در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

هیچ اراده ای برای مسدود سازی چاه های غیر مجاز وجود ندارد

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت : هیچ اراده ای برای مسدود کردن چاه ها و انشعابات غیرمجاز وجود ندارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان امروز در نشست خبری در حضور اصحاب رسانه گفت : رودخانه زاینده  رود فقط متعلق به کشاورزان نیست و متاسفانه ما فقط اتفاقات سطح زمین را ملاحظه می کنیم و اتفاقات جوی و زیر زمینی را در نظر نمی گیریم.

وی افزود : برخی فکر می کنند اگر آب نباشد از جایی دیگر امکان انتقال آب وجود دارد . از جایی به خطا رفتیم که دستگاه های تخصصی  ما محیط زیست را بی جان فرض کردند و بر این باورند که ما توانایی داریم که محیط زیست را به نفع خودمان  تغییر دهیم .  

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان  ادامه داد : هر تغییری در طبیعت که باعث تغیر محیط زیست شود نتیجه منفی ایجاد می کند . امکان این وجود دارد که  با خطوط لوله آب را منتقل کنیم ولی آیا انجام این کار امری صحیح است؟ متاسفانه ما شاهد هستیم که در حال حاضر  فقط کارون نیم جانی داریم و یک رودخانه دایمی یا یک دریاچه آباد نداریم .

امینی ادامه داد : به جز امسال که ما در حوزه زاینده رود به معنای واقعی خشکسالی داریم ، در هیچ سالی خشکسالی نداشتیم ، طبق آمار در سال آبی 96 -95،  1385 میلی متر و در سال آبی 95 -94 ، 1235 میلی متر بارندگی در ارتفاعات حوزه زاینده رود  داشتیم . این آمار نشان دهنده این است که رود خانه دچار کم آبی نیست ، دلیل خشکسالی قانون شکنی دولت ها است .

 وی تصریح کرد : رئیس جمهور وقعی به قانون نمی گذارد  ، وزرا خود را فرا قانونی می دانند ، مدیران استانی خود را بالاتر از قانون می دانند ، بسیاری از قوانین با بخشنامه هایی که صادر می شود روحشان تغیر می کند . بخشی از این قانون شکنی هم مربوط به مردم است ، همچنین  در حاشیه زاینده رود نیز تخلفاتی را شاهد هستیم که  این مجموعه عوامل دست به دست هم داده اند تا امروز شاهد این اتفاق باشیم .

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان افزود : اجرای قانون که منجر به اصلاح وضعیت موجود می شود هزینه هایی دارد ، بسیاری از کارها انجام می شود و هزینه هایی می شود که به دلیل قانونی نبودن ، شرایط را حاد تر می کند .

امینی گفت : در بحث خشکسالی مجموعه دلایلی وجود دارد که به قانون شکنی دولت و مردم ختم می شود و هیچ راه حلی جهت رفع خشکسالی وجود ندارد جز اجرای قانون.

وی افزود : به دلیل تخلیه آب های زیر زمینی شهر در حال فرو نشست است و تخلیه آب های زیر زمینی به جز فرو نشست عامل خطر های بزرگتر مانند زلزله می شود .این امر را  در مناطقی که آب های زیر زمینی ازبین رفته شاهد هستیم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت : جهت حل مشکل خشک شدن زاینده رود برنامه های زیادی مورد بررسی قرار گرفت و برای علت یابی خشکی زاینده رود باید به چند سوال پاسخ داده می شد .

امینی ادامه داد : اول ا ینکه رودخانه چرا خشک شد؟  برای پاسخ به این سوال دستگاه های مختلف و مردم پاسخ خود را به این پرسش ارائه کردند و جمع بندی ها لازم انجام شد ، در مرحله بعد با این پرسش رو به رو بودیم که حالا باید چه کاری انجام دهیم ؟

وی افزود :  گروه های مختلفی از کشور های اروپایی و ایران ، دانشگاه های کشور و گروه های از وزارت نیرو  پس از بررسی به جمع بندی در خصوص راه های پیش رو رسیدند .در مرحله بعد راهکار ها باید در مرجعی قانونی به تصویب می رسید و بخشی در هیئت دولت ، بخشی در شورای عالی آب ، بخشی در شورای عالی امنیت ملی باید به تصویب می رسید که محور اصلی آن در سه جلسه شورای عالی آب  به تصویب رسید .

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان افزود : مرحله بعدی اجرای مصوبات بود ، در بند 2 از مصوبات شورای عالی آب به صراحت قید شد : که کلیه آورد طبیعی آب زاینده رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به حقابه دار ، سهم آبه دار  ، محیط زیست و تالاب گاوخونی است .

امینی گفت : یکی دیگر از مصوبات این بود که در راستای ماده 26 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و ماده 11 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی ، خود بهره وردار در مدیریت مشارکتی دخیل باشد .

وی تصریح کرد : تا قبل از اینکه تونل چشمه لنگان و خدنگستان احداث و آب آن وارد زاینده رود شود به ازای هر میلیمتر بارندگی در ارتفاعات  یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار متر مکعب آب وارد سد زاینده رود می شد ، یعنی اگر بارش ها تا حدود 1400 میلیمتر بود حدودا یک میلیون متر مکعب و اگر بارندگی بالای 1400 میلیمتر بود به ازای هر میلی متر یک میلیون و 100 هزار متر مکعب آب وارد  سد زاینده رود می شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت : مجموعه اتفاقاتی رخ داد که دو سال پیش با 1630 میلیمتر بارندگی که حداقل باید 1850 میلیون متر مکعب آب وارد سد زاینده رود می شد تنها 1420 میلیون متر مکعب آب وارد سد شد و در سال جاری نیز با بیش از 760 میلیمتر بارندگی ، با وجود اینکه چشمه لنگان و خدنگستان را نیز داشتیم 506 میلیون متر مکعب آب وارد سد زاینده رود شد .یعنی در حدود 30 درصد میزان  آّب آوری نسبت به بارش کم شده است .

امینی ادامه داد : از سد زاینده رود تا چم آسمان به صورت میانگین سالانه 150 تا 180 میلیون متر مکعب آّب ورودی بین حوزه ای داشتیم ولی  در حال حاضر حدود 100 میلیون متر مکعب آب در این مناطق گم می شود.

وی تصریح کرد : از چم آسمان تا نکو آباد به طور متوسط 5 تا 6 متر مکعب بر ثانیه زایش دارد ، بخشی از آب گم می شود  ،  در بعضی از موارد 50 متر مکعب آب در ثانیه به سمت آبشار آزاد می کردند که به آبشار در حدود 30 متر مکعب آب می رسید . این عدد نشان می دهد در حدود 20 متر مکعب آب بر ثانیه در این منطقه گم   می شود

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان افزود : دلیل گم شدن آب این است که بخشی از این آب به چاه های غیر مجاز حاشیه زاینده رود نفوذ  می کند ، بخش دیگری از این آب را به وسیله پمپ و لوله به صورت غیر قانونی برداشت می کنند .

امینی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برخورد با برداشت های غیر مجاز از حاشیه زاینده رود گفت  : اراده ای برای مسدود کردن چاه های و انشعابات غیرمجاز وجود ندارد ، در سال جاری طبق برنامه ی که مصوب شد و مصوب شدنش نیز خلاف بود  ، به رغم مصوبات شورای عالی آب و مخالفت ما مصوب شد  ، قرار شد در بالا دست چم آسمان تا سد زاینده رود 4 میلیون متر مکعب آب  در ماه استان چهارمحال و بختیاری برداشت کند و 5/2 میلیون متر مکعب آّب در ماه اصفهان از آب برداشت کند ، این ها به لحاظ دبی در چهار محال برابر 5/1 متر مکعب بر ثانیه و در اصفهان در حدود یک متر مکعب بر ثانیه است ، گزارشی که روز یک شنبه مدیر کل حوزه در شورای هماهنگی ارائه کرد این بود که بدون هیچ محدودیتی در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان آب برداشت شده است .

طبق برنامه  باید در حدود 14 متر مکعب بر ثانیه آب از سد خارج شود که در حاضر در حدود 25 متر مکعب در ثانیه آب از سد خارج می شود . یعنی در حدود 11 متر مکعب آب از اصل آب موجود نیست علاوه بر این زایش ها نیز موجود نیست   و همچنین برداشت های بالا دست سد که تقریبا 27000 هکتار برای آبیاری از آب رود خانه استفاده می شود. 

 

انتهای پیام/م

 

نشست خبری دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.