ربیعی در صحن علنی:

من بیش از همه در غم بازنشستگان هستم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر تشخیص می‌دهید که من بروم ارز و فقر درست می‌شود، من می‌روم.

ربیعی در صحن علنی:به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به منظور استیضاح خود در صحن علنی امروز(چهارشنبه 17 مرداد) شرکت کرده بود خطاب به نمایندگان گفت: بنده استیضاح را حق شما می‌دانم و این روز را همزمان با روز خبرنگار برای خود پیوندی مبارک می‌دانم و 17 مرداد سال 77 را هیچ گاه از یاد نمی‌برم روزی که صارمی توسط تروریسم در افغانستان شهید شد.

وی تصریح کرد: بنده برای سومین بار کمتر از یک سال به مجلس می‌آیم و خدا را شاهد می‌گیرم که به لطف خودش دو بار توانستم ار مجلس رأی اعتماد بگیرم، اگر دیدگاه نمایندگان درخواست کنندگان استیضاح حق پاسخگویی باشد بنده اینجا حاضرم پس چرا می‌گویید استیضاح را بهم ریختید، من که در وقت مقر در مجلس بودم.

ربیعی بیان کرد: بنده حتی در زمان خرج از صحن هم به لاریجانی گفتم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم، هر زمان کمیسیون اجتماعی بنده را احضار کرد در آنجا حاضر شدم و هر زمان که خودم کار داشتم به کمیسیون‌ها آمدم و بنده منظم ترین فرد در حضور در کمیسیون‌ها بوده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بنده برای شما نمایندگان و آرایتان احترام قائل هستم امروز بنده دو بار استیضاح شدم هم در جلسه غیرعلنی و هم در جلسه علنی، مواردی در آنجا مطرح شد به من گفتند شام معاویه و یزد بوده‌ایم؛ همچنین به بنده گفتند دروغگو و گریه کن. اگر بخندم می‌گویند به فقر خندیده و اگر گریه کنم که این موضوع ذاتی و ارثی است می‌گویند گریه کرده حتی به بنده امروز فتنه هم گفتند و اینها در موارد استیضاح نبود آقای رئیس، اما حیثت مجلس را به این جمله که استیضاح نکنید یا بکنید بندازید گره نزنید.

وی تصریح کرد: اینکه فضایی را قالب می‌کنند که حیثیت مجلس به اینکه شخصی را بیندازد گره خورده منصفانه نبوده و مطابق با قانون اساسی نیست و حتی مطابق با قسمی که همه شما هم خورده‌اید نبوده است، بسیاری از سوالاتی که امروز مطرح شد همان سوالاتی است که چهار ماه قبل به آن پاسخ دادم بنده نمی‌دانم در این چهار ماه آیا پول بیشتری به کشور آمده و یا امکاناتی بوده که نتوانسته‌ام از آن استفاده کنم؟

ربیعی اظهار کرد: بنده آقای جهانگیری را شاهد می‌گیرم که با وضعیت پیش آمده اولین وزیری را بودم که برای حل مشکلات طرح داده‌ام، وزارت کار بزرگترین وزارتخانه اجتماعی کشور است و خودش علت ساز مسائل اجتماعی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد:‌ بنده وزارتخانه آسیب ساز نیستم اتفاقا رشته و تخصص و کتابم در همین زمینه است این وزارتخانه با تمام ایرانی‌ها سر و کار دارد و نمایندگان صدیق و پاکی که می‌خواهند به مشکلات رسیدگی کنند قطعا بیشترین مطالبه را از حوزه من دارند لذا طبیعی است منابعی که در اختیار بنده است در بسیاری از مواقع کفاف نمی‌دهد.

وی بیان کرد:‌ ای کاش می‌دانستند ما در این چهار سال صادقانه در وزارتخانه چه کردیم و چراغ خاموش و مانند سرباز گمنام در وزارتخانه چه کارهایی را دنبال کردیم و اگر این اقدامات نبود شاهد موارد کنونی نداریم.

ربیعی گفت: نگفتید روزهایی که من وزارتخانه را تحویل گرفتم چقدار کارگران فولاد جلوی مجلس می‌آمدند اما امروز به نسبت وضع بهتر شده است هرچند هنوز باید برایشان تلاش کرد من بیش از همه غم بازنشستگان دارم اما آیا به جز 1200 میلیارد تومان پول دیگری وجود داشت که همسان سازی کنم؟ آیا روش پلکانی، روش ابداعی بنده نبود؟ آیا فاصله 400 الی 500 هزار تومانی با فاصله امروز که حداقل یک میلیون تا 300 میلیون دارد حاصل تلاش من نبود؟

ربیعی خطاب به نمایندگان مجلس خاطر نشان کرد: اگر برای استیضاح فرصت حضور در کمیسیون و اقناع را پیدا نکرده‌ام چرا که در محورهای استیضاح آمده است عمده اقتصاد مقاومتی در حوزه اختیارات این وزارتخانه قرار دارد. در اینجا نمایندگان باید به وجدان خود رجوع کنند، آیا عمده اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه برمی گردد، قرارگاه اقتصاد مقاومتی در حضور آقای پزشکیان، آقای جهانگیری، معاون اول قوه قضائیه، نیروهای مسلح و 15 وزارتخانه، آیا اقتصاد مقاومتی در عملکرد این وزارتخانه خلاصه می‌شود اما در اقتصاد مقاومتی عادلانه کردن منطقه‌ای، جلوگیری از بین نسلی شدن فرد از جمله پروژه‌هایی بود که به اقتصاد مقاومتی برده‌ام.

وی افزود: آیا اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از تلاش کل کشور نیست و آیا با کلی‌گویی می‌توان یک وزیر را محاکمه کرد و استیضاح کرد. کدام بخش از اقتصاد مقاومتی با همکاری 3 دستگاه در حوزه اختیارات بنده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در بخشی از محورهای این استیضاح آمده است که وزارتخانه بیمار و ناتوان است و این در حالی است که بیمار و ناتوان معیار پزشکی است که در همان حوزه هم برای آن شاخص تعیین کرده‌اند و قطعاً با اندازه‌گیری تب بیمار به این نتیجه می رسند، در شرایط کنونی چه شاخصی برای تب و ناتوانی این وزارتخانه تعیین کردید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: آیا شهادت نمی‌دهید که بنده بیشترین میزان سفر را به شهرهای شمال داشته‌ام و 1200 کیلومتر در هر استان حرکت کرده‌ام ضمن اینکه هفته‌ای 3 شب در محل کار خود خوابیده‌ام کما اینکه در نهبندان در حضور نماینده این شهر به این نکته اشاره شد که تاکنون هیچ وزیری به این شهر سفر نکرده است.

ربیعی یادآور شد: در بخش دیگری از محورهای این استیضاح آمده است که چرا بخش تعاون به 25 درصد اقتصاد ایران نرسیده است و این در حالی است که در دوره فعالیت اینجانب آرامش‌بخش‌ترین دوره فعالیت بین تعاونی و وزارتخانه بوده است تا جایی که اتاق‌های تعاون در این مورد اطلاعیه دادند که این دوره، دوران طلایی در این حوزه بوده است و نسبت سیاسی هم با بنده ندارند.

وی تأکید کرد: کدام قسمت از اقتصاد ایران 25 درصد رشد کرده است که حوزه تعاون رشد نکرده است، این موضوع در برنامه چهارم توسعه بوده و مقصدی است که در آن تعیین شده است ضمن اینکه ما تعاونی‌هایی که مرده بودند را غربال کردیم و بخش‌هایی که امکان ارتقاء داشتند را با تخصیص امکانات و تسهیلات مورد نیازشان رونق بخشیدیم و برای اولین بار تعدادی حوزه تعاونی اعم از بانک و صندوق را در هم آمیختم و روزنه‌های جدیدی برای رشد تعاون کشف کردم اما چگونه می‌توانستم این حوزه را 25 درصد رشد دهم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: معیشت بازنشستگان از دیگر محورهای این استیضاح بوده که عنوان شده از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و این در حالی است که همه ما از مجلس تا سایر ارکان نظام باید در این خصوص پاسخگو باشند ضمن اینکه در سال‌هایی که نرخ تورم و حقوق بازنشستگی 67 درصد افزایش پیدا کرد چرا کسی سوال نکرد و این در حالی است که در دوره فعالیت بنده 3 برابر حقوق آنها افزایش یافت. از سوی دیگر در این دوره موضوع افزایش قدرت خرید، مسکن اجتماعی بازنشستگان و وام ارزان را دنبال کردم، من زندگی اینچنینی را تجربه کرده‌ام، سفره خالی پدربزرگ را احساس کردم و بیش از شما فقر را لمس می‌کنم.

ربیعی گفت: در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نباید به موضوعی اشاره کنیم که باعث ناامیدی در بین مردم شود چرا که برای تحقق این مهم برای یک سال به 30 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است تا بتوانم در پی آن تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و فولاد را همسان‌سازی کنم و این در حالی است که بودجه مربوط به این بخش در مجلس تصویب می‌شود.

وی با اشاره به بیمه بازنشستگان روستایی و عشایر به عنوان محور دیگر این استیضاح افزود: استیضاح‌کنندگان مشخص کنند که کدام بند از این قانون اجرا نشده است چرا که در سال گذشته با روی کار آمدن واعظ مهدوی در هر استان حکم بازنشستگی داریم تا جایی که در سال گذشته حکم 30 هزار بازنشسته صادر شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در بخش دیگری از محورهای استیضاح به این نکته اشاره شده که بنده به وعده‌های خود عمل نکرده‌ام و این در حالی است که در حوزه تأمین اجتماعی در 5 سال گذشته به اندازه 40 سال تخت و درمانگاه اضافه شده است ضمن اینکه شستا توسط بنده ساخته نشده است بلکه بنگاه‌ها به من تحویل داده شده است تا بر اساس عدالت بچینم و این بخش را به زور به صندوق‌ها داده‌اند اما در روزی که در این وزارتخانه فعالیت خود را آغاز کرده‌ام در گسترش حوزه درمان در تأمین اجتماعی سعی کرده‌ام به مناطق محروم و حاشیه‌های شهر بروم.

ربیعی با اشاره به اینکه تعداد بازنشستگان در دوره فعالیت‌ وی افزایش پیدا کرده است، گفت: در 4 سال گذشته یک و نیم میلیون نفر به جمعیت بازنشستگان اضافه شده است و دوران بحران صندوق‌ها رسیده است ضمن اینکه بنا دارم تأمین اجتماعی را به شرایطی سوق دهم که نسل‌های آینده با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: اشاره کردند که در شهرهای دوره‌گردی کرده‌ام اگر این کار را نکنم شما نمی‌گویید که سرمایه اجتماعی کاهش یافته، آیا این حسن است یا قبح.

ربیعی با اشاره به نرخ بیکاری گفت: بنده بیش از هر کس دیگری می‌دانم که در بین جوانان تحصیلکرده 25 درصد نرخ بیکاری وجود دارد، آیا بیکاری محصول این وزارتخانه است یا محصول سیاست‌های کلان پولی و مالی است که همه ما در رابطه با آن تصمیم می گیریم، بیکاری محصول سیاست‌های تولید است و مربوط به وضعیت بازار کار است و هیچ بند قانونی در آن نبود که نشان دهد بنده در این معضل نقش دارم با این حال خود را وزیر بیکاران نامیده‌ام.احساس کردم که مقام معظم رهبری تمایل دارند کسی پرچم بیکاری را در دولت بالا ببرد و من داوطلبانه این کار را انجام دادم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اگر امروز آب باریکه ای هم در اشتغال وجود دارد ناشی از سیاست ها، تلاش ها، برنامه ها و عملکرد ما بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: واقعا از اینکه موارد استیضاح را که در دوره قبل نیز مطرح بود، امروز مجدداً مطرح می کنم و وقت تان را براساس همان مطالب می گیرم، از شما عذرخواهی می کنم.

ربیعی در پاسخ به سوال نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: به خدا پناه برده و مسئله را که در مورد آن تحقیق نکرده در تریبون ها بیان نکنید. آقای نوروزی اگر تیمی را بگذارید این مسئله را تحقیق کرده و به این نتیجه که موضوع مورد نظر شما واقعیت دارد، برسند، ولله یک روز در وزارتخانه نخواهم ماند و خودم وزارتخانه را تحویل می دهم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در تاریخ مبارزه با فساد ثابت شده هر کس با فساد مبارزه کند، به آن انگ زده و می روند نقطه چین هایی در می آورند. مثلا می گویند در زمان دولت قبل فلان کار را انجام داده است و آن را به عملکرد امروزش تعمیم می دهند، بنابراین لازم است بگویم نمایندگان محترم بدانید فساد و شفافیت دو دشمن دارد، اول عدم شفافیت و دوم سیاسی کردن مسئله مبارزه با فساد.

وی با بیان اینکه متاسفانه آنقدر فضا را برای افراد مبارز با فساد مشوش می کنند که نتواند کاری انجام دهد، تاکید کرد: من از مجلس می خواهم نگذارید مبارزه با فساد سیاسی شود، چرا که مبارزه با فساد امری اخلاقی است.

ربیعی خطاب به نماینده مردم رباط کریم در مجلس گفت: انتظارم از یک روحانی بزرگ این بود که مطالب را به عدالت مطرح می کردند و مهم تر آنکه قبل از طرح این موضوعات تحقیقات لازم را انجام می داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان محترم، آقایون و خانم هایی که از مردم رأی گرفته اید و به مردم وفادار هستید؛ خواهش می کنم آنچه که تصمیم می گیرید بر مبنای قضاوتی باشد که اینجا گفته شده؛ من با کدام مقیاس اندازه گیری شده ام؟ بهتر است حیثیت مجلس را گره نزنید و اینکه آیا مجلس باید حتما یکی را بیاندازد تا آبرودار شود؟ خدا آبرویتان را حفظ کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار