چرا باید نماز بخوانیم؟!/ آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!

شاید بد نباشد به خود تلنگری بزنیم که ما خداوند را برای ذات مقدس خودش عبادت می کنیم یا برای آنکه به ما بهشت را عطا کند گوش به فرمان دستورات او هستیم؟!

نماز، دعا، نیایش، شور و شوقی غیرقابل وصف برای رسیدن زمان مناجات و شتافتن به سمت نماز، قرآن خواندن، عبادت پروردگار، توسل و ... همه این ها از آن دسته حالات و اعمالی هستند که روح انسان را جلا می دهد، قلب را آرام ساخته و دلشوره ها و سیاهی ها را نابود می کند.

اما سوالی که شاید در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته باشد این است؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!

یعنی خداوند تنها ما را آفریده تا عبادتش کنیم، البته بنظر نمی رسد که ما صرفا برای عبادت کردن پرودگاری بی همتا که نقصی در دستورات و کارهایش وجود ندارد خلق شده باشیم چون قبل از ما موجودات و فرشته هایی بودند که خداوند را عبادت کنند البته بهتر بگوییم در جایی به نام بهشت عبادت کنند ، محلی که برخی از ما انسان ها مشتاقانه برای رسیدن به آن گوش به فرمان حقیم و بنوعی خداوند را برای رسیدن به بهشت وعده داده شده و در نهایت برای آسایش و لذت بردن خودمان عبادت می کنیم.

اما شاید بد نباشد به خود تلنگری بزنیم که، ما خداوند را برای ذات مقدس خودش عبادت می کنیم یا برای آنکه به ما بهشت را عطا کند گوش به فرمان دستورات او هستیم؟!

با این همه تفاسیر باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب شما را با فلسفه نماز خواندن و روایات پیرامون آن آشنا نماید، پس بسم الله...

چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!/ آیا می دانید؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!/ فلسفه خواندن نماز/ اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

فلسفه خواندن نماز چیست؟

از آنجا که خداوند وجودی نامحدود و نامتناهی و پیراسته از هر گونه نقص و نیاز است احتیاجی به پرستش ما ندارد پس پرستش و عبادت او فی الواقع وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور او به عبادت، یک نوع لطف و مرحمت و راهنمائی خواهد بود که ما را به کمال شایسته برساند و کلاً عبادت و خصوصاً نماز دارای یک سلسله آثار گرانبهای فردی و اجتماعی است زیرا اولاً حس تقدیر و شکر گزاری را در انسان زنده می کند، قدر دانی از مقامی که نعمتهای زیادی در اختیار او نهاده و با این سپاس گزاری، فرد، حق شناسی خود را در برابر آفریدگار خود که این همه نعمتهای گرانبها در اختیار او گذاشته اعلام می دارد و ثانیاً نماز و عبادت مایه تکامل روحی انسان است چون در نماز ما خود را با کمال مطلق مرتبط ساخته و از او کمک می خواهیم که شایستگی و لیاقت سخن گفتن با خود را به ما بدهد.


ببینید: نماز جماعت در مسجدالنبی(ص) 


ضمن این که نمازگزار همواره به یاد خداست و یاد خدا بهترین وسیله برای کنترل نفس امّاره و روح طغیانگر است چنان که غفلت از یاد خدا و بی خبری از پاداشها و کیفرهای او موجب تیرگی عقل و خرد و کم فروغی آن می شود انسان غافل فکر عاقبت کار ناپسند و عقوبات آن را نمی کند و این نماز است که انسان را به یاد خدا می اندازد و اثر آن غفلت را از روح و روانش پاک می سازد و هم چنین نماز گزار برای قبولی نماز خود از بسیاری از گناهان اجتناب می ورزد مثلاً یکی از شرائط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسایلی است که در آن به کار می رود مانند آب وضو و غسل، لباس و مکان نمازگزار.

چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!/ آیا می دانید؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!/ فلسفه خواندن نماز/ اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

این موضوع باعث می شود که اطراف حرام نرود و در کار و کسب خود از هر نوع حرام اجتناب نماید زیرا بسیار مشکل است که یک فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقیّد شود و در موارد دیگر بی پروا باشد بالاخص که نمازگزار بداند شرط قبولی این است که حقوق مستمندان و زکات را بدهد، از گناهان کبیره بپرهیزد.

مسأله دیگری که نمازگزار باید به آن توجه داشته باشد نظافت و بهداشت است زیرا او باید با لباس و بدنی پاک و تمیز که بعضاً مجبور است غسل نماید تا از آلودگیهای ظاهری و معنوی خود را پاک سازد و از آنجا که نماز برای خود وقت معیّنی دارد یکی از آثار آن انضباط و وقت شناسی است.


بیشتر بخوانید: آموزش خواندن نماز حاجت برای برآورده شدن حاجات 


آثار و فلسفه نماز به آن چه گفته شد منحصر نیست ولی این نمونه می تواند نشانه اسرار بزرگ این عبادت بزرگ باشد.

البته نمازی که می تواند تمام آثار را داشته باشد نمازی است که با حضور قلب و توجه و نیت پاک به درگاه خدا آورده شود.

روی همین جهات است که پیامبر گرامی(ص) می فرماید: نماز چون نهر آب صافی است که انسان خود را در آن شستشو می دهد، اگر کسی در شبانه روز پنج مرتبه خود را با آب پاک شستشو دهد هرگز بدن او آلوده و کثیف نمی شود.

هم چنین کسی که در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواند و قلب خود را در این چشمه صاف معنوی شستشو دهد، هرگز آلودگی گناه بر دل و جان او نمی نشیند.

چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!/ آیا می دانید؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!/ فلسفه خواندن نماز/ اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

چرا در دین اسلام تاکید به نماز خواندن شده است؟

نماز در منظر نخست دستور و حكم خداوند متعال است و او خالق ما و ما مخلوق او هستیم، لذا از دستور او اطاعت می كنیم. همین ما را بس كه اولا با توكل و اطاعت خدا آرامش ارتباط با معبود خود را بدست می آوریم، و ثانیا به سعادت خود كه تنها به دست خداست امیدوار می شویم. و از سوی سوم خود خدا برای نماز فوائد بسیاری برشمرده است.

بطور مثال؛ در قرآن مجید می خوانیم كه "نماز انسان را از فحشا و منكرات باز می دارد."

توضیح مطلب آن كه هر فردی وقتی خود را تحت مجموعه و یا سازمانی قرار می دهد باید دستورات و قوانین آن سازمان و آن مجموعه را رعایت نماید، كسی هم كه خود را مسلمان می داند و تحت نظام متعالی اسلام قرار گرفته و آئین جهانی اسلام را پذیرفته است، باید به مقررات و ضوابط آن پایبند باشد.

بنابر این نماز خواندن در نگاه اول به عنوان یک وظیفه دینی بر هر فرد مسلمان واجب است، چرا كه خداوند متعال این وظیفه را بعهده هر فرد مسلمان نهاده و دستور به انجام آن داده است:

« ... أقیموا الصلاة ...» یعنی نماز را به پا دارید (بقره/43 و 83 و 110 – نساء/77 و 103 – یونس/87 – حج/78 – و...) علاوه بر این، نماز خواندن در حقیقت نوعی تشكر از خداوند است، در مقابل همه نعمتهایی كه به انسان عطا كرده، و همچنین اظهار بندگی و عبودیت در مقابل آن خالق بی همتا است. و این هر دو وظائف اخلاقی هر انسانی است. فطرت هر انسانی، مستقل از شرع، او را به شكر گذاری نسبت به ولی نعمتش فرامی خواند.

چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!/ آیا می دانید؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!/ فلسفه خواندن نماز/ اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

در وصف نماز به چند مطلب كه از روایات اخذ شده، توجه كنید:

 نماز چراغ و روشنی دل مؤمن، و زینت اسلام است. (جامع الاخبار، ص 72 ـ زبده العلوم، ج 2، ص 231)

روح و احساس و هدف اصلی نماز، ذكر و یاد خداوند است، كه اگر انسان همیشه با آن همراه باشد از معاصی به دور و به نیكی ها روی می آورد.

نماز، پشتوانه ای عظیم برای حل مشكلات است. (بقره/ 153 ـ غرر الحكم، ص 99)

 نماز، غفلت را از انسان زدوده، و باعث تقویت روح می شود. (غرر الحكم، ص764)


بیشتر بدانید: خواص خارق العاده ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله


 نماز، جلسه عاشق با معشوق است.(غرر الحكم، ص 404 و 15)

نماز، خودبینی و كبر و غرور را از بین می برد.(نهج البلاغه، كلمات قصار 252)

نماز وسیله شستشوی از گناه و آمرزش و مغفرت الهی است. (وسائل الشیعه، ج3، ص 7)

نماز، قطع نظر از محتوای خودش با توجه به شرائط صحت، دعوت به پاكسازی زندگی می كند، چرا كه توصیه به پاكی لباس نمازگزار، پاكی و طهارت مكان نمازگزار و … دارد.

نماز، روح انضباط را در انسان تقویت می كند، چرا كه هر روزه، و آن هم در اوقات معینی باید اقامه گردد. كلام آخر اینكه دانشمندان و روانشناسان به این نتیجه رسیده اند كه بسیاری از امراض و بیماریهای جسمی انسانها بر اثر اضطراب روحی و نداشتن آرامش و اطمینان روحی و فكری است، و همچنین افراد متدین و با ایمان به خاطر اینكه خود را متصل به قدرتی مافوق طبیعت، و مرتبط با نیروی عظیم الهی كرده اند، نسبت به افراد دیگر عمر طولانی تری داشته و زودتر بر بیماریهای جسمی خود غلبه می كنند.

چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!/ آیا می دانید؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!/ فلسفه خواندن نماز/ اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

روایاتی از ائمه معصومین علیهم السلام و حضرت زهرا«س» در باب فسلفه نماز

حضرت زهرا«س» فرمود: «خداوند نماز را واجب کرده است تا از تکبر پاکیزه شوید.»

امام رضا علیه السلام درباره فلسفه نماز می فرماید: «نماز اقرار به ربوبیت خداوند و مردود شمردن هر گونه شریک برای او و ایستادن با حالت خضوع و خشوع در پیشگاه پروردگار متعال است و طلب عفو از گناهان است. و روزی پنج بار سر به سجده گذاشتن برای با عظمت نگه داشتن دستورات پروردگار است و به خاطر این است که بندگان فراموش نکنند و طغیان نکنند و دائماً خاضع و خاشع و علاقمند و خواهان زیادی در دین و دنیا از او باشند.»


بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره توسل باید بدانید + شبهاتی در باب توسل 


بنابراین، نماز ما که مرکب از اعمالی نظیر نیت، تکبیره الاحرام، رکوع و سجود و... است، دارای اهداف کلی و هر یک از این اجزا و شرایط نیز خود اهدافی را به دنبال دارند و علت این که واجب است انسان روزی پنج بار (نمازهای واجب پنچ گانه را) به جا آورد، این است که در طول شبانه روز، همواره متذکر عبودیت و بندگی خود باشد و در هیچ کاری و در هیچ وقتی از اوقات پروردگار و صاحب نعمت خود را فراموش نکند و بر دیگر بندگان خدا تکبر و فخر فروشی نداشته باشد.

ممکن است کسی بگوید اصل شکر گذاری و بیاد خدا بودن و دوری از تکبر و خود خواهی را قبول داریم، ولی آیا ممکن نیست که این اهداف را به شکل دیگری و در قالب اعمال دیگری غیر از نماز ایجاد نمائیم؟

پاسخ این سؤال این است که اسلام هم به اهداف عبادات اهمیت داده و هم به شکل آنها، و اینکه در اسلام شکل انجام عبادات با تمام جزئیات و شرایط آن بیان شده، نشانه غنای اسلام است که این دین الهی برای تمامی ابعاد زندگی بشر و در تمام تکالیف او، جزئیات آنها را بیان کرده است. و وقتی همه مسلمانان به یک صورت و یک شکل وظایف و تکالیف خود را انجام می دهند، حکایت کننده از یک روح واحد در کالبد تمامی مسلمانان است که علاوه بر شکل زیبای آن، موجب تقویت قوای مسلمانان و ایجاد ترس در دل دشمنان می شود.

چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!/ آیا می دانید؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!/ فلسفه خواندن نماز/ اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

برای پاسخ دادن به چنین سوالی باید به ریشه این سوال که در مسائل اعتقادی وجود دارد بپردازیم .


بیشتر بدانید: از خواص ذکر لا اله الا الله چه می‌دانید؟! 


یعنی در حقیقت اگر به مسائل اعتقادی کاملا واقف شویم به جواب این گونه سوالات نیز خواهیم رسید .

در اعتقادات، ما باید به صورت مشخص به سه اصل اساسی که در شیعه به پنج اصل تغییر یافته است معتقد باشیم که آ ن ها عبارتند از :توحیدو اعتقاد به خدایی یگانه –نبوت و اعتقاد به ارسال پیامبران از سوی خداوند و معاد که در شیعه علاوه بر این موارد باید به عدل و امامت نیز معتقد بود.

چرا باید نماز بخوانیم؟!، آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!/ آیا می دانید؛ چرا باید نماز بخوانیم؟!/ فلسفه خواندن نماز/ اگر قرار به عبادت باشد،نوع دیگری هم می شود عبادت کرد؟

اگر ما این اصول را بپذیریم و معتقد باشیم که خداوندی یگانه موجود است که هیچ کار بیهوده و لغوی از او سر نمی زند و برای هدایت انسان ها از سر لطف پیامبرانی معصوم را به سوی بشر گسیل داشته است به این نتیجه می رسیم که تعیین شکل عبادات نیز در همین راستا است ولو اینکه ما به کنه مطلب نتوانیم پی ببریم .

البته لازم به ذکر است که عبادات در نماز و روزه و امثالهم منحصر نمی شود بلکه علاوه بر این ها موارد بسیار زیادی هستند که می توانند در زمره عبادات بگنجندنظیر خدمت کردن به مردم که بالاترین عبادات ها است و یا احترام به والدین که عبادتی بسیار ارجمند است اما باید توجه داشت که این گونه عبادات نیز باید در چارچوب کلی اسلام باشند مثلا نمی توان به والدین به منظور احترام سجده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
خب اگه نماز نخونیم چی؟ ولی خب روزه رو درست بگیریم ؟اگه اعتکاف بریم و روزه بگیریم نمازهای که نخوندیم جبرانه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
میر مجید طباطبایی حسینی
۲۰:۰۹ ۲۰ دی ۱۴۰۲
فقط میتونم بگم که نماز ماورای اون چیزایی که راجبش فک میکنیم هست فلسفیه نماز ازهمه ی جهات اگه بخوای توصیف وحلاجیش کنی چندین جلد کتاب میشه نوشت نه فقط مسلمانها بلکه ادیانو دانشهای دیگه هم به نتیجه های شگرفی از این نماز بدست آوردن فقط اینو بگم توجیه وبهانه ومغلطه کمکی به حالمون نمیکنه هر کمکی بخواد بشه مهمترین ویکی از راهاش همین نمازه ه واز طرفیم تکلیف هر انسان به جای خود که باخوندن نماز چیزی از دست نمیدی به نظرم اینهمه کار سبک وسنگینو درطول روز انجام میدیم با دو سه دقیقه نمازهر وعده در طول روز فک نکنم چیزی از ما کم کنه ودر آخر اگه واقعا اون دنیایی باشه و سوال جوابی در این مورد میخواییم چیکار کنیم واینو مطمئن باشیم غیر اینکه یه تکلیف اللهی هست یه موهبت و نعمت غیر قابل وصفی است که درونش پنهان شده برای انسانهاست وبه نظر بنده این تکلیفم واجبارم باز به خاطر مصلحت انسانهاست .(یارب نظرتو برنگردد برگشتن روزگار سهل است) اللهی به امیدتو....
Iran (Islamic Republic of)
کمند
۲۱:۵۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲
من خیلی ادعا نمیکنم که خیلی میفهمم اینا ولی اگ خودتون یکم بیشتر فکر کنید میبینید که نماز و نماز خوندن علاوه بر اینک میتونی تو هر لحظه از کسی که تو رو افریده شکر کنی یه نوع ورزش و یک نوعه عمل ارامش بخش هستش و اینک واجب برای اینک انسان ها بتونن بیشتر صبور باشن بیشتر ارامش داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
نماز واجب خداست اصن بنده باید مطیع صاحب خودش باشه خدا میگه نماز بنده باید بگه چشم دیگه دل دل برای چی اینا همه وسوسه های شیطان گاهی اوقات ادم سر دوراهی میزاره اینجور وقتا رجوع به قران کنید خدا میگه یا ایهالذین امنو اقیموالصلاه ینی نماز را برپا دارید ازین واضح تر از حرف خدا بالاتر م مگه داریم گفت در راه عشق و بندگی باید چشم رو خودت ببندی فقط باید چشمت به خدا باشه گاهی وقتا اونچیزی که خدا میخاد با اونچیزی که خود ادم میخاد متفاوت و همین خودش یک نوع امتحان الهیی انشالله هممون عاقبت بخیر بشیم سلامتی و ظهور اقامون امام زمان صلوات یا حق
Iran (Islamic Republic of)
Nashenas
۰۵:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنظرم خیلی طولانیش کردین.
۱۴ سالم بود ک مجبورم کردن نماز بخونم یه مدتی گذشتو هی از سرو تهش میزدمو دلسرد شده بودم.باخودم میگفتم چه کاریه الکی نماز بخونم ک چی ،خدا ک نیازی بهش نداره.منم ک همه چیم درسته.عوضش سعی میکنم اعمالو رفتارم جوری باشه ک همیشه ازم راضی بمونه واینجوری ازش شکر گذاری میکنم.خلاصه نمازو گذاشتم کنارو کم کم با کارایی ک گناه نمیدونستمشون شروع شد و بعد چند سال غرق در گناه شدم.به حساب خودم حق کسیو نخوردم و به کسی بدی نکردم ولی خیلی کارا کردمو الان ک ۲۵ سالمه بینهایت پشیمونم ک به پوچی زندگیمو گذروندم.چند شب پیش یه اتفاقی برام افتاد ک مثل تلنگر بود برام.الان چند روزه که دارم تحقیق میکنم تا بتونم زندگیمو درست کنم.و در نهایت رسیدم به نماز
بنظر من نماز خوندن اونم در ۵ نوبت آدمو مجبور میکنه تا پاک زندگی کنه و خطا نره.ضمن اینکه خوندن نماز آرامش خاصی داره و وضو گرفتن آدمو مجبور میکنه پاک بمونه.یه جا خوندم وضو گرفتن و سجده کردن بار منفی آدمو تخلیه میکنه و باعث آرامش میشه ک تو زندگیمون خیلی تاثیر میذاره.روزه گرفتنم خیلی حس خوبی داره و بهمون کمک میکنه تا ارادمونو قوی کنیم ضمن اینکه نظم میده به بدن و یه جورایی ریستارتمون میکنه
همیشه باید حال آدمو در پایان اون کار دید تا به خوب و بدش پی برد.مثل حال روزه دار موقع افطار یا هنگام از دنیا رفتن مومن
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۴:۲۰ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
دوستان عزیز ..حرفایی زده شد بعضی از دوستان قانع نشدن درحالی که با فکر کردن میشد بهش رسید اما می‌خوام اینو بهتون بگم که همین الان که دارید این متن رو می‌خونید فکر کنید که عمرت تموم شده و از دنیا رفتی و هیچ کسو نداری و متوجه شده باشی که فرق خواندن نماز ونخواندنش چیه ؟؟حالا چیکار می‌کنی باز هم فرصتی برای بحث داری دیگه تموم شده و..چرا راجب ۵دقیقه نماز اینقدر بحث میکنید که نخوانید درحالی که همتون عاشق خدایید ...به خاطر این همه نعمت مگه نمیشه توی ۲۴ساعت ۵ دقیقه یا ده دقیقه رو همین جور که گفته شده نماز خوند ..من خودم اوایل توی نماز خواندم هیچ توجهی نداشتم اما ترک نکردم تا این که یکی دوساله که به برکت همون نماز های سرسری آلان از سر سجاده بلند نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
neda
۱۰:۴۱ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
یکبار ماه رمضان شبهای احیا من دعا میخوندم دوستم گفت اینطوری تکه دادی و لم دادی دعا هیچ فایده نداره، گفتم خوب کمرم درد میگیره اخه،خلاصه خیلی ناراحت بودم،پسرعمه من در جایگاهی هست که جوابگو سوالات باشه و علم و آگاهی داره از ایشون پرسیدم یعنی دعا خوندم همش بی فایده بود،جوابی که بهم داد باعث شد من هیچ وقت به باید و نبایدهای دیگران گوش ندم و از مسیر درست خارج نشم،به نظر من شیطون وقتی یه گناه کوچیک انجام میدیم نمیگه قبول نیست شما باید از گناه بزرگ شروع کنی،شیطون میگه این قدم اول و برای شروع عالیه من صبرم زیاده تو قدم به قدم بیا سمتم حتی به نیم قدم هم راضی ام و از کسی که بخواد زره ای از خداوند فاصله بگیره و دیگرانم هدایت کنه استقبال میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
من ۲۵ سالم و نمازم میخونم و همه وظایف دینیمو انجام میدم من خیلی دوس دادم ناخن بکارم ولی از هر کی میپرسم یه چی میگه نظر خودم این قدیما حموم اینا نبود و برای پاک کردن خودشون نزد خدا وضو میگرفتن الان که بهداشت همه رعایت شده است وضو واجب و با جبیزره صحیح نیست لطفا جواب بدین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
وضو سبب باز شدن چاکرا های بدن می شود و بدن آماده ورود به درگاه خدا پیدا می کند. درواقع وضو، آدم را در آن لحظه پاک می کند تا با خدا دیدار کند
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۰۱:۵۷ ۰۸ دی ۱۴۰۰
کیفیت اعمال فردای قیامت جایگاه آدمارومشخص میکنه .یهودی ومسیحی وزرتشت وبودا وبهایی یامسلمان وحتی کمونیست منکر ذات اقدس الههی همه بندگان یک خداهستند.وعدل خداوند بی نقصه.ممکنه تعداد کمونیست ها غیره از مسلمانها زیاد تر باشه که مورد رحمت خداقرارمیگیرن.خیلی ازما هنوز حقوق انسان ها روبرخودمون رعایت نمیکنیم.دیگه حیوانات رو اصلا نمیگم که چه بلاهایی به سرشون می آریم بعد راجع به حق خداحرف میزنیم.حق آفریده های خدارواداکنیم دور وبرمون رونگاه کنیم چقدر آدمایی وجود دارن که برای یه لقمه نون بچه هاشون موندن ومنتظردستگیری ماهستن که کمکشون کنیم.عزیزای من همین آدمای دوروبرمون ماروبه خدامیرسونن.وگرنه نماز بدون توجه وتفکر روخیلیا خوندن والان لنگ درهواوبلاتکلیف منتظرعذابن.نماز درصورتی تکامل محسوب میشه که انسان رو رقیق القلب کنه وتوجهت روبه اطرافت زیادکنه....اینه که بهشت رومیدن به کیفیت اعمالت.
Iran (Islamic Republic of)
فرناز
۰۱:۰۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
من شایدم حجابم خوب نباشه از نظر بعضیا و معمولیه ولی نماز میخونم و روزه میگیرم اگه خدا قبول کنه چون باهاش احساس آرامش می کنم.. توصیه من هم اینه نماز بخونین خالصانه خدا خیلی مهربونه :)
با نماز خواندن ادم به ارامش میرسه..
بزار مردم هرچی میخوان بگن اصلا برام مهم نی من ظاهر و باطنم یکیه..
قاضی خداس.. هرکی قضاوت کرد کارماشو پس میده و چوبشو میخوره هیچ وقت کسی رو قضاوت نکنین اصلا به ظاهر نیس مواظب حرفاتون باشین..
با این که حجابم معمولیه ولی خدارا عاشقانه میپرستم و دوست دارم
به امید ظهور آقامون امام زمان (عج)
تعجیل در فرج و سلامتی ایشان صلوات
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سلام عرض ادب،اقا من نمیتونم اصلا چیزی حفظ کنم کلا یاد گیری حفظی جاتم ضعیفه،هیچطوره نمیتونم نماز یاد بگیرمو بخونم ایا میشه بجای اون سوره ها ،بجاش صلوات بفرستم ،کسی میتونه راهنماییم کنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۵:۱۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
می توانید ذکر های نماز را از روی نوشته بخونید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
فقط زر زدید قانع نشدم
Iran (Islamic Republic of)
Nafas
۱۷:۴۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید ✨
راستش من قانع نشدم من به تمام اون پنج اصل اعتقاد دارم ولی ربطش رو به نماز درک نمی‌کنم
من به خدا و پیامبراش ایمان دارم و اونا رو برای خودشون دوست دارم و می پرستم ولی اگه بخوام رو راست باشم نماز رو فقط برای این میخونم چون دین گفته ... والسلام
مگه همین مولانا نیس ک میگه (با سوره ى دل ، اگر خدارا خواندى
حمد و فلق و نعره‌ى مستانه یکیست)
من معتقدم فرقی نمیکنه چه دینی داشته باشی ته همه ی دین ها یه چیز رو میخواد بگه همونی که زرتشت می‌گفت : ۱. گفتار نیک ۲. کردار نیک ۳. پندار نیک
والسلام نامه تمام ...
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۰۱:۰۲ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
سلام اطاعت از دستورات خداوند خوب است ولی اینکه آن را درک نفرمائید گاهی مشکلاتی برای انسان دارد.
خداوند بهتر از هر کسی میداند چه چیزی برای او خوب است و چه چیزی بد پس اینکه چیزی را برای ما واجب نموده برای گرفتن وقت یا سرگرمی انسان ها نیست بلکه فواید زیادی در آن وجود دارد.
نماز هم نمونه ای از این دستورات؛ انسان وقتی نماز را با فروتنی و عاشقانه می خواند در واقع از خواص ذکر و یاد خدا در طول زندگی اش بهره میبرد. خواندن نماز یعنی غلبه بر مشکلات اعتماد به نفس و... آن هم از طریق خدا که منبع تمامی آرامش هاست. به عنوان مثال هیچ کس نمیگوید من غذا میخورم چون بقیه هم مبخورند یا میخوابم چون همه میگویند خواب برای انسان خوب است. نماز هم عین این مثال هاست. و در مورد اینکه میفرمائید همه دین ها یک حرف را میگویند این حرف شما منطقی نیست چون اولا ادیان الهی هر کدام کامل تر از بقیه هستند و اسلام کامل ترین دین است. به عنوان مثال در دین یهود فکر نمیکنم از پاداش های اخروی مثالی آمده باشد و فقط انجام کار ها را به افزاریش عمر و... نتیجه میدهد.
اگر توضیحات بنده قانعتان نکرد پیشنهاد میکنم سری به آثار شهید مرتضی مطهری بزنید
Iran (Islamic Republic of)
یا مهدی
۱۷:۱۶ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام ببخشید میشه از متن هاتون نکته برداری و نتیجه گیری کرد و بعد نشر داد،
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۲۲:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
بله بله این حرف ها رو همه میدونن ولی سوال من اینه که میشه نماز نخواند و یه جور دیگه ازخدا عبادت کرد یا نه ؟
لطفاً جواب های درست و حسابی بدید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
این حرفارو همه میدونن که باید نماز خوند و نماز عبادته
اگه راست میگی بگو چه جور باید خوند چه جور باید عاشق خدا بود تا به قرب رسید
نمازی که در اون به فکر همه چی باشی غیر خدا
بیشتر مسخره کردن خدا می مونه
شمر و غیره هم نماز میخوندن
خیلی ها هم جای مهر رو پیشونیشونه
اما دریغ از یک رکعت درک کردن
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۳:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
این همه نوشتید ولی جواب سوالی را که مطرح کردید را ندادید. همه ی اون آداب و احکام را میشه رعایت کرد ولی به شیوه ی دیگر نماز را اقامه کرد.
چرا در قران نیامده که چطور نماز بخوانید. بخوانید که نه اقامه کنید؟ شاید اصلا خواندنی نباشه

چرا باید به این ترتیب بخوانیم. اگر معنی صلوه تشکر و توجه به خداوند است میشه یک سجاده پهن کرد و هرچی که خودمون دوست داشتیم با خدا نیایش کنیم؟

جواب بدید که بدحور رفتم تو فکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون خدا در قرآن فرموده که اطیعو الله و اطیعو الرسول. اطاعت از پیامبر هم یعنی در شیوه او هم عین او باشیم. این شیوه رو پیامبر معرفی کرد. از خودش هم نبود. جبرئیل امین به او آموخت چگونه یک انسان می تواند نماز بگذارد. جبرئیل هم فرشته ایست فاقد اختیار ولی عاقل و پیرو دستورات خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
نماز ستون دین است نماز گناهان را می شوید نماز چرکی و گناهان را می شوید نماز انسان را از آنها می‌پرهیزد و من این کار را خواهم کرد
Netherlands
ناشناس
۰۶:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام ان چوپان که می گفت خدای کجای همه گوسفندان فدای تو .؟ خداوند عبادت او را قبول کرد اگر انسان خوبی باشی مردم از شماه راضی باشند خداوند هم از شماه راضی است کسی که نماز میخواند عبادت خدا را انجام میدهد مردم باید از او راضی باشند ایا ساختمان کم سیمان سنگ روی یکدیگر بگذارید با یک تکان خراب میشود مردم اگر از شماه راضی باشند خداوند کمک میکند که ساختمان خراب نشود کمک به فقیر انسان دوستی تلاش برای زن فرزند کار روزی حلال نشان ایمان وعبادت است کار گر زحمت کش عبادت است مانده مجاهد رزمنده تا زنده هستی تلاش کن اخرت خود را اباد کن خدا نگهدار دوستان...
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۳:۰۹ ۱۹ دی ۱۳۹۹
نماز ستون دین خیلی ساده ببین اگه خونه ای ستون نداشته باشه دووم نمی اره خراب میشه پس نماز نخوانیم دلمون همیشه میلنگه آرامش هم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹
به امید صلح جهانی
یا خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
دوست عزیزی که گفتید به خاطر خانواده نمی‌تونید نماز بخونید . شما اگر از تمام وجود عاشق خدا باشید خدا مشکل شما رو حل می‌کنه . شما میدونستید که خدا هر کس رو بیشتر دوست داشته باشه بیشتر بهش سختی میده تا ما با خدا بیشتر صحبت کنیم و از خدا تمنای کمک کنیم .
برای همین مطمئنم باش خداوند شما رو خیلی دوست داره .
شما باید در لحظات سخت زندگی عشق خودتون رو به خدا ثابت کنید . امید داشته باشید که خانواده با دیدن شور و شوق شما بعد از مدتی به نماز روی می‌آوردند .
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۲:۲۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
سلام و وقت بخیر
من 15 سالمه و در خانواده مذهبی بزرگ شدم و خودم هم خیلی آدم مذهبی هستم. درحال حاضر قرآن حفظ میکنم.
ولی یه مشکلی دارم که از وقتی که به سن تکلیف رسیدم شروع شده و منو آزار میده و اون این هستش که من نمیتونم با نماز خوندن کنار بیام و نمیتونم یه جورایی به نفسم قلبه کنم.
با اینکه نمازمو نمیخونم ولی خیلی ناراحت میشم و یه جورایی از این موضوع عذاب میکشم.
لطفا راهنماییم کنید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۵:۲۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
عزیز دل حفظ قرآن مستحب است . اقامه نماز واجب
فدای علی ابن ابیطالب امام جهانیان .بشم . که چقدر با نامش عشق بازی میکنم . علی علی علی . که پیامبر بهش فرمود یاعلی هر وقت دیدی جماعت به طرف مستحبات میروند و توجه میکنند . تو به واجبات دین دقت کن . چقدر بجا فرموده . این روزها را میدید .و به ما درس داده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۵۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
Abedini
۰۷:۲۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
Abedini
۰۷:۲۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
علی بود
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۲:۱۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
من ۱۳ سالمه دارم نماز رو شروع میکنم.فقط بخاطر خدا خدا خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۱:۱۶ ۳۰ دی ۱۴۰۰
خدا نیازی به تو و نماز تو نداره،واسه خودت باید بخونی نه خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
نماز مثل یک گنجه اگر ازاواستفاده کنی همیشه آرامش داری
Iran (Islamic Republic of)
سایدا علیمرادی
۱۷:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
من ۱۸ سالمه چند ماهه که شروع کردم نماز میخونم خیلی حس خوبیه میگن هربار که نماز میخونی گناهایی که فاصله بین دو نماز رو انجام دادی پاک پاک میشن... واقعا آرامش خاصی داره احساس میکنم دیگه راحت میتونم با خدا حرف بزنم. دیگه استرس مرگ ندارم ... هرکس تا الان نماز نخونده هنوز دیر نشده شروع کنه . خدا مهربون تر از اون چیزیه که فکر میکنی نمیبخشتت .... :)
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۲۲:۲۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
از وقتی نماز میخونم کلی کارام درس شده خودمم به آرامش رسیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
نماز خواندن خیلی‌خوب‌است‌باعث‌میشه‌گناهایمان‌پاک‌شود
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۷:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من نمیدونم خودمم چرا نماز نمی خونم .همین که شروع می کنم و کسی میفهمه یه حسی پیدا می کنم و ترکش می کنم واقعا نمیدونم چرا .کسی میتونه راهنماییم نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
منم همینم یواشکی میرم وضو میگیرم میدوئم تو اتاقم دوست ندارم کسی بفهمه وقتی میفهمه منم منم مث تو ترک میکنم ولی چندوقته ک میدونم مامانم اینا میدونن ولی خب بازم ادامش میدم چون میدونم بهم ارامش میده و خدا بیشتر از قبل کمکم میکنه.. تو هم همین فکرو کن انشالله بهتر میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۴ تير ۱۴۰۱
برو نماز جماعت
Iran (Islamic Republic of)
یه شخص
۲۳:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ممنون از مطالب...دوستی که گفتن دوس دارن نماز بخونن ولی خانوادشون نمیخونن و ایشون خجالت میکشه، من افرادی رو دیدم که تو شرایط شما هستن حتی یه فیلم هم دراین مورد چند سال قبل پخش شد...به نظرم شما به نماز خواندن ادامه بدید حتی ممکنه اولاش با مقاوت خانواده رو به رو بشید ولی به مرور وقتی خودشون اشتیاق شمارو ببینن دیگه مقابله ای با شما نخواهند داشت...پس از تمسخر و چیزای دیگه ام نترسید چون بالاخره تو ذات همه ی انسان ها تمایل به نیکی و کارهای خوب هستش حتی اگر بعضیاشون این رو نادیده گرفته باشن...
Iran (Islamic Republic of)
F
۱۹:۰۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ممنون از مطالب....
درضمن حرکات مختلفی که در نماز هست مثل رکوع سجده و...
علاوه بر فواید معنوی دارای فواید جسمی زیادی هستش که حتی توسط دانشمندان غیر مسلمان کشف شده...حتی سر به مهر(خاک)گذاشتن در جهتی از زمین که اون جهت، کعبه هستش از بیماری های مغز میتونه جلوگیری کنه
Iran (Islamic Republic of)
یه نفر
۱۸:۴۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خیلی ممنونم از مطالب...
لطفا پیام هاکه دوستان میدن رو یه جوری کنید که بشه مثلا در پیام یه شخص بهش پاسخ داد...ممنون
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۲۱:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی خوب بود
ممنون از اینکه این مطالب زیبا را برای دیگرانم به اشتراک میزاریند
Iran (Islamic Republic of)
Asal
۲۰:۵۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام من عسلم۱۵ سالمه و از نماز خوندن خوشم نمیاد ینی با این روش دوس ندارم خدا رو شکر کنم ولی مامانم الان تقریبا یه ساله گیر داده که هی بم میگه نماز بخونم و بهش گفتم که دوس ندارم ولی بم گف که خودم تحقیق کنم ولی خب بازم هنوز قبول ندارم این شیوه رو مامانم میگه فرق کافر و مسلمون با نمازها ولی خب من دوس ندارم نماز بخونمولطفن کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۰۱:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
سلام حتما بخون امتحانش کن خوب متوجه میشی که چه چیز خوبیه و حال خیلی عالی میگیری اونوقت دوست داری همیشه انجامش بدی مخصوصا که شما خانم هستین و خوب میتونید و راحت به خدا وصل میشین خیلی سریع
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
انقد دوست دارم نماز بخونم ولی چون تو خانواده ما کسی نمیخونه خجالت میکشم نمیدونم چرا ولی عاشق خدام هستم واقعا حس خوبی به ادم دست میده وقتی به یه فقیر کمک کنی هم به خاطر خدا هم به خاطر خوت
Iran (Islamic Republic of)
مطهره
۲۰:۴۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
واقعا مطالبتون فوق العاده من که واسه پروژه خودم خیلی استفاده کردم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
کالجی
۱۲:۳۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
ما نماز رو فقط و فقط برا خودمون میخونیم، نه برای خدا، بنظرتون خدا چه احتیاجی به نماز خوندن ما داره؟
نماز حس شکرگذاری رو در انسان تقویت میکنه،و حتی تو قانون جذب اولین آیتم برای رسیدن به خواسته هامون، شکرگذاری هستش،
ما فقط برای خودمون شکرگذاری میکنیم، بهترین شکرگذاری هم نماز هست،
هر موقع تونستی منتظر شنیدن اذان باشی که با شوق بری رو به خدا وایستی،و ازش شکرگزاری کنی، تو برنده ای، خوشابحالت رفیق
Spain
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
خیلی خیلی عالی بود در واقیعت هم همین کسانی که نماز می خونند انها حتما به جای مرسند ولی بعضی ها فقط با پول وسر وت خود را به یه جای می رسند
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۰۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
خیلی بد بود
Iran (Islamic Republic of)
سعیده سادات حسینی
۱۳:۳۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
به نظرمن این بود که با استاد ربعیی بود بهتر است که مردم آن چیزی که می خواهند به دست آورد
Iran (Islamic Republic of)
آملی
۱۴:۲۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
به نظر شخصی بنده حقیر، فردی که مسلمان است ، باید هر چه را که خدا فرمان داده ، بگوید به روی چشم... خدا گفت نماز بخوان ، بگه چشم . گفته روزه ، بگه چشم ؛ گفته خمس ، بگه چشم...
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۹:۰۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
وقتی هدف داشته باشی و شاکر خدا باشی هر روز و هر دقیقه مطمئن باش ب هرچیزی ک بخای میریسی
Iran (Islamic Republic of)
روبا
۱۲:۴۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
برای منم دعا کنید چند وقته نمازم رو نمیتونم، حرف های خیلی ها هم رومرتاثیر گذاشته، اما از موقعی که نمیخونم حس خیلی بدی دارم برام دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
عشق
۱۶:۰۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
واقعا عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
اگه بخایم زندگیمون نظم درستی پیدا کنه باید نماز رو خوند البته به موقع خودش اون وقت همه چی منظم میشه.
نماز بخونیم برای بندگی خالقمون
اگه میبینی به هر دلیلی نماز نمیخونی برو بگرد ببین چه افرادی یا چه چیزایی رو مهمتر از خدا میدونی و به جای اون قرار دادی شاید اون چیز غرورت باشه شایدم اون فرد خودت باشی!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
......
۱۷:۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
. آخرش من نفهمیدم .ماکه در طول روز صد بار ازخدا تشکر میکنیم پس چرا دیگه نماز میخونیم .البته من نمازام رو همشو می خونم اما ایم برام یه سواله
Iran (Islamic Republic of)
hadi
۰۱:۱۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
سلام اگر قانع نیستی به منابع مختلف از جمله آثار شهید مطهری مراجعه کن این سوالات سوال همه بوده است و خیلی راحت میتونی جوابشون رو پیدا کنی.
Iran (Islamic Republic of)
حوراما
۲۱:۱۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
سلام ممنونم به خاطر پاسخ هاتون . بی زحمت از لحاظ حرکات نماز منو توجیح میکنید ؟ بعضی ها میگویند حرکات نماز برای سلامتی ما مفید است ! چرا فقط ما با گفتن متن نماز نمیتونیم از خدا تشکر کنیم؟ حرکات نماز مثل رکوع و سجده و قیام و... به چه فلسفه ای دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۲۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
نماز بندگی رو نشان دادن است
نماز تمرین دلبستگی به ذات بزرگ و جامع پروردگار است
نماز بری شدن از تعبد ناکسان و بندگان و درخواست کمک از پروردگار برای راه راست است
نماز تکرار ذکر است
و گم نشدن در روزمرگی عمر بشر ناچیز در دنیای حقیر
نماز معنای طهارت
نماز تمرکز و عروج در اعلای درجه معنویت است
نماز سجده بر خاک است و نمایش هیچ بودن بشر در برابر الله
نماز یاد اور مفهوم بی نیاز پروردگار است
نماز یادآور رحمانیت و مهربانی طلب کردن فقط از پروردگاری است که این صفات را در بندگان مخلصش نیز دیده ایم
نماز عادت همراهی و یکسو بودن در جمع متکثر انسانهاست
نماز در راه بودن است و شروع
Iran (Islamic Republic of)
بنده عاشق خدا
۱۴:۵۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
واقعا نماز نمود و نشانه ایمان مومن است.
طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام ص که می فرمایند: هر چیزی چهره ای دارد و چهره و سیمای دین شما نماز است.
تو رو خدا نماز و ارتباط تون رو با خدا قطع نکنید که هیچ آرامش و آسایش و رحمت و بهشتی بدون جز با ارتباط با خدا و نماز به دست نمیاد.
به امید این که انشاءالله خدا توفیق نماز با اخلاص اول وقت رو برای همه ما عنایت فرماید.
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
من واقعاً دوست دارم نماز بخوانم ولی هر موقع که قصد نماز خواندن میکنم کاری برام پیش میاد تا کارم رو انجام میدم دیگه فراموش میکنم نماز بخوانم یا حوصله ندارم بعضی اوقات هم که سعی میکنم نماز م را واقعا بخوانم تا دوروز‌یا هفته می‌خوانم دوباره نمی دونم چیطور میشه که نمی خوانم.
Iran (Islamic Republic of)
Sahar84gz
۱۵:۵۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام
من کلا توی انجام دادن کارای زندگیم تنبلی میکنم.این تنبلیم روی نمازو عبادتم با خدا هم تاثیر گذاشته. خیلی دوس دارم که نمازمو بخونم ولی همیشه یه حسی بهم میگه که نخون، بلند نشو ، ولش کل و از این جور چیزا . همیشه هم بعد از اینکه نمی خونم عذاب وجدان میگیرم نمی دونم باید چیکار کنم. میشه‌ منو راهنمایی کنید؟
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
خب همون حسی که به شما میگه نخون اون شیطانه شما خودت عقل دارید باید خوبو از بدتشخیص بدید خدا یاشیطان..درآخرزمان نگه داشتن ایمان مثل نگه داشتن آتش کفه دسته شما خودت باید باقاطعیت بخوای که بشه...انشاء الله توفیقشوبه دست بیارید
Iran (Islamic Republic of)
۰
۰۱:۴۹ ۰۸ تير ۱۳۹۸
ان شاالله خدا همه را مثل من به راه راست هدایت کنه و نماز سر موقع بجا بیارند.
-
ت
۱۲:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
کسی که نماز خوندن براش سخت باشه هیچ طور دیگری هم خدا را عبادت نمی کنه.
البته نماز مثل هر کار دیگر استقامت و دوام می خواد ولی بعد که عادت کردی به بقیه کارهای زندگیت هم یه نظمی میده.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۲۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
من خودم شخصا مدل نماز خوندنم اینطوریه که طبق قاعده نمیخونم..هر موقع به دلم افتاد و یه دل تنگی خاصی اومد سراغم نماز میخونم
Iran (Islamic Republic of)
Sh.k
۰۴:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
من یکم در حالت کلی تنبلم،این روی نمازمم تاثیر گذاشته.با این که خیلی دوست دارم نماز بخونم اما الان که وقت نماز صبح هست،هر کاری میکنم نمیتونم بلند شم،بخاطر فشار کاری هم خستم الان،ولی در کل خیلی سختمه بلند شم بخونم و بخاطر این مسئله خیلی عذاب میکشم.فکر میکنم خیلی گناهکارم ک نمیتونم بلند شم و نماز بخونم و این توفیقو پیدا نمیکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
واقعا هر وقت نماز میخونم یه جورایی سبک میشم این نظر سنجیتون خیلی خوبه
United States of America
ناشناس
۰۳:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ت
۱۴:۴۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
سلام و خدا قوت
کاش میشد راهکاری رو در مورد کسانی که تنبلیمیکنند ارائه بدید
متشكرم از مطالب ارزشمندتون
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۳:۲۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام شما باید رفتارهای کنترل مثبت خود را زیاد کنید.غیر مستقیم.مثلا ورزش. یا روزی دو بار مسواک.به کارهای دیگر تون هم انتشار پیدا میکنه و اراده تون تقویت پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
Fatemeh
۱۲:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
سلام من نماز خوندنو خیلی دوس دارم ولی هر موقع که میخام بخونم انگار یه چیزی جلومو میگیره تنبل میشم و وقتی هم نمیخونم اعصابم خورد میشه نمیدونم باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۴:۰۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
خوب برو بخون به حرف هیچ کس گوش نده به کسی که جلوت رو میگیره جلوش وایستا بگو نه من می خوام با خدام حرف بزنم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۵۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
ادا کردن نماز یک پیش نیازهایی داره باید تکلیف یک چیزهایی رو با خودت روشن کنی اگر به جمع بندی رسیدی و یقین پیدا کردی اونوقت خیلی راحت و با فراغ بال برای خوندن نماز آماده میشی و لذت میبری.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۲۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
دقیقا
ولی هر جور شده سعی می کنم بخونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
تمام سعس خودت رو بکن بخونی برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۱ دی ۱۳۹۷
خیلی خوب و آمرزنده بود
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۴:۲۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
بسیارمطالب اموزنده بود متشکرم برای من نیزه‌ای فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۱۷:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
انشالله خداوند به من هم توفیق عبادت بدهد...
France
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۳۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
جالب بود برای ما گناهکاران .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
من متوجه نشدم، آخر چرا باید نماز بخوانیم؟! آیا نمی شود خدا را طور دیگری عبادت کرد؟!
Australia
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
نماز خواندن از واجبات مؤمن است
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۷:۵۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
نه ..نماز بهترین راه ارتباط با خدا است
Iran (Islamic Republic of)
زهرارضایی
۱۲:۱۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
اگه قرارباشه انسان از کسی که بهش لطفی کرده تشکرکنه, آیابهتر نیست به روشی از اون فردتشکر کنه که خودش میگه؟
شمابه خاطر کاری که یک پزشک براتون انجام میده وشمارو درمان میکنه باید بهش پول بدید چون خودش نوع دستمزدش رو تعیین میکنه نه شما...
Canada
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
خداوند میفرماید فقط با ذکر نام من دلها ارامش میگیرد .اگر به زندگی کسانی که به دین مبین رو اورده اند .بنگرید .متوجه میشوید .همشون یک مطلب را میگویند .ارامش دارند و به سوالات شان جواب گرفته اند .اشخاصی که مومن هستند .الزایمر و بیماریهای روانی نمیگیرند .به زندگی سلیبتی های هالیوود بنگرید .همه جیز دارند .پول .شهرت .ووووو چرا خودکشی میکنند .چونکه به پوجی میرسند و پول .شهرت ووو برایشان ارامش نیاورده .باید راجع به خودکشی این اشخاص مطلب بنویسید تا جوانان متوجه شوند .ارامش و خوشبختی ووو فقط با ذکر خدا است و بس
Iran (Islamic Republic of)
سعید گراوند
۱۹:۵۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
من نماز میخوانم نه به خاطر اینکه میخواهم بهشت را قبضه کنم و یا اینکه از اتش جهنم فرار کنم . نماز میخوانم چون به معنی واقعی به من ارامش میدهد و هم صحبتی دارم که هرگز دل من را نمیشکند و عاشقانه من را از پدر و مادرم هم بیشتر دوست دارد . من نیازمند به هم صحبتی با خالقم هستم و اوست خدای یگانه که بسیار رحمان و رحیم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
هادی زارع
۱۹:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
عالی بود
لطفا در خصوص اختیاری بودن اعمال انسان نیز مطلب بگذارید
درباره حقانیت قرآن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
خدایا خودت به من نگاه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
بسیار عالی
ممنون از جمع آوری این مطالب زیبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
من همیشه نمازمو سر موقع میخونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
آفرین به شما. برای من هم دعا بفرمایید که آراسته به خواندن نماز اول وقت بشم.
Iran (Islamic Republic of)
م.ن
۱۳:۴۷ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
افرین به شماا...