آتشی که سرمایه های زمین را بر باد می دهد

کشاورزان هرساله پس از برداشت محصول، بقایای گیاهی را آتش می‌زنند، آتشی که نه تنها سودی ندارد، بلکه موجب از بین رفتن بافت خاک و فقیرشدن زمین می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ بازمانده محصول برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می‌شود و با از بین رفتن لایه‌های خاک زنده زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را از دست می‌دهد.

* اطفای آتش در مزارع بیشترین عملیات آتش نشان‌ها

جمالی رییس ایستگاه آتش نشانی مینودرقزوین در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛گفت: روزانه از ۵۰ تا ۶۰ عملیات آتش نشانی، بیشتر آن مربوط به آتش سوزی باغ‌ها و مزارع است.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، سوزاندن مزارع علاوه براز بین رفتن مواد آلی خاک، موجب افزایش مصرف آب می‌شود.

*دود شدن بیش از ۲۷۰ هزارتن بقایای گیاهی در سال

این آتش زدن‌ها سالانه صد‌ها هکتار از مزارع و مراتع را به خاکستر تبدیل می‌کند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان می‌گوید: سالانه ۲۷۵ هزار تن بقایای گیاهی مزارع استان دود می‌شود در حالی که کاه و کلش آن در صنایع کاغذ سازی، کمپوست و تولید قارچ کاربرد ارزشمندی دارد.

به گفته خوش اخلاق: هر ساله کشاورزان برای انجام کشت دوم، حدود ۲۰۰ تا هزار هکتار زمین زراعی گندم و جو خود را آتش می‌زنند.

* کشاورزی حفاظتی جایگزین آتش زدن مزارع

به گفته کارشناسان پس از برداشت محصول ۳۰ درصد بقایا‌ی گیاهی در خاک باقی می‌ماند و چند سالی است برای حفاظت از این مواد آلی، استفاده از روش کشاورزی حفاظتی مرسوم شده است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، در این روش اداوات و خاک برگردانی کامل انجام نمی‌شود بلکه فقط شیار ایجاد شده در خاک باز و بذر ذرت در آن شیار کشت و آبیاری معمولی انجام می‌شود.

خمسه گفت: بهترین روش آبیاری تحت فشار یا بارانی است که کشاورزان می‌توانند با استفاده از این روش بقایای باقی مانده از کشت اول را بدون آتش زدن برداشت کنند.

در حال حاضر دو هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی از روش کشاورزی حفاظتی استفاده شده است، که به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی قرار است این میزان به ۳ هزار هکتار افزایش یابد.

* آتش زدن بقایای گیاهی پیگرد قضایی دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست هم می‌گوید: مهمترین علت آتش سوزی در مراتع را، آتش زدن زمین‌های کشاورزی بیان کرد.

به گفته پسندیده، سوزاندن بقایای گیاهی طبق قانون تخلف است و پیگرد قضایی دارد.

وی افزود: پارسال ۳۷۳ هکتار از مراتع استان در آتش سوخت.

گزارشی از ندا حسین پور

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار