باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

سفالگری نمادی از فرهنگ ها و روند زندگی در دوران های مختلف/صنعتی که رو به فراموشی است

هنر سفالگری یکی از ارزشمندترین هنر‌ها و صنایع دستی به شمار می‌رود و سفال‌های ساخته شده در هر قرن نمادی از فرهنگ و روند زندگی در آن دوران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ هنر سفالگری فرصت مناسبی برای کسب تجربه‌ها و مهارت‌های جدید در زندگی افراد فراهم می‌آورد و با ورود به این صنعت می‌توان از مزایای بی نظیر این هنر برای سنین مختلف بهره‌مند شد.

سفالگری نمادی از فرهنگ ها و روند زندگی در دوران های مختلف/صنعتی رو به فراموشی
این هنر اصول فنی ارزشمند خود را به شکل سنتی طی هزاران سال، از گذشته‌های دور تا به امروز حفظ کرده است.

هنر سفالگری یکی از مهارت‌های بسیار ارزشمند با ابزار مناسب و در دسترس است که می‌توان از آن برای خلق آثار هنری بسیار زیبا و بی نظیر بهره‌مند شد.
 
تنها باز مانده استاد سفالگر ۸۵ ساله در روستای شهرکهنه از توابع شهرستان قوچان که همچنان در این هنر دیرینه رو به فراموشی فعالیت می کند.

استاد برجسته قوچانی ۵۰ سال است که به شکل حرفه‌ای وارد هنر سفالگری شده است و تمام تلاش خود را برای احیای این هنر که یکی از میراث‌های معنوی خراسان محسوب می‌شود به کار بسته است.
 
سفالگری نمادی از فرهنگ ها و روند زندگی در دوران های مختلف/صنعتی رو به فراموشی
این استاد هنرمند در پشت یکی از چرخ‌های سفالگریش در حالی که گلی را برای چرخ آماده میکرد یافتم، آرامش خاصی در نگاه این پیرمرد هنرمند موج می زند، آرامشی که شاید ارمغان سال‌ها جان بخشیدن به گل و خاک دارد.

استاد رمضانعلی فخاری که سالیان دراز دست در گل و رنگ دارد از آینده این هنر صنعت نگران است و این نگرانی را در چهره اش به خوبی می‌توان حس کرد.
 

سفالگری هنری که مورد بی مهری قرار گرفته


این استاد زبردست و ماهر به خبرنگار ما گفت: این هنر ارزشمند یکی از فرهنگ اصیل ماست و باید به آن توجه ویژه شود، ولی آنقدر مورد بی مهری قرار گرفته که حتی فرزندان ما تمایلی به ادامه این کار ندارند.

وی آموزش این هنر در زمان ابتدایی تا مقطع دانشگاه و مراکز فنی و حرفه‌ای، بدون توجه به کارگاه‌های سنتی و محیط عملی را بدون نتیجه پیش بینی کرد و گفت: کارآموزان این رشته باید بخش زیادی از این هنر را در محیط کارگاهی و عملی یاد بگیرند.
 
سفالگری نمادی از فرهنگ ها و روند زندگی در دوران های مختلف/صنعتی رو به فراموشی
استاد سفالگر قوچانی، عشق و علاقه را از مهمترین انگیزه‌های یک سفالگر خواند و افزود: در این رشته تمایل خانم‌ها و علاقه آن‌ها معمولا بیشتر است.

رمضانعلی فخاری ادامه داد: 70 درصد از خاک زمین‌های قوچان برای ساخت سفال مناسب است و این یکی از دلایل گسترش این هنر صنعت در این شهرستان است.

استاد فخاری فوت کوزه گری را نزد پدر آموخته و حدود ۷۰ سال این هنر را به خوبی حفظ کرده است.

وی در ادامه گفت: مشکلات سفالگران و هنرمندان این رشته بسیار است و توجهی هم به حل آن‌ها نمی‌شود.
 

هنری با با سرمایه ای کم و اشتغال زایی فراوان


وی عنوان کرد: سفالگری و دیگر صنایع دستی به دلیل نیاز کم به سرمایه و مواد اولیه وارداتی، به راحتی قابل گسترش است و از این طرطق می‌توان شغل‌های زیادی ایجاد کرد.

فخاری در ادامه تصریح کرد: هنر سفالگری و آموزش تکنیک‌های موجود در صنعت سفالگری مسیر جدیدی را برای پیشرفت و موفقیت در زندگی افراد ایجاد می‌کند.
سفالگری نمادی از فرهنگ ها و روند زندگی در دوران های مختلف/صنعتی رو به فراموشی
این استاد ۸۵ ساله خواست‌های خود را عنوان کرد و افزود:چنانچه امکان بازدید عمومی از کارگاه‌های سفالگری مهیا شود و علاقه‌مندان بتوانند مراحل تولید و ساخت سفالینه‌ها را از نزدیک مشاهده کنند و گردشگران بسیاری را جذب خواهند کرد و رشد صنعت توریسم در کنار صنعت سفالگری می‌تواند رونقی دو چندان داشته باشد که امید است این امر هر چه زودتر اتفاق بیفتد.

سفالگری با وجود این هنر پرسابقه در استان خراسان رضوی به علت عدم حمایت از جانب مسولان مسیر فراموشی را طی می‌کند.

در صورت توجه مسولین و تخصیص اعتبارات لازم و راه اندازی کارگاه‌های سفالگری میتواند به رونق کسب و کار و اشتغال پایدار برای چند خانوار باشد که موجب رونق صنعت سفالگری در این شهرستان شود.
 
انتهای پیام//ح.خ

گزارشگر: حمیدرضا خالقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.