همزمان با سالروز سقوط مزار شریف؛ نمایش و تحلیل فیلم سینمایی «دوازده نیرومند»

همزمان با سالروز سقوط مزار شریف، نشست سینما پژوهی سینمای سیاسی در سینما هویزه مشهد برگزار شد.

همزمان با سالروز سقوط مزار شریف؛ نمایش و تحلیل فیلم سینمایی «دوازده نیرومند»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با سالروز سقوط مزار شریف، نشست سینما پژوهی سینمای سیاسی در سینما هویزه مشهد برگزار شد.

در این مراسم ابتدا فیلم سینمایی «دوزاده نیرومند» ساخته آمریکا اکران شد و پس از آن حجت الاسلام یوسف زاده به عنوان مجری کارشناس و سید احمد موسوی مبلغ و سیدجمال الدین سجادی به عنوان میهمانان برنامه سخن گفتند.

فیلم سینمایی دوزاده نیرومند، فیلمی است در سبک درام و جنگی بر پایه کتاب غیر داستانی داگ استنتن دربارهٔ نخستین گروه افسران شبه‌نظامی سیا و نیروهای ویژه آمریکا که پس از حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان فرستاده شدند تا تحت رهبری یک کاپیتان جدید با جنرال دوستم همکاری کنند تا طالبان را از بین ببرند. این فیلم از سوی برادران وارنر در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۸ در ایالات متحده منتشر شد.

فیلم 12 نیرومند داستان روزهای بعد از جریانات رخ داده در ۱۱ سپتامبر را حکایت می‌کند؛ داستان زمانی که یک تیم نیروی ویژه ایالات متحده به رهبری و هدایت کاپیتان خود به نام کاپیتان میچ نلسون (با بازی کریس همسورث) به عنوان اولین نیروهای آمریکایی انتخاب و به افغانستان فرستاده می‌شوند تا یک ماموریت فوق‌العاده مهم و خطرناک را با موفقیت به اتمام برسانند.

آنها در آنجا و در کوه‌های ناهمواری که در آن منطقه قرار دارند، باید جنرال دوستم، فرمانده ارتش اتحاد شمال افغانستان (با بازی نوید نگهبان) را راضی و متقاعد کنند که با نیروهای خود به ارتش آمریکایی‌ها بپیوندند تا بتوانند با کمک هم دشمن مشترک خود را که ارتش طالبان و متحدان القاعده‌ای آنها هستند شکست دهند. با وجود پیوند خوردن یا هم‌گروه شدن ناخوشایندشان، این متحدان جدید با اتفاق غیر منتظره‌ای روبه‌رو شدند: روبه‌رو شدن با دشمنانی زیاد و بی‌رحم که حتی اسیر نمی‌گیرند و هر کسی را که باشد می‌کشند.

سیداحمد موسوی مبلغ، رئیس خبرگزاری اطلس پرس درباره این فیلم اظهار کرد : بسیاری از کاراکترهای این فیلم غیر واقعی و بسیار دور از واقعیت هستند، مخصوصا جنرال دوستم که در آن زمان برای خود ارتشی سی هزار نفره داشت را در حد یک چریک و فرمانده یک گروه معرفی کرده است.

وی افزود : بازیگران نتوانسته اند با موضوع داستان خود را درگیر کنند و رفتارشان بسیار تصنعی و غیر قابل باور است.

مبلغ عنوان کرد : اینگونه قهرمان سازی ها در راستای اهداف استراتژیک آمریکا صورت می گیرد و آنها مایل هستند که از شخصیت های خیالی خود ستاره بسازند. آمریکا با چند هدف وارد افغانستان شد، آنها بدنبال حوادث یازده سپتامبر به افغانستان حمله کردند و گفتند اولا می خواهیم طالبان را بیرون کنیم و دوما می خواهیم با تروریسم و موادمخدر مبارزه کنیم و حالا بعد از گذشت سالها هیچ یک از اهداف آمریکا اجرایی نشده است.

سیدجمال الدین سجادی، عکاس و خبرنگار نیز درباره این فیلم اظهار داشت : جبهه متحد اسلامی برای نجات افغانستان یا ائتلاف شمال به اجماع احزاب سیاسی افغانستان که در سال 1374 شکل گرفت گفته می شود. در این ائتلاف که آقایان ربانی و مسعود از حزب جمعیت، دوستم از حزب جنبش، محقق از حزب وحدت و عبدالقدیر از پشتونها در آن عضویت داشتند، همگی در یک جبهه متحد قرار بود که با طالبان که دشمن مشترک آن روزهایشان بود بجنگند.

سجادی عنوان کرد : در سال 74 کابل به دست طالبان سقوط کرد و سران احزاب در جبل السراج گرد هم آمده و برای چاره جویی رایزنی هایی کردند که برآیند این نشستها تشکیل ائتلاف شمال و تعیین کابینه موقت دولت بود.

وی خاطرنشان کرد : مزار شریف از این جهت در آن سال ها اهمیت داشت که اولا بعنوان پایتخت جبهه متحد بشمار می رفت و قرار بود تا آزادی کابل دولت جبهه متحد در آنجا ساکن باشد و از طرف دیگر مناطق شمالی اقوام غیرپشتون داشت و طالبان بومی این مناطق نبودند.

سجادی بیان داشت : آمریکا تلاش داشت تا با استفاده از تجارب انگلیسی ها و روس ها در افغانستان ماندگار شود و به همین خاطر با شعارهای رنگارنگ وارد افغانستان شد و گاهی با پشتونها نزدیک شد، گاهی به تاجیکها و گاهی هم روابطی با ازبکها برقرار کرد اما هرگز بسمت هزاره ها نزدیک نشد. وضعیت کنونی افغانستان نشان دهنده سیاست کلی ایالات متحده در قبال افغانستان است، آنها از افغانستان همین وضعیت نابسامان را می خواهند و بس!

در این نشست که با حضور دوستداران سینما برگزار شد پیرامون تاریخ معاصر افغانستان، اهداف آمریکا از حضور در افغانستان و تاکید هالیوود بر تولید فیلم هایی با موضوع 11 سپتامبر بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: افغانستان ، آمریکا ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار