باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

بی برقی، دامن گیر چهار راه های شهر

شاید زمانی که بشر، روشنایی و نور را فقط با آتش و فانوس به خانه تاریک خود می برد، فکرش را هم نمی کرد که روزی تنها فشردن یک کلید این همه کارساز باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رفته رفته با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری ، برق این انرژی حیاتی جایش را چنان در زندگی بشر باز کرد که امروز بدون برق کار و بار بشر لَنگ می شود ! از کوچکترین استفاده در خانه و خیابان های شهرگرفته تا بزرگترین کارخانه هایی که چرخشان با برق می چرخد.

وقتی بی برقی دامن گیر چهارراه ها می شود

بیایید خیلی ساده تر به موضوع نگاه کنیم، یک روز بدون برق را تصور کنید ، گرمای داغ تابستان و خاموشی کولرها ، همه لوازم برقی منزل از کار افتاده ، کارخانه ها خوابیده ، ادارات تعطیل ، حتی تلفن همراهتان هم پس از مدتی کوتاه خاموش می شود ، هرج و مرج جایگزین نظم و آرامش شهر می شود ، بی برقی حتی به تقاطع های شهر هم سرایت می کند ، چهارراه هایی را تصور کنید که بدون چراغ راهنما گرفتار عبور و مرور سلیقه ای رانندگان می شود.

 بی برقی، دامن گیر چهارراه های شهر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  گفت: فقدان شبکه برق اختصاصی در شهر سبب شده تا با قطع برق، تقاطع‌ها و معابر خاموش شود ، در چنین شرایطی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی  برای رفع مشکل باید از سلول‌های خورشیدی تغذیه شود. مراکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان و پلیس راهور باید به دستگاه‌های دیزل ژنراتور مجهز باشند تا اگر برق شهر قطع شد، بتوانند  برق مرکز خود را تأمین کنند.

علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه قطع برق شهر وخاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی در روزهای گذشته در ترافیک شهر به ویژه در تقاطع های  اصلی اختلال ایجاده کرده است ،گفت: این مشکل علاوه بر ایجاد ترافیک در خیابان ها، سبب اعتراض بسیاری از شهروندان شده است و علاوه بر این بر اثر هرج و مرج امکان دارد با بروز تصادف جان بسیاری از شهروندان  به خطر بیفتد .

وی با تاکید بر اینکه برای حل این بحران جلسه ای با حضور نهاد های مختلف در استانداری تشکیل شد ، ادامه داد: 60 تقاطع اصلی  شهر به UPS و برق اضطراری مجهز می شود.

 حضور پلیس در چهارراه ها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان  از تلاش برای رفع مشکل خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می گوید ؛ مشکلی که آسایش شهروندان را مختل کرده است «با هماهنگی پلیس راهور و شرکت توزیع برق ‌براساس جدول موجود خاموشی ها حل شده و هم اکنون برای حضورپلیس راهور در تقاطع های اصلی شهربرنامه ریزی شده تا پس از خاموشی چراغ ها برای بازگشت نظم تلاش شود».

علیرضا صلواتی افزود: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری با همکاری شرکت توزیع برق در تلاش است که برای تامین برق تقاطع  های شهر از دو یا چند منبع استفاده شود تا در زمان خاموشی، ‌چراغ های راهنمایی و رانندگی از منبع دیگر تغذیه شود و در ترافیک اختلال ایجاد نشود.

وی با اشاره به قطعی مکرر برق  یک دهه پیش در اصفهان افزود: در آن زمان هم استفاده از ups  سلول های خورشیدی در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل اینکه زمان استهلاک این دستگاه ها بالا است دیگر از آنها استفاده نشد وچراغ های راهنمایی  در سال های گذشته برای کاهش مصرف برق بهLED  مجهز شد .

بی برقی، مشکلی که امسال شمشیر را از رو بسته

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان معتقد است ،علت اصلی خاموشی ها ، پیشی گرفتن میزان مصرف از میزان تولید برق در سطح کل کشور  است .

محمد علی اکبری با بیان اینکه میزان کسری برق در طول سال حدود02/0 درصد است  و با مدیریت مصرف مشترکان  این میزان  کسر انرژی قابل رفع است ، ادامه داد : در حال حاضر این میزان تولید جوابگوی میزان مصرف است اما  در ساعات اوج بار ، میزان مصرف به اندازه ای زیاد می شود که شبکه برق را در برخی از ساعات دچار اختلال می کند و  برای رفع این مشکل باید مصرف و تقاضا مدیریت شود.

بی برقی، دامن گیر چهارراه های شهر

به گفته وی با وجود اینکه روز دوشنبه 11 تیرماه  56 هزار و 700 مگاوات برق در کشور تولید و رکورد تولید برق در کشور شکسته شد به دلیل نبود مدیریت مصرف در بین مشترکان شاهد خاموشی بودیم ؛ در صورتی که مدیریت مصرف در کشور صورت نگیرد و میزان مصرف از میزان تولید پیشی بگیرد  ، موجب بروز اختلال در شبکه توزیع برق می شود و شاهد خاموشی سراسری در کل کشور خواهیم بود.

آبی از سدهای استان برای تامین برق گرم نمی شود!

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان  گفت:  یکی از محدودیت های تولید برق در کشور به دلیل کمبود آب در نیروگاه های آبی است که این نیروگاه ها در ساعات اوج مصرف برق وارد مدار می شود ؛ سهم نیروگاه های آبی در این میان 15 درصد، معادل 10 هزار مگا وات کل برق مصرفی در کشور است که به دلیل کمبود آب در پشت سد ها در حدود 4 هزار مگاوات از این تولید را امسال از دست داده ایم .

محمدعلی اکبری ادامه داد: به دلیل کمبود آب در استان نیروگاه های برق آبی اصفهان با توان در حدود 10 درصد مشغول فعالیت است و همچنین نیروگاه سد زاینده رود اصفهان از آذرماه سال گذشته کاملا از مدار خارج شده . مشکل کمبود آب در تولید برق به همین جا ختم نمی شود ، نیروگاه های حرارتی نیز به دلیل کمبود آب دچار مشکل شده است و توان تولید 100 درصد را ندارد.

بی برقی، دامن گیر چهارراه های شهر

پایین بودن بهای برق، یکی از دلایل مصرف بالای مشترکان

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان معتقد است با وجود افزایش 7 درصدی تعرفه برق و پیاده سازی طرح پلکانی باز هم شاهد کاهش میزان مصرف برق نبودیم که یکی از دلایل این موضوع ارزان بودن بهای مصرف برق است.

علی اکبری، شمار مشترکان این شرکت را در کل شهرستان اصفهان در حدود 1 میلیون و 135 هزار مشترک برق اعلام کرد که 78 درصد مشترکان خانگی هستند و 35 درصد انرژی اصفهان را مصرف می کنند. 16 درصد مشترکان برق اصفهان بخش  تجاری است که 12 درصد انرژی مصرفی به این بخش اختصاص دارد . مشترکان عمومی اداری در حدود 5 درصد که کمتر از 10 درصد انرژی مصرفی به مشترکان عمومی اختصاص داده می شود. مشترکان کشاورزی 1 درصد هستند که 13 درصد برق مصرفی را به خود اختصاص داده اند، همچنین 1 درصد مشترکان صنعتی هستند که 26 درصد برق مصرفی را به خود اختصاص می دهند .

برای صرفه جویی در مصرف برق راه‌های بسیاری از جمله خرید لوازم برقی با مصرف پایین، استفاده از پرده‌های مناسب برای جلوگیری از ورود نور خورشید در ساعات اوج گرما، کنترل و مدیریت استفاده از وسایل برقی به صورت همزمان، خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری و... وجود دارد تا در مصرف این انرژی حیاتی و گرانبها صرفه‌جویی کرد.

در شرایط کنونی که بیشتر استان‌های گرمسیر در ساعات اوج گرما از نعمت برق بی‌بهره هستند باید تلاش کرد تا با درست مصرف کردن سرمایه‌های ملی کشور را هدر نداد.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/م

برچسب ها: وزارت نیرو ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.