جنایت عربستان فشار‌های بین‌المللی را بر ریاض بیشتر خواهد کرد

عربستان قصد دارد به انتقاد‌های خارجی پایان دهد ولی حمله هوایی مرگبار اخیر در یمن و بحران دیپلماتیک با کانادا، فشار بین‌المللی بر ریاض را بیشتر خواهد کرد.

جنایت عربستان فشار‌های بین المللی را بر ریاض بیشتر خواهد کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی قصد دارد با اتخاذ سیاست‌های برون مرزی مبتنی بر زور، به انتقاد‌های خارجی پایان دهد، ولی حمله هوایی مرگبار اخیر در یمن و بحران دیپلماتیک با کانادا، فشار بین المللی بر ریاض را بیشتر خواهد کرد.

دستکم ۲۹ کودک روز پنج شنبه بر اثر حمله هوایی ائتلاف سعودی در یکی از استان‌های شمالی یمن کشته شدند. این حمله با موجی از انتقاد‌ها و انزجار در عرصه جهانی روبرو شده است. سازمان ملل و حتی آمریکا که از هم پیمانان ریاض به شمار می‌رود، خواهان تحقیق در این زمینه شده اند.

ائتلاف نظامی علیه یمن مدعی است یک اتوبوس حامل رزمندگان انصارالله را هدف قرار داده است. روزنامه نگاران حاضر در منطقه که حمله در آن انجام شده است، با چشم خود شاهد انتقال تعداد زیادی کودک مجروح به بیمارستان بعد از حمله هوایی به یک اتوبوس بوده اند.

سیگارد نوبوئر (Sigurd Neubauer)، کارشناس مستقل مسائل کشور‌های حاشیه خلیج فارس به خبرگزاری فرانسه گفت: «جامعه جهانی روز به روز از این جنگ اعلام برائت می‌کند. حتی در کنگره آمریکا شاهد افزایش صدا‌های مخالف هستیم. متأسفانه این قبیل حملات دیگر عادی شده است.»

به گفته سازمان ملل، سه سال جنگ در یمن، بدترین فاجعه انسانی را در این کشور رقم زده است.

از زمان شروع حمله نظامی در سال ۲۰۱۵ میلادی، ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی بار‌ها متهم به بمباران غیر نظامی‌ها در یمن شده است. این ائتلاف هدف از عملیات خود را بازگرداندن دولت برکنار شده یمن به قدرت عنوان می‌کند.

گیرت کاپلائر (Geert Cappelaere)، مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف در پیامی توییتری گفت: «هیچ عذری پذیرفته نیست. آیا جهان نیازمند دیدن مرگ کودکان بیگناه بیشتری در یمن است تا جنگ علیه این کشور را متوقف کند.»

همچنین یان اگلند (Jan Egeland)، دبیرکل سازمان غیر دولتی موسوم به شورای پناهندگان نروژ، در واکنش به این رویداد گفته است «هولناک، شرم آور، بیرحمانه. هدف قراردادن اتوبوس حامل کودکان بیگناه به معنی زیر پا گذاشتن قوانین جنگی است.»
عربستان سعودی در حالی با انتقاد شدید به دلیل عملیات نظامی علیه یمن روبرو شده که به تازگی روابط دیپلماتیک این کشور با کانادا قطع شده است.

مقامات سعودی در واکنش به تقاضای سفارت کانادا در این کشور مبنی بر آزادی فوری فعالان حقوق بشر از زندان، سفیر کانادا در ریاض را فراخواندند و سپس او را از عربستان سعودی اخراج کردند. ریاض روابط تجاری با اوتاوا را نیز به حالت تعلیق در آورد و به اعزام دانشجو به کانادا پایان داد.

کارشناسان بر این باورند که این واکنش خشمگینانه نه تنها باعث عقب نشینی کانادا نشد بلکه به تلاش‌های عربستان سعودی برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی صدمه زد. سرمایه گذاری خارجی برای کشور جاه طلبی که تلاش می‌کند از وابستگی خود به نفت خام بکاهد، ضروری به نظر می‌رسد. بحران دیپلماتیک با کانادا نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تا چه حد مخالف انتقاد است چه از درون و چه از بیرون. رهبران سعودی نگران آن هستند که صدا‌های منتقد به موضوعات دیگر نیز بپردازند.

مسئولان سعودی در جلسات خصوصی تأکید می‌کنند که احترام به حساسیت‌های فرهنگی و دیپلماسی پشت در‌های بسته حتی درباره موضاعات حساسی مانند حقوق بشر بهتر و مؤثرتر از محکومیت‌های علنی است.

کانادا از اینکه قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا از موضع اوتاوا در برابر ریاض حمایت نکردند، ابراز تأسف کرد. آمریکا میلیارد‌ها دلار اسلحه در اختیار ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن قرار داده است.

فقدان موضع قاطع آمریکای تحت رهبری دونالد ترامپ درباره موضوعاتی نظیر حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک، باعث شده است که رهبران عرب چندان به شنیدن توصیه‌های غرب درباره اصلاحات سیاسی علاقه نشان ندهند.

پری کاماک (Perry Cammack)، تحلیلگر موسسه کارنگی برای صلح بین المللی، در همین ارتباط به خبرگزاری فرانسه چنین گفته است: «رئیس جمهور ترامپ، روابط با ریاض را تبدیل به عنصر محوری سیاست خاورمیانه‌ای خود کرده است. در حالیکه تنش دیپلماتیک میان عربستان سعودی و کانادا رو به افزایش است و بر میزان خشونت‌ها در جنگ یمن افزوده است، احتمال اینکه کنگره، تعهد دولت ترامپ در مناقشه یمن را محدود کند، قوت گرفته است. »

انتهای پیام/

گزارش خبرگزاری فرانسه درباره جنایات عربستان سعودی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار