روح انسان پس از مرگ کجاست و چه حالی دارد؟

روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی به عالم بالاتر (برزخ) عروج می‌کند و تا روز قیامت و رستاخیز برپا نشده در عالم برزخ است.

روح انسان پس از مرگ کجاست و چه حالی دارد؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛وضعیت ارواح پس از مرگ به مرتبه آن‌ها بستگی دارد. کسى که تعلقاتش به دنیا شدید است، تا بخواهد مرگ و جان دادن و ترک دنیا و امور دنیایى را باور کند، طول مى‏ کشد و آن که از متوسطان باشد، گویا به خوابى سنگین فرو مى‏ رود که هیچ خوابى نمى‏ بیند تا با خواب خود، معذب یا متنعّم و شاد باشد و پس از پشت سر نهادن مراحل اوّلیه جان دادن و ورود به قبر درک خاصى از حیات برزخى نخواهد داشت.

آیا منظور از عالم برزخ همان عالم قبر است؟
روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادی به عالم بالاتر (برزخ) عروج می‌کند و تا روز قیامت و رستاخیز برپا نشده در عالم برزخ است. مراد از عالم برزخ، عالم قبر است؛ عالمی که انسان در آن یک نوع زندگی خاصی تا قیامت دارد.

برزخ به معنای حائل بین دو چیز است و در دین اسلام به معنای عالمی است بین عالم دنیا و قیامت که با عالم دنیایی مادی بسیار متفاوت است. موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما در عین حال از برخی ویژگی‌های مادیات بی‌بهره نیستند؛ مثلاً دارای شکل، صورت، زمان و مکان و ... هستند و حالات متفاوتی؛ مانند سختی، راحتی، شادی و نگرانی و ... را می‌توانند درک کنند.


بیشتر بخوانید:یاری خداوند در رسیدن بندگان به بهشت/جهنم، ساخته دست خود انسان است 


توجه به این امر لازم است که وقتی گفته می‌شود برزخ ماده ندارد، نباید پنداشت که لذات برزخ خیالی است و وهم و سرابی بیش نیست و هیچ گونه وجودی در خارج ندارند؛ چراکه وجود برزخی هر چند مادی نیست، اما برخی لوازم ماده را دارد.

برای درک بهتر، توجه به این نکته مفید است که انسان دارای دو بدن است: بدن سبک (مثالی) و بدن سنگین. بدن سنگین همین بدن موجود ما است که به خوراک و پوشاک و ... نیاز دارد و بدن سبک بدنی است که در عالم خواب داریم که گاهی با آن کیلومتر‌ها مسافت را در یک لحظه طی می‌کنیم.

به همین دلیل نیز به آن بدن سبک می‌گویند؛ چراکه اگر آن مسافت طولانی را در بیداری می‌خواستیم بپیماییم، ساعت‌ها به طول می‌انجامید. ما در عالم برزخ و قبر با این بدن سبک خود زندگی خواهیم کرد، تا این که روز قیامت به سر رسد و دوباره از ذرات پوسیده و پراکنده بدن ما بدن سنگین تشکیل شود و روح بدان برگردد. این بدن هرچند مانند بدن سنگین ما مادی نیست؛ اما همان گونه که در خواب بدن سبک ما شکل ظاهری‌اش مانند بدن مادی است و حالات متفاوت را می‌تواند درک کند، در برزخ نیز همین ویژگی را دارد. به گفته روایات نیز انسان در برزخ با صورتی مانند صورت دنیایی و با کالبدی مانند کالبد دنیایی‌اش حاضر است و زندگی می‌کند.

موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما از برخی لوازم ماده برخوردارند؛ چرا که کاملاً هم مجرد از ماده نیستند. بنابراین، برزخ، لازمان و لامکان نیست، بلکه زمان در آن جا ممکن است بسیار سریع‌تر از این جا سپری شود و مکان نیز ممکن است محدودیت‌های کمتری داشته باشد. این مطلب را می‌توان با آیات قرآن نیز اثبات کرد. به بیان قرآن: «روزی که قیامت برپا می‌شود، مجرمان سوگند یاد می‌کنند که درنگشان ساعتی بیش نبود.

این آیه نشان‌دهنده آن است که این افراد قبل از قیامت مدتی محدود را در مکانی درنگ داشته‌اند که این مدت همان حیات برزخی است. از این آیه و آیات مشابه آن می‌توان این گونه فهمید که در برزخ زمان و مکان هست، اما این زمان و مکان محدودیت‌های کمتری دارد.

همان طور که انسان در عالم خواب با کابوسی بد زجر می‌کشد و با خوابی خوب شاد می‌گردد، برزخیان نیز در عالم برزخ یا در عذاب و یا در راحتی به سر می‌برند. برخی از اعمال؛ مانند سبک شمردن نماز و یاری نکردن مظلومان و ... سبب عذاب برزخی می‌شود. همچنین برخی از اعمال مانند؛ شهادت در راه خدا و تبلیغ دین و آگاه نمودن مردم نیز سبب رفاه و سعادت برزخی می‌شود.

گذشته از کفار برخی از مؤمنان نیز در برزخ دچار عذاب می‌شوند تا در روز قیامت از هر جهت پاک باشند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "فشار قبر برای افراد با ایمان، کفاره گناه اسراف و ضایع کردن نعمت‌هایی است که در دست داشته است".

می‌توان گفت که وضعیت ارواح پس از مرگ به مرتبه آن‌ها بستگی دارد. کسى که تعلقاتش به دنیا شدید است، تا بخواهد مرگ و جان دادن و ترک دنیا و امور دنیایى را باور کند، طول مى‏ کشد و آن که از متوسطان باشد، گویا به خوابى سنگین فرو مى‏ رود که هیچ خوابى نمى‏ بیند تا با خواب خود، معذب یا متنعّم و شاد باشد و پس از پشت سر نهادن مراحل اوّلیه جان دادن و ورود به قبر درک خاصى از حیات برزخى نخواهد داشت، اما آنان که در کمال ایمان از دنیا رفته و روح خود را تقویت نموده و خود را براى آخرت مهیا کرده بودند چون یقین به آن داشتنددر آن سرا نیز مى‏توانند با دیگر ارواح مؤمنان ارتباط برقرار کنند و از احوال دوستان خود در دنیا - جویا شوند و از دیدار با ارواح دیگر مؤمنان خوشحال و شاد گشته و براى زندگان دعا کنند. پس دیدار با یکدیگر و پرسش از احوال دیگران اختصاص به آنان دارد که داراى درجات ایمانى و عمل صالح بالایى باشند.

همان طور که انسان در عالم خواب با کابوسی بد زجر می‌کشد و با خوابی خوب شاد می‌گردد، برزخیان نیز در عالم برزخ یا در عذاب و یا در راحتی به سر می‌برند. برخی از اعمال؛ مانند سبک شمردن نماز و یاری نکردن مظلومان و ... سبب عذاب برزخی می‌شود. همچنین برخی از اعمال مانند؛ شهادت در راه خدا و تبلیغ دین و آگاه نمودن مردم نیز سبب رفاه و سعادت برزخی می‌شود.

امام صادق (ع) مى ‏فرمایند: هنگامى که آدمى وارد قبر و برزخ شد، برزخیان به دیدار او مى‏ شتابند و اندکى او را آرام مى‏ گذارند تا وى به خود آید؛ زیرا از هول بزرگى گذشته و گردنه ‏ى خسته کننده ‏ى قبر، سؤال، فشار و... را پشت سر گذاشته است. سپس به او نزدیک شده از حال دوستان و یاران پرس و جو مى‏ کنند. اگر در پاسخ بگوید هنوز در دنیاست، امیدوار مى‏ شوند که بعد از مرگ به آنان مى‏ پیوندند و اگر گفت: قبلاً درگذشته است، در این هنگام برزخیان مى‏ گویند: سقوط کرد؛ یعنى گرفتار عذاب الهی شد وگرنه او را نزد ما مى ‏آوردند.

در کتاب "کافى" از اسحاق بن عمّار نقل شده است که: از ابى الحسن اوّل (امام کاظم) (ع) پرسیدم آیا شخصى که از دنیا رفته، خانواده خویش را دیدار مى‏ کند یا نه؟ حضرت فرمودند: "آرى. سپس پرسیدم چند وقت به چند وقت؟ حضرت فرمود: بنا به منزلتى که نزد خدا دارد، هر هفته، هر ماه یا هر سال... "

فراتر از این گونه افراد، اولیاى الهی اند که روحشان پس از مرگ و رها کردن جسم مادى، قوى ‏تر گشته و فعالیت آن گسترده ‏تر مى‏ گردد، چون موانع دنیایى مثل تقیه و خفقان و امثال این‌ها برطرف شده است. این گروه در حین مرگ به استقبال مؤمنان آمده و سکرات مرگ را بر ایشان گوارا مى‏ کنند و در قبر مونس او گشته و از عذاب تنهایى و وحشت او را مى ‏رهانند و پس از طى مراحل اوّلیه، او را به سایر دوستانش ملحق مى‏ کنند.

از این رو، این گروه نیازى به استخبار از سایر ارواح در مورد زندگان ندارند؛ زیرا این بزرگواران محیط بر دنیا و برزخ هستند و از حال مؤمنان خالص به خصوص آنهایى که با ایشان در ارتباط اند و خادم و متوسل به ایشان‏ اند، غافل نیستند، تا نیازمند استفسار و استخبار از حال آن‌ها باشند.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

روح انسان پس از مرگ وارد عالم برزخ می‌شود

برچسب ها: ائمه اطهار ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی جعفری
۱۸:۵۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
بچه ها سلام، من ۴ سال و ۲ماه و ۱۱ روزه خواهرم صغری رو از دست دادم همیشه بهش فکر میکنم، بخدا طلا بود بخدا نمونه بود ، رفت کربلا اومد مریض شد بردیم دکتر قلبش لخته پیدا شد بعدشم که به عمل نرسید آمبولی کرد علمی فوت کرد، یه زنجان بود و یه صغری حالا یه زنجان موندو و یه عالمه خاطره ، بخدا خیلی باهاش جور بودم اصلا کاش من جاش میرفتم اون به درد این دنیا می‌خورد روزی ۱۴ هزارتا صلوات میفرستا نماز و روزه قرائت قرآن و کمک حال پدر و مادرو دیگرون و عاشق اهل بیت ع و روز مرگشم به گفته مادرم تسبیح به دست فوت کرد بخدا به گفته خودش از محنت دنیا راحت شد، چه سختی هایی که کشید ۲۳ سال توزنجان خراب شده زندگی کرد همش مستاجر و ۵ سال آخر خونه خرید با زنگی جنگید ولی آخرش رفت، لحضه ها زرد شد آوار شد، زندگی زندان بی دیوار شد، شادی زندگی تلخ شد انکار شد، گریه ها افزود و غم بسیار شد، صغری حوری شد رفت آسمان آسمان زیبنده پندار شد، خدایا چگونه می‌شود دل شب تا سحر ننالد چون اینجا خواهری در خا ک دارم،
Canada
حمید
۰۲:۵۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
هرچی دریا رو زمین داره خدا ،باتمومه ابرهای آسمونا
کاشکی میداد همه رو به چشم من ، تا چشام بحال من گریه کنند
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
من نه پدر دارم نه مادر ... پدرم سالها پیش وقتی خیلی جوان بود در اثر ایست قلبی فوت کرد الآن هم ۵۳ روز هست که مادرم در سن ۵۷ سالگی در اثر سرطان فوت کرد البته دکترها خیلی در حقش کوتاهی کردن و داروی شیمی درمانی با دوز بالا بهش دادن مادرم سکته کرد رفت توی کما بعدش زخم بستر شدید گرفت عفونت وارد خونش شد و خیلی زود فوت کرد خیلی افسرده و غمگینم
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
روح واردآسمان میشود و عالم برزخ جداازقبراست وهیچ ربطی ب قبرندارد تاروزی ک رستاخیز شود من وقتی گفتم خدایا دلم برای مادرم تنگ شده روح تو آسمون ظاهرشد وشاد می پرید اما داخل قبرواطراف اون نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۷ دی ۱۴۰۲
عزیزان چهل روزاست مادرگلم را ازدست داده ام خیلی زندگی سختی داشت. پدرم اورارهاکردبا۱۰بچه ورفت زن گرفتاوباسختی مارابزرگ کردبادست خالی بچه هااذیتش میکردن احترامش رانداشتن. همیشه گرسنه وبیماربودپول دکتررفتن نداشت تازه. دلم میسوزه خیلی سختی کشیددوهفته ای سی یوبودبعدکه آمدخونه خاهروبرادرم باهاش بدرفتاری میکردن فقط اوناپیشش بودن. عذابهش نمیدادن. شب آخرنون پنیرخورددرحال که برادرم طبقه بالا غذاداشت ولی بهش نداد.به خاهرم گفت گفت گرسنمه بهش گفت شکموچته. اینارامن تلفن صحبت میکردم فهمیدم. علت مرگش هم این شدکه سهل انگاری کردن وکپسول اکسیژنش بهش نزدن. حالا دل هممون تنگه آن خاهروبرادرم هم ناراحتن. ولی چفایده. براشادی روحش فاتحه وصلوات. خدابیامرزدش. وهمنشین خوبان آن عالم بگردانش
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۲:۱۱ ۰۲ دی ۱۴۰۲
دوستان منم مثل شما عزادار و عزیز از دست داده ام. همه دیر یا زود میریم. بهتر قدر زمان رو بدونیم و به هم کمک کنیم. کاری کنیم دست پر بریم. به هم رحم و انصاف داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
سلام من دختراولموتوسن17سالگیش ازدست دادن برام سخته برام دعاکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
سلام من ۱۳مهر برادرم را تو تصادف از ذست دادم خیلی بهش وابسته بودم تازه ۳۹ سااش تمام شده بود یه پسر داره خیلی دلم براش تنگ شده دلم میخواد دنیا تمام بشه فکر اینکه دیگه نمی بینمش دیونم کرده خدایا چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مژده نصیری
۲۰:۴۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
من مادرم ۴۰ روزه از دنیا رفته خیلی بیقرارم میخوام بدونم مادرم کجاست در چه حاله نگرانم هیچ وقت اینقدر بیخبر نبودم
چیکار کنم من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
من غروب یکشنبه سرمزار رفتم به چندتا قبر خیره شدمو خوندمو نگاشون کردم بعدش رفتم سرکارم و شب ک میخاستم برم خونه روح سفید دیدم ک با سرعت اومد سمت ماشینم بعد ک رفتم داخل پارکینگ و برگشتم درو بستم با سرعت اومد رفت تو ساختمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
الهی چنان کن سرانجام کار.که تو خشنود باشی و ما رستگار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
من روز دوم عید شوهرم رو از دست دادم خیلی بی قرارم چیکار باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
سلامت باشید میخوای چه کنی دیگه گذشته و مرگ است دیگه
Iran (Islamic Republic of)
عظیم
۱۷:۲۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
سلام من خواهر کوچتر از خودم رو ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ از دست دادم دو روز بود عقد کرده و دو روز بعداز مراسم عقدش از بین رفت و من بیقرار خواهرم هستم نبودش رو نمیتونم تحمل کنم کلا از زندگی متنفر شدم اونم بدون خواهر عزیزم تو رو خدا براش صلوات بدید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
من 29 تیر تک برادرم و از دست دادم 39 سالش بود هرروز میرم سر مزارش و براش قرآن میخونم شبش میاد به خوابم چون من خیلی باهاش حرف میزنم اما تو طول این مدت فقط یه روز نرفتم سر مزار و داخل خونه قرآن خوندم همون شب نیومد به خوابم نمیدونم حضور من و سر مزارش دوست داره من فکر میکنم برادرم دوست داره من هر روز برم سر مزارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
خواهرم ۲۸سالش بود که ۱۴تیر ۱۴۰۲ بر اثر سرطان فوت شد تنها خواهری بود که داشتم هیچ وقت نمی تونم خاطراتش فراموش کنم
مادرم خیلی بی تابی میکنه. میگه حتما روحش از ما ناراحت که به خواب مون نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
الیا
۰۱:۳۶ ۲۳ تير ۱۴۰۲
من مادر بزرگم ۲۰ تیر ۱۴۰۲ بر اثر سرطان خون فوت شد ، هنوز باورم نمیشه که رفت اون دنیا هر شب براش گریه میکنم ، مادر بزرگم همش جلوی چشم میاد ، علتش چیه ؟
United States of America
رضا
۲۱:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
خداوند از هر کسی به تو مهربان تر است پس نگران هیچ مباش و به حال اموات دعا کن و به عاقبت خودت بینیش که به خیر شوی ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
دنیا به هیچ کسی وفا نکرده نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۱ تير ۱۴۰۱
بنام خدایکتا بنام الله شما اگر دوست دارید خواب عزیزانتان بید نماز قران خواندن در اخرین ساعات شب که بخواب میخواهی بری یکم به عمق عزیزان برویر یادش کنید در کارخیر به هیچ وقت کوتاهی نکنید چرا جون خدایکتا میفرسته سمت شما شما میگید کدا سخت دراشتباه هستی اون همون عزیزان هست شمارا میبیند ولی شما نه بخدا خواندن قران دل شما را شاد میکند وسلام انسان از خاک گل درست شدیم جسم در خاک وروح در طبقات هفگانه خدا به زندگی جدید این دنیا سختی داره اون دنیا دیگه بر اساس طبقات کمتر مثلا طبقه دوم ازطبقه اول بهتره هفت طبقه هستیم هستی ما همان هستی طبقلت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سلام من خانمم چهلو پنج روزه ازدست دادم؟ دارم دیونه میشم ؟،چرا به خابم نمیاد،تورو خدا بیا با من حرف بزن،دارم دق میکنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۵:۲۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
خدا صبرتون بده
منم سنی ازم گذشته گاهی به این چیزها فکر میکنم...و هر شب ک دراز میکشم از خدا این رو میخواهم و این کلام منه
خدایا منو بحق آل محمد اگر کوچکترین ثوابی در این دنیا کردم بحق همان ثواب اجر منو توی این دنیا بده و من رو زودتر از همه عزیزانم ببر ک طاقت این جدائی رو ندارم...حتی گاهی معامله سنگین تری با خدا میکنم..اگر بهشتی هستم.....عوض بهَشت این خواسته منو اجابت کن
خلاصه به هر چیزی متوصل میشم تا خدا منو زودتر از همه ببره
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۰:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
خدا بهت صبر بده داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام من۵ماه شوهرماازدست دادم خیلی سختمه خیلی با ی بچه یتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من ده هروزه خانممو ازدست دادم،دارم دیونه میشم،چرا با من حرف نمیزنه،من باورم نمیشه که مرده همش مگم داره میاد،کجایی خانمی جان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
من16سالمه پدر 38سالم ديروز تصادف کرد و فوت شد نمیدونم چرا یهو چهرش از ذهنم پاک میشه هی عکسش نگاه میکنم یادم نره چیکار کنم بتونم با روحش حرف بزنم چرا نمیاد پیشم؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۳:۴۶ ۱۶ دی ۱۴۰۰
سلام من حدودا دو ماه پسر 20 سالمو از دست دادم خواهش میکنم راهنماییم کنید چیکار کنم خوابشو ببینم باهاش حرف بزنم تا یک کم آروم بشم نمیدونم اون تو چه حالیه دارم عذاب میکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
دیروز یکی از دوستانم شوهرش و دوتا از بچش رو از تو تصادف
از دست داد الان این سوال ذهنم رو مشغول کرده ایا روح این پدر و بچها با همن چون بچها کم سن و سال هستن اگه پدشون کنارشون باشه شاید کمتر بترسن خیلی از رفتنشون شوکه شدم باورش سخته
Iran (Islamic Republic of)
بلوردی
۲۳:۵۵ ۰۱ دی ۱۴۰۰
سلام من تازه پسر 22سالم از دست دادم سرباز بود زن عقد کرده بود بچه بزرگم بود دارم دیونه میشم چرا خدا مارا اینجوری امتحان میکنه خیلی داغونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
سلام من پدرم و۴ماه پیش از دست دادم خیلی انسان خوبی و درست کاری بود به خاطر کرنا مرد خیلی ناراحتم خیلی دوست داشتم الان زنده بود کنارمان بود هر لحظه به فکرش هستم همش میگم با خودم چرا مردی من دیگه فکر میکنم این دنیا جای نمودن نیست دیگه از این دنیا بدم میاد ولی حس میکنم. اون دنیا واقعی تره لطفا برای پدرم صلوات بفرستین
Australia
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
سلام من خواهرزادم ۱۷روز که ازدست دادم حالم خوب نیست نمیتونم با این قضیه کنار بیام چیکار کنم.برای شادی روحش صلوات بفرستید براش ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نانا
۰۲:۰۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
دو ماه پدرم از پیش ما رفته هنوز باورم نمیشه چهره و صدای منحصر به فردی داشت هنرمند بود کمک حال همه بود تا لحظه آخر کار می گرد مردی واقعی بود روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
سلام من یه دونه دخترم ۲۶سالَش پرستاره سه روزبعداززیمان فوت کردن حتی بچه اش راندیدخیلی برام سخته دخترم که این زحمت کشید نمی تونم باورکنم داغونم براش راهنمایی کنید میخوام خوابش ببینم
Afghanistan
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام منم داغ دیده ام همسرم یک ماه پیش شهید شد الان هروقت خوابش رو میبینم فقط به من نگاه میکنه و لبخند میزنه به من میگه جام خوبه اما من با نبودنش با دلتنگی هام چیکارکنم لطفا برای شادی همسرشهیدم صلوات بفرستین
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۶:۴۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
من ۵ماه قبل،همسرعزیزم رادر۴۴سالگی وبراثرکروناازدست دادم.دارم دیوانه میشوم.شب وروزم به گریه میگزرد.بخاطر دوفرزندم تابحال خودم رانکشته ام.مرگ همسری که بهترین همدم ودوست آدمی باشد،جزو بدترین داغ های دنیاست.همه آرزوهایم رادرکنارهمسرم به خاک سپردم..چه آرزوهایی که برای زندگی وفرزندانمان داشتیم وکرونا آنهارابرباد داد.
Iran (Islamic Republic of)
Avin
۰۵:۱۰ ۱۰ تير ۱۴۰۰
پس یعنی واقعا وجود داره؟؟
ببخشید من یه سوال داشتم بعد مرگ در برزخ دوباره جوان میشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من امروز برادرمو از دست دادم.. هر جای خونه که راه میرم و میبینم لباساش و نقاشی هاش و دست خطشو میبینم دیوونه میشم داداشی امیدوارم هر جایی راحت باشی و چقدرر دلم برات تنگ شده
توو رو خدا بیا به خوابم امشب
دوستان عزیزان لطفا یه فاتحه واسه برادرم بخونید خدا رفتگان همه رو بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام من پدر عزیزمو تو یه حادثه شبیه سیلاب از دست دادم .خودش با ماشینش از اهواز اومد تا بهبهان توی شهر که در اثر بارندگی اب جمع شده بود ماشینش توی جوی اب می افته میاد پایین ببینم چشه که خودش توی جوی می افته و اب می برش تو لوله که اب را از اینور خیابون به وسط بلوار می برد که اونجا تونل بود . خلاصه در اثر کوتاهی مسولین شهرداری که حفاظ جلو لوله نگذاشته بودن پدر ما جان شیرینشو از دست داد . مرگش ناگهانی پدر برامون خیلی جگر سوز شدم و الان که تقریبا دو ماه از مرگش می گذره هر چه دعا می کنم که اقلا تو حوابم بیاد هم نمیاد . ترا بخدا هر که دعایی یا ذکری که کمک کنه که تو خواب ما بیاد بگه ممنونش میشیم . شادی تمام در گذشتگان و اسیران خاک صلوات بر محمد (ص) .یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام خسته نباید من ۴ماه هست که همسرموازدست دادم تازه ۳ماه نشده بود ازدواج کرده بودم بعدمرگش خیلی عذاب کشیدم خانواده هفته همسرم نشده بودمنوازخونه شوهرم که خونه وارث بود بیرون کردن حتی لباسشویی جاروبرقی فرش بخاری تو زمستون بهم ندادن وخیلی ازوسایلهای دیگرموازطرفیم بامرگ همسرم خیلی بهم سخت گذشت ازطرفی یه جوریم از همسرم دلخورمیشدم نمیگرفتم اولاچرامردی چرامنوتواین شرایط وبا این خانواده وتنهام رهام کردی بعدشم که واقعا عاشق همدیگربودیم واقعاازخداهمیشه میخواستم که قبل از شوهرم من بمیرم الان چندمدته جوری میشم یه حومیخوام داد بزنم بعد به خودم میام میگم الان میگن دیوانه شده به هیچ کسم نمیتونم بگم میگم میگن دیوانه شده و هرکسی رو میبینم با همسرش نوعی حسرت می کشم که من چین ازایناکمتره چرا من بایدهمسرموازدست میدادم ازاین حرفها
Iran (Islamic Republic of)
علی قدمی
۱۹:۴۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
من عزیزترین کسم نفسم عمرم زندگیم که مادرم بود را از دست دادم.مادرم خیلی خوب بود و همه ازش راضی بودند خواستم بدونم که بعد از مرگ چه میگذره بهش ایا روزی که منم بمیرم میتونم دوباره ببینمش یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
برای شادی روح اموات من وخودتان صلوات بفرستین
Iran (Islamic Republic of)
خالق قاسمی زنجان
۰۵:۰۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
جناب من چندسال است هرهفته سه چهارشب کابوس میبینم این باعث خوابم شده کلاه شبامیترسم بخوابم نه به پدرمادرم ظلم کردم حتاخوبی کردم نه به کسی بدی کردم خیلی کابوس بعدی میبینم خیلی هاشون به برزخ وبرهوت ربطی داره آیاکمکم میکنین چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه بیانی
۱۲:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
باسلام خدمت مرجع های گرامی مدتی هست که خیلی مرگ برام شیرین شده هیچ ترسی ندارم علتشو نمی‌دونم
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۳:۵۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام.خانومم که دوسال بود دیالیز میشد بخاطر عفونت کتیتر داخل سینه ش تب کرد.حالش خوب بود.جوری که قبلا خیلی از اینا سختتر حالش بد شده بود.ولی پیشم موند.هیچکس توی این دنیا زنشو اندازه من دوست نداشت.اینو قسم میخورم.سه روزه که فوت شده.این سه روز شب و روز گریه میکنم.چه کاری و چه کمکی ازم برمیاد؟خواهش میکنم واسه شادی روحش صلوات بفرستید.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۵ مهر ۱۴۰۱
منم شوهرم ۳ماه فوت شده باورش برام سخته ولی بعضی وقتا احساس میکنم کنارمون ناخداگاه باهاش دردو دل میکنما‌اللتش‌چیه‌ولی‌به‌خوابمم‌که‌میاد‌حرف‌نمیزنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۰۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
با سلام‌من حدود ۱۴ سال پیش برادرم فوت شدخیلی ناراحتم تا الان همش به یادشم روز مراسم هفت از خود صبح تا شب فقد گریه میکردم شب که خواستم دراز بکشم صدای یک مرد رو شنیدم گفت روح محمد داره میاد پیشت بدنم شروع کرد به لرزش بعد چند ثانیه که بدنم میلرزید ترسیدم به محض ترس لرز بدنم بند اومد دوست داشتم روح برادرم رو حس کنم به چه صحبتی قرار بود با من کنه برای شادی روح همه اموات صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
سلام من هم پدرم ۵سال از دست دادم از همون موقع تا الان همش دلتنگشم بخدا خیلی دلم براش تنگ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
چقدر عجیب امشب دلم برات تنگ شده بابا
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۲:۳۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
من الان ده روزه پدرم ازدست دادم سکته کرد و بعد بردیم بیمارستان اونجا کرونا گرفت و از پیشمون رفت .خیلی دارم عذاب میکشم پدرم مردخوبی بود و همه از خوبیاش میگن روزآخری که رفتم ملاقاتش با چشماش بهم گفت خوبم نگران نباش دارم دق میکنم فکر میکردم بابایی نیستم ولی با اینکه 33سالمه و همسر وفرزند دارم ولی جای خالی پدرم خیلی سخته برای پدرم لطفا یک صلوات بفرستید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۵۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
بعد از مرگ فشار قبر مهمه که یه شب دو شب نیست میتونه تا چندین ماه حتی طول بکشه. به وقت مرگ ده نیرو روح انسانو به سمت خودش میکشه، یکی انرژی الهی، یک نرژی وابستگی به مال و منال و فرزند و ... . درواقع روح به قبر و داخل خاک برمیگرده و سعی میکنه خودشو توی بدن مرده جا بده، تلاش میکنه تا دوباره بدن اون رو بپذیره و زنده بشه و پیش خانوادش و اموالش برگرده و این تماما فشار قبر نام داره. وقتی باور کنه مرده از این تلاش دست بکشه، متوجه انرژی الهی میشه و به سمت پروردگار هدایت میشه. متاسفانه کسانی که خودکشی میکنند انرژی الهی بهشون داده نمیشه یا متوجهش نمیشن و بعد از فشار قبر و باور مرگ، روحشون بین زمین و برزخ میمونه و نمیدونه چیکار باید کنه و تا قیامت ادامه داره این سرگردونی.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
با سلام خدمت همه عزیزان ....عمر همه یک روزی به پایان میرسه و چه خوبه همه درست زندگی کنند از هر لحاظی بنظر من دیگه جای هیچ نگرانی وجود نداره ...از خدا مهربون تر وجود نداره ...پس سعی کنیم در راه خدا زندگی کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سلام به همه ي داغ ديدها از خدا ميخوام به شما صبر بده بعد به ما منم نزديك نه ماه پسر يازده ساله ام را از دست دادم پسري كه از ٤سالگي نمازش سر وقت و در مسجد ميخواند كه من پدرش بودم هيج وقت نمازم سروقت نبود هميشه بامن بحث سر وقت نماز را داشت من لياقت اين پسر را نداشتم ولي هر روز وجودش را كنار خودم احساس ميكنم دارم ديوانه ميشم وقتي بهش فكر ميكنم همش باخودم حرف ميزنم ميگم لياقتش را نداشتم خوشبخت بوديم ولي حالا حتي نميتوانيم با مادرش از جايمان بلند شويم من دگه اصلا نماز نميتوانم بخوانم بدون پسرم تورا بخدا دعا كنيد راهنمايي بفرماييد جكار كنيم هنوز درب اتاقش را باز نكرديم
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۰۳:۴۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
سلام من دوسال پدرم از دست دادم ولی همش تو فکرم دیگه خجالت میکشم با کسی راجب بابام مهربونم حرف بزنم می ترسم انگ دیونه گی بهم بزنن ولی هر لحظه به فکرشم براش فاتحه می خونم نماز برای ارامش روحش نماز والدین ولی اصلا آروم نمیشم خدا من ببخش تازگی هر آدمی که شست پنج سالش می بینم از قریبه تا آشنا تو دلم میگم چرا اینا زندن همه اینا رو هم میدونم عمر دست خداست ولی دست خودم نیست تو رو خدا برای ارامش روح خودم روح بابا مهربانم دعاکنید دعا کنید خدا به من صبر ارامش بده
Iran (Islamic Republic of)
M.....
۰۸:۰۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
سلام
پدرم تازه به رحمت خدا رفته مرد نیکوکاری بود همه به نیکی ازش یاد میکنن . خیلی دوس دارم بدونم الان داره چیکار میکنه؟
به خواب یکی از اشنایان با لباسی فاخر رفته و گفته جام خیلی خوبه فقط اگه گریه های دخترم بزاره
میخوام بدونم این خواب صحت داره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
سلام دوستان منم دو هفته ست که برادر زاده مو از دست دادم فقط ۱۸ سال داشت تصادف کرده خیلی داغونم دارم نابود میشم لطفا برای شادی روحش صلوات بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۰۷:۲۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام از دیدگاه فروید، انسانها ذهن ناخودآگاه دارند .انسانها وقتی میخوابند ذهن ناخودآگاهشون به کار میفته واز اونجایی که خواب یک نوع تشبیه مرگ هست که روح از بدن جدا میشه البته نه کاملا ولی خب این اتفاق میفته.پس نتیجه این که آدمها بعداز مرگ و جدا شدن کامل روحشون ذهن ناخودآگاهشون هم کاملا وارد عمل میشه.برا همین میگند توی برزخ هم انسانها توانایی توبه کردن دارند.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۲:۳۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام من بابامو ۷روزه که از دست دادم۲ ماه مریض بود تنها چیزی که ازش یادمه مهربونی و محبت به مردم هست ...من ۳۳ سالمه و الان خیلی دوست دارم برم پیشش اما فکر مادرم که میفتم میگم باید پرستار یشو بکنم چون مادرمم مریضه از خدا میخام بهم صبر بده و از تمام کسانی که سایه پدر مادرشون رو سرشونه میخام که قدرشونو بدونن و موظبشون باشن چون هیچ چیز تو دنیا باارزشتر از پدرو مادر نیست...
یا علی
الماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
m_h
۱۶:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام
من دو روزه ک ی پسر جوونی ک کنارمون کار میکرده مرده من تا حالا ندیده بودمش اما نمیدونم چرا همش بفکر اینم ک الان روحش کجاس چ میکنه خیلی روم اثر گذاشته خیلی دوس دارم ادمی ک میمیره حسش چیه همشم دلم گرفته و گریه میکنم با اینکه ن دیدمش ن حرف زدم باهاش کسی میدونه چرا اینجوری شدم ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
باسلام
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
به نام خدا
من مادر بزرگم که خیلی دوسش دارم رو تازه از دست دادم دلم تنگه براش ولی از این که ارامش گرفته خیلی هم راضی هستم چون به بیماری سرطان استخوان مبتلا بود و 6 ماه بود که کل بدنش رو گرفته بود از این خدا بهش رحم کرد و از زجر کشیدن رهایش کرد خیلی ممنونم .
زمانی که میخواست به رحمت خدا برود به همه گفت بیاین در کنارم و با لبخند زدن از این دنیا رفت گویی در یک خواب عمیق و ارامش بخش و با یه لذت خاص چشمانش را بست. امید وارم در برزخ در خوابی بزرگ تا زمان قیامت باشد و خداوند به همه ما بشر ها رحم کند .
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۰۹:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
من۲۳روزه برادر۱۹سالمو از دست دادم هر جایی از خونه رو نگاه میکنم اونو میبینم برای شادی روحش فاتحه بفرستید.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
شهداد
۱۵:۳۸ ۱۸ تير ۱۳۹۹
من یکماه برادرم بزرگم روازدست دادم تو آب رفت که داداش کوچیکم نجات بده خودش غرق شد برادرکوچیکم نجات داد .داغش خیلی سخته خدایا چیکار کنیم این چه مصیبتی بود دلم خیلی براش تنگ شده داداشم خیلی مهربان و دلسوز بود سردارفامیل بود همه براش سوختن تحملش خیلی سخته به خدادارم دیوانه میشم آیا روحش برای همیشه هست.برای شادی روحش فاتحه بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ali2992
۰۳:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
همین امروز رفیقمو از دست دادم
رفت شنا کنه که غرق شد پدرشم خواست نجاتش بده باهم غرق شدن خیلی دوسش داشتم دارم دیوونه میشم تورو خدا واسش صلوات و فاتحه بفرستید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۱۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۱۵:۴۰ ۰۶ تير ۱۳۹۹
من دو هفتس که بابامو از دست دادم خیلی دلم براش میسوزه خیلی دلم براش تنگ شده از خدا میخوام فقط یک بار بذاره تو خوابم بیاد کاش قدرشو بیشتر میدونستم چقدر زود گذشت زندگی بودن بابا با من و خانواده براش نماز قرآن هم میخونم صلوات و فاتحه هم میفرستم ولی احساس میکنم به دستش نمیرسه یا خدا قبول نمیکنه ....غم از دست دادنش خیلی سخته هنوز هم باورم نمیشه که مرده دلم خیلی تنگی میکنه نمیتونم طاقت کنم کاش خدا یک شانس دیگه بهش میداد بدون دلیل دنیا را ترک کرد....دلم خییییلی براش تنگ شده ... وسایلاشو تو خونه و انباری میبینم انگار میخوام دیوونه بشم دلم براش میشوزه خیلی غم انگیز ه که دیگه نمیتونم ببینمش
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۰:۱۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
منم دقیقا همین وضعیت رو دارم. با کرونای لعنتی دو هفته ای سرحال و با امید وافر به زندگی رفت به بیمارستان و برنگشت. هنوز به این فکر میکنم که دیگه صداش رو نمیشنوم و دیگه شماره ش رو موبایلم نمی افته دیوانه میشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۴ تير ۱۳۹۹
سلام من الان برای آرام شدن که پدرم دو روز جسدش گندیده و نتوانستم کنارش باشم باید چکار کنم حالم خیلی بد است وقتی صحنه را مرور می کنم دیوانه می شوم همش فکر می کنم پدرم ازم راضی نیست که اورا ول کردم که این طوری بدنش بو ی تعفن بگیرد و باد کند بمیرد خواهش می کنم بگید آیا پدرم به خاطر گناهانش این طور جنازه اش بو گرفته و هیچ کس نتونسته کاری آیا تقصیر من است
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۵:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
چطور فرزندی بودی ک چند روز از پدر تنهات خبر نداشتی حتما بعد مریضی تماس گرفته ک مریض شدم... شما بودی ک نرفتی نجاتش بدی و یا لااقل کاری براش بکنی..

حالا وجدانه داره اذیتت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
من الان هفت روز پدرم از دست دادم او تنها زندگی می کرد و کاملا سالم بود بنده خدا از کرونا خیلی می ترسید می گفت نیاین جای من آیا من می گیرم یا شما از از من می گیرید دو روز از قبلش با هاش صحبت کردم خیلی خوب بود همش خواب مرده می دید جالب خواب آینده هم می دید.. بعد از دوروز تنها در خانه که مرده بود همسایه ها با بوی بد جسد به آتشفشان‌ها زنگ زدن و بعد پلیس به من خبر داد ن من دارم از درد عذاب وجدان که چرا پیشش نبودم حتی برای آخرین بار ندیدمش و با جسد بخشک شده مواجه شودم و این چرا که من روز در میان باهاش در تماس بودم آن دو روز تا می خواستم باهاش در تماس باشم نمی تونستم تماس بگیرم تا اغلا زودتر خبر دار می شودم تا بدنش نگندد خدایا و پدر مهربان من ببخش من باایتن عذاب وجدان چکار کنم از بدتر که پدرم سالم بود هیچ مریضی و بیماری خاصی نداشت و کاملا رو پا بود هیچ وقت فکر نمی کردم پدرم این طوری از دست دهم. نمی دان چرا من که میشه بهش زنگ می زدم این دو روز همش اتفاقی پیش می آمد که باهاش تماس نگیرم تا جنازه اش بپوسد بعد با این وضع پدرم را ببینم تا آخر عمر این لحظه ترسناک فراموشش نمی شود بوی تعفن از بینی نمی روم من باید چکار کنم که آرام شوم
Germany
شیرین
۰۴:۳۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
۴۲روزه که دیگه بابام پیشم نیست. خیلی حسرت دیدنشو بوییدنشو دارم. چندسال بیمار بود ولی نتونستم مواظبش باشم که از پیشم نره. روز آخر قندش پایین افتاده بود هوشیاریش کم بود آب قند دادم بهش ولی اسپیره کرد تو ریه هایش رفت.. کاش سرم میزدم بهش.. لعنت به من.. هرچی عذرخواهی میکنم ازش صدامو نمیشنوه شاید ناراحته از دستم.. فرشته بدون بال بود.. روحشو با یک صلوات شاد کنین.. ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۲۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
نیلا
۱۵:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
من یکدونه برادر جوانم را از دست دادم.الان ۲۰ روزه.از زمان تولدش بیمار بود.خیلی مومن و بی گناه بود.شب و روزم شده گریه.ایکاش به خوابم بیاد .هنوز باور ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام. من دو هفته پیش پدرمو از دست دادم . خیلی زود رفت . دو هفته آخر ، بیهوش توی آی سی یو بود . خیلی بد رفت . اصلا باورم نمیشه . واقعا سوختم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
واقعا خیلی سخت و ترسناکه زندگی بعد از مرگ، چرا آدمی که خودش انتخاب نکرده به این دنیا بیاد باید این همه عذاب رو تحمل کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۲۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
انسان خودش انتخاب کرده عالم ذر مطالعه کن
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
من پدرمو سه روز پیش از دست دادم
اینطور که معلوم بود خودش میفهمید که دیگه بین ما نیست
و دیگه ما اونو نمیبینیم میگفت دخترم گریه نکن
و به برادرم هم گفت جام تو بهشته بیماری سختی داشت 3،4سال درگیر بیماری اش بود اما از سال 98تا99 خیلی دردش شدید شد من خیلی دلم گرفته خدا بهم صبری بده
برای همه ی بندگانی که عزیزانشون رو از دست دادند صبری بده
من دلم میخواد وقتی رفتم سر قبرش دیگه از اونجا بر نگردم دلم میخواد خودم هم چشمامو برای همیشه ببندم و بغل پدرم راحت آروم بگیرم فراغ دوری پدرم سخته و مرا از پا در میاره
یکی به من بگه چیکار کنم که راحت بشم
خیلی خستم خیلی خیلی لطفاً درمورد اون دنیا به من بگید خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
پریچهر
۱۶:۱۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تا می تونی براش یس بخون .براش خیرات بده صلوات بفرست مرده ها دستشون از دنیا کوتاهه به گریه و غصه ما نیاز ندارن به دعا وقران هایی که ازاین دنیا براشون می فرستیم نیاز دارند .خدابیامرزدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
من دوازده سالمه خواهرم یازده ساله رو از دست دادم مادرم و پدرم و من پریشانیم دوستای خواهرم گریه میکنن خیلی درد بی درمان و سختیه ولی باید تحمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
مهدوی
۱۲:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سالهاس پدر ومادرم را از دست داده ام اما اکنون مادرم ولی زخم ناسوری دارد که حسرتش هنوز اذیتم میکنه وقتی همه به خانه پدری مروند ومن حاج و واج در حسرت میمانم
Brazil
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ما 10 روز پیش پسر دایی عزیزم که 20 سال داشت در اثر حادثه رانندگی از دست دادیم او یه نابغه بود برای شادی روحش فاتحه بخونید ممنونم
Kuwait
میلاد شایسته پور
۲۱:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام منم تازه رفیقمو از دست دادم خیلی باهم صمیمی بودیم که داداشم حسابش میکردم ۸ روز پیش رحمت خدا رفت امید وارم روحش شتد باشه برا روح داداشم فاحته بخونید ممنون دوستان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من تازه حدود ۴۰روزه پدرم رو از دست دادم خیلی سخته!
لطفا هر کی این پیامو میخونه یک فاتحه برای پدرم بخونه
چون بعد مرگ فقط همین فاتحه ها و خیرات به درگذشتگان میرسه
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
آرمین اسدی
۰۰:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی ترسناک است
Switzerland
فرشته
۱۹:۴۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش دنیا طوری بود که هیچ مادری مرگ فرزندشو نمیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
کاش
Switzerland
فرشته
۱۹:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام من دو فرزندم رو وقتی باردار بودم از دست دادم بعد از مدتها چشم انتظاری خدا اونا رو بهم داده بود امیدم اینه که در بهشت پسر و دختر عزیزم رو ملاقات کنم از دست دادن عزیزان واقعا خیلی سخته یک خلا و حسرت عمیقی که تو قلب آدم میمونه و جاشون که همیشه خالیه...
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۰۲:۱۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
همیشه فکر کردن به آخره هرچیزی لذته وجودشو ازبین میبره بزارید مرگ قافلگیرتون کنه از زندگیتون لذت ببرید ولی‌قافل نشید درست زندگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام، من 20 روز پیش پسر 18 ساله ام را از دست دادم هیچ جوری نمیتونم از فکرش بیرون برم، روز و شب دارم براش اشک میریزم نمیدونم باید چیکار کنم، نمیدونم آخرش چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد حمیدی
۰۰:۱۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام . نمیدونم این متن را میخونی یا نه ...اما انسان بعد از مرگ تازه زندگی اش شروع میشه دقیقا مثل بچه ک ۹ ماه توی شکم مادره این دنیا را یک شکم بزرگ تصور کن ک ما درش هستیم و زمان مرگ در واقع زمان ب دنیا اوندنمون باشه میدونی وقت تولد تو گوشمون اذان میگن و وقت مرگ برامون نماز بدون اذان میخونن یعنی فاصله اذان و نماز همون زمان زندگی ما در دنیا بوده برای ما خیلی طولانی میگدره ولی در واقع کوتاهه ...پس پسرت الان تازه زنده شده و ب جای گریه براش کاری بکن ک اونجا ب دردش بخوره و اینم بدون ک اون الان میتونه شما را ببینه و افکارتون را بخونه پس گریه کردن تو اذیتش میکنه ...روحش شاد ...مراقب دیگر افراد خانواده باش
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
از نظر من خدا خیلی مهربونه حالا بعضیا می گن از چه لحاض مهربون از اینکه هروقت گناه می کنیم بهونه می ده که مارا ببخش .
خداا واقعا بزرگوار.
Iran (Islamic Republic of)
.....
۱۵:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
ب نظرمن انسانی ک هیچ گناهی نداشته باشه خداعاشقش میشه ،میدونین خدا خیلی مهربونه ماانسانا ک هزارتا گناهو میکنیم خدا منتظرما میمونه ک یروز برگردیم پیششو ازش بخوایم ک مارو ببیخشه و خودش یجوری بهمون ندا میده ک میخام جونتو بگیرم ازارزوهایه دنیویت بگذرو به دنیایی بهتر بیا.....
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۴۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام. اینجا همه از مرگ عزیزانشون گفتن ..چقد بده آدم عزیزی از دست بده من خواهرم ۲۲سالش بود الان ۱۵ روز از دستش دادم...دلم براش خیلی تنگ شده...تنها شدم.. تصورش خیلی سخته دیگه نمیبینمش عذاب میکشم...لعنت به مرگ لعنت به جدایی لعنت به تقدیرم
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۷:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
پدرم ۲۴ اسفند ۹۸ فوت شد بر اثر همین ویروس لعنتی خیلی داغون شدیم هر کی این پیامو‌میخونه یک فاتحه برای شادی روحش بخوانید
Iran (Islamic Republic of)
سودا
۱۴:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من پدرم درست شب عید امسال فوت شد .خیلی برامون سخت بود که دیگه نداریمش .جوان بود و به حکمت حق بر اثر ایست قلبی فوت شد. ازتون میخوام با خوندم پیامم با ذکر سه صلوات باعث شادی روحش باشیم .
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۰۰:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من یه مشکل بزرگی دارم؛همیشه میترسم همسرمو از دست بدم .وقتی چند دقیقه ازش خبری نیست فکر میکنم اتفاقی افتاده ؛دارم با این مشکل پیر میشم و دیوونه
Iran (Islamic Republic of)
ی مادر دلشکسته
۰۲:۲۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم ی مادر دل شکسته م ده ماه پیش خداوند یگانه بچه مو از من گرفت اونم تو آب دریا گل من تو دریا پرپر شد پیر وشکسته شدم واسم دعا کنید دارم با عکساش و لباساس زندگی میکنم خدا رو ب حق فاطمه زهرا ک آب مهریه ش بود قسم میدم ب همه مادرا صب بده
Iran (Islamic Republic of)
عماد اذرکیش
۰۴:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
من شنیده ام که روح وقتی از بدن خارج میشود ارتباطش از دنیا کلا قطع میشود .والله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
سرباز ولایت
۲۱:۰۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بمعنای واقعی نیستی و نابودی نیست
مرگ تولد دوباره هست در عالمی دیگر
وانتقال انسان از این منزل به منزل دیگر
ما انسانها شش منزل را باید وحتما و باید سپری کنیم
و الان در این دنیا در منزل چهارم هستیم...
Iran (Islamic Republic of)
سربازولایت
۲۱:۰۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
باسلام
مرگ حق هست و ما آفریده شدیم تا این مسیر رو که همگان طی میکنند ما هم بپیمائیم زود یا دیر دارد اما سوخت وسوز ندارد. واین واقعیتی هست که باید بپذیریم.
تنها ذات اقدس الهی ماندگار ست و بس..
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۶:۳۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام دوستان من خداهرزادم حدود۲۰سال سن داشت که۲۳اسفند۹۸ازاین دنیارفت بارفتنش داغون شدیم غم واندوه تمام وجودمون روپرکرده توروخداواسه شادی روحش فاتحه بخونید..ممنونم
Mauritius
سلام
۱۹:۱۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام عموی جوان من به تازگی فوت شده برای آرامش روحش صلوات ممنون از شما یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
خداوند ایقدر عالم و بخشنده مهربان است که هیچ بنده ای رو اونقدر عذاب نمیده ! مخصوصا ما مسلمان ها و.. خدا خدای همه هست چه خوب چه بد پس تا زمانی که در این دنیا به سر میبری معنویات بیشتر کنید بخشنده باش حقلناس نخور .نماز . استغفار ..... یاحق .
Iran (Islamic Republic of)
Ahmadreza
۲۰:۰۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام، همیشه ارزوی مرگ میکنم، ولی میترسم زمستون بمیرم دفنم کنن بعد تو قبر از سرما یخ بزنم و بمیرم ، یکی راهنماییم کنه لطفا
Iran (Islamic Republic of)
مرد
۰۳:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
شما به مرور خوب میشی.
یهویی نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۵:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
منم میترسم وقتیکه بمیرم بگذارنم سرد خونه
از سرما وحشت دارم
هر چند حسی بعد مرگ نیست ولی فکرش کلافه ام میکنه
آخرش ی روز میمیرم بعللی جنازه ام یک هفته توی سرد خونه میمانند...خخخخ خدا بداد خمه ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
من مادرم فرشته مهربون زندگیمو از دست دادم تازه چهل روزه پرواز کرده من موندم داغ سنگنش .موقعی که بود عاشقانه می پرستیدم . حالم بده . روانی شدم دلتنگم بیست سال پیش پدرمو از دست دادم . شدم حضرت زینب . تنها و غریب . به خودکشی خیلی فک می کنم . شوهرم درکم نمی کنه . دلم دلره غصه می ترکه
Iran (Islamic Republic of)
Alsh
۲۳:۳۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خواهر.ایشاالله ک خدا بهت صبر بده.مطمئن باش که مرگ پایان راه نیست بلکه تازه ابتدای راهه.مرگ بستگان سخته کسی ولی همونطور که گفتن مرگ تنها پلی است که شما رو از جهانی به جهان دیگه منتقل میکنه پس خودتو به خدا بسپار مطمئن باش خدا از تمام مشکلاتت بزرگ تره و بدون تو تنها نیستی و شما هر زمان که خواستی میتونی با خدات درد و دل کنی و مطمئن باش ک اون میشنوه و دردتونو تسکین میده .انشاالله که از این مرحله هم عبور میکنین ب یاری خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام دوستان من هم یک مشکل کاری برام بوجود آمده که به ابرو و حیثیتم داره لطمه میزنه خدا رو شاهد میگیرم که تا به حال مال حروم نخوردم دوست دارم از این دنیا برم ولی نگران 2تا بچه کوچیکم هستم که آیندشون بدون من چی میشه خدا خودش به همه ما رحم کنه
Germany
mhmd
۱۴:۴۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه هممون یروز میمیریم میریم پیش اونا خیالت راحت
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۰:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام خدمت عزیزان.منم خانومم همراه بچه 4 ماهه تو شکمش با هم تازه 3 ماهه فوت کردن ماه.خیلی شرایط سختی رو دارم تحمل میکنم ولی هیچ وقت از خدا گله نمیکنم چون جان ما امانتیه که خدا داده و خودش به وقتش امانت رو به جای اصلیش منتقل میکنه.همیشه خدا رو شکر میکنم و صبر میکنم به حکمتهای خداوند که بعضی از حکمتهاش رو تو همین مدت لمس کردم و خیلیهاش رو هنوز درک نکردم صبر بر مصیبت خیلی اجر داره اجرش رو با ناشکری ضایع نکنید.قران خوندن و نمازخیلی آرومم کرده.منی که که تو عمرم اثلا قران و نماز نمیخوندم.همیشه برای خانومم قران و نماز قضا میخونم و اروم میشم.همیشه اتفاقاتی که در دایره کنترل ما نیست رو به چشم حکمت خوبش ببینید.این دنیا فقط و فقط دنیای کاشت هست تلاش کنیم تا اخرتمون رو تو این دنیا بسازیم.انقدر حرص این دنیا رو نخوریم.چون تو این دنیا هیچ کس رو نمیتونید پیدا کنید که همیشه خوشی ببینه بلاخره یه جایی ادمو زمین میزنه پس حرص خوردن برای این دنیای هیچ بی معنیه.فقط از خدای رحیم صبر بخواید و کمک..بی جواب نمیزاره و طلب مغفرت برای درگذشتگان و زندگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
من تازه خانمم را از دست دادم بعد 12سال زندگی عاشقانه و دو تا بچه 3ساله دارم آرزوی مرگ دارم برم پیشش به خدا در این 18روزی که فوت شده 18سال پیر شدم اخه گل من جوان بود هزاران آرزو مونده بود که باهم بهش برسیم الان من با این همه غم چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز.درکت میکنم چون منم خانومم رو تو 30 سالگی با بچه تو شکمش 3 ماه پیش از دست دادم.واقعا سخته ولی دنیا همینه ماها موندگار نیستیم و دیر یا زود ما هم درکش میکنیم ولی فقط از خدا باید کمک و طلب صبر کنیم و طلب مغفرت برای عزیزمون به نیابتش تا میتونیم کار خیر کنیم تا هم ارواح عزیزمون شاد بشه و هم خودمون اروم بشیم.فرصت خیلی کم هست باید تجربه ای بشه برای ما و از این فرصت کم بیشترین استفاده رو کردو تا میتوان خیرات برایم خودمون و عزیزانمون جمع کنیم.انشاالله تو اخرت و بهشت در کنار هم باشید.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۵۲ ۲۵ دی ۱۳۹۸
باسلام خدمت عزیزان همه این دردودلاتون رو به خدا بگید حتماّ جواب میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۷ دی ۱۳۹۸
من ۱۴ سالمه و واقعا دارم دیوونه میشم از بس که به مرگ خودمو عزیزام فک میکنم ، تروخدا یکی بگه باید چه کار کنم خیلی حالم بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
چرا ب چیزای خوب فکر نمیکنی ادم اون چیزی رو ک بهش فکر میکنه جذب میکنه این چیزارو از ذهنت دور بریز قانون جذبو مطالعه کن بهت کمک میکنه
Iran (Islamic Republic of)
م.هاشمی
۰۹:۵۳ ۰۱ دی ۱۳۹۸
سلام من تازه 3روزه شوهرم فوت شده خیلی اذاب میکشم دلم میخواد بمیرم برم پیش اون نمیتونم تحمل کنم دوریشوچیکار کنم اون همه چیز من بود عاشق همدیگه بودی.
Iran (Islamic Republic of)
عجب چقدر سخت ان الله مع الصابرین
۱۰:۲۵ ۰۴ دی ۱۳۹۸
ان الله مع الصابرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۴ دی ۱۳۹۸
فقط فقط صبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۴ دی ۱۳۹۸
عذرخواهی میکنم چندسالشون بوده
Iran (Islamic Republic of)
علیداد امیدی
۱۰:۳۱ ۰۴ دی ۱۳۹۸
نگران نباش چندوقت دیگه اروم میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
برو خودتو فیلم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
خدا بهت صبر بده منم همسرمو از دست دادم
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
سلام من هم یک،سال و چهار ماهه مادر نازنینمو بعد از 13 سال بیماری از دست دادم هنوز باور نمیکنم چون خیلی صبور بود خدارحمتش کنه
۱۲