ذوالفقاری در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعیین مکان تجمعات تصمیم شورای شهر بود و از ما سوالی نکردند/از پاکستانی‌ها خواستیم که جلوی مانور گروهکهای تروریستی را بگیرند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت:دشمنان امنیت کشور را هدف قرار داده‌اند؛مردم هوشیار باشند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مهری حسنی؛ اتفاقات اخیر در کشور از جمله حوادث خرمشهر, ترور فرزند امام جمعه فقید اهل سنت خاش, التهابات بازار ارز و سکه, حادثه تصادف اتوبوس و تانکر سوخت سنندج, درگیری‌های مرزی با گروهک‌های تروریستی, حادثه ایرانشهر و. .. سبب شد تا در یک روز گرم تابستانی راهی دفتر حسین ذوالفقاری در طبقه چهاردهم وزارت کشور شویم و پشت پرده این حوادث را از او جویا شویم.

سردار حسین ذوالفقاری از فرماندهان مرزبانی ناجا در سال‌های نه چندان دور بوده است. او در دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین مشغول به فعالیت بوده است.

ذوالفقاری می‌گوید:  اگر امنیت کشور دچار اختلال شود؛ قطعا کسی در این سرزمین سود نخواهد برد و همه متضرر خواهیم شد.

وی تاکید می‌کند: مردم دوست ندارند  آرامش و ثبات کشور پاشیده شود و این نکته و ظرفیت بسیار مهمی است که قطعا همه مسئولان در سطوح مختلف باید قدر آن را بدانند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

ذوالفقاری در گفتگوی تفضیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

***تعیین مکان تجمعات تصمیم شورای شهر تهران بود و از ما سوالی نکردند

باشگاه خبرنگاران جوان: هیئت وزیران با ابلاغ شرایط ساماندهی تجمعات در شهر‌های بزرگ ۱۲ ورزشگاه و پارک را در نقاط مختلف تهران به عنوان محل تجمعات در این شهر تعیین کردند؛ ضلع شمالی مجلس هم به عنوان یکی از مکان‌های مدنظر برای تجمعات تعیین شده است؛ آیا انتخاب این محل‌ها کارشناسی شده است؟

ذوالفقاری:  شورای شهر تهران در خصوص این مکان‌ها تصمیم گرفته و چیزی از نظر امنیتی و انتظامی مطرح نشده است. قبل از تصویب این مکان‌ها از ما سوال نکردند که این مناطق را مناسب تجمع می‌دانید یا خیر؛ اما آنچه که همکاران در نظر گرفته‌اند از نظر تامین نظم و امنیت مشکلی ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تاکنون از سوی احزاب درخواستی برای تجمع صورت گرفته است؟

ذوالفقاری: اگر مجوزی صادر شده حوزه سیاسی در جریان است، اما باید به این نکته اشاره کنم که فعالیت‌های وزارت کشور در خصوص صدور مجوزهای رسمی بر اساس قانون است. خیلی از تجمعاتی که در گذشته برگزار می‌شد؛ مجوز نداشتند. برگزارکنندگان تجمعات باید مجوز بگیرند و سخنران و مکان تجمع را اعلام کنند؛ حتی محورهای سخنرانی‌ها هم باید مشخص شود. فرمانداری‌ها و استانداری ها پس از صدور مجوز از سوی مقامات رسمی وارد عمل می‌شوند و طبق ماده 10 قانون احزاب تامین امنیت محل اعلام شده را بر عهده می‌گیرند و شورای تامین هر استان یا شهرستان براساس قاعده‌های آن نظام نامه تامین امنیت می‌کند.

***تجمعات باید به صورت قانونی برگزار شود

باشگاه خبرنگاران جوان: نیروی انتظامی چقدر می‌تواند فضا‌های انتخاب شده برای تجمعات را کنترل کند؟

ذوالفقاری: نیروی انتظامی فضا را کنترل می‌کند و در جاهایی هم که تجمعات غیر مجاز برگزار شده باز هم به تامین امنیت پرداخته است. برنامه و تدبیر کلی این است که نیروی انتظامی حتی تجمعات غیرمجاز  را هم تامین امنیت کند و نمونه‌های زیادی در کشور وجود داشته که مشکلی به وجود نیامده است. تجمعات اگر به صورت قاعده‌مند باشند؛ اتفاقا کنترل آنها برای نیروی انتظامی و وزارت کشور هم خیلی راحت تر است.

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که برخی افراد در فضای مجازی فراخوان‌هایی برای تجمع می دهند که هیچ ارتباطی با احزاب صنفی و...ندارند. ممکن است افرادی در احزاب یا اصناف پیگیر موضوع خاصی باشند و بخواهند آن را طرح مشکل کنند؛ اینها به دنبال اقدامات تخریبی نیستند، اما افرادی  پیدا می‌شود که از تجمعات سوء استفاده می‌کنند و مشکلات دیگری به وجود می‌آورند.

ما باید به سمت و سویی برویم که تجمعات قانونی صورت گیرد. این موضوع دو حسن دارد؛ یکی اینکه نیروی انتظامی به راحتی تامین امنیت می‌کند و دیگری هم اینکه کسانی که با اهداف خاصی تجمعات را برگزار می‌کنند ممکن است نتیجه بهتری بگیرند.

***تعیین محل برای تجمعات به معنای محدودیت آزادی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تعیین محل مشخص، آزادی‌های مردم را که در قانون اساسی به آن اشاره شده  را محدود نمی‌کند؟

ذوالفقاری: نه این یک ساز و کار است. وقتی که قانون یک آزادی را در نظر می‌گیرد قاعدتا برای تحقق آن آزادی ساز و کار خودش را ایجاد می‌کند. شما فرض کنید عده‌ای می‌گویند ما آزاد هستیم که هر کجا خواستیم تجمع کنیم. خب، این موضوع صرف نظر از مسائل امنیتی، اخلال در امور مردم ایجاد نمی‌کند؟ حتی در حقوق بشر به اصطلاح اروپایی هم آمده که برخورداری از آزادی؛ مشروط بر رعایت حقوق دیگران است، بنابراین تعیین محل مشخص برای تجمعات به معنای محدودیت آزادی ندارد بلکه در حقیقت ایجاد ساز و کار مناسبی است که اشخاص از آن آزادی استفاده کنند.

***مکان یابی تجمعات اولویت مردم نیست

باشگاه خبرنگاران: گفته می‌شود تعیین محل مناسب برای تجمعات اقدامی در جهت احقاق حقوق مردم است؛ آیا این روز‌ها مطالبه و دغدغه اصلی مردم تعیین محل برای تجمعات است؟

ذوالفقاری: از نظر مردم موضوع محل تجمع اولویت نیست؛ اما با توجه به اشکال مختلف که در زمینه تجمعات داریم طرح ساماندهی این موضوعات می تواند کمک کننده باشد. هر روز بیش از 10 مورد تجمع اعم از تجمع‌های محله‌ای, آب و محیط زیست و ...در کشور برگزار می‌شود؛ بنابراین تعداد تجمعات کم نیست. اگر رصد کنید متوجه می‌شوید که در خیلی از کشورهای مدعی دموکراسی این حجم از تجمعات وجود ندارد که حالا افراد بخواهند هر مکان و هر زمان برای هر چیزی که خودشان بخواهند تجمع کنند.

 در برخی از کشور‌های اروپایی اگر تجمع غیرقانونی باشد در وهله اول اخطار می‌دهند و تعیین مدت زمان می‌کنند؛ اگر در آن مدت زمان که افراد اخطار گرفتند آنجا را ترک نکنند پلیس ضد شورش برخورد شدید می‌کند، در کشور ما افراد بدون صدور مجوز تجمع می‌کنند و پلیس هم آنجا را به درستی مدیریت می‌کند. می‌خواهم بگویم سطح اعتراض و تجمع در سطح کشور ما گسترده است و برخی در تهران جلوی مجلس تجمع می‌کنند و برخی دیگر در سطح کشور  جلوی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها جمع می‌شوند و روزانه شاهد این موضوع هستیم. مسئولان در تجمعاتی که صورت می‌گیرد وارد می‌شوند و با تجمع کنندگان صحبت می‌کنند و این تجمعات بدون تنش انجام می‌شود. تعداد محدودی از این تجمعات به دلیل حضور افراد غیرمرتبط  با واکنش‌های شدیدتر مواجه می‌شود تا جلوی تخریب گرفته شود.

 

ذوالفقاری در گفتگوی تفضیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

***از امنیتی شدن آب جلوگیری می‌کنیم

باشگاه خبرنگاران: با توجه به شرایط آب و هوای این روز‌های کشور که شاهد کاهش نزولات آسمانی هستیم، مشخصا چه برنامه‌هایی را اجرا کرده‌اید که آب به چالش امنیتی در کشور تبدیل نشود؟

ذوالفقاری: این کار را ما نباید انجام دهیم و وظیفه دستگاه‌های دیگر است؛ اما در مجموع برنامه‌ریزی‌ها به گونه ای است که هیچ مشکل امنیتی ایجاد نشود. با همکاران شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور جلساتی داشتیم تا از امنیتی شدن آب جلوگیری شود. درباره آب زاینده رود و برازجان جلسات مهمی با استانداران داشتیم و تصمیماتی اتحاذ شد که براساس آنها می توانیم از میزان آبی که وجود دارد به گونه‌ای استفاده کنیم که مشکلات کمتری به وجود آید.

مسئله کم آبی مسئله‌ای است که تهدیداتی برای آن وجود دارد؛ اما رعایت چند نکته ضروری است، یکی اینکه مشکلاتی که در خصوص برداشت‌های غیرمجاز در برخی مناطق وجود دارد؛ رفع شوند. علاوه بر این شبکه‌های فرسوده آب بعضی از شهرها هم باید بازساری شوند تا از هرزروی آب جلوگیری شود. البته وزارت نیرو در تلاش است تا این مشکلات را برطرف کند. ما باید برای محدودیت های کم آبی ساز و کار داشته باشیم؛ اگر دستگاه‌های متولی اعم از وزارت نیرو، صنعت و کشاورزی, استانداران و فرمانداران با یکدیگر هماهنگ باشند و مردم هم در کنار برنامه ریزی‌های صورت گرفته همراهی کنند؛ مشکلی در این باره نخواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران: استاندار خوزستان اعلام کرده لوله‌های آبرسانی به خرمشهر و آبادان از سوی برخی افراد شکسته می‌شود؛ برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

ذوالفقاری: دلایل مختلفی دست به دست هم داد تا شوری آب در این مناطق بالا رفت و مردم در شهرهای آبادان و خرمشهر با مشکل مواجه شدند. استاندار خوزستان و مسئولان استانی به صورت شبانه روزی کار را دنبال کردند تا طرح غدیر2 به بهره برداری برسد. بعد از افتتاح پروژه عده‌ای برای  گرفتن آب دست به اقدامات غیرقانونی زدند و ما هم به شورای تامین ماموریت دادیم تا از امنیت مسیر آب صیانت کنند.

***حوادث خرمشهر کشته‌ای نداشت

باشگاه خبرنگاران جوان:چه عواملی در حوادث خرمشهر دخیل بودند؟

ذوالفقاری: از سال گذشته شاهد فضای جدیدی در کشور هستیم که رسانه‌های خارجی مدام علیه کشور تبلیغ می‌کنند و  به دنبال تحریک افراد هستند. خیلی اوقات هم فراخوان‌های متعددی می‌دهند که افراد اعتراض کنند. در پشت پرده این ماجراها افرادی هستند که با کشور دشمنی دارند و اگر یک تنش و درگیری مختصر اتفاق بیفتد آن را بزرگ جلوه می‌کنند. موضوع خرمشهر هم همین گونه بود و فضای آرامی وجود داشت. به خاطر مشکل آب تجمعاتی صورت گرفت؛ اما فضا به گونه ای بود که فرماندار به آنجا رفت و با مردم صحبت کرد. او مشکلات مردم را گوش کرد و شروع به پیگیری موضوع کرد. مشکلات تا حد زیادی با توزیع آب معدی و حمل آب با تانکر کاهش پیدا کرد و برخی کارهای دیگر نیز در حال انجام بود. به هر حال در تجمعی برخورد کوچکی بین چند نفر و نیروی انتظامی صورت گرفت و ماموران نیروی انتظامی در این بین زخمی شدند و یک نفر هم از آن طرف مجروح شد. رسانه های معاند شروع به فضاسازی کردند و گفتند چند نفر کشته شده است؛ در صورتی که چنین نبود و هیچ کس در حادثه خرمشهر کشته نشده است.

***اینکه مسئولان قضایی یا انتظامی از قربانیان حادثه ایرانشهر بخواهند که سکوت کنند؛ صحت ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: وزیر کشور در خصوص حادثه ایرانشهر اعلام کرد که آمار اعلام شده واقعی نبود و از سوی دیگر هم اخباری منتشر شد که قربانیان این پرونده به دلیل فشار و ترس از خانواده و..سکوت کرده‌اند؛ واقعیت ماجرا چیست؟

ذوالفقاری: خبر اولیه منتشر شده درباره حادثه ایرانشهر بر اساس اظهار نظر خانواده قربانی تجاوز بود و آن‌ها اعلام کردند که تعداد زیادی در حد ۴۰ نفر هستند، اما با بازجویی و تحقیقات که پیش آمد و موضوع را از استانداری پیگیری کردیم ۴ نفر رسما در پرونده شکایت کردند. احتمالا افراد دیگری هم قربانی شده‌اند و شاید شکایت نکرده‌اند؛ اما آمار اولیه صحت نداشت.

اینکه مسئولان قضایی یا انتظامی اعلام کنند شکایت نکنید؛ اصلا صحت ندارد. اگر خانواده‌ای برایش مشکلی پیش آمده و به دلایلی شکایت نکرده است؛ نمی‌دانم.

باشگاه خبرنگاران جوان: احتمال دارد که در این پرونده چند نفر دیگر دست داشته باشند و در آینده دستگیر شوند؟

ذوالفقاری: ممکن است تعداد شکایت‌ها در آینده زیاد شود، اما سند برای ما اعتراف متجاوزین و شکایت قربانیان این حادثه است.

***ترور فرزند امام جمعه فقید اهل سنت خاش به دلیل اختلافات طایفه‌ای بود

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا فرزند امام جمعه فقید اهل سنت خاش توسط افراد ناشناس ترور شده است. برای کاهش  وقوع چنین اتفاقات تفرقه افکنانه‌ای چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ذوالفقاری: این موضوع یک اختلاف طایفه‌ای بود. فردی در سالهای گذشته از طایفه دیگری از اهل سنت به قتل رسیده بود و متاسفانه افراد آن طایفه هم برای انتقام‌گیری ایشان را مورد هدف قرار دادند. این موضوع نه سیاسی و نه امنیتی است و در حال حاضر هم بزرگانی از اهل سنت برای حل و فصل کردن این قضیه ورود کرده‌اند.

***اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی اجازه  تحرکات ایذایی را به گروهک‌های تروریستی نخواهد داد

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا تعداد خبر‌های مربوط به کشف و انهدام تیم‌های تروریستی از مرز‌ها افزایش یافته است. با توجه به شکست گروه‌های تروریستی _تکفیری در منطقه چرا تلاش برای ورود این تیم‌ها به ایران نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه بیشتر هم شده است؟

ذوالفقاری: بعد از شکست گروه‌های تروریستی در کشور‌های منطقه پیش‌بینی می‌شد که آنها بیشتر روی اقدامات ایذایی سرمایه‌گذاری کنند. آنچه مسلم است تحرکات ایذایی گروهک‌ها در مناطق جنوب شرقی, شمال غرب و غرب کشور افزایش داشته است؛ یکی از دلایل این موضوع هم ارتباط گیری کشورهایی است که با ایران مشکل دارند و از این گروهک‌ها حمایت می‌کنند. اشراف اطلاعاتی نیروهای نظامی و امنیتی قطعا اجازه چنین تحرکاتی را نخواهد داد. تحرکات گروه‌هک های تروریستی زیاد شده، اما با وجود نیرو‌های جان بر کف توفیقات عملی آن‌ها افزایش پیدا نکرده است.

تعیین مکان تجمعات تصمیم شورای شهر تهران بود و از ما سوالی نکردند/دشمنان امنیت کشور را هدف قرار داده‌اند/از امنیتی شدن آب جلوگیری می‌کنیم/

***دخالت سعودی‌ها در بازار ارز  صحت ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: عضو کمیسیون امنیت ملی از خروج ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد سکه از کشور و انتقال آن به سلیمانیه عراق خبر داده بود و گفته سعودی‌ها ۱۳ نفر را مامور کردند که در بازار تهران هرچه سکه و دلار آورده‌اند را خریداری کنند، به عنوان معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور توضیحاتی را در این باره دهید؟

ذوالفقاری: ما نمی‌توانیم این موضوع را مطرح کنیم؛ چرا که برای این بحث گزارش رسمی وجود ندارد. دخالت سعودی‌ها در بازار ارز هم  صحت ندارد.

باشگاه خبرنگاران: برای جلوگیری از خروج ارز از کشور چه اقداماتی انجام دادید؟

ذوالفقاری: کار همیشگی نیرو‌های امنیتی، انتظامی و وزارت کشور جلوگیری از  قاچاق است؛  اما این سوالات را باید از ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز سوال کنید، چون مرجع اصلی آن‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران:در برخورد با اخلالگران نابسامانی‌های اخیر بازار تهران چه اقدامات و چه نظارتی‌هایی صورت می‌گیرد؟

ذوالفقاری: در بحث نابسامانی‌هایی که در بازار خودرو و ارز ایجاد شده بود, دادستان ورود پیدا کرده است و ما همچنان در حال بررسی و پیگیری هستم.

***بازداشت استاندار سابق کرمان کذب است

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا گفته شده که استاندار سابق کرمان را در فرودگاه به دلیل حمل دلار بازداشت کرده‌اند، چنین خبری را تایید یا رد می‌کنید؟

ذوالفقاری: این خبر را برای اولین بار از زبان شما می‌شنوم و ابدا چنین موضوعی صحت ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای رحمانی فضلی اخیرا اعلام کرده اگر چشمانش را ۲۴ ساعت ببندد یک میلیون پناهنده خارجی از مرز‌های غربی به اروپا می‌روند، این سخنان وزیر کشور در شرایط فعلی چه پیامی برای اروپایی‌ها داشت؟

ذوالفقاری: کشورمان در حال پرداخت یک سری هزینه ها مربوط به مهاجرت غیرقانونی, کنترل تروریست, مواد مخدر و...است. در راه مبارزه با مواد مخدر 4 هزار شهید تقدیم کرده‌ایم. 3 میلیون پناهنده در کشور داریم.سال گذشته حدود 800 تن مواد مخدر کشف کردیم و اگر بنا باشد که مناطق مرزی و مرزهایی که به سمت اروپا می‌روند را کنترل نکنیم؛ قاعدتا مشکل کشور‌های دیگر بیشتر می‌شود. محمولات چند تنی مواد مخدر که بالاترین آنها 11 تن بوده؛ از یک کاروان حمل مواد مخدر کشف کرده‌ایم. ما در مذاکراتمان به طرفهای مقابل اعلام می‌کنیم اگر کشور ما جلوی قاچاق چند تنی مواد مخدر را نگیرد؛ این مواد به صورت تنی وارد کشور شما می‌شود. اگر نیرو‌های ایرانی جانشان را در کف دستشان نگذارند شما دیگر با محموله‌های یک تن به بالا مواجه هستید.ما در حالی هزینه می‌کنیم که در این حوزه هیچ کمکی نمی‌شود، یک کشور را پیدا نمی‌کنید که بگوید  انقدر پول به ایران داده‌ایم که از مرزهایش حمایت کنیم، آنها در بحث مبارزه با مواد مخدر همکاری نمی‌کنند، برای برطرف کردن ناامنی در افغانستان کار بنیادی صورت نگرفته است. افغانستان برای برطرف کردن کشت و حمل مواد مخدر, حضور گروه‌های تروریستی و... کمک جامعه جهانی است.

منظور از صحبت‌های وزیر کشور هم این بود که اگر ما بخواهیم به شکل متعارف یا مثل برخی از کشور‌ها به صورت گزینشی با تروریستها, مواد مخدر و مهاجرین غیر قانونی  برخورد کنیم ؛مشکلات آنها خیلی بیشتر می‌شود. یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اتباع غیر مجاز در کشور ما در حال زندگی هستند. رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که فرزندان اتباع غیر مجاز که در ایران هستند از درس خواندن محروم نشوند. این نگاه، نگاه خیلی بلندی است. کدام کشور وجود دارد که اتباع غیر مجاز را راه بدهد و پس از آن هم بچه‌های آن‌ها درس بخوانند. 

تعیین مکان تجمعات تصمیم شورای شهر تهران بود و از ما سوالی نکردند/مکان یابی تجمعات اولویت مردم نیست/از مقامات پاکستانی خواستیم که جلوی مانور گروهکهای تروریستی را بگیرند

***ازدواج با اتباع غیرمجاز در چارچوب قوانین کشور نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی معتقدند هنوز قوانین صریحی در خصوص مهاجرین به ویژه افغانستانی‌ها وجود ندارد و تکلیف افرادی که در ایران به دنیا آمده‌اند؛ به لحاظ قوانین مهاجرتی مشخص نیست؛ در این باره توضیح می‌دهید؟

ذوالفقاری: مشکل قوانین نداریم بلکه برخی قانون را رعایت نمی‌کنند. روزانه در حال ثبت ازدواج‌هایی هستیم که بصورت رسمی انجام می‌شوند و مشکلی هم ندارند؛ مشکل از ناحیه کسانی است که این موضوع را رعایت نمی‌کنند. برخی با تبعه غیر مجاز ازدواج می‌کند که در چارچوب قوانین قرار نمی‌گیرد. اگر قوانین رعایت شود؛ این افراد مشکل پیدا نمی‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه اقداماتی برای رفع مشکلات افرادی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند و فرزندان آنها معمولا بدون هویت هستند؛ صورت می‌گیرد؟

ذوالفقاری: ناچار هستیم در چارچوب قوانین و مقررات عمل کنیم و  اگر چنین نشود مشکلات دیگری برای کشور بوجود می‌آید. اینگونه نیست که هر کسی از هر جای دنیا به صورت غیرمجاز وارد ایران شود و غیر مجاز هم ازدواج کند و بعد کشور متعهد به پاسخگویی باشد. مگر یک ایرانی می‌تواند در کشوری غیرمجاز وارد شود و بدون رعایت قانون و به صورت غیر مجاز ازدواج کند و پس از ان بگوید چرا قوانین درست نمی‌کنید!

اینکه مرتب در حال وضع قانون باشیم تا مسائل و مشکلات افراد قانون گریز را حل کنیم؛ منطقی نیست. بخشی از قوانین و مقررات بین المللی است و در حال حاضر کشور ما طبق کنوانسیونهای بین المللی عمل می‌کند و اگر بخواهیم دقیقا آنها را انجام دهیم مشکلات این افراد بیشتر خواهد بود.

***صد درصد اقدامات تروریستی در مرز مشترک با پاکستان انجام می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: ۸۰ درصد اتباع غیر مجاز از طریق خاک پاکستان به ایران وارد می‌شوند و اقدامات تروریستی کشور تنها از مرز پاکستان صورت می‌گیرد؛ رایزنی با مقامات این کشور به کجا رسیده است؟

ذوالفقاری: رایزنی‌ها در همه سطوح اعم از رؤسای دو کشور, معاونین,  وزرا، مقامات نظامی، مرزی و اطلاعاتی صورت گرفته است و حتی این رایزنی‌ها به صورت روزانه هم در مرز‌ها وجود دارد. هر اتفاقی که در مرز بیفتد بلافاصله مرزبان در آنجا مستقر می‌شود و درخواست ملاقات با مرزبان طرف مقابل می‌کند. در این ملاقات جریانات و گروه‌های تروریستی که به آنجا آمده‌اند را صورت جلسه و به طرف مقابل اعلام می‌کنند. در شرق کشور بیش از ۸۰ درصد اتباع غیر مجاز از مرز‌های مشترک پاکستان وارد می‌شوند. همچنین بیش از ۸۰ درصد مواد مخدر را مهاجرین غیر قانونی از طریق همین مرز وارد می‌کنند، صد درصد  اقدامات تروریستی در مرز مشترک با پاکستان انجام می‌شود؛ البته بین کشور ایران و مسئولان پاکستانی تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد و نمونه‌هایی هم وجود دارد که آن‌ها برخورد کرده‌ند. در بعضی مواقع قبل از آنکه گروه‌های تروریستی بخواهند به پناهگاه‌هایشان مهاجرت کنند؛  خبر سریع به آن‌ها رسیده است و آن‌ها را دستگیر کردند و در حال حاضر هم از این عناصر تروریستی در بازداشتگاه‌های نیرو‌های پاکستانی قرار دارند.

باشگاه خبرنگاران: چرا نیرو‌های پاکستانی انگیزه خاصی برای کنترل وضعیت مرز‌ها ندارند؟

ذوالفقاری: یک بخش مربوط به ظرفیت جغرافیایی منطقه است و بخشی نیز به خلأ‌های مرزی که بین کشور ایران و پاکستان وجود دارد، برمی‌گردد. ضعف در کنترل مرز‌های مشترک بین افغانستان و پاکستان  نیز موجب می‌شود قاچاقچیان مواد مخدر از آن‌جا وارد شوند و پس از عبور از خاک پاکستان, از خلأ‌های نقاط مرزی وارد کشور ما شوند. هر دو کشور به دنبال تقویت کنترل مرز‌های مشترک هستند، اما خلأ‌های مرزی از طرف پاکستان خیلی زیاد است. ما واحد‌های مرزی‌مان را گسترش داده‌ایم و خلأ مرزی نسبت به گذشته به یک سوم تقلیل پیدا کرده است؛ اما هنوز کامل نشده و آن قسمت‌هایی که خلأ مرزی داریم باید کامل کنیم. طرف پاکستانی هم باید اقدام کند، چون در آن جا حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر مرز‌ها فاصله دارند و وضعیت جغرافیایی منطقه به گونه‌ای است که امکان سوءاستفاده و برخورد با قاچاقچیان و مهاجرین غیر قانونی وجود دارد. در مذاکراتی که صورت می‌گیرد؛ آنها هم اذعان دارند که باید کنترل‌ها را بیشتر کنیم.

***از مقامات پاکستانی خواستیم که جلوی مانور گروهکهای تروریستی را بگیرند

باشگاه خبرنگاران جوان: برای آزادی مرزبان ربوده شده در مرز میرجاوه چه پیگیری‌هایی صورت گرفته است؟

ذوالفقاری: با پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی که از طریق وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان داشتیم؛ متوجه شدیم که او زنده است و یکسری کار‌ها هم در منطقه انجام شد تا منجر به آزاد شدن سرباز ربوده شود. با سفیر پاکستان اخیرا ملاقات مفصلی در تهران داشتیم و مسائل منطقه و موضوع سعید براتی را با وی در میان گذاشتیم و تأکید کردیم حتما این موضوعات را به مقامات پاکستانی منتقل کنند. با توجه به روابط خوب دو کشور به صراحت اعلام کردیم که انتظار مردم ایران و مسئولان جمهوری اسلامی این است که مقامات پاکستان جدیت بیشتری در این زمینه به خرج دهند و درباره تخلفات تروریستی که به صورت علنی و حتی در مواردی به صورت کاروانی از داخل خاک پاکستان علیه امنیت کشور ایران صورت می‌گیرد، تأکید کردیم و انتظار این است که جلوی مانور این گروهک‌ها گرفته شود.  به مسئولان پاکستانی اعلام کردیم که یک نمونه بیاورند که از داخل خاک ایران علیه  واحد‌های مرزی و انتظامی پاکستانی‌ها اقدام تروریستی صورت گرفته باشد؛ چنین چیزی وجود نداشته است و این دلیل و مستند محکم کشور ایران است. از آن‌ها درخواست کردیم که اجازه ندهید گروه‌هایی با چند وانت به صورت مسلحانه در روز در داخل خاک پاکستان تردد کنند و در نقاطی کمین و تعرض به نقاط مرزی کشورمان انجام دهند؛ این توقع به حق ایران است.

***در مورد امنیت مرز‌ها  نگرانی جدی  وجود ندارد

باشگاه خبرنگاران: در خصوص امنیت مرز‌های کشورمان چه کار‌هایی انجام داده‌اید؟

ذوالفقاری: در مورد امنیت مرز‌ها تحرکات ایذایی داریم، اما سطح کنترل کشور ما هم افزایش پیدا کرده است .در مورد امنیت مرز‌ها  نگرانی جدی  وجود ندارد و در حال برنامه ریزی برای یک سری اقدامات ویژه‌تری هستیم که کنترل امنیت مرز‌ها افزایش پیدا کند.

*** هدف ما مبارزه جدی با تروریسم است

باشگاه خبرنگاران: جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم چه اقداماتی انجام داده است؟

ذوالفقاری: ما به صورت شبانه روز با این گروهک‌ها مواجهیم و با آنها مبارزه می‌شود. در ایامی که گذشت چند تیم قصد اقدام تروریستی داشتند که توسط نیرو‌های اطلاعاتی، نظامی و امنیتی شناسایی و دستگیر شدند. نقش مهم و اساسی جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم در منطقه این است که تاکنون اجازه الحاق تروریسم از مناطق شرقی و غربی را نداده‌ایم و از این بابت خیلی از کشور‌ها به ایران بدهکار هستند؛ چرا که اگر کنترل ایران نباشد تحرکات تروریستی, نقل و انتقال و ارتباطاتشان می‌تواند خیلی از کشور‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. هدف ما مبارزه جدی با تروریسم است و با اشراف و کنترل اطلاعاتی است اجازه نخواهیم داد اقدامی صورت گیرد. در طول سه سال اخیر بیش از ۱۰۰ مورد گروه‌ تروریستی تشکیل شد تا در کشور اقدامات تروریستی انجام دهند، اما خنثی شدند؛ جز حادثه‌ای که در مجلس رخ داد.

***گروهک‌های تروریستی به دنبال سیاسی کردن حادثه تصادف اتوبوس و تانکر سوخت سنندج بودند

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص علت حادثه کردستان (تصادف اتوبوس و تانکر محموله سوخت) که اخیرا اتفاق افتاد؛ توضیح می‌دهید؟

ذوالفقاری:دادستانی علت حادثه را  اعلام کرده است.

باشگاه خبرنگاران: اخبار ضد و نقیضی منتشر شد که این تانکر عراقی  و حامل سوخت قاچاق بوده است.

ذوالفقاری: اصلا موضوع قاچاق صحت ندارد؛ اینها فضاسازی‌هایی است که صورت می‌گیرد. متأسفانه گروهک‌ها از این تصادف هم سوء استفاده کردند؛ یک سری جریاناتی در خارج از کشور و عده مختصری از عناصر در داخل کشور هستند که از هر موضوعی جریان سازی می‌کنند. تصادف که فقط در سنندج رخ نمی‌دهد در همین جاده قم به تهران هم تصادف افتاده است. کاروان راهیان نور که به جنوب می‌رفتند هم تصادف کردند. اینکه اقداماتی صورت بگیرد که حوادث رخ ندهد کار خوبی است و استاندار سنندج هم در حال تلاش است که دیگر تردد از داخل شهر صورت نگیرد و از جاده کمربندی استفاده شود. گروهک‌ها در پشت صحنه این جریانات قرار دارند تا موضوع تصادف را سیاسی و امنیتی کنند.

تعیین مکان تجمعات تصمیم شورای شهر تهران بود و از ما سوالی نکردند/مکان یابی تجمعات اولویت مردم نیست/از مقامات پاکستانی خواستیم که جلوی مانور گروهکهای تروریستی را بگیرند

*** دشمنان امنیت کشور را هدف قرار داده‌اند/مردم هوشیار باشند

باشگاه خبرنگاران جوان: سخنی با مردم دارید که بخواهید بیان کنید؟

ذوالفقاری: در حال حاضر در یک شرایط و فضایی هستیم که موج‌سواری‌هایی از بیرون صورت می‌گیرد . طبق اطلاعاتی که داریم باید عرض کنم این بار دشمنان امنیت کشور را هدف قرار داده‌اند و اقتصاد را هم مورد هجوم قرار می‌دهند. اگر امنیت کشور را دچار اختلال کنند قطعا کسی در این سرزمین سود نخواهد برد و همه متضرر خواهیم شد.

در حال حاضر موضوعی که دنبال می‌کنیم این است که  مشکلات و نارضایتی‌هایی که وجود دارد را به صورت روزانه به دستگاه‌های مسئول اعلام می‌کنیم تا بروند قبل از اینکه بخواهند مشکلی بوجود آورند، رسیدگی کنند و در حد وسع و امکان به برخی از مشکلات پاسخ مثبت دهند.

 مسئولینی که متولی و مرتبط هستند باید خواب نداشته باشند تا کسی که  فسادی داشته یا اختلالی در امر اقتصادی این مملکت ایجاد کرده است را شناسایی و برخورد کنند و به صورت قاطع او را معرفی کنند. این‌ها نکات اساسی و کاری است که ما الان در شورای عالی داریم و به سهم خودمان دنبال می‌کنیم. بنابراین رسیدگی سریع و به موقع به خواسته و انتظارات درست و به حق مردم و پرهیز از ایجاد انتظار و توقعاتی که امکان برآورده شدن آن‌ها وجود ندارد؛ باید مدنظر قرار گیرد. اگر به این موارد توجه نکنیم, قطعا مشکل پیدا می‌کنیم.

مردم و مسئولین باید توجه داشته باشند که بیرون از مرز‌ها از هر موضوعی سوء استفاده خواهند کرد و دنبال این هستند که در امنیت کشور اخلال ایجاد کنند. هر کسی در هر جایی و در هر مقامی و در هر نقطه‌ای که قرار دارد باید از امنیت کشور به شدت مراقبت کند.

امیدواریم با اقدامات و برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد؛ نارسایی‌هایی که مخصوصا در موارد اقتصادی ایجاد شده است به سامان و ثبات برسند و مردم اطمینان پیدا کنند که به هر حال مسئولین با تدبیر و با دقت در حال دنبال کردن مشکلات هستند.

در این فضا مردم باید هشیار باشند. ما بهتر از هر جایی می‌توانیم بگوییم که مردم در این حوزه‌ها حواسشان جمع بوده یا نبوده است. در تجمعات صورت گرفته مردم وقتی  مشاهده می‌کنند که عده‌ای می‌خواهند از این اعتراضات سوءاستفاده کنند و دنبال یکسری مسائل دیگری هستند بلافاصله صحنه را ترک می‌کنند. مردم دوست ندارند  آرامش و ثبات کشور پاشیده شود و این نکته و ظرفیت بسیار مهمی است که قطعا همه مسئولان در سطوح مختلف باید قدر آن را بدانند.

یکی از رسالت‌هایی که دولت بر عهده خود گذاشته و در حال دنبال کردن آن است این بوده که هر کجا نارسایی وجود دارد؛ به صورت کتبی به دستگاه‌های مربوطه و یا به رده‌های استانی اعلام می‌شود. در حال حاضر در حوزه‌های مختلف سعی می‌کنیم جلساتی  با هدف پیگیری مطالبات و پیشگیری از اعتراضات و مسائلی که مشکل ایجاد می‌کنند؛ برگزار شود.

انتهای پیام /

بیشتر بخوانید؛

ذوالفقاری: ویزای اربعین طبق نرخ رسمی ارز محاسبه می‌شود/ بدون بیمه‌نامه ویزای اربعین صادر نمی‌شود/ بازگشایی مرز خسروی منوط به نظر طرف عراقی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۸:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
مطالبه های قانونی و منطقی و انتقادات و پیشنهادات ، امر به معروف و نهی از منکر راههایی هستند برای احقاق حق و مردم سالاری واقعی که باید راهکارهای تحقق آن بررسی و نهادینه شود تا مردم بتوانند بودن دلهره و نگرانی و سوئ استفاده دشمنان ، مطالب خود را به گوش مسئولین امر برسانند و در حد مقدورات پیگیر تحقق آن باشند و تردیدی نیست که تا فریضة امر به معروف و نهی از منکر به معنی واقعی در تمامی سطوح و تمامی امور صورت عمل به خود نگیرد ایجاد جامعه آرمانی و یا مطلوب امکان پذیر نخواهد بود و لازمة تحقق این امر چند نکته است .
1 – مسئولین باید زمینه مطلبه مردم به شکل قانونمند و در فضای آرام فراهم کنند و گوش خود را برای شنیدن حرف مردم باز کنند
2 – مردم باید در مطالبات خود شرایط و امکانات کشور و مصالح عمومی و قوانین و ارزشهای دینی و ملی را مدِّ نظر قرار دهند
3 – همه باید به انتخاب اگثریت مردم مخصوصاً در خصوص مسئولین اجرایی احترام بگذارند و هر کس تشخیص شخص خود را فصل الخطاب قرار ندهد و همه جا باید قانون حاکم باشد و همه باید به اختیارات قانونی افراد و شخصیت ها تا زمانی که خلاف آن انجام نگرفته احترام بگذارند
4 – منتقد به هیچ وجه نباید مورد تحقیر و تمسخر مسئولین اجرایی قرار گیرد ولو اینکه انتقاد و مطالبه او غیر قانونی و غیر منطقی باشد که در آن صورت جواب محترمانه بهترین روش برای قانع کردن منتقد است .
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۱:۰۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
انشالله رژیم صهیونیستی
آخرین اخبار