دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمای ارز تخصیص دهد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ضرورت دارد بانک مرکزی هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف اختصاص ارز به شرکت‌های هواپیمایی اقدام کند.

بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمای ارز تخصیص دهدبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امروز (شنبه 30تیر) در نشست خبری اولین نمایشگاه فرصت‌های طراحی و ساخت قطعات مورد نیاز صنعت هوانوردی، با بیان اینکه نخستین نمایشگاه فرصت‌های طراحی و ساخت قطعات یدکی هواپیما اول و دوم مرداد ماه با نظارت سازمان هواپیمایی و مرکز همکاری، تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در دانشکده صنعتی هواپیمایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال به دلیل حمایت از کالای ایرانی و در راستای تقویت و ساخت قطعات یدکی هواپیما سعی شده طراحان و سازندگان ایرانی را به ساخت لوازم یدکی هواپیمایی ترغیب کنیم.

اسعدی سامانی تصریح کرد: در این نمایشگاه شرکت‌های هواپیمایی با توجه به انواع مدل‌های هواپیمایی که دارند تمامی قطعات عمده و پر مصرف خود را عرضه می‌کنند و طراحان و سازندگان داخلی این قطعات را طراحی می‌کنند.

وی تأکید کرد: هیچ قطعه‌ لوازم یدکی در هواپیما استفاده نمی‌شود مگر آنکه سازمان هواپیمایی و کارشناسان خبره آن را تأیید کنند و این نمایشگاه فرصتی است که سازندگان و طراحان بتوانند لوازم یدکی با استانداردهای لازم عرضه کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: در این نمایشگاه تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، اتحادیه هوا و فضا و شرکت‌هایی که از سازمان هواپیمایی مجوز فعالیت گرفتند در سه بخش هواپیمایی، هلی‌کوپتری و فرودگاهی شرکت می‌کنند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه متأسفانه سیاست‌های جدید مشکلات عمده ای برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده است، گفت: نوسانات ارزی برای شرکت‌های هواپیمایی که هواپیماهای اجاره‌ای را در اختیار دارند مشکل ایجاد کرده به طوری که روز گذشته شرکت هواپیمایی کیش‌ایر برای پرداخت اجاره مجبور شد برخی از پروازهای خود را متوقف کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تمام موارد مصرفی هواپیماها و هلی‌کوپترها از طریق ارز تأمین می‌شود، اذعان داشت:  بانک مرکزی به بهانه عدم تکمیل مدارک، ارز لازم را به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص نداده است.

وی با تأکید بر اینکه  شرکت‌های هواپیمایی با مشکل تأمین ارز مواجه هستند، افزود: بانک مرکزی باید در این موضوع تعجیل کند در غیر این صورت پروازهای شرکت‌های هواپیمایی خصوصاً هواپیماهای اجاره‌ای با مشکل مواجه می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجاره برخی اقلام هواپیما و قطعات مورد نیاز گفت: برخی قطعات نظیر موتور امکان اجاره کردن دارد.

وی‌ ادامه داد: در سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی بیش از ۳۰ میلیون مسافر جابه‌جا کردند که برخی از اقلام مورد نیاز هواپیماها از طریق بازار آزاد تأمین شد.

اسعدی سامانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از طریق بانک‌های عامل و صرافی‌ها تأمین شد، اما امروز شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند از صرافی‌ها ارز دریافت کنند و دریافت ارز فقط از طریق سیستم بانکی است که آن هم مشکلاتی دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هزینه تأمین و نگهداری هواپیما صددرصد به کشورهای خارجی وابسته است، گفت: چهل درصد از قطعات هواپیما، آمریکایی است و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات بسیاری در صنعت هواپیمایی کشور شده است.

وی تأکید کرد: هر قطعه جدیدی که تهیه و یا وارد می‌شود با رعایت کامل الزامات و استانداردها در هواپیما نصب می‌شود.

اسعدی سامانی با بیان اینکه به لحاظ فنی در ایران امکان ساخت قطعات پیچیده هواپیما از جمله موتور وجود ندارد، گفت: به دلیل فاکتورها و آلیاژهای خاصی که در قطعات هواپیما وجود دارد امکان ساخت و یا حتی مونتاژ این قطعات وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۳۰ تير ۱۳۹۷
به چه منظور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۳۰ تير ۱۳۹۷
بانك مركزي به همه ارز دولتي بدهد ، بجز، مسافرين خارج ،، وهمه مشاغل را تعطيل كند
آخرین اخبار