باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

نیاسر کهن باغشهر ایران، نگین سبز کویر در کاشان

نیاسر کهن باغشهر ایران یکی از کهن‌ترین مراکز سکونت بشری است که با بیش از پنج هزار نفر جمعیت در 15 كیلومتری شمال غرب كاشان واقع‌ شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نیاسر؛ نگین سبز انگشتری کاشان که علاوه بر گردشگری طبیعی باوجود بارگاه مقدس سلطان‌علی بن باقر (ع) فرزند بلافصل امام پنج شیعیان در محمل گردشگری مذهبی مأوا و مآمن آرامش‌بخش و معرفت بخش گردشگران است.

 کهن باغشهر ایران از توابع کاشان به‌عنوان یكی از سه مركز مهم تولید گل محمدی و گلاب و عرقیات گیاهی در کشور همچون عروسی زیبا حله از گل‌های محمدی، شقایق و آلاله‌های وحشی بر تن بر دامنه شرقی كوه‌های كركس در  شمال غرب كاشان خرامیده و خودنمایی می‌کند.

کابین این عروس زیبا میراثی ارزشمند از آثار دیدنی و گردشگری تاریخی و طبیعی است که در فصل بهار و ایام نوروز و گلاب‌گیری سیل گردشگران را راهی این خطه می‌کند.

الماس درخشان آستان مقدس زیارت اردهال بر پیشانی این عروس زیبا قدر و قیمتی دیگر از ارزش و اعتبار معنوی و دینی را معنا می‌کند و شراب طهور آرامش و روشنی و امید را جان گردشگران می‌ریزد.

باغشهر نیاسر، با رستن و رقصیدن آلاله‌های سرخ و سفید در اواخر فروردین، رویش شقایق‌های وحشی در آستانه شكفتن گل‌های محمدی، خودنمایی شكوفه‌های بادام از جاذبه‌های طبیعی نیاسر است که دیده گردشگران را از این‌همه قدرت و شکوه و جلال و عظمت خلقت خداوند مسرور و متحیر می‌کند.

نوازش ذرات گرم و نورانی خورشید گیسو طلایی که هر صبحدم از چارطاقی نیاسر بر پهنه دشت می‌تابد و تیغ آفتاب بر دهانه غار رئیس آن هنگام که خورشید چین‌چین دامن پرنورش را در غروب افق جمع می‌کند و زلف سیاه شب را بر رخ می‌کشد تا صبحی دیگر دوباره با شور و شعوری تحسین‌برانگیز دشت را از خنده سفید و صورتی لبان شقایق لبریز و چشم هر  بیننده‌ای را مسحور از قدرت لایزال الهی کند.

تماشای اعتدالین تولد خورشید در انقلاب تابستانی و زمستانی در چارطاقی نیاسر، مقسم آب در پای چشمه سلیمانیه و دیگر مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی تاریخی و دیدنی شهر سرسبز نیاسر نیز وصفی زیبا دارد که بر خیل عظیم گردشگران به این شهرمی‌افزاید.

چارطاقی نیاسر تنها نمونه سالم باقی‌مانده از میان ده‌ها چارطاقی ایران است که می‌تواند ظرفیت گردشگری علمی و نجومی را به‌خوبی متجلی کند.

زلال چشمه اسكندریه، رقص زیبای آبشار زیر نور خورشید روی تخته‌سنگ‌ها، قاب دیدنی باغ تالار با كوشك صفوی و درختان کهن‌سال و رفیع کنار این بوم جادویی، غار پررمزوراز و شگفت رئیس، گردش دوّار آسياب آبی از دوران صفویه، چنار صبور پای چشمه، برج چالقاب، حمام صفوی، معبدی متعلق به پيروان آئين ميترا، و چهارطاقی دوهزارساله نیاسر بخشی از این کابین ارزشمند و تاریخی عروس سبز نیاسر است که بر تخت تماشایی حسن آراسته و در چشمان هزاران هزار گردشگر هرروز عکس یادگاری و خاطره شیرین سفر به کاشان می‌شود.

نیاسر؛ کهن باغشهر ایران نگین سبز کویر در کاشان

  آبشار و باغ تالار شاخص‌ترین اثر طبیعی و شاخص‌ترین اثر تاریخی چهارطاقی نیاسر است

مسئول پایگاه میراث فرهنگی نیاسر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به ثبت 31 اثر تاریخی در این شهر گفت: آبشار و باغ تالار شاخص‌ترین اثر طبیعی و شاخص‌ترین اثر تاریخی چهارطاقی در شهر نیاسر است.

علی ابوالفضلی، تعریف یک محور فرهنگی تاریخی از چهارطاقی تا پایین آبشار نیاسر را تأکید کرد و افزود: این محور فرهنگی تاریخی در فهرست آثار میراث ملی به ثبت رسیده است. 

ابوالفضلی  با اشاره به اینکه در راستای احیای بافت تاریخی نیاسر طرح بازسازی بافت تاریخی نیاسر در دستور کار قرار گرفته،  گفت: این محور در بافت محله روداب نیاسر واقع‌شده است.

به گفته وی، این محور تاریخی از مسجد بالای محله روداب تا مسجد پایین این محله (مسجد پایین روداب پاچنار) برای بازسازی بدنه‌های بافت با کسب اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی تعریف‌شده است.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی نیاسر با تأکید بر اینکه دو مسجد واقع در این محور مربوط به دوره قاجار نیز سال گذشته از محل اعتبارات ملی و استانی مرمت‌شده است گفت: حسینیه پایین روداب و آسیاب پاچنار نیز از محل اعتبارات ملی سال گذشته در منطقه بافت روداب  بازسازی شد.

به گفته ابوالفضلی، علاوه بر بازسازی بافت این محور تاریخی ، بازسازی دو گذر تاریخ در چالقاب (محله چالقاب) و گذر برزه‌دون (محله برزه‌دون) مربوط به دوره قاجاریه نیز در برنامه بازسازی میراث نیاسر است.

نیاسر؛ کهن باغشهر ایران نگین سبز کویر در کاشان

بررسی ایجاد فضاهای بوم گردی از طریق کاربری خانه‌های تاریخی و رایزنی با بخش خصوصی

   ابوالفضلی بررسی ایجاد فضاهای بوم گردی از طریق کاربری خانه‌های تاریخی و رایزنی با بخش خصوصی و مالکان این خانه‌ها را که حدود 10 خانه می‌شود تاکیدکرد و گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی در بافت تاریخی از طریق بازسازی و ساماندهی کاربری خانه‌های تاریخی ایجاد خواهدشد.

به گفته وی، ایام گلاب‌گیری و نوروز پرترددترین فصول و ایام گردشگری در نیاسر است.

ابوالفضلی، ظرفیت گردشگری علمی در شهر نیاسر باوجود چهارطاقی و تماشای اعتدالین در شب اول زمستان و تابستان از محل این اثر تاریخی را یادآور شد و گفت: تماشای طلوع خورشید در شب اول تابستان از ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و علمی این شهر است.

ابوالفضلی،شناسنامه دارشدن بناهای ثبتی نیاسر با نصب تابلو شناسنامه جلوی هر اثر را یادآورشد و گفت: برای حدود 20 اثر از 31 اثر ثبتی در شهر نیاسر تابلو شناسنامه تهیه و نصب‌شده است.

کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی نیاسر مربوط به دوره پارینه‌سنگی است

وی، کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی در نیاسر را مربوط به دوره پارینه‌سنگی با قدمت بیش از 20 هزار سال دانست و گفت: این آثار شامل ابزار سنگی است که در غار رئیس نیاسر کشف شد.

به گفته وی، فهرست میراث معنوی نیاسر نیز شامل اجرای آیین نخل‌گردانی و روز ششم شهادت امام حسین (ع) و آیین گاو قربانی در روز عید قربانی که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده‌است.

ابوالفضلی، بررسی پرونده آیین سقاخوانی نیاسر قبل از محرم و شب یلدا را در مسیر ثبت معنوی یاد کرد و گفت: آیین نخل‌گردانی برای شهادت امام علی (ع) در 21 رمضان نیز یکی دیگر از آیین‌های معنوی این شهر است.

بازدید بی‌سابقه از کهن باغشهر ایران نیاسر در کاشان

شهردار نیاسر از بازدید بی‌سابقه بیش از دومیلیون گردشگر خارجی و داخلی از آثار تاریخی و طبیعی شهر نیاسر  از فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه 97 با افزایش 30 درصدی بازدید نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد.

سبحان نظری، گفت: بیش از دومیلیون نفر گردشگر از آثار شاخص تاريخی شهر نياسر از جمله آبشار، باغ تاريخی تالار، غار رئيس، چارطاقی و آئین گلاب‌گیری و گلچينی نیاسر از اول فرودین تا پایان اردیبهشت بازديد كردند.

وی با تأکید بر اینکه کهن باغشهر ایران نیاسر به‌عنوان یكی از مراكز گردشگری ایران هم‌زمان با شكفتن گل‌های محمدی و در زمان برگزاری مراسم  افتتاحیه هفدهمین آئین گلاب‌گیری منطقه کاشان، شاهد حضور بی‌سابقه گردشگران داخلی و خارجی بود گفت: در اين مدت 15 هزارگردشگر خارجی از نياسر بازديد كردند.

نیاسر؛ کهن باغشهر ایران نگین سبز کویر در کاشان

نظری، بازدید مسئولان کشوری از آثار تاریخی شهر نیاسر در این ایام  از آثار تاریخی به‌ویژه چارطاقی، غار رئیس، باغ تاریخی تالار، آبشار و مجموعه حمام و آسیاب آبی این شهر و  قول‌های مساعد آن‌ها برای رفع مشکلات را تأکید کرد و گفت: نكته جالب ازنظر گردشگران، وجود مجموعه‌ای از آثار تاريخی و جاذبه‌های زيبای طبيعی در شهر نياسر است.

نیاسر؛ کهن باغشهر ایران نگین سبز کویر در کاشان

 نياسر جايگاه نياكان و بزرگان، یکی از شهرهای گردشگری و بكر کشور

وی با اشاره به اينكه نياسر یکی از شهرهای گردشگری و بكر کشور است، گفت: نياسر یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که از قدیم تا حال دارای اهمیت خاصی است و نام آن از نيا به معنی جايگاه نياكان و بزرگان گرفته‌شده است.

شهردار نیاسر با اشاره به اینکه بنای چارتاقی نياسر را به اردشير بابكان بنیان‌گذار سلسله ساسانی نسبت می‌دهند و  روزگاری نيز كوشك صفوی  تفرجگاه پادشاهان صفوی و قاجار بوده است گفت: نياسر در بیشتر کتب جغرافیا و تاریخ در كنار تپه‌های سيلك نام‌برده شده که تمامی نوشته‌های آن‌ها اشاره بر اهمیت و اعتبار شهر قدیمی  نياسر دارد.

نظری، گفت: شهر تاریخی نیاسر هنوز هم‌مکان‌هایی را به‌صورت بکر و نهفته دارد که یک نگاه خاص می‌تواند آن را آشکار کند  همانند دامنه کوه‌های اطراف شهر، خانه‌های قديمی، سنگ‌نوشته‌های تاريخی که یک ظرفیت ویژه محسوب شده  که تاکنون کمتر به آن پرداخته‌شده است.

نیاسر؛ کهن باغشهر ایران نگین سبز کویر در کاشان

رشد 20 درصدی ورود گردشگر به نیاسر در سه‌ماهه نخست امسال

دبیر کمیته گردشگری الکترونیکی کاشان، نیز در پایان آمار ورودی گردشگر داخلی و خارجی در سه‌ماهه نخست امسال به نیاسر؛ کهن‌سال ایران را بیش از یک‌میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد 20 درصدی داشت.

علیرضا عبدالله زاده، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر نیاسر با تردد زیاد گردشگر مواجه است نصب دوربین‌های تردد شمار برای دقت و صحت آمار ورود گردشگران از این شهر ضروری است.

شایان‌ذکر است: شهر سبز نیاسر در 15 کیلومتری شهر کاشان، از طريق اتوبان در فاصله 220 كيلومتری شهر تهران پايتخت ايران،  80 كيلومتری شهر مذهبی قم  و 240 كيلومتری شهر تاريخی اصفهان قرار دارد.

 

گزارش از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
علی ابوالفضلی مدیر پایگاه نیاسر
۱۲:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام.وقت شما بخیر.بابت تهیه گزارش جامع فوق توسط خانم متولی سپاسگزارم.