چند درصد فارغ التحصیلان فنی و مهندسی جهان ایرانی هستند؟

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص سهم فارغ‌التحصیلان فنی، مهندسی و علوم پایه ایران در جهان توضیحاتی داد.

۴۲ صدم درصد جمعیت فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی و علوم پایه جهان از ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزاد سلطانی رئیس صندوق‌ نوآوری و شکوفایی در همایش روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که در دانشکده دخترانه شریعتی برگزار شد، گفت: مردم تهران تا چند سال آینده تقاضای تاکسی هوایی و تاکسی بدون راننده دارند و این نشان دهنده این است که تقاضا به مردم برای پیشرفت علم و فناوری در جامعه بالاست و نمی‌توانیم تقاضای مردم را برطرف نکنیم.

ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم به مرزهای علم و دانش دست پیدا کنیم

وی ادامه داد: باید خودمان به تکنولوژی‌ها دست پیدا کنیم و تا کنون نیز ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم به مرزهای علم و دانش دست پیدا کنیم همانطور که در تولید پهباد و نرم‌افزارهای دیگر همچون اتوماسیون دست پیدا کرده‌ایم.

رئیس هیئت صندوق‌ نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: آینده کشور و نسل بعدی ایجاب می‌کند که نیازهای آنان را برطرف کنیم به این دلیل که نسل بعدی بسیار کم تحمل است و ناچاریم نیازهای آنها را تأمین کنیم.

سهم ایران از فارغ التحصیلان مهندسی و علوم پایه جهان

وی عنوان کرد: علاوه بر نیاز فناوری نیاز دیگر کشور اشتغال است، امروز برخی معتقدند که بالاترین فارغ‌التحصیلان فنی مهندسی و علوم پایه دنیا در ایران هستند در حالی که تنها ۴۲ صدم درصد جمعیت فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی و علوم پایه دنیا از ایران است.

سلطانی ادامه داد: باید ما به سمت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان برویم که بتوانند در کشور شغل ایجاد کنند، کشورهایی که تاکنون رشد اقتصادی داشته‌اند، توانسته‌اند از طریق توسعه فناوری به ایجاد اشتغال دست یابند، ما نیز باید در ایجاد شرکت‌های خصوصی فناور محور که در کشور از آنها به عنوان شرکت‌های دانش بنیان نام برده می‌شود تاکید کنیم.

رئیس هیئت صندوق‌ نوآوری و شکوفایی گفت: امروزه متاسفانه تعداد شرکت‌های خصوصی به نسبت دانشگاه‌ها و صنایع پایین است، به طوری که در حال حاضر 3هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و نهادهایی به افزایش این شرکت‌ها کمک می‌کند.

سلطانی ادامه داد: در دنیای امروز خروجی دانشگاه‌ها به تسهیل شرکت‌های دانش بنیان می‌انجامد ولی در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده است و حتی وقتی اسم شرکت دانش بنیان می‌آید تصور این است که یک موضوع هایتک مطرح است و باید یک شرکت دانش بنیان حتما به فناوری‌های هایتک دست پیدا کرده باشد.

تبدیل فعالیت های فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای به شرکت دانش بنیان

وی اضافه کرد: بسیاری از فعالیت‌هایی که فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای انجام می‌دهند و می‌توان تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان کرد ولی متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

رئیس هیئت صندوق‌ نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: خدمت بزرگ به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای این است که در تولید شرکت‌های دانش بنیان به جایی برسیم که دانشجوی این دانشگاه به این نتیجه برسد که هیچ فردی در کشور او را پس از فارغ‌التحصیلی استخدام نمی‌کند و باید خودش شرکت و شغل ایجاد کند.

سلطانی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای کاربردی کردن علوم و تحقق اقتصاد مقاومتی بنا داشت با سرمایه 3 هزار میلیارد تومانی احداث شود، اما در نهایت در دولت یازدهم با سرمایه 2 هزار و 500 میلیارد تومان راه‌اندازی شد و توانستیم به شرکت‌های دانش بنیانی که  معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور آنها را تایید می کند، تسهیلاتی ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای منعقد می‌کنیم که طبق آن صندوق مشترک ایجاد کنیم تا از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه حمایت کنیم و از توانمندی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
اغلب مهندسان ساختمان بیکار هستند .