ۸۰ درصد مالیات را می‌پردازند. با این حال اگر مالیات مودی کم باشد اما از طریق خوداظهاری پرداخت شود بهتر است زیرا برای اخذ مالیات از ۸۰ درصد افراد باید نیروهای زیادی به کار گرفته شود.  

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار