نمک بختگان هوای تالاب را شور کرد/ دریاچه ای که دیگر باید به حالش گریست

چندی است بی آبی و خشکی تالاب بختگان موجب شده تا با وزش باد،نمک های آن به هوا بلند شده و تبدیل به معضل دیگری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در فصل گرما بار دیگر طوفان های نمکی در بختگان شروع به وزیدن کرده است. تالاب بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور در مرزهای شرقی فارس همواره نقش سپر حفاظتی را برای محافظت در مقابل ورود کویر از منطقه کرمان و... بازی می کرد.

این نقش برای مناطق شرقی فارس بسیار حائز اهمیت است  زیرا نه تنها از پیشروی کویر به استان جلوگیری می کرد بلکه با ایجاد آب و هوای مناسب شرایط را برای کشاورزی  و باغداری و... نیز فراهم کرده بود.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین  با اظهار نگرانی از وضعیت دریاچه بختگان گفت: بستر دریاچه ها به ویژه دریاچه بختگان از مواد ریز و نمک پر است و به دلیل اینکه از مواد ریزی تشکیل شده اند تحت تاثیر کوچکترین وزش بادی جا به جا می شوند.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: با بلند شدن این مواد ریز و نمک ها از بستر رودخانه، آنها در زمین های اطراف پراکنده می شوند که این امر در ایجاد طوفان نمک موثر است.

وی بیان کرد: با وزش باد لایه های آغشته به نمک نیز از سطح دریاچه بلند می شوند و این امر می تواند برای مردم منطقه خطرآفرین باشد.

برای جلوگیری از طوفان نمک در بختگان باید بستر دریاچه مرطوب باشد که متاسفانه این دریاچه همچنان خشک است این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه ۷۰درصد از فعل و انفعالات در ۳۰سانتی متری خاک اتفاق می افتد، گفت: برای جلوگیری از طوفان نمک در بختگان باید بستر دریاچه مرطوب باشد که متاسفانه این دریاچه همچنان خشک است.

وی ادامه داد: در زمان پرآبی دریاچه بختگان به عنوان سپر حفاظتی مانع از ورود اقلیم کویری به منطقه و استان فارس می شود اما در حال حاضر با خشک شدن دریاچه شرایط تغییر کرده است.

این فعال حوزه محیط زیست  با اشاره به مشاهده برخی از نشانه های ورود کویر به استان فارس بیان کرد: از زمانی که تالاب خشک شده شرایط برای اتصال کویر به داخل استان و پیشروی اقیلم کویری به فارس فراهم شده و هم اکنون نشانه هایی از آن نیز دیده شده است.

وی گفت: ورود کویر به داخل استان باعث تعلیل پوشش گیاهی و کاهش اقلیم رطوبتی منطقه شده و در حال حاضر تاثیر آن بر روی انجیرستانهای استهبان و منطقه قابل مشاهده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در حال حاضر شرایط کویری و ورود بیابان به استان باعث شده که پوشش های گیاهی در منطقه رشد و تولید مثل کافی نداشته و مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با تاکید بر لزوم اقدامی سریع برای خروج بختگان از این وضعیت بیان کرد: هرچقدر از خشک شدن دریاچه بگذرد شرایط برای احیای آن دشوارتر می شود.

در این میان پدر هیدرولوژی آب های زیرزمینی در ایران در خصوص وضعیت دریاچه بختگان  گفت: در ۵۰ سال گذشته اضافه برداشت در اطراف بختگان از حجم هیدرولیکی بوده به همین دلیل در سال های خشکسالی با بحران آب روبه رو بوده ایم.

عزت الله رییسی علت خشکی دریاچه بختگان را خشکسالی و برداشت آب بیش از آب تجدید پذیر(بارندگی) عنوان کرد و افزود: علت اینکه در سال های خشکسالی دریاچه با کمبود آب روبه روست بهره برداری از حجم ذخیره هیدرولیکی در سالهای ترسالی است.

وی اظهار کرد: کاهش مصرف آب در حوزه آبگیر دریاچه از مهمترین راه های نجات دریاچه است میزان برداشت مجاز و غیرمجاز توسط چاه های پمپاژ در حوزه آبگیر دو دریاچه بختگان و طشک سه میلیارد متر مکعب است که اگر چاه های غیر مجاز مسدود شود و میزان برداشت از چاه ها ۲۰درصد کاهش یاید به طور متوسط می توان ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه کرد.

این استاد دانشگاه شیراز بر لزوم نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها تاکید کرد و گفت: با این روش علاوه بر کاهش برداشت، میزان مصرف نیز کنترل شده که از این رو ضروری است کنتورها در اختیار کشاورزان قرار گرفته و هرچه سریعتر قانون حفاظت از کنتور تصویب شود.

رییسی خواستار تغییر الگوی کشت شد و افزود: یکی دیگر از موضوعات اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد تغییر الگوی کشت است زیرا در حال حاضر با وجود خشکسالی های شدید شیوه کشت تغییر نکرده است.

وی گفت: در سال های خشکسالی درصد زیرکشت منابع آب سطحی (چشمه، رودخانه و سد) با توجه به شدت خشکسالی کاهش می یابد، کاهش سطح زیرکشت یا کاهش حقابه آب های سطحی و زیرزمینی در این سال ها روشی کاملا علمی است و در کشورهای پیشرفته کاملا مورد استفاده قرار می گیرد در ایران نیز باید از این روش استفاده شود و مردم را برای استفاده از این روش آماده کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

وضعیت نمک  بختگان در خشکسالی های امروز

 

برچسب ها: آب و هوا ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.