۱۴۰ حلقه چاه کشاورزی در چابهار برقدار شدند

مدیر امور منابع آب چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۴۰ حلقه چاه کشاورزی این شهرستان در طول سال‌های گذشته به منظور جلوگیری از هدر رفت سوخت برقدار شدند.

۱۴۰ حلقه چاه کشاورزی در چابهار برقدار شدندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛فرشید میربلوچزهی مدیر امور منابع آب چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت : ۶۱۷ حلقه چاه کشاورزی در چابهار دارای پروانه بهره برداری هستند.

وی افزود: برقرسانی به ۴۷۷ چاه کشاورزی دیگر چابهار برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

مدیر امور منابع آب چابهار گفت: برقدار کردن چاه‌ها می‌تواند نقش مهمی در رونق کشاورزی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید محصولات داشته باشد.

وی افزود: با برقدار شدن چاه‌های کشاورزی نیاز به سوخت کاهش پیدا می‌کند و کشاورزان با کمترین تعرفه برق می‌توانند زمین‌های خود را آبیاری کنند.

میر بلوچزهی بیان کرد: ۷۳۴ زهکش پروانه دار و ۶۲۸ زهکش (چاهک دستی یا برداشت آب از سطح رودخانه) فاقد پروانه بهره برداری هستند که نیاز است مسئولان برای کشاورزان چاره اندیشی کنند.

وی گفت: چاه‌های کشاورزی متناسب با قدرت موتور، سوخت دریافت می‌کنند به طوری که برای هر پروانه هشت اسب بخار ماهانه ۴۸۰ لیتر سوخت گازوئیل تحویل می‌شود.

مدیر امور منابع آب چابهار تصریح کرد: هم اینک منابع آبی این شهرستان ۲ سد پیشین و زیردان هستند که در پایین دست آن‌ها زهکش و چاه‌های کشاورزی حفر شده است.

وی شیرین سازی آب دریا را تنها راه نجات کشاورزی و تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: ورود بخش خصوصی می‌تواند برای رفع مشکلات بی آبی مفید واقع شود.

میربلوچزهی تصریح کرد: لایروبی بند انحرافی شیرگواز یکی از درخواست‌های بیش از ۲ هزار کشاورز در پایین دست است که این امر می‌تواند جان تازه‌ای به ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی موز و صیفی جات در محدوده باهوکلات بخشد.

وی ادامه داد: بند انحرافی شیرگواز با ۷۲۰ هزار مترمکعب به طول ۱۸۰ متر علاوه بر تامین آب کشاورزی تاثیر بسزایی در آب آشامیدنی روستا‌های پایین دست دارد.

مدیر امور منابع آب چابهار گفت: خط انتقال آب با لوله از سد پیشین به بند شیرگواز به طول ۴۲ کیلومتر نیازمند بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تا بتوان ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی باهوکلات را احیا کرد.

وی بر لایروبی رودخانه کاجو و باهوکلات تاکید کرد و افزود: لایروبی این ۲ رودخانه باید از اعتبارات ملی پیگیری و اجرایی شود.
میربلوچزهی اجرای خط انتقال پایین دست سد زیردان را از طرح‌های مهم برای مردم روستا‌های پایین دست این سد عنوان کرد.

وی برای کاهش مصرف آب کشاورزی توجه به لایروبی، ساماندهی هوتگ‌ها (گودال حفر شده برای ذخیره آب)، اجرای کامل سیستم آبیاری تحت فشار در زمین‌های کشاورزی شهرستان چابهار و اجرای خط انتقال آب از سد‌های زیردان و پیشین را خواستار شد.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

انتهای پیام/پ

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار