برگزاری همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید کوبا در فوریه

همه‌پرسی سراسری در مورد قانون اساسی جدید کوبا در ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، همه‌پرسی سراسری در مورد قانون اساسی جدید کوبا که نقش بازار و فعالیت خصوصی را در اقتصاد به رسمیت می‌شناسد، ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود. این خبر را تلویزیون ملی کوبا روز پنجشنبه اعلام کرد.

قانون اساسی جدید کوبا ابتدا در یک مناظره مردمی که ۱۳ اوت تا ۱۵ اوت نوامبر در شرکت ها، مدارس، دانشگاه‌ها و محله‌ها برگزار خواهد شد، مورد بحث قرار خواهد گرفت. برای نخستین بار پس از انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا، حدود یک میلیون و چهارصد هزار کوبایی مهاجر یا تبعیدی نیز می‌توانند در این همه‌پرسی و بحث‌های مربوط به آن شرکت کنند.

لازارو آرونته، یکی از افسران عالی رتبه نیرو‌های مسلح انقلابی کوبا، به تلویزیون کوبا (Cubavision) گفت: «ما باید چالشی بسیار مهم را از پیش رو برداریم که آماده کردن خود برای شرکت در روند مراجعه به آرا عمومی برای قانون اساسی و حمایت بی قید و شرط از آن در بیست و چهارم فوریه ۲۰۱۹ است.»

تاریخ همه‌پرسی که مصادف است با سالگرد اعلام قانون اساسی فعلی در سال ۱۹۷۶ و آغاز جنگ استقلال کوبا از اسپانیا در سال ۱۸۹۵، در خبر شبانگاهی تلویزیون ملی کوبا نیز اعلام شد. پیش‌نویس قانون اساسی جدید کوبا نقش بازار و فعالیت خصوص را به رسمیت می‌شناسد، اما همچنان زیر قیومیت حزب کمونیست که تنها حزب حاکم در این کشور است. این پیش نویس ماه ژوئیه در پارلمان کوبا تصویب شد.

قانون اساسی جدید عنوان «رئیس جمهوری» و عناوین معاون رئیس جمهور و نخست وزیر را به نظام سیاسی کشور وارد می‌کند. این قانون اساسی همچنین سن نامزدی برای ریاست جمهوری را تا ۶۰ سالگی و دوره ریاست جمهوری را پنج سال با امکان یک دوره پیاپی دیگر تعیین می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار