استاد نجوم دانشگاه تبریز خبر داد؛

تبریز طلایی‌ترین نقطه عرض جغرافیایی برای رصدماه گرفتگی

استاد نجوم دانشگاه تبریز گفت: تبریز طلایی‌ترین نقطه عرض جغرافیایی برای رصد طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ است.

تبریز، طلایی‌ترین نقطه رصد طولانی ترین خسوف قرنبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ علی عجب‌شیری‌زاده استاد نجوم دانشگاه تبریز،گفت: این ماه گرفتگی بزرگ روز جمعه؛ ۵ مرداد، از ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه آغاز شده و سحرگاه شنبه؛ ۶ مردادبه پایان می‌رسد.

وی گفت: ماه‌گرفتگی در تبریز از ساعت ۲۴ و ۱۵ ثانیه آغاز شده و در ساعت ۲۴ و ۵۱ دقیقه و ۴۴ ثانیه به بیشترین میزان گرفتگی در این شهر خواهد رسید.

وی افزود: کل ماه‌گرفتگی در تبریز یک ساعت و ۴۳ دقیقه و ۱۱ ثانیه طول خواهد کشید و با توجه به ساعات اشاره شده، ماه‌گرفتگی در تبریز، ششم مرداد اتفاق خواهد افتاد.

استاد نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز یادآور شد: در طولانی‌ترین خسوف قرن ۲۱، ماه از مرکز سایه زمین خواهد گذشت و در کل دنیا یعنی آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا و بخش‌های جنوبی آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

عجب شیری‌زاده همچنین از برگزاری کارگاه ۲ روزه در حاشیه این رخداد علمی در تبریز خبر داد و گفت: در این کارگاه امکان شرکت برای تیم‌های حرفه‌ای و افراد آماتور وجود دارد، به همین منظور متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز، برای شرکت در کارگاه‌های نجوم اقدام کنند.

ماه گرفتگی ۵ مرداد ۱۳۹۷ (۲۷ جولای ۲۰۱۸) یکی از خاص‌ترین رویداد‌های نجومی سال‌های اخیر است و همزمان با این ماه‌گرفتگی می‌توان مریخ را از نزدیک‌ترین فاصله دید.

انتهای پیام/

تبریز، طلایی‌ترین نقطه رصد طولانی ترین خسوف قرن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار