برگزاری دوره آموزشی قوانین ساخت و ساز در مناطق ساحلی در بندر شهید بهشتی چابهار

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی از برگزاری دوره آموزشی "قوانین ساخت و ساز در مناطق ساحلی" در بندر شهید بهشتی چابهار خبرداد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی ، عباس آذرپیکان معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی  گفت: به منظور حفاظت و نظارت بر سواحل و مدیریت بهینه اراضی ساحلی، دوره آموزشی آشنایی با "قوانین ساخت و ساز در مناطق ساحلی" به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بعنوان دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان و با حضور ارگان‌های مختلف مرتبط با دریا و سواحل برگزار شد.

عباس آذرپیکان ضمن اشاره به وظایف حاکمیتی عالیه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سواحل و بنادر، اظهار داشت؛ از سال ۱۳۸۷ با توجهات ویژه از سوی مقام معظم رهبری و دولت به سواحل مکران بعنوان " گنج سواحل" خیل عظیم سرمایه گذاران به سمت این منطقه ساحلی روانه شد.

وی افزود: وقتی منطقه‌ای در حال توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها می‌باشد در کنار سرمایه گذاران واقعی، برخی افراد بدون رعایت قوانین و مقررات اقدام به دیوارکشی در اراضی ساحلی نموده اند که با رصد به موقع کارگروه گشت و نظارت بر سواحل استان، برخورد قانونی صورت پذیرفته است.

وی با اشاره سیاست‌های ابلاغی شورای عالی معماری و شهرسازی در قالب طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خاطرنشان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بمنظور اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی و تشریک مساعی ارگان‌های مرتبط با دریا و سواحل در امر مدیریت سواحل، اقدام به برگزاری دوره آموزشی "قوانین ساخت و ساز در منطقه ساحلی" در بندر شهید بهشتی و با همکاری موسسه رده بندی ایرانیان کرد.

آذرپیکان با تاکید بر وظایف حاکمیتی و نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه سواحل کشور یادآور شد: بر اساس بند ۲۲ ماده ۳ آیین نامه اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی مصوب سال ۱۳۴۸ مجلسین و نیز تبصره الحاقی آن مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی مسئولیت صدور مجوز هرگونه سازه دریایی و نظارت بر بهره برداری و اجرای آن بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی افزود؛ طبق بند ۷ قانون تسریع در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها از بنادر، مصوبات کارویژه مرز شورای امنیت کشور به ریاست وزیر محترم کشور و نیز مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان به ریاست استاندار محترم استان که عیناً بیان میدارد؛ کلیه دستگاه‌های دولتی، نظامی، انتظامی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، شهرداری‌ها و بخش‌های خصوصی مکلفند قبل از هرگونه ساخت و ساز در حریم دریا و منطقه ساحلی نسبت به اخذ مجوز و هماهنگی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان اقدام نمایند و ارائه هرگونه خدمات و اعطاء تسهیلات (نظیر وام‌های بانکی، بیمه، آب، برق، گاز و تلفن و ... به موجب ماده ۸ قانون منع فروش) به تاسیسات فاقد یا خارج از مجوز قانونی توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط ممنوع بوده و کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، مراجع قضایی، نیرو‌های مسلح، شهرداری‌ها و ... مستقر در مناطق ساحلی، مکلف به هماهنگی و همکاری لازم با سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان و در برخورد با ساخت و ساز‌های غیر مجاز می‌باشند.

این مقام مسئول در اداره کل بنادر و دریانوردی استان تصریح کرد: سازه‌های دریایی غیر مجاز پیامد‌های سوء زیست محیطی، فرسایش و رسوب گذاری، تغییر خط ساحلی و نهایتاً اختلال در امنیت تردد دریایی ایجاد کنند.

آذر پیکان در پایان ضمن تاکید بر توسعه سواحل مکران خواستار تشریک مساعی ارگان‌های مختلف نظیر شهرداری ها، فرمانداری‌ها و سایر ارگان‌های دخیل در حوزه سواحل و دریا بمنظور توسعه متوازن و پایدار منطقه ساحلی مکران گردید و با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص و بومی در حوزه مدیریت سواحل و بنادر افزود: وجود نیرو‌های جوان، متخصص و دلسوز نظام، ضامن حفاظت، نظارت و مدیریت صحیح از سواحل و بنادر استان است.

شایان ذکر است این دوره با حضور ارگان‌های مرتبط از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، شیلات، فرمانداری و بخشداری ها، حفاظت شیلات و ... برگزار شد.

انتهای پیام/گ

دوره آموزشی "قوانین ساخت و ساز در مناطق ساحلی"  چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار