حذف نقاشیخط ازشانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و پاسخ دبیر هنری جشنواره

چند سالی است که نقاشیخط به راحتی از جشنواره های معتبر هنری حذف می شود و هیچ یک از مسئولین پاسخگوی این بی مهری نیستند.

حذف نقاشیخط ازشانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و پاسخ دبیر هنری جشنوارهبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در ده سال اخیر نقاشیخط، پرفروش ترین رشته هنری در حراجی های داخلی و خارجی از جمله حراج تهران، ساتبیز و کریستیز بوده است. گالری های خصوصی عمدتا نمایشگاه نقاشیخط برگزار می کنند و بر خلاف تمایلی که به برپایی نمایشگاه از این هنر مدرن و پرطرفدار دارند، انگیزه چندانی برای نمایش آثار خوشنویسی کلاسیک ندارند.

حال با توجه به مطالبی که عنوان شد یک سوال مطرح می شود؛ سوال این است که با توجه به استقبال مردم از آثار نقاشیخط، چرا در چند سال اخیر این رشته از جشنواره های معتبر هنری ایران حذف شده است؟

در شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوانینی تصویب شده است که هنرمندان نقاشیخط برای دریافت مدرک درجه یک هنری باید مدرک ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران داشته باشند. اما کسی از اعضای شورا حاضر نیست توضیح دهد که دلیل وضع این قانون چیست؟ نقاشیخط چه ارتباطی به خوشنویسی کلاسیک دارد؟ اگر اساتید انجمن خوشنویسان ایران نقاشیخط را زیر مجموعه خوشنویسی می دانند پس چرا به راحتی از مسئولیت ساماندهی قوانین و وضعیت نابسامان هنرمندان این رشته شانه خالی می کنند؟ اگر هم نقاشیخط را مجزا از خوشنویسی می دانند پس بهتر است در روند فعالیت های این هنر دخالتی نداشته باشند.

دوسالانه خوشنویسی قزوین را دوسالانه تخصصی خوشنویسی است اما هنر ترکیبی نقاشیخط را شامل نمی شود. اما آیا دلایل شورای سیاست گذاری دیگر جشنواره ها از جمله جشنواره ملی جوانان  برای حذف نقاشیخط  هم مشابه دلایل انجمن خوشنویسان است؟

در شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که همزمان با ایام فرخنده و مبارک دهه کرامت برپا شده است، بخش های مختلف فرهنگی، هنری، سینمایی، زائرین، معارف، بین الملل، علمی پژوهشی، مطبوعات و فضای مجازی، کودک و نوجوان و... با بی نهایت زیرشاخه و شرکت کننده به میزبانی استان های مختلف فعال و در حال رقابت هستند.گفته می‌شود رشته نقاشیخط و حروف نگاری رضوی پس از چند دوره برگزاری، از بدنه این جشنواره مهم حذف شد؟

همچنین دوسالانه بین المللی خوشنویسی هم قرار است به زودی برگزار شود اما در این جشنواره هم نقاشیخط حضور ندارد.

در خصوص حذف نقاشیخط از جشنواره بین المللی رضوی با نفر اول این رشته در جشنواره، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و دبیر هنری جشنواره رضوی به گفتگو پرداخته و نظر آنها را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:

 

بی مهری بی حد و مرز به نقاشیخط در جشنواره های هنری ایران/ حضور همه رشته ها بجز نقاشیخط در جشنواره بین المللی رضوی

فلاح :هنرمندان نباید پس از اتمام جشنواره ها به حال خود رها شوند

عظیم فلاح، خوشنویس و هنرمندی است که بیش از 25 سال سابقه حضور فعال در عرصه هنر را دارد.

وی در طول برگزاری جشنواره نقاشیخط و حروف نگار رضوی، هر دوره نفر اول این رشته در سطح ملی بوده است.

فلاح در پاسخ به اینکه علت حذف نقاشیخط از جشنواره ها چیست؟ بیان کرد: من یک هنرمند هستم. هر اطلاعیه ای درباره کتاب، نمایشگاه، ورکشاپ و... را دنبال می کنم. این سوال را باید مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان فرهنگی هنری، شهرداری تهران یا هر نهاد و مراکز دیگری که متولی جشنواره هستند پاسخ بدهند. اما یک مسئله را نباید فراموش کنیم که نقاشیخط نیاز به حمایت دارد.

وی درباره کیفیت برگزاری بخش نقاشیخط در جشنواره رضوی اظهار داشت: جوایز ناچیز و چاپ نکردن کتاب مناسب از آثار برتر، از مهمترین کمبودها در جشنواره رضوی است. از طرفی در جشنواره رضوی نیز مانند سایر جشنواره ها، هنرمندان حتی افراد برگزیده، پس از مراسم اختتامیه به حال خود رها می شوند و پس از گذشت یک سال از طریق فراخوان در دوره بعدی جشنواره شرکت می کنند.در صورتیکه با کمی تلاش و پیگیری و  برگزاری نمایشگاه داخلی و خارجی از آثار جشنواره رضوی به اعتبار جشنواره و هنرمند برگزیده افزوده میشد و این اعتبار بخشی، پایین بودن مبلغ و کیفیت جوایز را تا حدودی جبران می کرد.

برگزیده جشنواره های ملی و بین المللی نقاشیخط در پایان درباره وعده هایی که در حوزه نقاشیخط اعلام ولی عملی نشده است، گفت: اصلا وعده ای داده نشده که بخواهد عملی شود. همواره مسئولان به برپایی نمایشگاه و یا ورکشاپ نقاشیخط بسنده کرده اند و تاکنون خبری که خوشحالی هنرمندان این حوزه را به دنبال داشته باشد، به گوش نرسیده است.

 

بی مهری بی حد و مرز به نقاشیخط در جشنواره های هنری ایران/ حضور همه رشته ها بجز نقاشیخط در جشنواره بین المللی رضوی

صندوق آبادی:انجمن خوشنویسان ایران نیز از روند برگزاری جشنواره رضوی گله مند است

علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و نماینده جامعه خوشنویسی در شورای ارزشیابی هنرمندان در خصوص حذف نقاشیخط از جشنواره های هنری و جشنواره بین المللی امام رضا (ع) می گوید: ما خود از روند برگزاری جشنواره امام رضا(ع) گله مند هستیم. در چند سال اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی بر این داشته است که بخشی از مسئولیت های برنامه ها را به انجمن های تخصصی واگذار کند. انجمن خوشنویسان ایران هربار هر وظیفه ای که برعهده گرفته است، با بهره گیری از توانمندی هنرمندان انجمن به نحو احسن انجام داده است. اما امور جشنواره بین المللی رضوی در دست مدیران فرهنگ و ارشاد استانها است که آنها هیچ مشورتی از انجمن خوشنویسان نمی گیرند و این موضوع گله مندی انجمن را به دنبال دارد.

وی افزود: اخیرا گزارشی از کارشکنی و روند غیر حرفه ای جشنواره رضوی نیز به انجمن رسیده است.حذف نقاشیخط از جشنواره،نمونه ای از این کارشکنی است. نقاشیخط یک بخش در حوزه خوشنویسی است و فضای جدیدی است که باید در جشنواره های خوشنویسی حضور داشته باشد.

عضو شورای ارزشیابی تصریح کرد: قراربر این است که جلسه ای با هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی برگزار و در رویکرد و شیوه نامه برخی از جشنواره ها از جمله جشنواره جوانان، دوسالانه خوشنویسی و... تجدید نظر شود.

 برگزاری جشنواره با شکوه نقاشیخط در دوره هفدهم جشنواره رضوی

علی ثابت نیا دبیر هنری شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) درباره حذف نقاشیخط از این جشنواره گفت: نقاشیخط از جشنواره رضوی حذف نشده است. به دلیل متقاضی و شرکت کنندگان زیاد این رشته، در این دوره نقاشیخط را متوقف کردیم تا از دوره های بعدی با برنامه ریزی مناسب تر و با کیفیتی فراتر برگزار شود.

 

حذف نقاشیخط از جشنواره امام رضا (ع) و توضیحات دبیر هنری جشنواره

وی افزود: برخی از رشته های جشنواره رضوی از سال آینده به صورت دوسالانه برگزار می شود که اسامی دقیق رشته ها را پس از پایان این دوره اعلام می کنیم. نقاشیخط یکی از این رشته هاست و من نوید برپایی دوسالانه ای باشکوه را به هنرمندان این رشته می دهم.

صحبت های دبیر هنری جشنواره رضوی نگرانی های هنرمندان نقاشیخط درخصوص جشنواره رضوی را تا حدودی برطرف کرد. بنابراین بهتر است قبل از آغاز هر رویداد ، ابتدا دلایل این حجم از بی مهری و بی توجهی به هنر پرطرفدار و پررونق نقاشیخط بررسی شود.

انجمن خوشنویسان ایران موضع خود با این هنر را مشخص کند، شورای ارزشیابی برای وضع قوانین این هنر تجدید نظر کند و به این مطلب توجه داشته باشد که هنرمندی مانند حسین زنده رودی که از پیشکسوتان نقاشیخط است اما خوشنویس نیست، آیا نمی تواند در ایران مدرک درجه یک هنری بگیرد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار