سخنگوی شورای شهر تهران مطرح کرد؛

جایگاه شوراها محکم‌تر از آن است که توسط مجلس منحل شود/ دستور شهردار تهران برای برگزار نشدن نمایشگاه‌های پرمخاطب در پایتخت

جایگاه شوراها محکم‌تر از آن است که توسط مجلس منحل شود/ دستور شهردار تهران برای برگزار نشدن نمایشگاه‌های پرمخاطب در پایتختاعطا در واکنش به درخواست انحلال شوراها از سوی برخی نمایندگان مجلس گفت: این جایگاه محکم‌تر از آن است که توسط مجلس منحل شود.

به گزارش خبرنگار‌ حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اعطا‌ سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در پاسخ به پرسش‌ خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص موضع‌ شورا‌ نسبت به درخواست 90 نماینده مجلس برای انحلال شوراها‌ اظهار کرد: موضوع شوراها‌ در قانون اساسی آمده و در اختیار مجلس هم نیست که آن را تغییر دهد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع شوراها یک فصل مشخص‌ تحت عنوان شورا در اصول 100 تا 106 دارد، گفت: چند فصل از قانون اساسی به شوراها اختصاص دارد و جایگاه شوراها محکم‌تر از آن است که مجلس بتواند آن را منحل کند.

وی با بیان اینکه کمتر می‌توان کارکرد شوراها را انکار کرد، گفت: همان نسبتی که مجلس به دولت دارد، پارلمان محلی هم آن نسبت را به دستگاه اجرایی مدیریت شهری دارد و از لحاظ حقوقی مسئله روشن است.

دستور شهردار تهران به همه سازمان‌ها برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سئوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سرانجام محل برگزاری نمایشگاه الکامپ‌ علی رغم منع قانونی آن گفت: شهردار تهران به همه معاونت‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کرده که برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در این محل ممنوع است.

اعطا با بیان اینکه این ابلاغ از سوی شهردار انجام شده است، تصریح کرد: من در جریان تقویم نمایشگاه بین المللی نیستم، اما پیگیری می‌کنیم تا نمایشگاه در این محل برگزار نشود.

وی تصریح کرد: پیش از این در دوره قبلی مدیریت شهری توافقی با شهرداری و وزارت صنعت انجام شد تا نمایشگاه‌های پر مخاطب در این محل برگزار نشود.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص اصلاحات کمیسیون ماده ۱۰۰ که در نامه نجفی به جهانگیری اعلام شده بود، گفت: پیش نویس لایحه‌ای در اسفند ۹۶ از سوی شهرداری تهران خطاب به جهانگیری ارسال شد که عنوان آن لایحه رسیدگی به تخلفات ساختمانی بود.

وی با بیان اینکه اشکالاتی در شیوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی بود، تصریح کرد: بر اساس تجربیات طرح شده اصلاحاتی در آن انجام شد و در حال حاضر این لایحه مسیر قانونی خود را طی می‌کند.

اعطا خاطرنشان کرد: در این لایحه به تفصیل در مورد تخلفات ساختمانی اعم از اینکه ساختمان‌ها فاقد پروانه و یا ضمانت اجرایی داشته باشند صحبت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۶ مورد تحت عنوان مصادیق تخلفات مطرح است، گفت: برای هر کدام از آن‌ها روشن شده که چه رأیی باید داده شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون فعلی که بر اساس آن عمل می‌کنیم، تفسیرپذیر است،گفت: به همین دلیل ممکن است رأی‌های متفاوتی داده شود.

اعطا با بیان اینکه این لایحه باید مسیر قانونی خود را در مجلس طی کند، افزود: شورا تنها می‌تواند نظر مشورتی بدهد، اگرچه در کمیسیون شهرسازی معتقدند قانون ماده ۱۰۰ دارای اشکال است.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به وضعیت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع انتقال آن‌ها از وزارت کشور به وزارت راه دارای سابقه است و در دوره‌های مختلف در مورد آن‌ها اختلاف نظر بوده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که افشانی در معاونت عمرانی وزارت کشور بود، او هم نظرش انجام این کار بود و علاوه بر این وزارت کشور هم نظر موافق داشت و مجلس هم برای تغییر این ساختار هم پالس‌های مثبتی ارسال می‌کرد.

وزارت کشور با همکاری شهرداری با اداره امور شهر سروکار دارد

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در مقام تهیه طرح‌های جامع شهری است، اظهار کرد: وزارت کشور از طریق سازمان شهرداری با اداره امور شهر از طریق شهرداری‌ها سر و کار دارد.

اعطا با اشاره به اینکه تعارضاتی از این جهت شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بهتر است این دو مقوله یکی شوند تا تعارضات و اختلاف نظراتی که بین وزارت کشور و وزارت راه است، به حداقل برسد.

وی افزود: چون رئیس مجلس مطالبی را در این مورد گفته، می‌توانیم این موضوع را در دستور کار کمیسیون قرار دهیم تا شورا هم بتواند نظری روشن و کارشناسی ارائه کند.

اعطا در ادامه با بیان اینکه در مورد صدور مجوز برج باغات بعد از لغو موضوع در مجلس مطرح شد، تصریح کرد: من هم نامه‌ای به افشانی نوشته‌ام، اما مناسب ندیدم که همزمان با ارسال نامه این موضوع عمومی شود و بعد از تذکر هم مواردی رخ داده است که افشانی هم مناطق را ملزم به تبعیت از مصوبات شورا کرده است

وی با بیان اینکه در متن مصوبه هر گونه تشکیل پرونده و صدور پروانه باید به مصوبه شورا برسد، گفت: برخی این موضوع را اشتباه معنا کرده‌اند، به این شکل که اگر پرونده پیش از اسفند ۹۶ به جریان می‌افتاد، می‌توانستند برای آن مجوز صادر کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص علت قرار نگرفتن قراردادهای جدید شهرداری در سامانه شفافیت، گفت: این موضوع شایعه است و چنانچه چنین اتفاقی رخ داده باشد، مربوط به مسائل فنی است.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورا به تنهایی نمی‌توانستند در شهر نظارت کنند، گفت: نظارت بر شهر با این سامانه امکان پذیر شده است.

اعطا در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص خرید کولرهای‌ گازی برای شورای شهر، در شرایطی که باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته باشیم، گفت: شورا یک اداره است و باید کولر داشته باشد.

اهدای 20 بیلبورد‌ تبلیغاتی کار درستی نبوده است

اعطا با اشاره به ماجرای اهدای 20 بیلبورد‌ تبلیغاتی به یک بازیگر سینما به مناسب کادوی‌ تولد او، گفت: این کار اقدامی درست نبوده و از ابتدا مسئولان باید پاسخ می‌دادند.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص طرح‌ها و لوایح تصریح شده که هنوز اجرایی نشده‌اند، گفت: این طرح‌ها و لوایح کم نیست و 4 دوره داشتیم که طرح‌ها دنبال نشده است و ما در جلسه اخیر کمیسیون حقوقی در رابطه با این موضوع بحث کردیم که کمیته تنقیح‌ مصوبات در این موضوع جدی‌تر کار کنند تا سوابق تمام لوایح در اختیار اعضا قرار بگیرد.

نبود ایمنی خط 7 مترو توسط نهادهای نظارتی اعلام شده بود

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به موضوع افتتاح دوباره خط 7 مترو پرداخت و گفت: علی‌رغم اینکه برخی گفتند علت توقف آن مسائل ایمنی نبوده و مسائل سیاسی است، اما من اعلام می‌کنم که واقعا نهادهای نظارتی عدم ایمنی آن را اعلام کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در شورای پنجم از گرفتن تصمیماتی که رنگ و بوی سیاسی داشته باشند، پرهیز می‌کنیم،‌ گفت: مترو به لحاظ فنی بسیار پیچیده است، زیرا برخی موارد مربوط به سیگنالینگ‌ و برخی دیگر مربوط به هواکش‌ بوده که قرار شده خط 7 بخش به بخش افتتاح شود.

وی در توضیح اظهارات شهردار تهران مبنی‌بر اینکه پیمانکار نسبت به کارکرد خط 7 تضمین داده است، گفت: معنای این سخن این نیست که شهرداری تضمین نمی‌دهد، اما بر اساس قواعد مهندسی از پیمانکار تضمین گرفته می‌شود.

اعطا در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص علت برکناری مدیر ایمنی خط 7 متروی‌ تهران، ‌گفت: در جریان این موضوع نیستم.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به جزئیات پنلی‌ اشاره کرد که عصر امروز با حضور جمعی از صاحب نظران شهری برگزار می‌شود.

اعطا اظهار کرد: وقتی در این مورد صحبت می‌کنیم، موضوع تشخیص باغ‌ها یا خیانت از باغات، گسترش آن‌ها و ضوابط ساخت و ساز در بافت‌ها مطرح است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه جلسه عصر امروز یک هم‌اندیشی برای طرح جایگزینی برج باغات است،‌ تصریح کرد: در این جلسه افرادی از شورای چهارم، معاون شهرسازی‌ شهردار، برخی اعضای شورای عالی شهرسازی‌ و اشخاصی از جامعه مهندسان مشاور به عنوان بازوی مشورتی حضور دارند.

وی با بیان اینکه در جلسه 4 اولویت مطرح می‌شود، افزود: یکی از بحث‌های جدی باغات تهران است که شهرداری در مورد آن‌ها مشکلی ندارد و آنچه رخ می‌دهد مربوط به مناطق است.

نیروی مازاد در شهرداری داریم/ به ازای هر صندلی 3 نفر نیرو داریم

اعطا در ادامه در خصوص وضعیت استخدام‌ها در شهرداری تهران، گفت: این بحث که به صورت رابطه‌ای برنامه‌ای برای جذب باشد، در کمیسیون‌ها هم مطرح نیست، اما طرحی به عنوان تعارض منافع مطرح است که مربوط به افراد دارای انتساب با مدیران است.

وی با بیان اینکه در شهرداری نیروی انسانی مازاد داریم، گفت: در شهرداری به ازای هر صندلی 3 نفر وجود دارد.

اعطا با اشاره به افرادی که در دوره جدید وارد شهرداری شدند، گفت: این افراد برای پست‌های مدیریتی آمدند و اینکه برای تعدادی پست مدیریتی نیرو را از بیرون مجموعه بیاورند قابل دفاع است، اما استخدام گسترده در شهرداری وجود ندارد.

وی در خصوص مسائل و مشکلات سامانه شفافیت، گفت: اقداماتی به تازگی شروع شده و آروین‌ با جدیت پیگیر شده تا مشکلات مربوطه حل شوند و امیدواریم مشکلات با سرعت حل شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه چرا قراردادهای جدید بالای یک میلیارد تومان در سامانه شفافیت منتشر نمی‌شوند، گفت: من در مورد آپلود‌ قراردادهای جدید در سامانه شفافیت مطلع نیستم.

اعطا در ادامه با بیان اینکه به هر یک از اعضای شورای شهر 3 کارت سیار برای ورود به محدوده طرح ترافیک داده شده بود که یک میلیون تومان شارژ‌ داشته، گفت: در دوره قبل هم کارت‌های شناور وجود داشته و به نظرم این کارت‌ها را می‌توان در طول روز بین خودروها تغییر داد، اگر چه از نظر من این واگذاری نباید انجام می‌شد، اما اینکه از قبل هم بوده به خاطر این است که کارشناسان کارهای نظارتی را باید با رفت و آمد انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص واگذاری طرح ترافیک خبرنگاری به افرادی غیر از خبرنگاران نظیر صاحبان رسانه و یا نمایندگان مجلس، گفت: ممکن است شخصی ضمن اینکه نماینده مجلس است، خبرنگار هم باشد و مشمول این سهمیه شود.

اعطا در ادامه با اشاره به بخشنامه افشانی به معاونت‌ها و سازما‌ن‌های شهرداری در خصوص پاسخ به تذکرات شورا ظرف یک هفته، گفت: از این بخشنامه استقبال می‌کنیم و امیدواریم با سرعت بیشتر این پاسخ‌ها ارسال شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به موضوع تحقیق و تفحص از موسسه همشهری پرداخت و گفت: اصلاحیه‌ قانون شوراها در تابستان 96 ابلاغ شد که در این قانون یک ماده‌ای تحت عنوان تحقیق و تفحص آمده که قبلا نبوده است.

وی افزود: در حال حاضر در قانون فرآیندی برای این کار در نظر گرفته شده که اولا باید افرادی درخواست تحقیق و تفحص بدهند و روند قانونی آن را طی کنند تا رأی گیری شود، بعد رای آوردن رئیس شورا می‌تواند هیئتی را به عنوان تحقیق و تفحص مشخص کند و برای آن‌ها حکم صادر کند.

اعطا با بیان اینکه این کارها انجام شده و تیمی در همشهری مستقر شده که درخواست تمدید مهلت کرده است، گفت: از زمان آغاز به کار هیئت تحقیق و تفحص تمام کارها باید محرمانه انجام می‌شد و امتیازی که قانون برای طرح‌های تحقیق و تفحص قائل شده، این است که اگر گزارش آن‌ها به دستگاه قضا برود، آن‌ها می‌توانند خارج از نوبت رسیدگی کنند، اما انتظار نداریم که با اعلام نتایج تحقیق خوراکی برای اعلام عمومی فراهم شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به نامه اخیر رئیس بنیاد مستضعفان اشاره کرد و با قدردانی از آن، گفت: از این نامه که به موضوع حفظ 15 باغ پرداخته شده بود، استقبال می‌کنیم، زیرا اقدامی مهم است.

وی افزود: این موضوع چراغ سبزی نیست که در اختیار شورا باشد و کمیسیون ماده 5 باید این چراغ سبز را نشان دهد، زیرا شهرداری تنها یک عضو کمیسیون است و بقیه از دولت هستند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بنیاد به حساسیت افکار عمومی توجه کرده است، گفت: نامه او خوب بوده و همه باید دست در دست هم دهیم تا باغات تهران حفظ شوند.

اعطا با اشاره به نهاد برنامه ریزی شهر تهران، گفت: پیش نویس‌ و موافقت نامه‌های آن انجام شده تا طی یک توافق 3 جانبه به امضا برسد.

وی با اشاره به اینکه جلسه‌ای همراه رئیس کمیسیون شهرداری و معاون شهرداری داشتیم، اظهار کرد: متن پیش نویس‌ را خوانده‌ایم و اصلاحاتی‌ در آن انجام شده که به زودی جلسه‌ای برگزار می‌کنیم تا با مشخص کردن چهارچوب نهایی به سوی احیای نهاد برویم.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه بر واکنش به برخی اخبار مبنی‌بر ابقای شهرداری تهران تا پایان سال جاری، گفت: این موضوع را من مطرح نکردم که حالا بخواهم تکذیب یا تأیید کنم، اما در مورد افشانی تلقی ما این است که او شهرداری 3 یا 7 ساله است و چنین باوری داریم.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نامه‌ای برای ابقا یکی از آقا زاده‌ها در بانک شهر، گفت: نامه‌ای را در این خصوص ندیده‌ام و باید اخبار تکمیلی را دریافت کنم.

اعطا در ادامه با اشاره به سرنوشت شورای عالی شهرسازی‌، گفت:‌ یک نگاه می‌گوید که این شورا باید زیر نظر وزارت کشور برود و نگاه دیگر می‌گوید که سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت شهرسازی‌ برود، زیرا اگر این دو مورد در یک وزارتخانه باشند، شهرداری‌ها به یک جا پاسخگو خواهند بود و مشکلات حل خواهند شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه گریزی هم به وضعیت آرامگاه‌ روزنامه‌نگاران مشروطه زد که اکنون در طرح توسعه بیمارستان لقمان قرار گرفته است.

اعطا با بیان اینکه بهسازی آرامگاه شهدای مشروطه‌ بر اساس اسناد بالا دستی بر عهده شهرداری است، گفت: در راستای احیای میراث فرهنگی اماکن و آرامستان‌های قدیمی شهرداری موظف به اقدامات مؤثر است و از آنجایی که آرامگاه روزنامه‌نگاران مشروطه‌ در طرح توسعه بیمارستان لقمان قرار گرفته احتمال دارد حدفاصل‌ 14 مرداد که روز مشروطه‌ است تا 17 مرداد که روز خبرنگار است خبر خوبی در مورد سرانجام این آرامگاه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مالک این آرامگاه که فرزندان ملک‌ المتکلمین‌ هستند، خانه را به شهرداری اهدا کرده‌اند،تصریح کرد: سرایداری‌ در این خانه است که قرار بود واحدی برای او خریداری شود و با شهرداری منطقه 11 در حال گفتگو هستیم تا این مشکل رفع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار