وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد؛

۲/۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کردستان نتیجه داده است/ بازگشایی بازارچه سیف سقز را پیگیری می‌کنم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۷/۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کردستان انجام شده که تاکنون ۲/۴ میلیارد دلار آن به نتیجه رسیده است.

سرمایه گذاری در کردستان فراهم می شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شریعتمداری ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی سقز با ابراز رضایت از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کردستان اظهار کرد: از کسانی که در استان کردستان سرمایه‌گذاری می‌کنند حمایت خواهیم کرد و در این راه بستر‌های لازم را برای آنان فراهم می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طی سال‌های باقیمانده از دولت دوازدهم گام‌های مهمی برای توسعه کردستان برداشته شود، افزود: نیازمندی‌ها و ویژگی‌های فوق‌العاده کردستان می‌طلبد که سرمایه‌گذاری در این استان انجام شود و این مسئله همواره دغدغه دولت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، وجود پروژه تولید آهن اسفنجی در شهرستان سقز برای ایجاد اشتغال و رونق تولید را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: حضور سرمایه‌گذار خارجی در سقز نشان امنیت بالای استان برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی است.

شریعتمداری با بیان اینکه از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی سه سرمایه‌گذار در سقز فعالیت می‌کنند، تبیین کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۷/۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که تاکنون ۲/۴ میلیارد دلار آن به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی استان معدن جایگاه ویژه‌ای دارد، ادامه داد: تمامی پهنه استان به وسعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مورد اکتشاف قرار گرفته و این مهم پایه توسعه معدنی در استان به شمار می‌رود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه عملیات‌های پیوسته اکتشافی را در استان با قوت ادامه خواهیم داد، گفت: بنابر مطالعات اولیه در ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع پهنه‌های مطالعه شده نتایج و ذخایر قابل توجه طلا، سنگ آهن و باریت پیدا شده است.

شریعتمداری با بیان اینکه حتما مطالعات معادن طلای سقز به جد در دستور کار مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد که معادن کردستان به دست بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی از به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای تکمیل زنجیره فولاد خبر داد و گفت: تکمیل زنجیره فولاد سقز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تلاش خواهیم کرد واحد گندله سازی و کارخانجات کنسانتره آن نیز اجرا شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه وجود بازارچه‌های مرزی در استان را مزیتی اقتصادی برشمرد و گفت: با تفکیک لیست کالا‌های ممکن در بازارچه‌ها در صدد هستیم فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات مرزی را رونق دهیم.

شریعتمداری گفت: بازگشایی بازارچه سیف سقز را پیگیری خواهم کرد که در این خصوص رایزنی‌هایی با مقامات عراقی انجام شده است.

وی افزود: عدم بازگشایی بازارچه سیف سقز به دلیل مشکلات امنیتی آنسوی مرز است، امیدوارم در کمترین زمان این بازارچه نیز بازگشایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای ایجاد طرح آهن اسفنجی سقز نیز اشاره کرد و گفت: در این پروژه بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی انجام شده است که در نهایت از محل آن برای یک‌هزار و ۱۵۰ شغل ایجاد خواهد شد وهمچنین پنج هزار نفر دیگر نیز به صورت غیر مستقیم از منافع آن بهره می‌برند.

انتهای پیام/ز

وزیر صنعت در کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.