باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

راهکاری برای کاهش هدررفت آب/ مدیریت آب مصرفی در بخش کشاورزی راه فرار از بحران

صاحب ایده برتر جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن گفت: با مدیریت آب بخش کشاورزی می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است واژه‌ی نگران کننده بحران آب را می‌شنویم و برای مقابله با این بحران، در کنار قطعی هر روزه برق بسیاری از مناطق کشور، قطعی آب را هم تجربه کردند.

خشک شدن بخش‌های وسیعی از دریاچه هامون و خشکی زاینده رود و کم شدن آب پشت سدها است که باعث نگرانی مردم منطقه و مشکلات مختلف زیست محیطی شده نمونه‌ای از کم آبی است.

با نگاهی با آمار و ارقام ارائه شده توسط سازمان‌ها و نهادهای مربوطه متوجه می‌شویم که 92 میلیارد متر مکعب آب، تنها در کشاورزی مصرف می‌شود یعنی رقمی بالغ بر 80 درصد از منابع که با توجه به وضعیت کنونی ، با ادامه این رویه غلط در مصرف آب، نمی‌توان تصور خوبی  از آینده آب در کشور داشت.

در این شرایط استفاده از ایده‌ها در این حوزه که به کاهش مصرف آب و مصرف بهینه آن در بخش کشاورزی می‌پردازد؛ می‌تواند اندکی از هدررفت آب در بخش کشاورزی  جلوگیری کند.

معرفی راهکاری برای کاهش هدررفت آب/ مدیریت آب مصرفی در بخش کشاورزی راه فرار از بحران

یکی از ایده‌هایی که در نخستین جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی‌ از آن تجلیل شد، ایده "تامین آب صنایع معدنی با مکانیزاسیون آبیاری کشاورزی و اصلاح الگوی کشت دشت‌های منطقه توسط صنایع و استفاده از آب مازاد حاصل از عملیات مذکور در صنایع" بود که توسط مهدی بروخیان ارائه شد.

مهدی بروخیان دانشجوی دکترای آبیاری و زهکشی و شاغل در مجتمع ستگ آهن سنگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در مورد ایده خود اظهار کرد: صنایع معدنی به خصوص سنگان خواف و عسلویه، با کمبود شدید آب مواجهه است و با اجرای این ایده می‌توان با استفاده مجدد از آب استفاده شده در بخش کشاورزی در مصرف آب صرفه جویی کرد.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم در صنایع و قسمت‌های دیگر  در بخش آب بخش کشاورزی بهینه سازی کنیم و تا حدی از بحران آب دور شویم و اقتصاد پایداری را برای کشور ورق بزنیم.

بروخیان در پایان گفت: امیدوارم با  اجرای این ایده که برای نخستین بار در این جشنواره مطرح شده است بتوان بخش کوچکی از مشکل کم آبی در صنایع مطرح شده را حل کرد.

///////////

در سال‌های اخیر بسیاری از محققان و پژوهشگران در این حوزه برای مشکل بی آبی و یافتن راه حل مناسبی برای  صرفه جویی و مصرف مجدد آب تلاش کرده اند.

هدی رحمتی استادیار دانشگاه علوم و تحقیقات در خصوص اثر صرفه جویی در آب بخش کشاورزی می‌گوید: با توجه به اینکه حدود 90 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی است، بنابراین مدیرت مصرف بهینه یا به عبارتی دیگر بهبود راندمان مصرف آب در این حوزه بسیار حائز اهمیت خواهد بود، اگر تنها 10 درصد از مصارف آب کشاورزی را کاهش دهیم، مخازن 20 سد بزرگ کشور پر خواهد شد.

مصرف 86درصدی منابع آب‌های زیر زمینی

این مصرف بی حد و حساب آب در بخش کشاورزی، صنعت و خانگی میزان منابع آب تجدیدپذیر را از 130 میلیارد متر مکعب به 115 میلیارد مترمکعب کاهش داده است.

به گفته هدی رحمتی، دبیر کرسی انرژی‌های نو و تجدید پذیر یونسکو و استادیار علوم تحقیقات در خصوص وضعیت کنونی منابع آب‌های زیرزمینی در کشور گفت: در ایران تاکنون بیش از 86 درصد از آب‌های تجدیدپذیر مصرف شده است که نه تنها وضعیت منابع آب را در شرایط فوق بحرانی قرار داده است بلکه در عمل برای نسل‌های بعدی نیز چیزی باقی نگذاشته‌ایم.

رحمتی معتقد است می‌توان با راهکارهایی چون بارور کردن ابرها، استفاده چندباره از آب، استفاده از پساب، ارتقای بهره‌وری آب و کاهش مصرف غیرضروری به میزان 30 درصد در تمام بخش‌ها در مصرف آب صرفه جویی کرد و این تنها کاری است که در شرایط کنونی می‌توان انجام داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار