در کانال ریحانه منتشر شد؛

ریخت و پاش‌های فرهنگ‌ساز!

کانال ریحانه از کانال های وابسته به دفتر رهبر انقلاب بخشی از بیانات ایشان درباره برخی رسوم غلط در ازدواج را منتشر کرد.

ریحانهبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز اول ذی‌حجه که امسال برابر با ۲۲ مرداد شده، سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است به همین مناسبت در طی این روزها کانال ریحانه که از کانال‌های وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب است بخشهایی از سخنان ایشان در خصوص ازدواج ساده را منتشر می‌کند.در ادامه مطلبی که اخیرا در این کانال در این خصوص منتشر شده را مشاهده می‌کنید.

ریخت و پاش‌های فرهنگ‌ساز!
 ازدواج می‌کنیم که به آرامش برسیم و به دنیایی تازه قدم می‌گذاریم که انتظار عشق و آرامش از آن داریم. اما اگر در دام تکلف و هزینه‌های سنگین ازدواج اسیر شویم، حتما آرامش‌‌‌‌‌مان به خطر میفتد. از آن گذشته ما با تصمیم‌هایی که برای جشن ازدواج و تهیه جهیزیه می‌گیریم خواسته یا ناخواسته موجب رواج فرهنگ غلطی می‌شویم که کم کم گریبان بقیه افراد فامیل و دوست و آشنایان را می‌گیرد. بنابراین باید مراقب فرهنگی که میسازیم نیز باشیم.

اصل را دریابید
خانواده‌هایتان را توجیه کنید که با سخت‌گیری، به بهانه انجام آداب و رسوم، آبروداری، حفظ شأن خانوادگی و...، جشن پیوند دو انسان را که حادثه‌ای شیرین است، به کابوسی وحشتناک تبدیل نکنند. یادتان باشد در ازدواج، اصل، خواندن صیغه شرعی است؛ مابقی، رسم و رسوم‌اند، نه وحی منزل! رسم‌های پرخرج و عجیب را کنار بگذارید و خودتان را بیش از حد به زحمت نیندازید.

فرهنگ‌های غلط را ترویج نکنید
دقت کنید که ریخت و پاش برای جهیزیه، عروسی و...، فرهنگ غلط اسراف، تجمل‌گرایی، چشم و هم‌چشمی، تفاخر و... را در جامعه رواج می‌دهد. مثلا خرید لباس عروس گران‌قیمت که فقط یک بار آن را می‌پوشید، اسراف است؛ می‌توانید آن را اجاره کنید. با برگزاری جشن در تالار یا هتل‌های لوکس، سرو میوه‌های نوبرانه و چندین نوع غذا، و... دل مردمِ کمتر بهره‌مند را نسوزانید. شاید فکر کنید یک شب خوش را برای میهمانان‌تان رقم می‌زنید، ولی در واقع جوانان را از نزدیک شدن به ازدواج می‌ترسانید.
جهیزیه را سنگین نگیرید
جهیزیه را مختصر بگیرید و پدر و مادرتان را تحت فشار و رودربایستی قرار ندهید. جهیزیه حضرت زهرا (س) به قدری بود که دو نفر می‌توانستند با دست، آن را جابه‌جا کنند. بعضی لوازم را می‌توانید به مرور زمان، با همراهی همسرتان، تهیه کنید و لذت پس‌انداز و خرید برای خانه خود را بچشید. وسایلی را در جهیزیه بخرید که برای شروع زندگی ضروری هستند. وسایلی با کاربرد تکراری یا موازی، نخرید. مثلا یا قوری و کتری بخرید، یا سماور، یا چای‌ساز! هر سه اینها در کنار هم، فقط جای‌تان را تنگ می‌کند.
قرار نیست از صفر شروع کنید
قطعا شما قبل از ازدواج، لوازم شخصی خود را داشته‌اید که اموراتتان را با آنها می‌گذرانده‌اید. بنا نیست همه چیز را با وجود قابل‌استفاده بودن، دور بریزید و از لباس‌ها و وسایل نو استفاده کنید. تنها وسایل و لباس‌هایی را برای خانه مشترک‌تان بخرید که واقعا به آن‌ها نیاز دارید.

ریحانه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار