کتاب‌هایی که مهارت نویسندگی شما را افزایش می‌دهند

هنر نویسندگی علاوه بر استعداد، به مهارت کافی و دانش نیاز دارد که برای دستیابی به آن می‌توان کتاب‌هایی را مطالعه کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نویسندگی هنری است که علاوه بر استعداد به دانش و مهارت کافی هم نیاز دارد. برای دستیابی به این دانش علاوه بر آنکه می توان محضر نویسندگان بزرگ را درک کرد و از نظر و نقد آنها درباره داستان یا رمان بهره مند شد، کتاب هایی را هم می توان مطالعه کرد که درباره نویسندگی نوشته شده اند. در این گزارش سعی می کنیم به طور اجمالی برخی از این کتاب ها را معرفی کنیم. کتاب‌هایی که در تقویت مهارت نویسندگی شما موثر خواهند بود.

1000 جرقه داستانی

یکی از کتاب هایی که به ما در عرصه نویسندگی کمک می کند کتاب « 1000 جرقه داستانی » اثر براهام کوهن است. برای نگارش داستان به ایده هایی نیاز داریم که کتاب « 1000 جرقه داستانی » به ما کمک می کند در این باره اطلاعاتی به دست بیاوریم. ایده‌هایی که اغلب ما تجربه‌هایی مرتبط با آن‌ها را در زندگی خود داریم اما در زیر لایه‌ای از غبار زمان و فراموشی از نگاهمان پنهان مانده‌اند. برخی از این نوشته‌ها به‌صورت سؤال هستند و از شما یک پاسخ مفصل طلب می‌کنند و برخی دیگر جرقه‌هایی برای ایجاد یک صحنه داستانی در اختیارتان می‌گذارند. بسیاری از آن‌ها مانند پرتوهایی هستند که به گوشه‌ای از تجربه زیسته شما می‌تابند و این فرصت را فراهم می‌کنند که با گذراندن آن‌ها از منشور ذهن خود، طیفی از داستان‌های خلاق را پدید آورید.

38 خطای رایج نویسندگان

کتاب 38 خطای رایج نویسندگی اثر جک بیکهم کتاب دیگری است که درباره نویسندگی نوشته شده است. نویسنده این کتاب، هدف از نگارش آن را واکسینه کردن نویسندگان در برابر خطاهای رایج و مصون ماندن از سراب‌های وسوسه‌انگیز دانسته است. او در مقدمه کتاب به خوانندگانش هشدار می‌دهد که نوشته‌های قبلی‌تان را با چیزهایی که در این کتاب فرا می‌گیرید، قضاوت نکنید، چرا که این کار در‌جا زدن در گذشته است و شما را عقب می‌اندازد. امید من این است که سر‌فصل‌های ۳۸‌گانه این کتاب را در آثار آتی خود لحاظ کنید و مراقب لغزش‌گاه‌هایی باشید که در عرصه ادبیات داستانی هنوز قربانیان زیادی می‌گیرند. اگر حواستان جمع بوده و این اشتباه‌ها را مرتکب نمی‌شده‌اید که بهتر و اگر قبلاً مرتکب شده‌اید، در کارهای آینده خود از آن‌ها دوری کنید.

در  این کتاب  برخی سرفصل ها مانند موقع نوشتن خود‌نمایی نکنید، برای خواننده سخنرانی نکنید، نگذارید شخصیت‌ها پر‌حرفی کنند، دنباله‌رو بازار نباشید، ایده‌های پی‌رنگ‌هایتان را حرام نکنید دیده می شود.

الگوهای جهانی داستان

الگوهای جهانی داستان اثر امی دیردون اثر دیگری درباره نویسندگی است و می تواند به ارتقای هنر نویسندگی کمک کند. «الگو‌های جهانی داستان» به شما کمک می‌کند ایده‌های داستانتان را با کمترین نگرانی و اتلاف وقت بسط دهید. برخی تمرین‌ها را می‌توان سریع انجام داد. برخی دیگر به تعمق بیشتری نیاز دارند. در حین بسط داستانتان، می‌توانید با بهره‌گیری از این تمرین‌ها، به عقب بازگردید و کارهای قبلی را باز‌بینی کنید. بعد از انجام این تمرین‌ها، نوشتن رمانتان آسان، سریع و روان پیش می رود چرا که قبلا ساختار رمانتان را سازماندهی کردید.

تکنیک های نویسندگان بزرگ

تکنیک های نویسندگان بزرگ اثر نل کارد هم به افزایش مهارت نویسندگی کمک می کند. روزنامه گاردین انگلیس  این کتاب را منتشر کرده است. در این کتاب چند ویژگی مهم دیده می شود که از سوی روزنامۀ گاردینِ انگلیس منتشر شده است. نویسندگان کتاب به استثنای دو فصل مربوط به چاپ و انتشار رمان،  داستان‌نویس هستند و هر نویسنده  در آن به موضوعی پرداخته است که خودش در آن تبحر خاصی دارد. مثلاً فصل دیالوگ را دی بی سی پِیِر، نویسندۀ ورنون گاد لیتل، نوشته است.

ویژگی دیگر کتاب تکنیک های نویسندگان بزرگ  تمرین‌هایی است که در آخر هر فصل با عنوان «کارگاه نویسنده» آمده است و دست کم برای نویسندۀ نوقلم می‌تواند بسیار مفید باشد. اما ویژگی مهم آن در موجز بودنش است. در بسیاری از این نوع کتاب‌ها روده‌درازی‌های نویسنده باعث می‌شود خواننده اصل مطلب را گم کند یا حتی از خیر خواندن آن بگذرد. هر کدام از فصل‌های این کتاب را می‌توان در یک نشست خواند و نکته‌هایی از آن آموخت. اگر«تکنیک‌های نویسندگان بزرگ» با دقت خوانده شود می‌تواند کلاس یا دوره‌ای پیشرفته و کارگاه پرثمری برای نوشتن رمان و داستان باشد.

نویسندگی خلاق به زبان ساده

نویسندگی به زبان ساده اثر مگی هاماند کتاب دیگری است که مطالعه آن را برای افزایش مهارت نویسندگی به شما پیشنهاد می دهیم. هر کسی خیالپردازی‌ها، رؤیاها، بیم‌ها و امیدهای خودش را دارد؛ ولی بسیاری از آدم‌ها جرئت نوشتن ندارند و نمی‌دانند چطور باید تصوراتشان را روایت کنند که برای دیگران هم جالب و خواندنی باشد. این کتاب به شما کمک می‌کند، اصول نوشتن خلاق را به‌طور عملی تجربه کنید و با انجام تمرین‌های موثر، بر آن‌ها مسلط شوید. فراموش نکنید که اگر به خودتان اجازه اشتباه کردن ندهید، شبیه جهانگردی خواهید بود که به جای رفتن به کوچه پس‌کوچه‌ها و کشف دیدنی‌های هیجان‌انگیز، فقط در خیابان‌های اصلی قدم می‌زند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آرین
۱۸:۵۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
کتاب تکنیک های نویسندگی از زبان نویسندگان برجسته اثر سادات حسینی خواه نشر جالیز نیز باعث افزایش مهارت های نویسندگی میشود.
France
امین
۱۶:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
ضمن تشکر از مدیریت سایت بابت ارائه مطالب بسیار مفید،