تور چینی ها روی منابع خلیج فارس

سخنگوی انجمن صنفی دریانوردان جمهوری اسلامی ایران مرکز خلیج فارس گفت: مدتی است که حضور کشتی‌های صیادی صنعتی با ملوانان چینی در آب‌های خلیج فارس سبب گلایه صیادان ایرانی شده است.

گلایه صیادان ایرانی از صیادان چینی به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ، کاپیتان سعید عبادی سخنگوی انجمن صنفی دریانوردان جمهوری اسلامی ایران مرکز خلیج فارس در پاسخ به این سوال که آیا حضور کشتی‌های صنعتی با ملوانان چینی تاثیری در صید صیادان بومی گذاشته است، گفت: از زمان حضور این کشتی‌ها در آب‌های جاسک صید صیادان بومی کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: از زمان حضور کشتی‌های چینی با مالکیت ایرانی و کارکنان چینی، صید کشتی‌های صنعتی ایرانی از ۸ تن به یک تن رسیده است و صید صیادان سنتی منطقه جاسک از یک تن به کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

کاپیتان عبادی گفت: هرچند این کشتی‌ها مجهز به ردیاب آنلاین مجهزند و به ظاهر تخلفاتشان کنترل می‌شود، اما ملوانان این کشتی‌ها ردیاب‌ها را خاموش می‌کنند و با پرداخت جریمه ۶۰ میلیون تومانی به بهانه خراب بودن ردیاب‌ها به شیلات، بیش از ۸۰۰ میلیون تومان ماهی را از صیدگاه‌ها در شعاع غیر مجاز و تعیین نشده به صورت غیر قانونی صید می‌کنند که همین موضو ع عامل اصلی کاهش صید صیادان بومی شده است.

سخنگوی انجمن صنفی دریانوردان جمهوری اسلامی ایران مرکز خلیج فارس ادامه این روند را عامل بیکاری بسیاری از صیادان بومی عنوان می‌کند و می‌گوید؛ با کم رونق شدن صیادی شغل آبا و اجدادی مردم بومی کم می‌شود و سبب روی آوردن جوانان به کار‌های خلاف و ترویج بزهکاری می‌شود.

صید این کشتی‌ها تاثیری بر صید صیادان بومی نداشته

مسعود بارانی معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: بر خلاف تصور صیادان این کشتی‌ها مالکیت ایرانی دارند و بر طبق آیین نامه هر سال ۲۰ درصد از ملوانان این کشتی‌ها بایدایرانی شوند که این قانون درحال اجراست.

وی با اشاره به اینکه صید فانوس ماهیان در سال ۸۷ با دو فروند کشتی در آب‌های دریای عمان آغاز شد افزود: کشتی‌های صنعتی چینی با مالکیت ایرانی و ملوانان چینی اجازه دارند در شعاع ۹۰ مایلی صیدگاه جاسک فانوس ماهیان را صید کنند.

معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: بر اساس آیین نامه هر سال ۲۰ درصد از کارگران چینی در این شناور‌های کم می‌شود و بااین روند ملوان‌های ایرانی تا ۵ سال آینده برای صید فانوس ماهیان جایگزین صیادان چینی شوند.

مسعودبارانی افزود: صید این کشتی‌ها تاثیری بر صید صیادان بومی نداشته و در سال 96 میزان صید صیادان بومی نسبت به سال قبل، ۳۷ هزارتن افزایش داشته است و به ۲۷۷ هزارتن رسید.


بیشتر بخوانید: ماهیگیری چینی ها در خلیج فارس و دریای عمان صحت دارد؟


وی گفت:اکنون ۹۶ فروند کشتی صنعتی به صید فانوس ماهیان در آب‌های استان مشغول هستند که ازاین تعداد ۴۰ کشتی خارجی با کارکنان خارجی و مالکیت ایرانی هستند.

معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات هرمزگان افزود: همه کشتی‌های ترال متعلق به جمهوری اسلامی ایران هستند و مجوز آن‌ها از سوی سازمان شیلات ایران صادر شده است.

مسعودبارانی گفت: صیداین کشتی‌ها در اسکله شیلات تخلیه و کنترل می‌شود که ۶۰ درصدفانوس ماهیان صید شده با کشتی‌های چینی به کارخانه‌ای پودر ماهی کشور ارسال می‌شود و ۴۰ درصد آن صادر می‌شود.

وی گفت: این کشتی‌ها به سامانه ردیاب آنلاین مجهزند و تخلفاتشان کنترل می‌شود.

معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات هرمزگان افزود: سالانه ظرفیت صید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن فانوس ماهی در آب‌های هرمزگان وجود دارد که به علت عمر محدود و یکساله این گونه از ماهیان اگر برداشت نشوند این سرمایه کشور نابود می‌شود.

مسعود بارانی با اشاره به اینکه زیستگاه اصلی فانوس ماهیان در آب‌های جاسک با میزان ذخیره ۲ میلیون تن است گفت:پارسال ۲۸ هزار تن فانوس ماهی با ۹۲ کشتی ترال در آب‌های جاسک صید شد.

وی افزود:در برنامه ششم توسعه صید سالانه ۷۰ هزار تن فانوس ماهی در هرمزگان پیش بینی شده است.

هرمزگان با دارا بودن دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوارساحلی با ۲۲ بندرصیادی ،۴۰ درصد از صید جنوب کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: کشتیرانی ، دریانوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.