باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی

خبرنگاران انسان‌هایی باهوش، جسور و خستگی ناپذیرند و همچون پروانه‌ای بی پروا خطر را به جان خود می‌خرند و بر آتش حوادث می‌زنند و این فداکاری و ایثار و کوشش، رمز موفقیت و محبوبیت این حرفه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ می‌گویند اگر کارگر معدنی به عمق زمین می‌رود ممکن است امیدی به بازگشتش نباشد، اگر دانشمندی چیزی را کشف کند شاید خطری او را تهدید کند و هر کار سختی که به یاد بیاوریم با حادثه‌ای همراه است؛ حرفه خبرنگاری هم بازی با مرگ است و گاهی این مرگ چه زیبا می‌شود؛ همانند خبرنگاری که در این راه شهادت برایش رقم می‌خورد.
 
خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی
واقعیتش را اگر بخواهید خبرنگاری شغل نیست، خبرنگاری بازی نیست؛ خبرنگاری یعنی دغدغه داشتن، عشق، تلاش، تیز بینی و مو را از ماست بیرون کشیدن، مردم و دفاع از حقوق آن‌ها و خیلی چیز‌های دیگر.

خبرنگاری یک رسالت است؛ یک تکلیف و وظیفه اجتماعی است که توفیق این کار نصیب هر کسی نمی‌شود و هیچ کسی و هیچ قشری در کشور به اندازه یک خبرنگار بر فکر و ذهن مردم موثر نیست.
 
خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی

حرفه خبرنگاری اعتبار خود را مرهون تلاش‌های خستگی ناپذیر و پیگیرانه افرادی است که در سنگر مقدس آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در جامعه ایفای نقش کرده اند و می‌کنند.

در این رابطه هم صحبت شدم با برخی از پیشکسوتان و فعالان در این حوزه و سوالاتی را درباره رسالت این حرفه از آن‌ها پرسیدم تا بدانم تعریف و تعبیر آن‌ها از این حرفه شریف چیست.
 

خبرنگاری یعنی اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم


غلامرضا تربتیان خبرنگار پیشکسوت که در واحد مرکزی خبر صدا و سیما خراسان رضوی مشغول به کار بوده است گفت:خبرنگاری اطلاع رسانی و آگاهی دادن به افراد جامعه است.

وی افزود:این اطلاع رسانی تاثیرات سازنده زیادی بر جامعه، فکر مردم، فرهنگ و... دارد و در زمینه‌های مختلفی باعث آگاهی مردم می‌شود.

تربتیان خبرنگاری را به لبه‌های قیچی تشبیه کرد و گفت:دو لبه‌  قیچی با هم می‌توانند مکمل کار کنند و بدون وجود یک لبه‌  قیچی لبه‌ ی دیگر آن کارایی ندارد.
 
خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی
 

خبرنگاری و جامعه دو بال پروازند


محمدرضا علیزاده هم که از خبرنگاران پیشکسوت در واحد مرکزی خبر صدا و سیما خراسان رضوی بوده است گفت:خبرنگار می‌تواند نقش واسطه را میان مردم، سازمان‌ها و مسوولان ایفا کند و حلقه‌ی رابط میان مردم و مسوولان است.

وی افزود:خبرنگار با اشرافی که بر موضوعات جامعه دارد می‌تواند مشکلات مردم را به مسوولان برساند تا نقشی در تسریع حل مشکلات جامعه داشته باشد.

علیزاده گفت:خبرنگاری و جامعه دو بال پرواز هستند که می‌توانند با یکدیگر به مطلوبیت برسند و در توسعه کشور نقش موثری داشته باشند.
 

خبرنگار پل واسط میان  مردم و مسوولان است


احسان فکور از خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیماست که چند سالی است در این عرصه فعالیت می‌کند و درباره حرفه خبرنگاری این چنین گفت:خبرنگاران انعکاس دهنده آمال، اندیشه‌ها و آرمان‌های یک ملت هستند.

وی با اشاره به نقش خبرنگار در جامعه افزود:مهم‌ترین نقش خبرنگار پل واسط بین مردم و مسوولان است و ازطرفی انعکاس دهنده دغدغه‌های مردم هستند و به توسعه کشور کمک شایانی می‌کنند.

فکور با بیان اینکه خبرنگار نقش موثری در اصلاح جامعه دارد گفت:انعکاس رویداد‌های مفید و سازنده می‌تواند مردم را به سمت خوبی‌ها و اتفاقات مثبت هدایت کند و استمرار انعکاس اخبار منفی می‌تواند نقش معکوسی در جهت دهی به رفتار مردم داشته باشد.
 

خبرنگاری حرفه ای سخت اما پر از هیجان

 
مریم تکافی خبرنگار دیگر خبرگزاری صدا و سیما در خراسان رضوی است که گزارش های جذاب و دیدنی این خبرنگار همواره در استان و رسانه ملی مورد استقبال مخاطبان زیادی قرار گرفته است . او درباره حرفه خبرنگاری گفت:خبرنگاری کاری سخت ، اما  پر از هیجان و دارای لذتی وصف ناشدنی است.
 
تکافی با بیان اینکه خبرنگار چشم و گوش مردم باید باشد افزود:باید از مردم پرسید که خبرنگاران  و تا چه حدی توانسته اند اعتماد مردم را در جامعه کسب کنند.
 
تکافی با اشاره به نقش خبرنگار در جامعه افزود:خبرنگار پلی برای رساندن و انعکاس اخبار به مردم است و آن چیزی که مردم از آن انتظار دارند و آنقدر این موضوع مهم است که می تواند روی کلیت یک جامعه تاثیر گذار شود.
 
خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی

همیشه از خدا سپاسگزارم از اینکه در زندگی فرصتی به من داده تا خبرنگار شوم؛ از اینکه به من فرصت داد تا به جهان اطرافم بهتر بنگرم؛ از اینکه راهی در پیش و رویم گذاشت که ساده از کنار مسائل اطرافم نگذرم و حواسم همیشه جمع باشد؛ از اینکه فرصت قلم به دست گرفتن را به من داد تا بیندیشم، بنگرم و تحلیل کنم آنچه که در زندگی اتفاق می‌افتد.
 

در واقع حرفه خبرنگاری حرفه‌ای سخت در کنار زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خودش است؛ هرگاه سخن از سختی کار خبرنگاری به میان می‌آید، هر کسی تعریف و تعبیری از این حرفه پر استرس، پر تنش می‌کند.
 
خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی
 
هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت خبرنگار شهید، محمود صارمی با نام روز خبرنگار در تقویم ملی ما به ثبت رسیده است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
گزارشگر : سیدجواد رحمانیان
برچسب ها: خبرنگار ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.