راهکار‌های طب ایرانی برای داشتن خوابی آسوده/ مصرف این نوشیدنی‌ها قبل از خواب ممنوع!

متخصص طب سنتی درباره نحوه و زمان مناسب خواب براساس دستور‌های طب ایرانی توصیه‌هایی داشت.

 ابراهیم خادم پزشک متخصص طب ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره  چگونگی نگاه مکتب طب ایرانی به موضوع سلامت بیان کرد: در طب ایرانی 6 مولفه اصلی جهت حفظ سلامتی در نظر گرفته شده و اعتقاد بر این است که چنانچه به صورت اصولی در سبک زندگی رعایت شود، می‌تواند کمک شایانی در حفظ سلامتی افراد محسوب کند؛ حتی در مقوله درمان هم رعایت این شش فاکتور بسیار مؤثر و تعیین کننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اصل دوم از اصول ششگانه حفظ تندرستی که خواب و بیداری است گفت: در طب ایرانی به مقوله خواب توجه ویژه‌ای شده  و یکی از مهم‌ترین اصول حفظ تندرستی از دیدگاه مکتب طب ایرانی محسوب می شود.

برای داشتن یک خواب آرام  2 تا 3 ساعت بعد شام بخوابید! / خوردن چای پررنگ و قهوه بعد شام ممنوع


بیشتر بخوانید:چه کنیم تا خوابی راحت و عمیق داشته باشیم؟



وی ادامه داد: طب ایرانی، مکتبی مبتنی بر مزاج است یعنی بسته به مزاج و طبیعت افراد مختلف، توصیه‌های طبی متفاوتی به افراد دارد.

مصرف چای و قهوه قبل خواب ممنوع!

خادم درباره توصیه های عمومی طب سنتی برای خواب افزود: میزان خواب متعادل در نگاه طب ایرانی، حداقل 6 ساعت و حداکثر 10 ساعت در شبانه روز است که در افراد مختلف بسته به نوع مزاج، میزان خواب مناسب برای شخص توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه امروزه به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی، مشکل بدخوابی و کم خوابی در حال تبدیل به معضلی عمومی است،گفت: افراد بسیاری با داشتن مشکلات خواب به کلینیک‌های دانشگاهی طب سنتی مراجعه می‌کنند و از نداشتن خواب مناسب و با کیفیت گله مندند که توصیه عمومی  به این افراد  برای  داشتن خواب مناسب و با کیفیت این است که باید فاصله بین صرف شام تا زمان خواب حداقل 2 تا 3 ساعت باشد.

وی بیان کرد: در وعده شام از پرخوری و درهم خوری و از مصرف مواد غذایی محرکی چون چای پررنگ و قهوه پیش از خواب پرهیز کنند.

برای داشتن یک خواب آرام  2 تا 3 ساعت بعد شام بخوابید! / خوردن چای پررنگ و قهوه بعد شام ممنوع

 

در طب ایرانی به دنبال درمان عمومی برای بیماری نباشید!

وی تصریح کرد:در طب ایرانی برای درمان بی خوابی یا کم خوابی، با توجه به مزاج و سبک زندگی هر فرد درمان مربوطه تجویز می شود؛  هر فرد مزاج اختصاصی و به تبع  آن درمان مختص به خود را دارد؛ به نحوی که ممکن است با تجویز یک دارو، فردی با مزاجی خاص درمان و بیماری فردی دیگر با مزاجی متفاوت، تشدید شود.

برای داشتن یک خواب آرام  2 تا 3 ساعت بعد شام بخوابید! / خوردن چای پررنگ و قهوه بعد شام ممنوع

 

ساعت طلایی برای خواب شبانه

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: یکی از توصیه‌هایی که هم در طب ایرانی، هم در طب رایج و هم در آموزه‌های دینی بر آن تاکید می‌شود، زود خوابیدن است؛ از ساعت 10 شب تا 2 نیمه شب زمان طلایی برای خوابیدن است و معمولا در این فاصله زمانی ترشح هورمون‌های استرس در بدن به حداقل می‌رسد.

برای داشتن یک خواب آرام  2 تا 3 ساعت بعد شام بخوابید! / خوردن چای پررنگ و قهوه بعد شام ممنوع

خادم ادامه داد: توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است زمان خواب در این محدوده قرار گیرد، لذا چه افرادی که به طور طبیعی کم خواب هستند و با خواب کمتری انرژی روزانه خود را به دست می‌آورند یا افراد پرخواب، باید ساعت خواب خود را حتی الامکان به ساعت 10 شب نزدیک کنند.

وی در پایان گفت: در طب ایرانی اعتقاد بر این است که هرچه رطوبت مزاجی فرد بیشتر باشد، طبیعتا به میزان خواب بیشتری نیاز دارد، اما افرادی که در حالت طبیعی و سلامت، رطوبت مزاجی کمتری دارند، با میزان کمتری از خواب انرژی روزانه خود را تامین می کنند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: طب سنتی ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار