فخرالدینی در نشست خبری «شبی با فخر موسیقی ایران»:

به اصرار وارد خانه موسیقی شدم/ برخی از قطعات کنسرت قدمت پنجاه ساله دارد

نشست خبری کنسرت با حضور فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت برگزار شد.

به اصرار وارد خانه موسیقی شدم/ برخی از قطعات کنسرت قدمت پنجاه ساله داردبه گزارش خبرنگار  حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری کنسرت «شبی با فخر موسیقی ایران» با حضور فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر، وحید تاج و مجتبی عسگری خوانندگان ارکستر، ارسلان کامکار نوازنده، شهرام توکلی و علی اکبر قربانی رهبران ثابت این ارکستر، سوسن تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ و مدیر ارکستر فرهنگ و هنر و شهلا میلانی رئیس کانون خوانندگان کلاسیک امروز در تالار وحدت برگزار شد.

فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر با بیان اینکه عمر من در استودیو و کلاس موسیقی گذشته است، گفت: همیشه دوست داشتم تجربیات خودم از زمانی که نوازنده بودم تا الان را  به هنرجویانم منتقل کنم؛ وقتی شور و حال این ارکستر را دیدم خیلی خوشحال شدم که زحماتم از بین نرفته است.

وی در خصوص کنسرت فرهنگ و هنر اظهار کرد: بعضی از قطعاتی که در این برنامه گنجانده شده است، قدمت پنجاه ساله دارد که فکر نمی‌کنم در میان اعضا کسی باشد که ۵۰ سال سن داشته باشد.

فخرالدینی  ادامه داد: برنامه این کنسرت شامل ۱۲ قسمت است که در دو بخش شش قسمتی خواهد بود. وحید تاج دو قطعه را اجرا خواهد کرد قسمت اول به نام «ساوالان یا همان سبلان» و قسمت دوم «دیگر بس است» اثر زنده یاد فریدون مشیری که اخیراً با رهبری گروه علی اکبر قربانی در جشنواره قزاقستان اجرا شده  بود.

وی تصریح کرد: قطعه بعدی جوانه‌های ایرانی مربوط به جوانی‌های خودم است که در آن دوران خیلی فعال بودم. این قطعه را ارسلان کامکار از بهترین نوازندگان ویلون می نوازد. این قطعه در اختتامیه جشنواره شانگهای در یک سالن بزرگ اجرا شد که بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفت. پنجمین قطعه آهنگ «اشتیاق» است که مجتبی عسگری آن را می خواند.

این رهبر ارکستر افزود: ششمین قطعه، شعری از هوشنگ ابتهاج (سایه) است که با صدای عسگری اجرا می شود. بخش دوم این اجرا با قطعه خلیج فارس آغاز می شود.خلیج فارس جز اینکه در سالن دایره المعارف اجرا شده تا به حال اجرای صحنه‌ای نداشته است.

فخرالدینی افزود: «بهار» قطعه دیگری است که سیاوش کسرایی آن را سروده است. این قطعات را دو خواننده می‌خوانند و آخرین قطعه هم قطعه‌ای پر شور است.

وی در خصوص نوازندگان مشترک میان چند ارکستر گفت: ما در گذشته نوازندگان مشترک میان ارکسترها داشتیم و من خودم نوازنده چند ارکستر بودم. من خیلی کوشش کردم که ارکستر موسیقی ملی نوازندگانش مستقل باشد؛ البته نتیجه هم گرفتم و کنسرت‌های خوبی هم اجرا کردیم.

فخر الدینی در خصوص فعالیت‌هایش بعد از این کنسرت گفت: یک برنامه برای هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز دارم که در هفتم شهریور برگزار می‌شود و  از من خواسته اند اجرای زنده داشته باشم؛ البته هنوز من قولی نداده اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سمتش در ریاست شورای عالی موسیقی به کجارسید؟ اظهار کرد: من علاقه ای به سمت گرفتن نداشتم اما به اصرار برخی دوستانم وارد خانه موسیقی شدم. ما پس از اینکه اختلاف میان موزیسین‌ها و پشت سر هم حرف زدن‌های دوستان را دیدیم تصمیم گرفتیم که مشکلاتمان را در یک مجمع حل کنیم. ما آیین نامه‌های جدیدی در خانه هنرمندان برای موسیقی در نظر گرفتیم که طی آن مثلا یک مدیر نمی‌تواند بعد از دو دوره آن سمت را کسب کند. اما می‌تواند در سال های بعد مجدد نامزد شود.

فخر الدینی ادامه داد: من دوست داشتم هیچ کسی پشت سر هنرمندی حرف نزند و همه رو در رو با من صحبت کنند و به همین دلیل با گردهمایی در سالن شهناز خانه هنرمندان، تمام صحبت‌ها را آنجا مطرح کردیم. این رویه همچنان ادامه دارد و پیرو نظر خواهی هنرمندان به این نتیجه رسیدم که تمهیداتی در اساسنامه خانه موسیقی به وجود بیاید. مجمع ما نسبت به اصلاح اساسنامه خانه موسیقی قدم های خوبی برداشته است از این رو امیدواریم که کارها به نتیجه برسد.

فخرالدینی در خصوص کناره گیریش از موسیقی گفت: همزمان با من بسیاری کناره گیری کردند که دلایل خودشان را دارند.

وی در خصوص علت  محبوبیت قطعات گذشته در مقایسه با اجراهای حال حاضر، تصریح کرد: باید بگویم که بخشی از این قطعات محبوبیت دارند؛ در همین برنامه علاوه بر اجرای قطعات گذشته، برخی قطعات جدید هم اجرا می‌شود که مثلا در سال ۹۴ ساخته شده است. اینها کارهای جدیدی هستند که ارتباطی با موضوعات نوستالژیک ندارد.

وی ادامه داد: در همه دنیا اجرای قطعات جدید با اجرای قطعات فاخر قدیمی انجام می شود که نه تنها بعد از گذشت پنجاه سال بلکه پس از گذشت 200 سال از تولید یک قطعه این اتفاق می افتد و این در تمام دنیا رسم است. در اینکه شعر قدما خوانده می شود ایراد نیست چراکه الان همچنان هم شعر حافظ را میخوانند. ما نباید جلوی اجرای قطعه های قدیمی بگیریم به این دلیل که برای گذشته است چرا که کارهای خوب باید همیشه اجرا شود.

فخر الدینی در خصوص تولید قطعه گفت: آیا میدانید که تولید چقدر مشکل شده است؛ برای تولید قطعه‌ای دو سال ما پول تنظیم کننده را دیرتر پرداخت کردیم. ساخت قطعه موسیقی بسیار کار سختی است ارکستر موزیک باید ابتدا نوشته شود چرا که مثل گذشته نیست که ملودی ساخته شده باشد و همه از روی آن بنوازند.

عسگری یکی از خوانندگان این ارکستر گفت: برای من خیلی جالب و ارزشمند است که استاد فخرالدینی با ما همکاری می کنند. برای من بیشتر تجربه و یادگیری در این کنسرت اهمیت دارد و دوست دارم سالها در کنار ایشان آموزش ببینم. امیدوارم بتوانم سهم کوچکی از ارکستر را به خوبی انجام دهم.

وحید تاج گفت: بودن کنار استاد فخرالدینی برای هر کسی یک اتفاق خوب است از این رو از همه اعضا تشکر می‌کنم که چنین شرایطی را برای ما و خودشان فراهم کردند. بعد از سالها دوری استاد فخرالدینی از موسیقی، این افتخار نصیب من شد که در کنار ایشان اجرای موسیقی داشته باشد؛ خوشحالم که این اتفاق افتاده است.

میلانی رهبر گروه کر این کنسرت گفت: اگر بخشی از اجراها دچار تکرار شده است باید اهالی رسانه و هنرمندان تعامل کنند که چه مقدار اهالی رسانه تاثیر گذار در هدایت مردم به موسیقی فاخر بودند. در ابتدای قرن ۱۸ موسیقی ایران تک نفره بود و ما خواننده ای نداشتیم اما پس از آن دیگر موسیقی فرق کرده است و وارد مسیر جدیدی شده است.

سوسن تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ و مدیر ارکستر فرهنگ و هنر گفت: استاد فخر الدینی لطف بزرگی کردند که با گروه ما همکاری دارند. ارکستر ۵ سال است که فعالیت می‌کند و ۹۰ درصد اعضا فارغ التحصیل رشته موسیقی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نوازندگانی که موسیقی نخوانده اند استفاده شده است؟ گفت: از بچه هایی که در ارکستر ملی و سمفونیک نوازندگی می‌کنند برخی دانشجویان مرکز ما هستند.

وی با بیان اینکه ما  ۴۹ نفر نوازنده داریم که ۳۹ نفر از اساتید و دانشجویان فارغ التحصیل هستند، گفت:در گروه کر سی و پنج نفر داریم که این اولین اجرای کر دانشجویان ما است.

گفتنی است؛ کنسرت «شبی با فخر موسیقی ایران» با همراهی ارکستر فرهنگ و هنر ۱۱ و ۱۲ مرداد با رهبری «فرهاد فخرالدینی» رهبر مهمان ارکستر در تالار وحدت برگزار خواهد شد و قرار است قطعاتی چون سوئیت همایون،برای دخترم،موج،سوئیت ساوالان، سوئیت ابن سینا، آهنگ اشتیاق، درد گنگ، به یاد جوانی، خلیج فارس، بهار می‌شود و سرود بهار اجرا شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار