نقد جزو رسالت های هر حوزه خبری و خبرنگار است

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقد جزو رسالت های هر حوزه خبری و خبرنگار است گفت: صداقت و تعهد نخستین مشاخصه یک خبرنگار در تراز انقلاب و دین است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر سید جواد ساداتی نژاد عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اهالی رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری به مناسبت روز خبرنگار گفت: بیان خبر صحیح، دقیق، کامل و انتشار به موقع آن با تعهد و صداقت از شاخصه‌های یک خبرنگار در تراز انقلاب و دین است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی به وحدت و همدلی در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای عبور از بحران نیاز داریم افزود:خبرنگار صادق و متعهد با انتشار خبر صحيح ،دقيق، كامل و انتشار به موقع می تواندعامل انسجام و وحدت می شود و در غیر اینصوت عامل تفرقه، تنش و اختلاف می شود.

به گفته وی، خبرنگاران باید از طرح مسائل اختلاف برانگیز پرهیز کنند و خبرهايي را منتشر كنند كه به وحدت و عبور از بحران اقتصادي كمك كند.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: امروز که در جنگ اقتصادی و فرهنگی با دشمن هستیم.

خبرنگاران برخي موضوعات را نبايد منتشر اما برخي از موضوعات را بايد منتشر كنند و انگيز و استقامت براي مبارزه و مقابله با دشمن را در جنگ اقتصادي ايجاد كنند.

نقد جزو رسالت های خبرنگار است

ساداتي نژاد، داشتن صداقت و پرهيز از دروغ و اختلاف و تخريب را برای خبرنگار تاکیدکرد و گفت: نقد نیز جزو رسالت های هر حوزه خبری و خبرنگار است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگار به هرميزان كه نقادتر باشد در رسالتي كه بر عهده دارد موفق تر خواهد بود گفت: اصحاب رسانه و خبرنگاران، سردمداران نقد در جامعه هستند.

به گفته وی، نقد منصفانه موتور پويايی و اعتلا در جامعه است به همين دليل برخي اوقات خبرنگاران مورد كم لطفي قرار مي گيرند، در حالي كه مسؤولان بايد در مقابل با نقد خبرنگاران سعه صدر داشته باشند.

وي با اشاره به تفاوت هاي بين نقد و تخريب گفت: هدف اصلي از تخريب برخي رسانه ها ضديت و مخالفت اين رسانه ها است، از اين رو رسانه بايد واقعيت را به مردم و مسؤلان منتقل كند و راه حل آن را مطالبه كند تا مردم از آن بهره مند مي شوند اما مردم از تخريب سودي نخواهند برد، چرا كه نخستين كساني از تخريب ضرر خواهند كرد مردم هستند.

 رسانه نبض جامعه است

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رسانه را نبض جامعه دانست و گفت: اگر نبض جامعه فعال نباشد تحرك و پويايي وجود نخواهد داشت و نتيجه آن بي انگيزيگي خواهد بود.

ساداتي نژاد، نقش رسانه در تحرك و شناخت و برجسته كردن نقاط ضعف را مهم ارزیابی کرد و گفت: خبرنگار و رسانه ابزاري براي كمك به مديريت جامعه براي بهبود مشكلات است، اما برخي خلاف اين ديدگاه را داشته و به دنبال تنش هستند.

وی خبرنگار و رسانه را چشم، گوش و زبان جامعه عنوان کرد و گفت: خبرنگار بدنبال كشف موضوعاتی است که در معرض ديد مديران نيست تا به این وسیله به آنها در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت کمک کند.

به گفته وي، خبرنگاري كه عنوان دار چشم و گوش و زبان جامعه است هم بايد خوب و دقيق ببيند و هم خوب و دقيق بشنود و بعد خبرش را تهيه و منتشر كند.

 عوض كردن جاي دروغ و حقيقت خيانت رسانه اي است

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس عوض كردن جاي دروغ و حقيقت را خيانت رسانه اي یادآورشد و گفت: خبرنگار و رسانه در تراز دين و انقلاب اسلامي در مرحله نخست بايد صداقت را در سرلوحه امور خود قرار دهد و از دروغ پرهيز كند چرا كه يكي از آفت هاي بدرسانه كه بعنوان خيانت رسانه مطرح است عوض كردن جاي حقيقت و دروغ است.

ساداتی نژاد، تشخيص صحيح از سوي خبرنگار و رسانه را حائز اهميت دانست و گفت: برخي اوقات يك خبر و يك تيتر مي تواند حاشيه بزرگي ايجاد كند و انرژي زياد و هزينه هنگفتي را به اجتماع تحميل كند و اذهان عمومي را از مسأله اصلي منحرف كنند.

به گفته وي، خبرنگاران بايد مراقب باشند از هرگونه اخباري كه سبب اختلاف بين مسؤولان و مردم مي شود خودداري كنند، چرا كه رسالت خبرنگاران رسالت خطيري است كه بايد شرايط كشور و جنگ اقتصادي را در نظر بگيرند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.