زوایای پنهانی که در هیاهوی رسانه‌ای گم شد

ماجرای آپارتمان جنجالی ورزشکار مشهور+ تصاویر

پس از کسب مدال طلا در المپیک ریو وعده اهدای یک واحد آپارتمان به سهراب مرادی ورزشکار اصفهان داده شد، وعده‌ای که پس از دو سال مایه گلایه او شدهاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تقریبا همه مردم کم یا زیاد ورزش را در برنامه خود دارند اما قهرمانان ورزشی که می‌توانند خود را در سطح بین‌المللی مطرح و برای کشور افتخارآفرینی کنند حسابشان جداست، برای آن‌ها ورزش اولویت اول است و این یعنی روزانه باید ساعت‌ها تمرین کنند، تغذیه مناسب داشته باشند، وسایل ورزشی استاندارد استفاده کنند، از مربیان توانمند و دیگر ملزوماتی بهره ببرند که برای برتر شدن در یک رشته در سطح دنیا وجود دارد.

طبیعی است که هزینه فراهم کردن این شرایط قابل توجه بوده و از سوی دیگر، ورزشکار به دلیل تمرینات و اردوهای متعدد امکان وقت‌گذاری و کسب درآمد از مشاغل رسمی و موجود در بازار را نخواهد داشت؛ به همین دلیل است که همواره از سوی دولت و ارگان‌های مختلف ورزشکاران نخبه که بتوانند نام کشور را در رشته‌های ورزشی برجسته کنند مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند.

اولین طلای تاریخی اصفهان

دو سال قبل و در چنین روزهایی بود که سهراب مرادی به عنوان نخستین ورزشکار اصفهانی توانست در المپیک ریو برزیل در سال 2016 بدرخشد و در مجموع با بالابردن وزنه 403 کیلوگرم مدال طلای این رشته را به گردن بیاندازد؛ این مدال در کنار دو طلای دیگر کیانوش رستمی و حسین یزدانی نقش به سزایی در کسب رتبه بیست و پنجمی ایران در آن مسابقات داشت.

پس از بازگشت ورزشکاران که با استقبال گرم مردم همراه شد، ارگان‌های مختلف اعلام کردند که برای حمایت از ورزشکاران جوایز و هدایایی به آن‌ها اهدا می‌کنند، اظهاراتی که البته عمده آن به عادت غلط عکس‌های یادگاری با قهرمانان خلاصه شده و این وعده‌های بی‌سرانجام تنها انتظارات را بی‌پشتوانه بالا می‌برد.

جایزه 300 سکه‌ای وزارت ورزش، خودروی‌ ام‌وی‌ام 315 مدیران خودرو، کارت 50 میلیون تومانی خرید رفاه، جایزه 150 میلیون تومانی ذوب‌آهن و وعده یک آپارتمان از جمله این هدایا بود که از سوی نهادهای مختلف به مرادی اهدا شد.

ماجرای آپارتمان از کجا شروع شد؟

یکی از وعده‌هایی که در آن زمان مطرح شد اهدای یک واحد آپارتمان از سوی شهرداری اصفهان بود، موضوعی که 31 خرداد 96 به تصویب شورای شهر اصفهان هم رسید اما پس از آنکه طبق روال سایر مصوبات به فرمانداری ارسال شد از سوی فرمانداری مغایر با قانون تشخیص داده شد.

مرادی که بابت تحویل نشدن این آپارتمان گلایه داشت در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها از عملی نشدن قول مسؤولان انتقاد کرده و گفته بود: پس از کسب مدال طلای من در المپیک ریو با توجه به اینکه اولین کسی بودم برای استان اصفهان در رویداد بزرگ المپیک مدال‌آوری کردم، شهرداری اصفهان تصمیم گرفت یک آپارتمان به من هدیه دهد تا آنجا بدون هیچ گونه هزینه‌ای زندگی کنم اما پس از مدتی با آوردن بهانه‌های مختلف و هزاران ترفند، آن خانه را از من پس گرفت.

این در حالی است که روابط عمومی شهرداری اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلید خانه وعده داده شده در مراسمی در اتاق بازرگانی اصفهان به صورت نمادین به آقای مرادی اهدا شد، اما برخلاف صحبت‌های مطرح شده و با توجه به مشکلات قانونی مذکور، خانه ای تحویل داده نشد و از این جهت صحبت‌های نقل شده در مورد پس گرفتن کلید واحد مسکونی صحیح نیست و تکذیب می‌شود.

اطلاعیه‌ها و تکذیبیه‌های ادامه‌دار

 

در توضیحاتی که روابط عمومی شهرداری منتشر کرد، فرمانداری اصفهان را مقصر دانست و نوشت «مطابق قول شهردار وقت اصفهان، در سال 95 و پس از قهرمانی سهراب مرادی در رقابت‌های المپیک، مقرر شد خانه‌ای به وی اهدا شود. این مصوبه در شورای شهر وقت نیز تصویب شد و مانند دیگر مصوبات برای تایید نهایی به فرمانداری ارسال گردید، اما فرمانداری این مصوبه را مورد تایید قرار نداد.»

اما پاسخ فرمانداری انگشت اتهام را به سمت شورای شهر سابق گرفت «فرمانداری جلوی اهدا منزل مسکونی به سهراب مرادی را نگرفته‌است بلکه با مصوبه شورای شهر مخالفت کرده به دلیل اینکه طبق مصوبه شورا اهدایی در قالب سرفصل اعتبارات پیش‌بینی شده در امور هدایا نبوده و شورای شهر می‌توانسته با مصوبه درست و بجا که در قالب پیشنهاد از اعتبارات سرفصل مربوط به هدایا بوده موافقت فرمانداری را کسب کند و مسیر قانونی را نیز بدرستی طی کند.»

امینی: از فرمانداری سؤال داریم

در همین رابطه رضا امینی که در آن زمان ریاست شورای شهر را بر عهده داشت به خبرنگار فارس گفت: پس از افتخار آفرینی سهراب مرادی که توانست نخستین مدال طلای المپیک استان اصفهان را به دست آورد، مهدی جمالی‌نژاد شهردار وقت اصفهان برای تقدیر از او اقدام کرد و قول یک واحد آپارتمان را داد.

وی افزود: شهردار سابق اصفهان در قالب اختیاراتش این قول را داده بود، از طرفی شورای شهر در عمل انجام شده قرار گرفت و از آنجا که اگر قول مسؤولان در خصوص اهدای این هدیه به سهراب مرادی عملی نمی‌شد وجهه مناسبی نداشت با همه ملاحظات شورا به تصویب رساند اما از طرف فرمانداری مغایر با قانون تشخیص داده شد.

رئیس سابق شورای شهر اصفهان با بیان این که در آن زمان شهردار اصفهان به حمایت و تشویق گروه‌های مختلف از جمله هنرمندان و ورزشکاران تاکید داشت، گفت: اهدا آپارتمان به عنوان «هدیه» بوده و این اتفاق غیرمعمول و یا غیرقانونی نیست، در شهرهای مختلف از جمله تهران این هدیه‌ها داده می‌شود اما این حساسیت فقط در اصفهان وجود دارد و دلیل آن را نمی‌دانیم، سؤال ما از فرمانداری این است که در شهرهای دیگر شرایط چگونه بوده که این هدایا اهدا  شده‌اند؟

وی همچنین تصریح کرد: در آن برهه و همزمان با کسب مدال برنز سعید عبدولی در المپیک ریو از سوی شهرداری دزفول هدایایی از جمله خانه مسکونی به وی اهدا شده بود و این موضوعی است که در سایر شهرها هم شاهد آن بوده‌ایم؛ قهرمانان ملی معمولاً پس از کسب قهرمانی در سطح جهان مورد حمایت و تشویق مسؤولان قرار می‌گیرند.

برای تحقق وعده جمالی‌نژاد شورا باید اصرار می‌کرد اما نکرد

علیرضا نصراصفهانی که سابقه حضور در شورای شهر چهارم را داشته و هم اکنون نیز نایب رئیسی شورای شهر اصفهان را بر عهده دارد به خبرنگار فارس گفت: پس از المپیک ریو، طی مراسمی با هدف تشویق مدال‌آور اصفهانی، کلید نمادین آپارتمانی 90 متری به ارزش 150 میلیون تومان [واقع در منطقه 14] از سوی شهردار اصفهان به وی اهدا شد و شورای شهر چهارم هم این مصوبه را تأیید کرد اما در کمیته انطباق فرمانداری با استناد به قوانین بالادستی، مصوبه مغایر با قانون تشخیص داده شد.

وی در ادامه افزود: فرمانداری خواسته بود تا منبع تأمین این هدیه تغییر کند؛ اگر شورای چهارم اصرار کرده بود این مصوبه به شورای حل اختلاف می‌رفت و امکان داشت شرایط به گونه ای دیگر رقم بخورد اما این اتفاق نیفتاد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا شورای جدید این مصوبه را پیگیری نکرد؟ پاسخ داد: روال مصوبات شورای شهر به این شکل است که پس از تصویب برای تأیید به کمیته انطباق فرمانداری رفته و در صورتی که مخالفت شود طی نامه ای به شورای شهر ابلاغ می‌گردد، این نامه باید در صحن علنی قرائت شود و همانجا اگر اعضا اصرار بر عملی شدن آن داشته باشند در مهلت قانونی اعتراض خود را مطرح کرده و در صورت اتفاق نظر، مصوبه به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

از بی‌توجهی شورای چهارم تا عدم پیگیری شورای پنجم

نصراصفهانی اظهار داشت: در خصوص این مصوبه وقتی نامه قرائت شد، عکس‌العملی نشان داده نشد و به همین دلیل به شورای حل اختلاف نرفت، فکر می‌کنم حق سهراب مرادی در این خصوص تضییع شده، آبرویش در معرض خطر قرار گرفت و رفتار مناسبی با او انجام نشد.

وی غیرمنقول بودن آپارتمان را مانع اهدای هدیه دانست و توضیح داد: طبق قانون شهرداری‌ها اموال منقول را می‌توان هدیه دهد و مثلاً شهردار می‌توانست به جای آپارتمان 100 سکه طلا اهدا کند اما زمین و خانه چون به‌ نام شهرداری است امکان انتقال به غیر وجود ندارد؛ حتی زمین‌هایی که به مساجد و یا مراکز فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند با حفظ مالکیت انجام می‌شود.

عضو ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص راه برون رفت از این شرایط و عملی کردن قول شهرداری خاطرنشان کرد: باید در جلسه ای غیرعلنی با اعضای شورای شهر در این رابطه هم اندیشی و نهایتاً به قولی که به این قهرمان ملی داده شده عمل شود.

یک زاویه پنهان دیگر

زاویه پنهان در این ماجرا، تاریخی است که در اطلاعیه روابط عمومی شهرداری در خصوص نامه‌نگاری بین شورای شهر و فرمانداری صورت گرفته ذکر می‌کند: «شهردار وقت اصفهان در سال 95 و پس از قهرمانی سهراب مرادی در رقابت‌های المپیک، قول اهدای یک دستگاه آپارتمان به وی را مطرح کرد. این موضوع در شورای اسلامی شهر دوره چهارم نیز تصویب شد و مانند روند دیگر مصوبات شورای اسلامی شهر برای تأیید نهایی به فرمانداری ارسال گردید، اما فرمانداری این مصوبه را مورد تأیید قرار نداد و در نامه شماره 7865/1/2025 مورخ 96.4.17 اعلام مغایرت این مصوبه شورا (مصوبه شماره 721/96/28 مورخ 96.3.31) مطابق بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و استاندار اصفهان مبنی بر ممنوعیت واگذاری رایگان املاک متعلق به شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی را به‌صراحت اعلام کرده است.»

در این متن، تاریخ مصوبه 31 خرداد ماه بیان شده و فرمانداری طبق قانون باید طی 15 روز نظر خود را اعلام می کرده و این یعنی فرمانداری پاسخ نامه را با چند روز تاخیر به شورای شهر ارسال کرده، با توجه به این که شورای شهر چهارم در مرداد ماه به پایان می‌رسید و این جلسات، آخرین جلسات شورا محسوب می‌شده همین تاخیر چند روزه هم در بی‌نتیجه ماندن این مصوبه بی‌تاثیر نبوده است.

همه کسانی که می‌توانستند اما انجام ندادند

به نظر می‌رسد در ماجرای اهدای خانه مسکونی مسؤولان مربوطه به وظیفه خود عمل نکردند و ادامه این هیاهوی رسانه‌ای و متهم کردن همدیگر هم نتیجه‌ای برای قهرمان ملی نخواهد داشت؛ شهردار وقت اصفهان می‌توانست با تامل بیشتر هدیه‌ای را در نظر بگیرد که منع قانونی نداشته مانند هدیه نقدی و یا سکه طلا، شورای شهر سابق می‌توانست محل اعتبار را به درستی انتخاب کند.

از طرفی پس از مخالفت فرمانداری بر سر این مصوبه اصرار می‌کرد تا به شورای حل اختلاف برود؛ فرمانداری اصفهان هم در مهلت قانونی 15 روزه به شورای شهر پاسخ نداد و منجر به تأخیر در آن شد.

توپ در زمین تدبیر نوروزی و شورای شهر پنجم

حتی قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان در جلسه‌ای که سال گذشته داشت و نشان فیروزه‌ای شهروند افتخارآفرین را به سهراب ایران داد می‌توانست موضوع خانه را هم پیگیری کند که کار به اینجا نرسد و در آخر، این شورای شهر پنجم است که می‌توانست کار ناتمام شورای قبلی را به پایان برساند و طی مصوبه جدید با تغییرات لازم واحد مسکونی یا هدیه‌ای در همان حد و اندازه را در یک سال اخیر برای مرادی در نظر بگیرد؛ کاری که البته هنوز برای انجامش دیر نیست...

منبع: فارس

انتهای پیام/

آپارتمان پرماجرای ورزشکار مشهور+ تصاویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار