باشگاه خبرنگارن جوان مشهد گزارش می دهد؛

تنها تفرجگاه مردم تربت جام در یک قدمی نابودی/۸۵۰ اصله درخت براثر تنش آبی خشک شد

حکایت تلخ خشک شدن درختان پارک جنگلی شهید عظیمی تربت جام دغدغه این روز‌های مردم این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  پارک جنگلی شهید عظیمی در ۴ کیلومتری جنوب شهر تربت جام در مساحت ۴۵ هکتار که ۲۴ هکتار آن در سال ۱۳۵۶ و ۲۱ هکتار در سال ۱۳۸۰ احداث و نهال کاری شده است قرار دارد.

پوشش گیاهی این پارک جنگلی از نوع درختان کاج، زبان گنجشک، سرو و آیلان است.
 
تنها تفرجگاه مردم تربت جام در یک قدمی نابودی/۸۵۰ اصله درخت براثر تنش آبی خشک شد
در سال‌های اخیر توجهی به این فضای تفریحی نشد و کم‌کم به محلی غیرقابل استفاده تبدیل‌شده تا اینکه دو سال قبل به ناگاه به بخش خصوصی واگذار شد که نحوه واگذاری آن مورد انتقاد مردم تربت‌جام بود.

باگذشت دو سال فقط نابودی درختان سود حاصل از این واگذاری برای مردم شد.

به ادعای یکی از شهروندان تربت‌جامی این پارک با ابهامات زیادی به بخش خصوصی واگذار شد و هیچ اداره‌ای در شهرستان از مفاد قرارداد اطلاعی نداشتند و حتی خود اداره منابع طبیعی شهرستان هم اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
 
تنها تفرجگاه مردم تربت جام در یک قدمی نابودی/۸۵۰ اصله درخت براثر تنش آبی خشک شد
 

واگذری  پارک ابتدا به شهرداری پیشنهاد شد 

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت‌جام پارک جنگلی شهید عظیمی، درگذشته مانند ریه‌های تنفسی منطقه بوده و آحاد مردم از این نعمت برخوردار بودند؛ اما با توجه به خشکسالی‌های دهه اخیر و افت آب‌های زیرزمینی باعث شد تا برداشت آب از چاه این پارک به مشکل روبرو شده و دچار کم‌آبی شود.

رضا زارع افزود: ابتدا به شهرداری پیشنهاد شد و چون طبق برنامه اداره کل منابع طبیعی قرار بود 15 ساله و در صورت تمدید تا 30 ساله واگذار گردد، شهرداری شرایط را نپذیرفت و پیشنهاد 99 ساله را داشت که برخلاف مقررات بود.
 
وی گفت: با ورود بخش خصوصی در 11 بهمن 94 نامه‌ای از اداره کل منابع طبیعی برای ما ارسال شد که پارک را با وضعیت موجود به بخش خصوصی تحویل دهیم. با حضور کارشناس جنگل‌های این اداره و بخش خصوصی پارک جنگلی شهید عظیمی به همراه تأسیسات، ساختمان‌ها و درختان به آن ها تحویل داده شد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت‌جام، نگهداری و بهره‌برداری از پارک جنگلی را از وظایف بخش خصوصی معرفی می‌کند و ادامه داد: در این مدت بازدید‌هایی از پارک جنگلی صورت گرفت و خشک شدن و قطع درختان طی صورت‌جلسه‌هایی به اداره کل ارسال می‌شد. تا اینکه برای نجات پارک و درختان تصمیم بر خلعیت بخش خصوصی گرفته شد.
 
تنها تفرجگاه مردم تربت جام در یک قدمی نابودی/۸۵۰ اصله درخت براثر تنش آبی خشک شد
 

یکی از سیاست‌های دولت واگذار پارک‌های جنگلی به بخش خصوصی

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی در سفر یک روز خود به شهرستان هم در این باره گفت: یکی از سیاست‌های دولت در 5 ساله گذشته واگذاری این‌گونه پارک‌های جنگلی به بخش خصوصی است. ما در استان 28 پارک جنگلی داشتیم که مدیریت همه این پارک‌ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم. خوشبختانه در اکثر شهرستان‌های استان، شهرداری‌های آن شهر‌ها متقاضی واگذاری پارک‌ها بودند و به همین منظور پارک ها واگذار شد.

علیرضا صحرایی افزود: در شهرستان تربت‌جام متأسفانه در آن مقطع از زمان، شهرداری متقاضی پارک جنگلی نبود و این پارک از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد. در زمان واگذاری و پس‌از آن متأسفانه مشکلاتی برای چاه آب این پارک به وجود آمد که نیاز به بازسازی داشت.

  علیرضا صحرایی افزود: قرار است این پارک به شهرداری تربت‌جام واگذار شود و تا زمانی که مراحل خلعیت و واگذاری به شهرداری انجام می‌گیرد، باید آبیاری توسط بخش خصوصی و منابع طبیعی صورت گیرد.

وی گفت: طبق آماربرداری سه ماه پیش، حدود 850 اصله درخت از این پارک جنگلی براثر تنش آبی خشکیده و بهره‌بردار موظف است خسارت واردشده به اعیان این پارک که همان درختان است را بر اساس قانون پرداخت کند.
 
تنها تفرجگاه مردم تربت جام در یک قدمی نابودی/۸۵۰ اصله درخت براثر تنش آبی خشک شد
 

تمام تلاشمان را برای رونق بخشی به پارک جنگلی و صنعت گردشگری داشتیم

در ادامه مدیر بخش خصوصی این پارک  گفت:  این پارک جنگلی از روز اول تحویل مشکلات زیادی داشته و طبق قرارداد فی‌مابین باید مشکلات چاه آب توسط منابع طبیعی حل می‌شد و علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های زیادی که با منابع طبیعی شهرستان و استان داشته همکاری مناسبی با بهره‌بردار نشده است.

مهتاب سلیمی افزود: جدا از کم‌آبی و خشکسالی، چاه آب پارک جنگلی نیاز به تعمیر و کف شکنی داشت و یک ماهی است که تعمیر شده، ولی این تعمیر موقتی است و برای رفع نیاز آبی پارک باید چاه کف شکنی شود و مجوز کف شکنی توسط آب منطقه صادر نمی‌شود و مدعی هستند که منابع طبیعی بدهی سنگینی به آب منطقه دارد و ابتدا باید دیون اداره وصول شود تا مجوز کف شکنی صادر گردد.

وی ادامه داد: تاکنون تمام تلاشمان را برای رونق بخشی به پارک جنگلی و صنعت گردشگری داشتیم و طرح‌هایی ارائه دادیم که هیچ‌یک در منابع طبیعی مصوب نشد و نتوانستیم به درآمد زایی برسانیم. بزرگ‌ترین مشکل و علت خشکی درختان همکاری نکردن منابع طبیعی و ادارات دیگر شهرستان بود که حتی حاضر نشدند آب را با تانکر برای درختان بیاورند و هزینه‌اش را دریافت کنند.

انتها پیام // م. ط
 
گزارشگر:محمد طالبی
برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.